استراتژیهای نوین در علم روابط عمومی
ما در دنیایی زندگی میکنیم که همه چیز با سرعتی باورنکردنی قدیمی میشود. زمان پیوسته و مداوم روبهجلو حرکت کرده […]

ما در دنیایی زندگی میکنیم که همه چیز با سرعتی باورنکردنی قدیمی میشود. زمان پیوسته و مداوم روبهجلو حرکت کرده و خیلی چیزها را هم با خود میبرد. برای اینکه در کار و زندگی خود فردی موفق باشیم، باید با این پیشرفتها و تغییرات پیدرپی همراه شویم. کاربرد استراتژیهای نوین در علم روابط عمومی نیز دقیقاً به همین شکل است!
روابط عمومی سازمانی در یک کسب و کار جزو اصلیترین و مهمترین بخشهای آن است که ارتباط تنگاتنگی با رسانهها، ابزارهای ارتباط جمعی و تکنولوژی در زمینه ارتباطات دارد. از طرف دیگر نقش پررنگ شبکههای اجتماعی و رسانههای دیجیتال الکترونیکی در برقراری ارتباطات انسان امروز باعث شده تا یک روابط عمومی مؤثر به سمت استراتژیهای نوین و کارکردهای مدرن روی بیاورد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا تأثیر رویکردهای نوین در علم روابط عمومی را مورد بررسی قرار دهیم.
رویکردهای نوین در علم روابط عمومی
نگاهی کوتاه به جهان اطراف خود بیندازید! با یک بررسی گذرا متوجه جایگاه کنونی بشر در زمینههای مختلف خواهید شد. قابلیتها، نیازها، خلاقیت و قدرت انسان امروز، قابل مقایسه با گذشته نیست. در عصر حاضر بشر در وضعیتی قرار دارد که هر لحظه اطلاعات جدیدی وارد دنیا شده و جایگزین دادههای قبلی میشود. به همین دلیل است که علم روابط عمومی نیز باید ضمن توجه به نیازهای انسان امروز، عملکرد خود را با استراتژیهای نوین در پیش بگیرد.
استفاده از ابزارهای ارتباط جمعی و رسانههای داخلی و خارجی مختلف در علم روابط عمومی از اهمیت و ضرورت ویژهای برخوردار است. به عبارتی یک روابط عمومی مؤثر برای جلوگیری از خدشهدار شدن نام برند سازمانی خود، باید همواره متناسب با نیاز و راههای ارتباطی موردتوجه مخاطبان خود پیش برود. قابللمسترین مثال در این زمینه، گوشیهای هوشمند و شبکههای اجتماعی متنوعی هستند که بر بستر موبایلها فعالیت میکنند. این برنامهها در عرصه ارتباطات انسانی در قرن ۲۱ به عنوان پدیدهای مهم و نوظهور شناخته میشود که اتفاقاً تأثیر چشمگیری در روابط عمومی مؤثر یک سازمان خواهد داشت.
ما در حال حاضر در حال گذر از انقلاب چهارم صنعتی هستیم. در همین راستا روزبهروز شاهد پیشرفت بیشتر فناوری و ایجاد تغییرات چشمگیر در زندگی خواهیم بود. مبنای اصلی همه این تغییرات، هوش مصنوعی بوده و به واسطه آن محیط کار، محیط زندگی، روابط انسانی، اماکن تفریحی و… مورد تغییر قرار خواهند گرفت. علم روابط عمومی برای اینکه از این تغییرات و پیشرفتها جا نماند، باید در راستای استفاده از راهکارهای نوین و استراتژیهای آپدیت شده کوشا باشد.
رابطه خلاقیت با علم روابط عمومی نوین
یکی از لازمههای موفقیت در اکثر کسب و کارهای مختلف، بهرهمندی از خلاقیت است. مخصوصا اگر قرار باشد در غالب یک تیم با رسانهها، رقبا، همکاران و سایر اعضای سازمانی ارتباط برقرار کنید. به همین منظور، روابط عمومی مؤثر زمانی شکل میگیرد که فعالیت یک تیم با چاشنی خلاقیت همراه باشد.
خلاقیت در علم روابط عمومی نوین به این سه بخش تقسیم میشود:
- خلاقیت روزانه: بهرهمندی از نوآوری به منظور جلوگیری از ایجاد روزمرگی در سازمان
- خلاقیت علمی: آگاهی از نظریههای جدید علمی در زمینه تبلیغات، رسانه، ارتباطات انسانی و به طور کلی علم روابط عمومی و بهکارگیری خلاقانه از آنها در روند کار.
