خلاصه ۰ تا ۱۰۰ مبانی روابط عمومی

پابلیکا / روابط عمومی / خلاصه ۰ تا ۱۰۰ مبانی روابط عمومی
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
مبانی روابط عمومی چیست؟

ممکن است برای شما هم پیش‌آمده باشد که در رقابت‌های مطبوعاتی، همیشه رقبای کسب‌و‌کارتان، از شما بهتر هستند. جالب است بدانید آن‌ها کار‌های خارق‌العاده‌ای انجام نمی‌دهند! بلکه بزرگ‌ترین تفاوت، این است که این شرکت‌ها و برندها، می‌دانند چگونه از مبانی روابط عمومی استفاده کنند.درنظرگرفتن مبانی روابط عمومی، می‌تواند بر هر استراتژی بازاریابی تأثیر بگذارد. همچنین فرصتی برای برندها است تا بتوانند، فراتر از روش‌های سنتی، فروش خود را افزایش دهند.

به زبان ساده، روابط عمومی با ایجاد روابط و شکل‌دادن به مکالمات عمومی در مورد مشتری یا شرکت، به تأثیرگذاری بر ادراک مخاطبان، کمک می‌کند. این مکالمات عمومی، اغلب از طریق رسانه‌های اجتماعی انجام می‌شود؛ بنابراین، متخصصان روابط عمومی، باید بدانند که چگونه با رسانه‌ها کار کنند و پیام‌های مؤثری برای آن‌ها بنویسند. در ادامه این مطلب، شما را با بیس روابط عمومی و چگونگی به‌کاربردن آن در بازاریابی، آشنا خواهیم کرد.

مبانی روابط عمومی چیست؟

پیش از آنکه بدانید روابط عمومی چیست؟ ابتدا باید درک اولیه‌ای از مبانی روابط عمومی، داشته باشید. مبانی روابط عمومی، یک فرایند ارتباطی استراتژیک است که توسط افراد، مشاغل و سازمان‌ها برای ایجاد روابط مثبت با مردم، استفاده می‌شود. هدف یک مدیر روابط عمومی، حفظ رابطه قوی و تصویر مثبت با بازار هدف است. این امر، از طریق یک طرح ارتباطی که شامل رسانه‌های مستقیم و غیرمستقیم است، انجام می‌شود. یک دوره روابط عمومی، همان دوره تبلیغات نیست! بلکه فرایندی است که طی آن، برندها خود را از طریق انتشار مقاله در وب‌سایت‌ها، مجلات، کانال‌های خبری، برنامه‌های تلویزیونی و روزنامه‌ها تبلیغ می‌کنند. از همین رو کاملاً با تبلیغات متفاوت است؛ چرا که تبلیغات، داستان‌هایی هستند که در ازای دریافت پول، نوشته می‌شوند.

مزایا و معایب استفاده از مبانی روابط عمومی در سازمان‌ها

آیا مبانی روابط عمومی، مزایا و معایبی دارد؟ در جواب باید بگوییم بله! مبانی روابط عمومی، یک علم کامل نیست و نتایج عالی را تضمین نمی‌کند. اما دانستن مزایا و معایب آن، می‌تواند تصمیم‌گیری را برای شما آسان کرده و بهترین رویکرد را برای برندتان، به ارمغان آورد. در ادامه، نگاهی به جوانب مثبت و منفی استفاده از روابط عمومی، خواهیم انداخت. مزایای استفاده از روابط عمومی در سازمان‌ها شامل موارد زیر است:

قرار گرفتن در معرض یک نام تجاری

هدف مبانی روابط عمومی، ایجاد آگاهی از برند و ترویج کسب‌و‌کار شما به روشی متفاوت از بازاریابی سنتی است. مخاطبان شما می‌توانند، سازمان شما را فراتر از محصولات و خدمات آن بشناسند. همچنین، نه‌تنها از آنچه انجام می‌دهید، بلکه در مورد اینکه چه کسی هستید نیز، مطلع شوند.

بازاریابی کم هزینه

روابط عمومی می‌تواند، برای سازمان‌ها بسیار سودآور باشد؛ زیرا محتوای شما از راه‌های مختلف، مورداستفاده مجدد قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال، یک بیانیه مطبوعاتی را می‌توان در رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت شرکت و خبرنامه سازمان شما نیز، به اشتراک گذاشت. همچنین، هنگامی که یک بیانیه مطبوعاتی توسط چندین رسانه انتخاب می‌شود، بیش از یک محتوا در معرض دید قرار می‌گیرد.

جلب اعتماد مخاطبان

مبانی روابط عمومی، آموزنده و الهام‌بخش است که هر دو می‌توانند میان سازمان با مخاطبان خاص، اعتماد ایجاد کنند. با استفاده از روابط عمومی، به‌جای بازاریابی مستقیم سازمان خود، آن را در یک نور مثبت قرار می‌دهید.

