ورود / ثبت نام

تفاوت‌های بازاریابی درون گرا و برون گرا

بدون شک اگر شما نیز به پیشبرد اهداف کاری و اقتصادی خود فکر و تحقیق کرده باشید با عبارت «بازاریابی» مواجه شده‌اید. بازاریابی در زمان حال حاضر به دو روش بازاریابی درون گرا و برون گرا ارائه می‌شود و شما می‌توانید باتوجه‌به نوع کسب‌و‌کار و اهداف خود از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه مقاله به توضیح کامل هرکدام از این دو روش خواهیم پرداخت و شما می‌توانید باتوجه‌به جزئیات، روش بازاریابی مطلوب خود را انتخاب کنید. پس تا انتهای مطلب با ما بمانید.

چرا بازاریابی اهمیت دارد؟

شاید اولین ایده‌ای که بعد از شنیدن عبارت «بازاریابی» به ذهن شما می‌رسد این است که باید شرکت و برند شما دیده شود تا بتوانید سود خوبی از فروش محصولات خود به دست آورید. این ایده در نگاه اول درست و به‌جاست؛ اما بهتر است بدانید که وجود یک برنامه بازاریابی متناسب با کسب‌و‌کار شما علاوه بر فروش بالا مزایای دیگری نیز برای شما به ارمغان می‌آورد. یکی از زیر مجموعه‌های برنامه بازاریابی هر کسب‌و‌کار ایجاد برند برای آن است. خلق برند یا برندینگ یکی از عواملی است که موجب بالارفتن اعتبار فعالیت‌های شما می‌شود و کار شما ظاهری بسیار لوکس و قابل‌توجه به خود می‌گیرد.

یک برنامه بازاریابی مناسب به کار شما نظم و انسجام خواهد بخشید و می‌توانید به‌راحتی با مشتریان خود ارتباط بگیرید. قطع به‌یقین بعد از کسب اعتبار به‌وسیله برندینگ، ایجاد برنامه‌ای مدون و منسجم از فعالیت‌های آینده و ارتباط‌گیری مناسب با مشتریان، فروش شما بیشتر شده و مشتریان ثابت خود را پیدا خواهید کرد. یک برنامه بازاریابی متناسب با کسب‌وکار به شما این امکان را می‌دهد که حتی در زمان رکود بازار و تنش‌های اقتصادی نیز نسبت به رقبای خود عملکرد بهتری داشته باشید. این برنامه‌ریزی به نظم درون‌سازمانی کسب‌وکار شما نیز کمک می‌کند و موجب هماهنگی بیشتر کارکنان با مدیر مجموعه خواهد شد.

به‌صورت خلاصه می‌توان موارد زیر را به‌عنوان مزایای داشتن برنامه بازاریابی مناسب یعنی بازاریابی درون گرا و برون گرا عنوان کرد:

  • ساخت برند یا برندینگ و کسب اعتبار بیشتر برای کسب‌و‌کار شما
  • حفظ فروش و کسب درآمد در زمان رکود بازار و تنش‌های اقتصادی و عملکرد بهتر نسبت به رقبا در این شرایط
  • ایجاد نظم و انسجام در انجام فعالیت‌ها برای رسیدن به اهداف کسب‌و‌کار
  • ایجاد نظم و انسجام در مجموعه و ارتباط بهتر کارکنان و مدیر
  • ارتباط بهتر با مشتریان
  • افزایش تعداد مشتریان ثابت
  • افزایش فروش و کسب سود

پس همواره به‌خاطر داشته باشید که داشتن برنامه بازاریابی مناسب می‌تواند چند قدم شما را از رقبای خود جلوتر بیندازد و به کسب‌و‌کار شما رونق ببخشد. به‌طورکلی بازاریابی‌ها به دو نوع بازاریابی درونگرا و برونگرا تقسیم می‌شوند که در ادامه با هرکدام از آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

بازاریابی برون گرا چیست؟

بازاریابی درون گرا

بازاریابی برون گرا یا outbound مرسوم‌ترین، رایج‌ترین و قدیمی‌ترین روش بازاریابی در جهان است. همه ما در اطراف خود بازاریابی درون گرا را به‌وفور مشاهده کرده‌ایم. در این نوع از بازاریابی فروشنده و بازرگان تمهیداتی می‌اندیشد تا کالا، محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی کند. به عبارتی در این روش از بازاریابی فروشنده به دنبال خریدار می‌رود و سعی می‌کند با معرفی محصول خود، اعتماد او را جلب کند تا به مرحله فروش برساند. در این نوع از بازاریابی هر فروشنده‌ای که بتواند بهتر و خلاقانه‌تر محصول خود را به مشتریان معرفی کند، موفق‌تر خواهد بود. به‌خاطر داشته باشید که بازاریابی درون گرا و برون گرا دو نقطه مقابل یکدیگر هستند.

