ورود / ثبت نام
تولید محتوای آموزشی

تولید محتوای آموزشی چه کمکی به کسب و کار ما می‌کند؟

تولید محتوای آموزشی نوعی استراتژی بازاریابی برای ارتقاء کسب‌وکار شما است. تصور کنید در فضای آنلاین در جست وجوی کالا و یا خدمتی هستید و از میان گزینه‌های بیشمار انتخاب برای شما کمی سخت شده است. در این حالت شما به عنوان خریدار ترجیح می‌دهید که از جایی خرید کنید که در جلب اعتماد شما توانمندتر باشد.

حالا تصور کنید که شما به عنوان صاحب یک کسبوکار برای کسب رضایت و اعتماد مشتریانتان و افزایش تعداد آنها به دنبال راهکار تضمین شده هستید، این راهکار می‌تواند تولید محتوای آموزشی باشد که در این مطلب قرار است به طور مفصل درباره آن صحبت کنیم.

محتوای آموزشی را بیشتر بیشناسید

محتوای آموزشی به منظور اطلاع‌رسانی و راهنمایی هرچه بیشتر مخاطبان تهیه و منتشر می‌شوند. دنیای انتشار متنهای خشک و خالی که خریداران را ملزم به خرید کالایی کنند دیگر سرآمده است. مخاطبان امروزی محتواهایی را می‌خواهند که یکی از سوالات آنها را پاسخ دهد. در دنیای واقعی هم  همین مساله  صحت دارد! شما هنگام خرید از فروشنده‌ای که به زور و با تبلیغات دروغین بخواهد چیزی را به شما بفروشد، فرار را به قرار ترجیح می‌دهید. حالا فروشنده‌ای که با صبر و حوصله و به رایگان به سوالات شما پاسخ بدهد از نظر ذهنی یک جایگاه ویژه در خاطر شما خواهد داشت.

برای مثال فرض کنید برای خرید یک محصول تکنولوژی محور به فروشگاهی مراجعه کرده‌اید، چنانچه فروشنده صرفاً از ظاهر و ویژگی‌های محصول تعریف کند، در جذب  و متقاعد سازی شما برای خرید آن محصول چندان موفق نیست.

اما اگر همین فروشنده روش صحیح استفاده از محصول را به رایگان به شما آموزش دهد، نتیجه درخشانتری در فروش محصول خود به بار خواهد آورد.

تاثیر آموزش در ذهن مخاطب آنقدر زیاد است که بازاریابان محتوایی تصمیم به تهیه و تولید مقالات آموزشی و یا مفاهیم آموزشی در قالب  ویدئو، مقاله، عکس نوشته و پادکست گرفتند.

چرا تولید محتوای آموزشی لازم است؟

آمارها نشان می‌دهد که در بین استراتژی‌های بازاریابی، تولید محتوای آموزشی در جایگاه دوم انواع استراتژی‌ها قرار دارد و نباید از آن غافل شوید. این استراتژی، یکی از انواع استرتژی‌های بازاریابی طولانی مدت است که در آن آموزش به فروش ارجعیت دارد. در این استراتژی شما صرفاً مخاطبتان را برای مزایای خرید کالای مدنظرتان آگاه می‌کنید. اینکه چرا باید محصول شما خریده شما و یا محصول شما چه کمکی به خریداران می‌کند آنقدر مهم است که به راحتی معادلات بازاریابی را جابه‌جا می‌کند.

ویژگی محتوای آموزشی خوب

اگر هدفتان کسب اعتماد مشتری‌های فعلی و افزایش مشتریان بیشتر است، حتما بر روی تولید محتوای آموزشی حساب ویژه باز کنید. محتوای آموزشی خوب، محتوایی است که از همان ابتدا ذهن مخاطب هدفتان را نشانه بگیرد و تا رسیدن به هدف به دنبال خود بکشاند. برای مثال شما فروشنده کاشی آشپزخانه هستید، در این حالت حتما باید به مخاطبتان به خوبی توضیح دهید که

  • نحوه صحیح استفاده از این نوع کاشی چیست؟
  • نحوه نصب خودآموز کاشی بین کابینتی را آموزش دهید.
  • استفاده بهترین سایز و رنگ کاشی متناسب با مساحت هرخانه را به خریداران بگویید.
  • طرز شناخت ویژگی‌های یک کاشی بین کابیتی خوب را آموزش بدهید
  • لزوم استفاده از کاشی بین کابینتی را در آموزش‌ها بازگو کنید
  • و…

آموزش در خدمت بازاریابی محتوایی

آموزش تولید محتوا

بازاریابی محتوا به معنای ایجاد محتوایی همسو با برند شما است. محتوایی که برای برای بازدیدکنندگان وبسایت و یا شبکه‌های اجتماعی شما مفید باشد. به همین منظور آموزش کاربران باید بخش بزرگی از استراتژی تولید محتوا باشد. تولید محتوای آموزشی به مخاطبان شما در مورد موضوعات مرتبط با جایگاه برند و یا محصولاتتان آموزش می‌دهد. با آموزش به خوانندگان خود، به جای اینکه فقط به آنها بفروشید، به مخاطبان بیشتری دست پیدا می‌کنید. اکثر مشتریان بالقوه به دنبال اطلاعاتی هستند که به آنها در تصمیم‌گیری خرید و رفع مشکلاتی که با آن روبرو هستند کمک کند. از طریق محتوای آموزشی به راحتی امکان تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل را داریم.