- خلاقیت در بهرهمندی از تکنولوژی: آگاهی از جدیدترین تجهیزات و ابزارهای نوین علم روابط عمومی از جمله تکنولوژیهای سمعی و بصری جدید و… در راستای داشتن فعالیتی مؤثر.
ویژگیهای علم روابط عمومی مدرن
برای اینکه ویژگیهای علم روابط عمومی مدرن را بشناسید، کافی است از مفهوم و چیستی روابط عمومی سنتی بگذرید. تئوریها، مفاهیم، اصطلاحات و مقصد نهایی در روابط عمومی مدرن تغییر نکرده است. اما مسیر دستیابی به اهداف، ابزار روابط عمومی، تکنولوژیهای موردنیاز روابط عمومی مؤثر و ابزار برقراری ارتباط تغییر کرده است. به همین دلیل است که با بررسی استراتژیها و راهکارهای نوین در علم روابط عمومی، با نسخه مدرن و بهروز شده آن آشنا خواهید شد.
تغییر نگرش سازمان درباره موضوع نحوه ارتباط با مخاطب
در جهان امروز، دیگر جایی برای تریبونهای یکطرفه وجود ندارد. سازمانها نمیتوانند با انتقال اطلاعات بیفایده و کسلکننده درباره عملکرد، محصولات و خدمات خود به مخاطب پیشرفتی در داشتن روابط عمومی مؤثر داشته باشند. به همین منظور یکی از راهکارهای نوین در علم روابط عمومی این است که نگرش سازمان به نحوه برقراری ارتباط با مخاطبان را تغییر دهد و آن را به سمت ارتباطی متقارن و دوسویه هدایت کند. به این صورت که مخاطبان مشارکت بیشتری در تبلیغات سازمانی و انتشار اطلاعات سازمان در بستر شبکههای اجتماعی داشته باشند.
ایجاد لحنی صمیمانه برای برقراری ارتباط با مخاطب به جای لحن رسمی اداری
یکی از مواردی که به وفور در روابط عمومی سنتی مشاهده میشود، نفوذ لحن خشک و رسمی اداری در پیامها یا بیانیههای سازمان برای مشتریان یا همکاران خود است. دلیل آن هم به رویکرد سازمان محور و نگاه از درون به بیرون علم روابط عمومی قدیمی بازمیگردد. اما در راستای استفاده از استراتژیهای نوین، باید لحن برقراری ارتباط با مخاطبان، لحنی سادهتر و صمیمانهتر باشد. در این صورت مخاطبان متوجه القا حس همدلی و همیاری از سوی سازمان شده و تمایل بیشتری به مشارکت در تبلیغات و معرفی سازمان از خود نشان میدهند. توجه داشته باشید که این تغییر باید در پروسه امور و تشریفات اداری نیز اعمال شود.
انتقال داده به مخاطب به شکلی هدفمند
برای داشتن روابط عمومی مؤثر، نیازی به انتقال حجم عظیمی از اطلاعات به مخاطبان نیست. مخصوصا در دنیای امروز که هر فردی به راحتی میتواند به فایلهای اطلاعاتی مختلف بیشماری دسترسی داشته باشد. شبکههای اجتماعی و آرشیو کامل موتورهای جستجو دست کاربران را برای کسب اطلاعات درباره موضوعات مختلف باز گذاشته است. مخاطبان از این طریق میتوانند به حجم عظیمی از منابع اطلاعاتی در زمینههای مختلف دسترسی داشته باشند. حال با وجود همه این موارد، فکر میکنید انتقال داده به مخاطب در روابط عمومی مؤثر باید چگونه باشد؟
اطلاعاتی که از سوی سازمان در اختیار مخاطب قرار میگیرد، فارغ از حجمی که دارد باید تجزیه شده و قابل هضم باشد. به این صورت که تیم روابط عمومی سازمان باید متناسب با شرایط اجتماعی، جذابیت خبری، نیاز فعلی، بازخوردهای پیشین مخاطبان و… دادههای خود را تجزیه و تحلیل کرده و در اختیار مخاطب قرار دهد.
گسترش دامنه فعالیت تیم روابط عمومی
یکی از استراتژیهای نوین در علم روابط عمومی، گسترش فعالیت و کارکرد تیم روابط عمومی سازمانی است. در چنین شرایطی فعالیتهای روابط عمومی مؤثر به تولید و انتشار داده و اخبار و انتقال آنها به مخاطب خلاصه نمیشود. موارد زیر میتواند دامنه فعالیتهای تیم روابط عمومی را به شکلی اصولی گسترش دهد:
