ورود / ثبت نام

ایمیل مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

پابلیکا / بازاریابی دیجیتال / ایمیل مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

ایمیل مارکتینگ یکی از راه‌های بازاریابی دیجیتال است که به رشد کسب و کار و معرفی بیشتر آن کمک می‌کند. […]

آشنایی با ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از راه‌های بازاریابی دیجیتال است که به رشد کسب و کار و معرفی بیشتر آن کمک می‌کند. استفاده درست و آماده سازی محتوا مناسب برای بازاریابی ایمیلی می‌تواند به میزان اثربخشی آن کمک کند. اگر به دنبال یک راه مقرون به صرفه و سریع برای جذب مشتریان بیشتر و معرفی کسب و کارتان هستید، ما بازاریابی ایمیلی را به شما معرفی می‌کنیم. تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید تا با ویژگی‌ها و کاربرد ایمیل مارکتینگ آشنا شوید.

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

ایمیل مارکتینگ یکی از مهم‌ترین کانال‌های مستقیم و دیجیتال برای بازاریابی و از انواع تبلیغات در فضای مجازی است. شما می‌توانید از طریق ایمیل، محصولات یا خدمات کسب و کار خود را به مشتریانتان معرفی کنید. البته، بازاریابی ایمیلی معمولا در کنار دیگر روش‌های بازاریابی دیجیتال استفاده می‌شود و به آگاهی هر چه بیشتر مشتریان کمک می‌کند. یکی دیگر از نقش‌های بازاریابی ایمیلی، ایجاد سرنخ، آگاهی از برند و به وجود آوردن روابط میان مشتریان است. به عنوان مثال، یک نمونه از محتوای ایمیل ارسال شده برای مشتریان قدیمی، می‌تواند معرفی یک محصول جدید مربوط به کسب و کار شما باشد که مشتری را برای خرید ترغیب کند.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

تارخچه‌ای از اولین ایمیل

در سال ۱۹۷۱، یک مهندس کامپیوتر به نام ری تاملینسون (Ray Tomlinson) برای اولین بار یک ایمیل ارسال کرد. محتوای ارسال شده در این ایمیل، مهم نبود ولی فصل جدیدی را در دنیای تکنولوژی رقم زد. همچنین، ری تاملینسون برای اولین بار، نماد @ را برای استفاده در آدرس ایمیل‌ها معرفی کرد.

پس از این اتفاق، در سال ۱۹۷۸، مدیر بازاریابی “Digital Equipment Corp” به نام “Gary Thuerk” از ایمیل برای ارتباط مستقیم در دنیای تجارت استفاده کرد. او از این طریق، برای اولین بار محصول جدید کسب و کارش را به مردم معرفی کرد.

در نهایت، در دهه ۹۰ میلادی، دسترسی به اینترنت گسترش یافت و مردم از روش‌های ارتباطی جدیدی با یکدیگر استفاده می‌کردند. از این رو، افرادی که شغل بازاریابی داشتند، پی بردند که می‌توانند از ایمیل به عنوان یک راه موثر در تبلیغاتشان استفاده کنند. پس از ورود ایمیل به دنیای بازاریابی، قوانینی نیز برای این موضوع در نظر گرفت تا مزاحمتی برای دیگران نداشته باشد. به عنوان مثال، یک گزینه «انصراف» در اختیار کاربران قرار می‌گرفت تا در صورت عدم نیاز به دریافت ایمیل‌های جدید، روی آن کلیک کنند.

کاربرد و ایده‌هایی برای استفاده از ایمیل مارکتینگ

موارد استفاده از بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی در دنیای امروز، کاربردهای زیادی دارد که تنها به فروش و معرفی محصول محدود نمی‌شود. برخی از این کاربردها نیز می‌تواند یک ایده برای استفاده از ایمیل مارکتینگ در کسب و کار شما باشد. برخی از کاربردهای بازاریابی ایمیلی عبارت‌اند از:

آگاهی از رویدادها و وقایع

فرض کنید که شما مسئول بازاریابی یک آموزشگاه موسیقی هستید و در هفته آینده، یک کنسرت توسط هنرجوهای آموزشگاه برگزار می‌شود. شما می‌توانید این رویداد را در یک ایمیل نوشته و آن را برای تمامی افراد و هنرجوهای آموزشگاه ارسال کنید. در کل، هر نوع رویدادی که مربوط به شما یا کسب و کارتان باشد را می‌توانید در قالب یک ایمیل برای مشتریانتان ارسال کنید.