معایب استفاده از بیس روابط عمومی نیز، به شرح زیر است:

وجود روابط عمومی منفی

باید این نکته را در نظر داشته باشید که همه روابط عمومی‌ها، مثبت نیستند. روابط عمومی منفی نیز، می‌تواند در رسانه‌ها ظاهر شود و شما کنترل بسیار کمی، روی آن دارید. وقتی روابط عمومی منفی اتفاق می‌افتد، مانند یک بررسی بد یا اخبار انتقادی، شرکت‌ها تقریباً مجبور به پاسخگویی هستند؛ حتی اگر مایل به این کار نباشند.

عدم ضمانت بازگشت سرمایه

حتی اگر پوشش رسانه‌ای داشته باشید، هیچ تضمینی وجود ندارد که کمپین مبانی روابط عمومی شما، نتیجه دلخواه را به همراه داشته باشد. شما همچنین می‌توانید، منابع را برای توسعه یک کمپین، سرمایه‌گذاری کنید و مورد‌توجه رسانه‌ها قرار نگیرید.

عدم کنترل بر انتشار محتوا

انتشارات مطبوعاتی که بخشی از یک کمپین رسانه‌ای برنامه‌ریزی‌شده هستند، ممکن است زمانی که اتفاقی ارزشمند و به‌موقع رخ دهد، با شکست مواجه شوند. این مورد، ممکن است انتشار بیانیه مطبوعاتی شما را به تعویق بیندازد.

بررسی تفاوت روابط عمومی با بازاریابی

روابط عمومی و بازاریابی، شباهت‌های زیادی دارند؛ اما با یکدیگر متفاوت هستند. مهم‌ترین چیزی که باید به‌خاطر داشته باشید این است که روابط عمومی، بخشی از بازاریابی، در نظر گرفته می‌شود.

برخلاف بازاریابی، بیس روابط عمومی، فقط بر تصویر برند تمرکز دارد. در عوض، بازاریابان بیشتر به کل جوانب برند‌سازی، از جمله: احساسات مخاطب، نحوه دسترسی، تبدیل مخاطب به مشتری و هزینه‌های تبلیغات، می‌اندیشند. به همین دلیل است که مهارت‌های موردنیاز، برای موفقیت در روابط عمومی، با مهارت‌های بازاریابی، متفاوت است.

در حقیقت، همان‌طور که روابط عمومی، باعث ایجاد آگاهی می‌شود، بازاریابی و تبلیغات نیز، آگاهی را برای افزایش درآمد، ایجاد می‌کنند. همچنین روابط عمومی، از طریق روابط مطبوعاتی و تعاملات، به رسمیت شناخته می‌شود درحالی‌که بازاریابی، از آن‌ها برای کسب درآمد استفاده می‌کند.

این یک باور رایج است که مردم محصولات را نمی‌خرند، بلکه برندها را می‌خرند. حتی برخی افراد، حاضرند برای برندی که دوست دارند، هزینه بیشتری بپردازند. زمانی که یک نام تجاری بسازید، به اهداف بازاریابی، نزدیک‌تر می‌شوید. بازاریابان، کلاه‌های زیادی بر سر افراد می‌گذارند و روابط عمومی، تنها یکی از آنهاست. به همین دلیل است که بسیاری از سازمان‌ها، ترجیح می‌دهند یک متخصص روابط عمومی را به‌جای یک بازاریاب، استخدام کنند.

روابط عمومی در زندگی روزمره چه کاربردی دارد؟

مبانی روابط عمومی، یک نوع تبلیغات غیر‌مستقیم است. در بیس روابط عمومی، شما قصد افزایش فرایند فروش را ندارید؛ در عوض، هدف شما ایجاد آگاهی از برند و احساسات پیرامون کسب‌و‌کارتان است. در برخی موارد، فرایند فروش، به یک محصول جانبی طبیعی تبدیل می‌شود. این به این دلیل است که روابط عمومی، به ایجاد علاقه کمک می‌کند و شما را در کانون توجه قرار می‌دهد. همان‌طور که افراد بیشتری در مورد شما و محصولاتتان صحبت می‌کنند، ممکن است برخی از افراد، کسب‌و‌کار خود را برای همکاری به شما ارائه دهند.

یکی دیگر از مزایای روابط عمومی، این است که توجه را از رقبای شما دور می‌کند. شما یک بیانیه مطبوعاتی می‌نویسید یا در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید؛ ناگهان، مردم فراموش می‌کنند که رقبای شما وجود دارند؛ زیرا آنها بیش از حد، مشغول نگاه‌کردن به شما هستند.

