همه چیز درباره تولید محتوا برای پادکست یک کسب و کار

پابلیکا / بازاریابی محتوا / همه چیز درباره تولید محتوا برای پادکست یک کسب و کار
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۲۹ آبان ۱۴۰۱
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
podcast

تولید پادکست یکی از شیوه‌های جذب مخاطب در تمامی موضوعاتی است که ذهن شما به آن خطورکند. به گذشته که نگاهی بی اندازیم رادیو اولین رسانه صوتی بود که توانست به خوبی در دل مردم جای خود را باز کند. مخاطبان رادیو بدون دیدن هیچگونه تصویری تنها با تداعی ذهنیِ صداهایی که از آن  پخش می‌شد، رویا پردازی می‌کردند. رفته رفته از رادیو پیام‌های تبلیغاتی هم پخش شد و شنوندگان رادیو لابه‌لای قصه‌های شباهنگامی با آگاهی‌های معرفی محصولاتی که در فروشگاه‌های سطح شهر می‌دیدند، آشنا شدند.

سالیان درازی است که از آن دوران گذشته و ابزارهای صوتی و تصویری زیادی پا به عرصه گذاشتند، اما همچنان، رادیو  به عنوان رسانه‌ای که صدایی را به گوش مردم می‌رساند، محبوب مانده است. حال در دنیای امروز که اینترنت در دل هر خانه و کسب و کاری نفوذ کرده پادکستها و یا فایل‌های صوتی  که بر روی سرورهای مشخصی آپلود می‌شوند همان شکل و شمایل برنامه‌های آموزنده رادیویی را دارند با این تفاوت که می‌توانید پادکست‌ها را دانلود کنید و هر زمانی که دوست داشتید به آنها گوش کنید و یا تنها با یک کلیک ساده به عضویت کانال‌های آنها دربیایید و یا به اصطلاح مشترک آنها شوید.

محبوبیت پادکست‌ها در بین مخاطبان فایل‌های صوتی آنقدر زیاد شده که تولیدکنندگان محتوا به فکر خلق محتواهای مناسب و به‌روز برای کاربران در تمام زمینه‌های آموزشی، فیلم، موسیقی، نقد کتاب و غیره افتادند. در این میان تولید محتوای تجاری در قالب فایل‌های شنیداری برای کسب‌وکارهای مختلف به عنوان پادکست نیز روند رو به رشدی یافته است.

در این مطلب تصمیم داریم شما را با تولید محتوا با محوریت کسب و کار آنهم در قالب پادکست بیشتر آشنا کنیم. اگر تصمیم دارید که فضای کسب و کارتان را در بستر آنلاین متحول کنید و با تولید محتوای پادکست بیشتر آشنا شوید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

اهمیت پادکست برای کسب و کارهای مختلف

پادکست

پادکست‌ها مجموعه محتواهای شنیداری در قالب سریالی بهم پیوسته هستند که در آنها تولیدکنندگان محتوا در رابطه با یک موضوع خاص صحبت می‌کنند. مخاطبان پادکست‌ها افراد پرمشغله و علاقه‌مند به خواندن و یادگیری می‌باشند. افرادی که وقت کافی برای خواندن محتواهای متنی را ندارد و تمایل ندارند نداشتن وقت مانع پیشرفت آنها بشود.

نکته مهم این است که تمامی پادکستها به صورت سریالی تولید نمی‌شوند. برخی از پادکستها به صورت مصاحبه و یا مقالات آموزشی به شکل اپیزودیک تولید می‌شوند.

پادکست کسب و کار را بیشتر بشناسید

 

تولید محتوای آموزشی و آگاهی دهنده در رابطه با کسب و کارهای مختف در چند سال گذشته رشد چشم‌گیری داشته است. محتوای آموزشی باعث افزایش آگاهی بیشتر مخاطبان با محصولات و یا خدمات شما خواهد شد و افزایش تعداد دنبال کنندگان برندتان را خواهد داشت. آگاهی دادن به افراد باعث ایجاد حس اعتماد در آنها می‌شود و اعتماد عامل اصلی برای تبدیل آنها به مشتریان بالقوه و وفادارتان خواهد بود. اگرچه تولید محتوای آموزشی بسیار مفید و نتیجه‌گرا است اما باید پذیرفت که در دنیای امروزی بسیاری از افراد زمان کافی برای مطالعه ندارند و اگر ابزاری شنیداری مانند پادکست جایگزین متن های خواندنی شود، قاعدتاً نتیجه بهتری خواهید گرفت در پادکست‌های مرتبط با کسب و کار نیز در واقع همان متنهای آموزشی در رابطه با کالا و خدماتتان با شیوه‌ای روایی و جذاب بازخوانی می‌شوند. با تولید محتوای آموزشی صوتی در رابطه با کسب و کارتان به مخاطبان خود اجازه می‌دهید که در هر زمان و مکانی امکان بهره‌مندی از محتوای تولیدی شما را داشته باشند.