ارائه پیشنهادات ویژه

اطلاع رسانی مربوط به پیشنهادات ویژه، تخفیفات و یا برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی در قالب ایمیل هم یکی دیگر از کاربردهای ایمیل مارکتینگ است. به عنوان مثال، فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید و قصد دارید به مدت یک هفته، به مناسبت یک روز خاص، ارسال تمامی سفارشات را به طور رایگان انجام دهید. این محتوا می‌تواند یک نمونه ایمیل مارکتینگ برای ارائه پیشنهادات ویژه به صورت اطلاع رسانی باشد.

معرفی محصول یا خدمات جدید

هر زمان که یک محصول جدید یا خدمات جدیدی به کسب و کار شما اضافه می‌شود، می‌توانید آن را در قالب یک ایمیل به مشتریان یا مخاطبان خود معرفی کنید. ممکن است بسیاری از مشتریان شما منتظر چنین محصولی باشند که با دیدن ایمیل، آن را سفارش دهند.

ایمیل خوشامد گویی

زمانی که کاربران جدیدی به کسب و کار شما اضافه می‌شوند، می‌توان یک ایمیل با محتوای خوشامد گویی برای آنها ارسال شود. علاوه بر خوشامد گویی، دیگر راه‌های ارتباطی و تشکر برای عضویت را می‌توان در این ایمیل اضافه کرد.

ارسال اطلاعات سفارش

یکی از راه‌های دریافت آدرس ایمیل از کاربران، هنگام ثبت اولین سفارش یا زمان عضویت در سایت است. وقتی که کاربران آدرس ایمیل خود را ثبت می‌کنند، می‌توانید اطلاعات مربوط به سفارش را به صورت ایمیل برای آنها ارسال کنید. این اطلاعات سفارش شامل فاکتور و رسید خرید می‌شود که معمولا برای کاربران مهم است.

ارسال خبرنامه

خبرنامه‌های ایمیلی یکی از کاربردهای ایمیل مارکتینگ در ایجاد تعامل با مخاطبان یا کاربران است. این که شما به عنوان یک کسب و کار بتوانید به طور مستمر یک سری خبرنامه با محتوای جذاب برای کاربر خود ارسال کنید، ناخودآگاه یک تعاملی ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به خرید و یا فعالیت آن کاربر شود.

مزایا ایمیل مارکتینگ

مزایای استفاده از بازاریابی ایمیلی

حالا که با یک تعریف کلی از ایمیل مارکتینگ و کاربردهای آن آشنا شده‌اید، بهتر است به برخی از مزایا و معایب این کانال بازاریابی دیجیتال نیز بپردازیم.

استفاده آسان

ایمیل مارکتینگ در شروع کار به مهارت تخصصی نیاز ندارد. شما برای شروع کار خود می‌توانید از قالب‌ها و متن‌های آماده هم استفاده کنید. همچنین، نیازی به یک تیم حرفه‌ای یا هزینه‌های زیاد ندارد.

بررسی رفتار مشتری

همانطور که اشاره کردیم، ایمیل مارکتینگ یکی از راه‌های ایجاد تعامل با مخاطبان است. شما با ارسال برخی ایمیل به کاربران می‌توانید رفتار آنها را تحلیل و بررسی کنید. این که آنها چه ایمیل‌هایی را باز می‌کنند، بر روی چه لینک‌هایی کلیک می‌کنند و چه محتوایی داخل ایمیل برای آنها جذاب است، از جمله سوالاتی است که می‌توانید از طریق بازاریابی ایمیلی به آنها پاسخ دهید.

مقرون به صرفه

همانطور که می‌دانید یکی دیگر از کانال‌های بازاریابی، اس ام اس مارکتینگ است که هزینه نسبتا بالایی دارد. ولی بازاریابی ایمیلی بسیار سریع‌تر و با هزینه پایین‌تری نسبت به اس ام اس مارکتینگ انجام می‌شود. حتی برخی از سرویس‌های ارائه دهنده، ادعا می‌کنند که سرویس ایمیل مارکتینگ رایگان ارائه می‌دهند.