از جمله روش‌های مرسوم در بازاریابی برون‌ گرا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیامک‌های متنی تبلیغات
  • تبلیغات تلویزیونی
  • تراکت‌های تبلیغاتی
  • تبلیغات رادیویی
  • فریاد زدن‌ها در بازارهای قدیمی
  • صحبت‌کردن در برنامه‌های تلویزیونی درباره حامیان برنامه
  • بیلبورد‌های تبلیغاتی در سطح شهر
  • ایمیل‌های تبلیغاتی
  • تبلیغات ارائه شده در شبکه‌های اجتماعی
  • تماس‌های تبلیغاتی از طرف کادر شرکت‌ها با مشتری. برای مثال تماس گرفتن مشاوران تحصیلی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات آزمون کنکور سراسری با دانش‌آموزان کنکوری.

بسیاری از شرکت‌ها و فروشندگان از این نوع بازاریابی برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنند. یک برنامه خوب بازاریابی برون گرا می‌تواند تأثیر به سزایی در ماندگاری برند شما در ذهن مخاطبان بگذارد. برای مثال اگر در تبلیغات تلویزیونی از عنصر خلاقیت و نوگرایی استفاده کنید می‌توانید برند خود را در مقایسه با سایر رقبا پررنگ‌تر نشان دهید؛ از جمله این تبلیغات می‌توان به تبلیغات مؤسسه مدرسان شریف و شرکت عالیس اشاره کرد.

تراکت‌ها نیز یکی دیگر از روش‌های بازاریابی برون گرا هستند و از خلاقانه‌ترین این تبلیغات به این روش می‌توان به تبلیغات عطرفروشی‌ها اشاره کرد. حتماً شما نیز هنگام عبور از نزدیکی یک فروشگاه عطر، قطعه‌ای کاغذ باریک و معطر تحت عنوان تست به دستتان داده‌اند. این روش از تبلیغات تراکت‌ها در عطرفروشی‌ها بسیار خلاقانه است و می‌تواند مشتری را به‌راحتی به داخل فروشگاه و خرید عطر بکشاند.

بازاریابی درون گرا چیست؟

بازاریابی درون گرا

بازاریابی درون گرا یا Inbound Marketing از جدید‌ترین اصطلاحات بازاریابی در چند سال اخیر است. این نوع از بازاریابی درست در مقابل بازاریابی برون گرا قرار دارد و به عنوان سبکی مدرن و جدیدتر از آن یاد می‌شود. در بازاریابی درون گرا بر خلاف بازاریابی برون گرا، شروع‌کننده چرخه خرید محصولات مخاطبان هستند؛ به‌عبارت‌دیگر مخاطبان و مشتریان برای خرید محصول خود به فروشنده و بازرگان مراجعه می‌کنند. در این روش مشتری می‌تواند بر اساس اطلاعاتی که از برند و شرکت دارد از شما درباره محصولات و خدماتتان سؤال کند و بعد از کسب اطلاعات کافی خرید کند.

ریشه بازاریابی درونگرا

با پیشرفت تکنولوژی و حرکت جامعه بشری به سمت دنیای اطلاعات آزاد، بسیاری از افراد وقت زیادی را صرف گردش در فضای مجازی مانند موتورهای جست‌و‌جو و شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. باتوجه‌به همین موضوع، متخصصان راهکارهایی ارائه کردند تا بتوان از فضای به وجود آمده نهایت استفاده را ببرند. در ادامه مثالی خواهیم زد تا تفاوت بازاریابی درونگرا و برونگرا را بهتر درک کنید.