چرا محتوای پادکست در زمینه کسب  و کار جذاب است؟

پادکست

جواب این سوال برمیگردد به اشتیاق ذاتی انسان به شنیدن داستان! همانطور که از زمان کودکی با داستان بزرگ شدیم، شنیدن داستان‌های جدی در دنیای بزرگسالی همچنان برایمان جذاب است. ما گوش می‌دهیم! چرا که شنیدن برایمان به مراتب راحتتر از خواندن است. پادکستی که با صدایی رسا و زیبا تهیه شود، چه بسا تاثیری عمیقق در ذهن مخاطبان هر کسب و کار خواهد داشت. در دنیایی که اکثر کسب و کارها با استفاده از محتوای متنی سعی در معرفی محصول و خدمات خود دارند،  ممکن است بسیاری از متون آنها توسط مشتریان بالفعل اصلا دنبال نشوند، تولید محتوای صوتی می‌تواند برگ برنده شما باشد دسترسی به پیام اصلی در محتوای صوتی به مراتب آسانتر و سریعتر است.

مهمترین مزیت‌های تولید محتوای پادکست

اگر بخواهیم به مهمترین مزایای تولید محتوای پادکست برای کسب و کارها اشاره کنیم، بایستی بگوییم که اثرگذاری یک محتوای شنیداری به مراتب بیشتر از محتوای متنی است تولید آن نیز از محتوای ویدئویی ارزانتر است. پادکست کسب و کارتان را از روی رسانه‌های مختلف میتوانید منتشر کنید و جلب اعتماد مخاطبان نیز از این طریق راحتتر و سریعتر است. پادکست نوعی مزیت رقابتی در بازار کسب و کارتان ایجاد می‌کند و به این شکل راحتتر از قبل می‌توانید رقابیتان را پشت سر بگذارید. در ضمن تولید محتوای صوتی نسبت به انواع محتوای ویدئویی هم ساده‌تر است و هم زمان کمتری را از شما طلب می‌کند. در ضمن نیازی به تهیه دوربین و لنز و انواع وسایل نورپردازی ندارید، حتی بایک گوش ساده نیز می‌توانید به راحتی انواع محتوای صوتی را ضبط کنید.

  • محتوای صوت در هر رسانه‌ای قابل انتشار هستند.

فرقی ندارد که شما صاحب یک وبسایت باشید و یا یک صفحه اینستاگرام در هر صورتی انتشار پادکست کسب و کارتان امکانپذیر است.

  • مصاحبه در قالب پادکست

در قالب پادکست امکان انتشار مصاحبه‌های صوتی را دارید. بهترین ایده برای انتشار چنین ایده‌ای، مصاحبه با افرا موفق در حوزه و یا حوزه‌های مرتبط با کسب و کارتان است.

  • پادکست‌های کسب و کار و رشد سئو

تولید و انتشار محتواهای صوتی در قالب پادکست نه تنها باعث رشد کسب و کارتان می‌شود؛ بلکه از نظر ربات‌های خزنده گوگل نیز عملی مثبت و درخور توجه است. موضوع محتوای پادکست توسط ربات‌های گوگل بررسی می‌شوند که در صورت تایید مرتبط بودن محتوا با محتوای وب سایت امتیاز مثبتی برای کسب کارتان در نتایج گوگل ثبت می‌شود. در ضمن نرخ ماندگاری کاربران به منظور گوش دادن به پادکست بر روی صفحات فرود وبسایتتان افزایش پیدا می‌کند.

  • پادکست در کسب و کارهاپادکست و ایجاد اعتماد

حین گوش دادن به محتوای صوتی مخاطبان احساس می‌کنند فردی به صورت زنده و هوشیارانه در حال صحبت کردن در مورد دغدغه‌های ذهنی و کاری شما است. همین موضع باعث ایجاد اعتماد مخاطب به نام برند و محصولات شما خواهد بود.

  • عدم محدودیت زمانی در محتوای صوتی

فراگرفتن دانستنی‌های مهم در هر زمان و مکانی امکان پذیر است اگر تنها اگر گوش جان به محتوای صوتی پادکستها بسپارید. فراگرفتن محتوای متنی در هر زمان و مکانی، امکانپذیر نیست اما پادکستها را در هر مکان و زمانی می‌توانید گوش کنید.

  • سبقت از رقبا

تاثیر شگفت‌انگیز استفاده از پاکست در کسب و کارها آنچنان که باید و شاید در بین کسب و کارهای مختلف شناخته شده نیست! همین مساله میتواند برای شما که صاحب کسب و کار هستید و در حال حاضر این مطلب را می‌خوانید برگ برنده باشد. بنایراین همین امروز شروع به تولید محتوای آموزشی و یا اطلاع رسانی در رابطه با کسب و کارتان در قالب پادکست کنید تا مزیت رقابتی بزرگی را در بازار کارتان داشته باشید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور خلاصه با اهمیت تولید محتوای صوتی یا همان پادکست برای کسب و کارتان آشنا شدید. معمولا در پادکست‌های مرتبط با کسب و کار، کارآفرینان و افراد موفق در حوزه‌ی مختلف کاری به بیان تجربیات کاری خودشان می‌پردازند و داستان بیزینس‌های مختلف به بیانی شیوا و دلشین بیان می‌شوند. پادکست‌ها در انتقال تجربیات و ایجاد حس اعتماد بین شما و مخاطبانتان بسیار مفید هستند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید، داستان کارتان را در قالب پادکست برای افراد مختلف انتشار دهید و در زمینه نشر آگاهی تجاری برای آنها وقت بگذارید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 9 =