بازگشت سرمایه

اگر ایمیل مارکتینگ به صورت حرفه‌ای و درست انجام شود، امکان بازگشت سرمایه وجود دارد. معمولا صاحبان کسب و کار بودجه بسیار کمی را برای تبلیغات در نظر می‌گیرند. از همان بودجه کم هم توقع بازگشت و اثربخشی دارند. بازاریابی ایمیلی این ویژگی را دارد و با جذب مشتری، می‌تواند سود خوبی به همراه داشته باشد.

مخاطب هدف

برای کسب و کارهایی که اطلاعات نسبتا دقیقی از مشتریان و مخاطبان خود دارند، امکان ارسال ایمیل‌های دسته بندی شده وجود دارد. یعنی شما مخاطبان هدف برای هر یک از ایمیل‌های خود پیدا کرده و آنها را به صورت دسته بندی شده برایشان ارسال می‌کنید. در این صورت میزان اثربخشی ایمیل نیز بالاتر می‌رود.

سفارشی سازی

در ایمیل مارکتینگ امکان سفارشی سازی برای مخاطبان و کاربران وجود دارد. آنها می‌توانند نوع ایمیل دریافتی خود را انتخاب کنند. از این رو، امکان اثر بخشی همان ایمیل‌های دریافتی نیز بالاتر می‌رود.

معایب ایمیل مارکتینگ

برخی از معایب بازاریابی ایمیلی عبارت‌اند از:

اسپم

ایمیل‌های اسپم

اگر محتوای داخل ایمیل به طور کامل، تبلیغاتی باشد، مخاطبان آن را حذف کرده و داخل پوشه اسپم قرار می‌دهند. در این صورت، همه ایمیل‌هایی که از سوی شما دریافت می‌کنند به صورت خودکار به پوشه اسپم منتقل شده و هرگز آنها را نمی‌بینند.

حجم ایمیل

ایمیل‌های خیلی طولانی با حجم بالا معمولا زمان زیادی را برای ارسال نیاز دارند یا اصلا ارسال نمی‌شوند. در هر صورت، زمان و هزینه زیادی را از شما می‌گیرند. بهتر است محتوای ایمیل را به طوری آماده کنید که حجم مناسب و کمی داشته باشد.

رقابت بالا

در ایمیل مارکتینگ رقابت بالایی وجود دارد. همانطور که گفتیم، یکی از اصلی‌ترین کانال‌های بازاریابی است و بسیاری از کسب و کارها از آن استفاده می‌کنند. از این رو، ایمیل مربوط به کسب و کار شما، تنها ایمیل ارسال شده برای مخاطبتان نیست. پس باید محتوای بسیار خوبی داشته باشد تا مخاطب جذب آن شود.

کاربران غیرفعال

ممکن است بسیاری از افراد، وارد سایت شما شده، در آن عضو شوند و ایمیل خود را ثبت کنند. ولی هیچوقت از آن استفاده نکنند. این افراد، کاربران غیرفعال کسب و کار شما هستند که باید از کاربران فعال جدا شوند. از این رو، ارسال ایمیل مارکتینگ برای این کاربران، کاری بیهوده است.

سیستم عامل گیرنده

در فرایند ایمیل مارکتینگ، ایمیل مورد نظر برای یک سیستم عامل کلی طراحی می‌شود. ولی ممکن است، مخاطب شما آن را از طریق تبلت، لپتاپ و یا تلفن همراه خود باز کند. در این صورت، احتمال اینکه ایمیل شما در بهترین شکل بصری‌اش نبیند، بسیار بالا است.

نتیجه گیری

ایمیل مارکتینگ از مهم‌ترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال، در کنار دیگر کانال‌ها است. استفاده از بازاریابی ایمیلی به تنهایی برای رشد یک کسب و کار نتیجه نمی‌دهد. بلکه باید از آن در کنار دیگر روش‌های بازاریابی استفاده شود.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 1 =