مبانی روابط عمومی سنتی در مقابل دیجیتال

تصویر 3- آلت: کاربرد مبانی روابط عمومی

دنیای روابط عمومی امروز، شامل ترکیبی جالب از استفاده از تاکتیک‌های سنتی روابط عمومی در کنار تاکتیک‌های روابط عمومی دیجیتال است. در‌حالی‌که مبانی روابط عمومی سنتی، می‌تواند آگاهی از برند را بهبود ببخشد؛ اما برای ردیابی معیارهای دقیق، چندان کاربردی ندارد. به‌عنوان‌مثال، تخمین خوانندگان ماهانه مقاله‌ها یا بینندگان بالقوه تلویزیون از این طریق، مشکل است؛ چرا که نمی‌توان دقیقاً مشخص کرد، چه افرادی مقاله را خوانده یا برنامه را دیده‌اند.

افرادی که با روش‌های سنتی مبانی روابط عمومی کار می‌کنند، به‌جای تمرکز بر اعداد، توجه را به جایگاه برند در رسانه‌های فردی، جلب می‌کنند. آن‌ها تنها می‌خواهند بدانند، پیام چقدر خوب منتقل می‌شود و مشتری چقدر تحت‌تأثیر قرار گرفته است. استراتژی‌های مورداستفاده در روابط عمومی دیجیتال، مشابه استراتژی‌هایی است که در روابط عمومی سنتی استفاده می‌شود؛ با این تفاوت که بازوی دیجیتال، تأثیر ایجاد لینک و بهینه‌سازی موتور جستجوی اینترنتی را افزایش داده است. این تاکتیک‌ها اطلاعات و نتایج ملموس و قابل‌اندازه‌گیری بیشتری را ارائه می‌دهند.

مبانی روابط عمومی در چه مواردی کاربرد دارد؟

اکثر برند‌ها و کسب‌و‌کار‌ها، به دلایل مختلفی، از مبانی روابط عمومی در روند کار خود استفاده می‌کنند. برخی از این دلایل، شامل موارد زیر است.

مدیریت بحران

گاهی اوقات برندها، برای اینکه اعتماد مشتریان خود را از دست ندهند، باید در مواقع حساس، مدیریت بحران را انجام دهند. استفاده از روابط عمومی و ارتباطات، در زمان مناسب، می‌تواند شما را در کانون توجه قرار دهد.

مدیریت برند

استارت‌آپ‌ها یا برندهایی که می‌خواهند مشتریان خود را افزایش دهند، می‌توانند از روابط عمومی، برای دستیابی به مخاطبان بیشتری استفاده کنند. مبانی روابط عمومی به مردم کمک می‌کند تا فراتر از پیام‌ها و محصولات بازاریابی شما، درباره شرکت شما بدانند.

روابط داخلی

استراتژی‌های صحیح روابط عمومی همچنین، می‌تواند مخاطبان داخلی شما از جمله کارمندان، کارگران، شرکا و… را هدف قرار دهند. این امر، به‌ویژه برای شرکت‌هایی که دارای چندین شعبه یا کارمندان دور‌کار هستند، بسیار اهمیت دارد.

چرا سازمان‌ها باید به مبانی روابط عمومی اهمیت دهند؟

درست است که برای شکل‌دادن به درک مخاطبان خود، لزوماً به مبانی روابط عمومی نیاز ندارید؛ اما شرکت‌ها در روابط عمومی، سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ زیرا به آن‌ها کمک می‌کند، آینده سازمانی خود را بسازند. حفظ یک استراتژی مبانی روابط عمومی قوی، می‌تواند به شما کمک کند، فرصت‌هایی برای ایجاد و رشد برند خود پیدا کنید. همچنین، به شما این امکان را می‌دهد که با رسانه‌ها، سازمان‌ها و سایر افراد کلیدی که می‌توانند کسب‌وکار شما را تبلیغ کنند، روابط برقرار کنید. ثبات در کمپین‌های روابط عمومی شما، می‌تواند به کاهش هزینه‌ها، زمان و تلاش برای تیم بازاریابی شما بدون از دست‌دادن فروش یا درآمد کمک کند. علاوه بر این، بهره‌مندی از مبانی روابط عمومی، این فرصت را به شما می‌دهد تا از نظر عاطفی با مخاطبان هدف خود، ارتباط برقرار کنید.

ارتباطات عاطفی، می‌تواند در ایجاد وفاداری به برند، عملکرد خوبی داشته باشد. همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، مردم از برند‌هایی خرید می‌کنند که آن‌ها را دوست دارند؛ حتی اگر آن برندها، نسبت به سایر اجناس، قیمت بیشتری داشته باشند!

 

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 7 =