- پاسخگویی در مقابل افکار عمومی
- ارائه توضیحات کافی به مخاطبان
- استفاده از استراتژیهای مدیریت بحران مناسب
- بهکارگیری خلاقیت در روند کار
- تلاش در جهت شخصیتسازی برای برند سازمانی
دستهبندی و طبقهبندی مخاطبان
ابزارهایی که در علم روابط عمومی در گذشته به کار میرفتند، محدودیتهای زیادی داشتند. این ابزارها امکان گزینش مخاطب و طبقهبندی مخاطبان در گروههای مختلف را نداشتند. برای مثال شاید در گذشته تنها راه تیم روابط عمومی برای برقراری ارتباط با مخاطب و تبلیغات برند سازمانی خود، ساخت تیزرهای تبلیغاتی و چاپ تراکت بود. گروه هدف و مخاطب یک تیزر تبلیغاتی یا یک تراکت، افراد مشخصی نیستند و ممکن است هر فردی با هر سن و شغلی با آنها مواجه شود.
علم روابط عمومی مدرن این مشکلات را به همراه ندارد. زیرا ابزارهای ارتباط جمعی متنوعتر و پیشرفتهتری را در اختیار دارد که امکان تفکیک مخاطبان و تمرکز روی گروه خاصی از آنها را برای سازمان فراهم میکند. برای مثال جهت برقراری ارتباط با مدیران سازمانها، پست الکترونیک بستر مناسبی خواهد بود. همچنین اگر گروه هدف شما خانوادهها باشند نیز میتوانید ارتباط مؤثر خود را از طریق کانالهای تلگرامی برقرار کنید. به طور کلی هر کدام از ابزارهای ارتباط جمعی مثل تلویزیون، تلگرام، اینستاگرام، لینکدین، توییتر، پست الکترونیک و… مناسب گروه خاصی از مخاطبان خواهند بود.
تولید محتوا و اطلاعات قابل استناد به جای واسطهگری
یکی از اصلیترین کارکردهای علم روابط عمومی نوین، تولید اطلاعات تخصصی و قابل استناد و انتقال درست آن به مخاطب است. این روزها به دلیل وجود منابع نامحدود اطلاعات و بهروز شدن پیدرپی آنها، ممکن است تیم روابط عمومی نسبت به تولید اطلاعات و دادههای مورد نیاز مخاطبین خود بیاهمیت شود. اما مخاطبان شما از سازمان و تیم روابط عمومی آن انتظار داند که محتوایی تخصصی، حاوی بار آموزشی، ارزشمند و قابل استناد در اختیارشان قرار دهید. به همین منظور برای حفظ جایگاه سازمان و تصویر آن در ذهن مخاطب، بهتر است در راستای تولید اطلاعات بکر، باارزش، تخصصی و مطمئن فعالیت کنید.
بهبود عملکرد سازمان با بهرهمندی از علم روابط عمومی نوین
پیشرفت یک سازمان تا حد زیادی وابسته به نحوه عملکرد تیم روابط عمومی آن است. به عبارتی یکی از عوامل تأثیرگذار در موفقیت کسبوکارها، روابط عمومی مؤثر آن سازمان خواهد بود. استراتژیها و کارکردهای نوینی که در علم روابط عمومی مورداستفاده قرار میگیرد، برای آن سازمان حکم میانبر را دارد. در روابط عمومی نوین، بازخوردها و واکنشهای خوب و بد مخاطبان به خوبی ارزیابی میشود و استراتژیهای آینده سازمان نیز بر اساس آنها طراحی خواهند شد. یک تیم روابط عمومی مؤثر میتواند اقدامات کماثر سازمان را حذف کرده و برنامههای خلاقانه جدیدی را جایگزین آنها کند. در نهایت فراموش نکنید که علم روابط عمومی، اصلیترین هدایت کننده یک کسب و کار خواهد بود.
مقالات مرتبط

روابط عمومی در دنیای دیجیتال: چالشها و فرصتها

روابط عمومی موثر: پلی برای ارتباط با مخاطبان

روابط عمومی سازمانی در ساخت تصویر کسبوکار چه نقشی دارد؟

استراتژیهای نوین در علم روابط عمومی

ارتباطات و روابط عمومی درون سازمانی

بهترین دوره روابط عمومی در جهان

روابط عمومی ؛ هنر ارتباط با جامعه

کمپین روابط عمومی مؤثر: نکاتی برای جذب توجه و تاثیرگذاری در جامعه

ارتباطات و روابط عمومی برون سازمانی

دیدگاهتان را بنویسید