در زمان حال حاضر افراد برای کسب اطلاعات جهت خرید یک محصول به سراغ موتور‌های جست‌و‌جو مانند گوگل می‌روند؛ برای مثال یک نفر قصد خرید دستگاه آب‌میوه‌گیر دارد و در گوگل عبارت «ویژگی‌های یک دستگاه آبمیوه‌گیر خوب» را جست‌و‌جو می‌کند؛ در لیست نتایج ارائه شده توسط گوگل چند سایت از چند شرکت مختلف نشان داده می‌شود. مخاطب بر روی یکی از سایت‌ها کلیک کرده و قصد دارد که اطلاعات مورد نیازش را از این سایت پیدا کند.

مطالب ارائه شده توسط این سایت بسیار کم و سطحی هستند؛ به‌گونه‌ای که مخاطب را قانع نمی‌کند؛ مخاطب سایت را می‌بندد و به سراغ سایت دوم می‌رود. در سایت دوم محتوا به طور کامل و با جزئیات کافی به مخاطب اطلاعات می‌دهد؛ مخاطب تا پایان مطلب را مطالعه می‌کند و می‌بیند که همان سایت چندین آبمیوه‌گیر را معرفی کرده است؛ در اینجاست که مخاطب ممکن است که به‌پاس محتوای خوب ارائه شده در سایت، قصد کند که از همان نام تجاری دستگاه آبمیوه‌گیری خرید کند. در اینجاست که می‌توان گفت خود مشتری به دنبال محصول آمده و آن را خریده است؛ بدون این که فروشنده و بازرگان محصولات خود را به مشتری نشان داده باشند.

بین بازاریابی درون گرا و برون گرا، کدام مناسب تر است؟

با توجه مطالب بالا می‌توان تفاوت‌های این دو نوع از بازاریابی را به‌صورت خلاصه در زیر بیان کرد:

  • در بازاریابی برون گرا باید هزینه زیادی بپردازیم درحالی‌که در بازاریابی درون گرا می‌توان هزینه کمتری پرداخت کرد.
  • در بازاریابی درون گرا مشتری به سراغ فروشنده می‌آید؛ ولی در بازاریابی برون گرا فروشنده به سراغ مشتری می‌رود.
  • در بازاریابی درون گرا مخاطب بر اساس اعتماد خود خرید می‌کند؛ اما در بازاریابی برون گرا مخاطب بیشتر ظاهر کار را می‌بیند.

به‌طورکلی نمی‌توان گفت که هرکدام از روش‌های بازاریابی درون گرا و برون گرا به‌تنهایی می‌توانند برای رونق کسب‌و‌کارها معجزه کنند. گاهی ممکن است شرایط یک کسب‌و‌کار به‌گونه‌ای باشد که نتواند از بازاریابی درون‌گرا استفاده چندانی کند مانند رستوران‌ها؛ اما برای مثال یک عطاری می‌تواند از بازاریابی درون‌گرا بهترین بهره را ببرد. بدین صورت که می‌تواند در یکی از شبکه‌های اجتماعی پرطرف‌دار در ایران صفحه مجازی کسب‌و‌کار خود را راه بیندازد و در آن‌ها به تولید محتوا درباره خواص گیاهان دارویی بپردازد و در کنار آن محصولات خود را نیز به نمایش بگذارد؛ بنابراین استفاده از هرکدام از روش‌های بازاریابی درونگرا و برونگرا بستگی به نوع کسب‌وکار و اهداف شما دارد.

سخن آخر

در جامعه حال حاضر مهم‌ترین موضوع در کسب‌وکارها ارائه خدمات به‌صورت مناسب به مشتریان است و همه فروشندگان قصد دارند که در این کار از رقبای خود پیشی بگیرند و در اینجاست که مبحث بازاریابی خود را بیشتر نشان می‌دهد. بازاریابی در زمان حال حاضر به دو روش بازاریابی درون گرا و برون گرا تقسیم می‌شود و شما می‌توانید باتوجه‌به نوع کسب‌و‌کار و اهداف خود از آن‌ها استفاده کنید.

ما در این مقاله هرکدام از این روش‌ها را توضیح دادیم و از تفاوت‌های آن‌ها گفتیم. امیدواریم شما نیز با مطالعه این مقاله بتوانید روش مطلوب خود را در بازاریابی پیدا کنید.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است. اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

13 − یازده =