مزایای بازاریابی از طریق تولید محتوای آموزشی

بازاریابی محتوا

دستیابی به هدف شماره یک بازاریابی،یعنی جذب مشتریان بیشتر در پایگاه‌های ارتباطی کسب و‌کارتان مانند وبسایت و یا شبکه‌های اجتماعی از طریق تولید محتوا آموزشی امکانپذیر است. در ادامه برخی از مزایا جذب مشتری از طریق تولید محتوای آموزشی را ذکر می‌کنیم:

  • اشتراک گذاری محتوا: از طریق تولید محتوای آموزشی امکان تعامل با مشتری را پیدا می‌کنید. هرچه محتوای تولیدی شما مفیدتر و مورد پسند کاربران بیشتری باشد، تمایل آنها برای به اشتراک‌گذاری محتوایتان در کانالهای ارتباطی مختلف هم بیشتر است. در ضمن بدین ترتیب میتوانید از کاربران خود درخواسته به اشتراک گذاری ایده‌هایشان را در راستای تهیه محتواهای کاربردی‌تر را داشته باشید.
  • معرفی برند: تولید محتوای آموزشی میتواند راهکاری مناسب جهت معرفی و شناخت برند شما در ذهن مخاطبان باشد. شناساندن برند، اعتماد ایجاد می‌کند و این اعتماد باعث می شود که کاربران ارزش بیشتری برای محتوای آموزشی شما قائل شوند.
  • وفاداری مشتری: تداوم تولید محتوای آموزشی باعث ایجاد وفاداری مشتری میشود و شانس شما را برای تبدیل خریداران یکباره به مشتریان بلندمدت افزایش می‌دهد، مشتریانی که بارها و بارها از شما خرید کنند.

۳ نکته برای ایجاد بازاریابی محتوای آموزشی:

نکات مهم در تولید محتوا

  1. ایجاد اعتماد مشتری

با ارائه اطلاعات آموزشی مورد نظر مخاطبانتان، سایت خود را به عنوان یک متخصص در زمینه تخصصیتان در ذهن آنها حک می‌کنید. به عنوان کارشناسان مورد اعتماد آنها، وقتی محصول یا خدماتی را بر اساس نیازهای آنها توصیه می‌کنید، به مرجعی تبدیل می شوید که آنها به او اعتماد می‌کنند. این مساله مهمترین مزیت بازاریابی محتوای آموزشی است.

  1. مشتریان بهتری ایجاد کنید

این امکان برای شما وجود دارد که انواع مشتریان را از طرق مختلف ایجاد کنید. اما با تولید محتوای آموزشی و آموزش مخاطبانتان آنها را به درک خط و مشی فکری برندتان تشویق می‌کنید. این مساله نیاز به کسب اطلاعات بیشتر را در آنها ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که آنها دوباره به سوی شما بازگردند. زمانی که نرخ تعامل بین شما و کاربرانتان افزایش پیدا کند، آنها به شما به عنوان یک متخصص اعتماد می‌کنند. بدین صورت شما مشتریان بالفعل جدیدی را با استفاده از نکات بازاریابی محتوای آموزشی بدست می‌آورید.

  1. گسترش مشتریان B2B

بسیاری از مردم بر این باورند که تولید محتوای آموزشی بسیار خاص مخاطبان کمتری را جذب می‌کند. اگرچه این  موضوع تا حدی درست است، اما در واقع می‌تواند برای شما یک امتیاز مثبت هم باشد، زیرا مخاطب هدفمندتری را جذب می‌کنید. جالب است بدانید که تولید محتوای آموزشی می‌تواند به حل مشکلات مخاطبان شما در تمام مراحل چرخه خرید B2B یاری رسان باشد. بازاریابی محتوای آموزشی باید نیازهای مشتریان را در هر مرحله از چرخه خرید برطرف کند. بدین صورت میتوان در رابطه با حفظ حس وفاداری مشتریانتان اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

در این مطلب با اهمیت تولید محتوای آموزشی در راستای ارتقاء کسب‌وکار و نام برندتان آشنا شدید. چنانچه تصمیم دارید از تولید محتوای آموزشی در استراتژی بازاریابیتان استفاده کنید، حتما از قبل به شناخت صحیحی از مخاطبانتان و نوع نیازهای آنها دست پیدا کنید. شناخت درست مخاطب و مشتریان باعث می‌شود شما برای تولید محتوای آموزشی ایده‌های صحیح و موثرتری را به شکل تولیدات محتوایی عرضه و اعتماد آنها را بدست بیاورید.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است. اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

سه × پنج =