1398 اردیبهشت سیم ،دوشنبه، ساعت 11:54

راهنمای گام به گام لینک سازی برای بهبود سئو سایت: لینک ها برای موتورهای جستجو چه معنا و مفهومی دارند؟

راهنمای گام به گام لینک سازی برای بهبود سئو سایت: لینک ها برای موتورهای جستجو چه معنا و مفهومی دارند؟

به طور کلی 2 از نظر موتورهای جستجو 2 دلیل اصلی برای استفاده از لینک ها وجود دارد:

         1- برای انتقال به صفحات مختلف در اینترنت

         2- برای تشخیص اینکه در جستجوهای کاربران، صفحات مختلف به چه ترتیبی اولویت بندی شوند.

زمانی که موتورهای جستجو در صفحات مختلف سایت ها جستجو می کنند (می خزند)، محتوای موجود در صفحه را مورد بررسی قرار داده و مطالب آن را در لیست جستجو قرار می دهند. به این ترتیب مشخص می شود که آیا محتوای یک صفحه کیفیت لازم و قالبیت این را دارا هست تا در زمان جستجوی یک موضوع توسط کاربر، به وی اراده گردد یا خیر. با این حال، کیفیت محتوای ارائه شده در صفحه مورد نظر تنها عامل رتبه بندی جهت ارائه مطلب به مخاطب نیست؛ تعداد لینک هایی که در سایر وبسایت به صفحه مورد نظر داده شده اند و همچنین مواردی مثل دامین آتوریتی و همچنین پیج آتوریتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به زبان ساده می تواند گفت هرچه سایت های معتبرتری به سایت شما لینک بدهند، وبسیات شما در موتورهای جستجو جایگاه بهتری را به دست خواهد آورد.

بک لینک ها به عنوان یکی از فاکتورهای بسیار مهم و ضروری در رتبه بندی موتورهای جستجتو و به خصوص گوگل، از همان ابتدای کار و در دهه 90 ، اهمیت فراوانی داشته است. لری پیج، یکی از بنیان گذاران گوگل، الگوریتم رتبه بندی سایت ها در زمان جستجو براساس تعداد لینک های ورودی به وبسایت را برنامه نویسی کرده است. در سال های بعد، این الگوریتم به عنوان یکی از الگوریتم های موثر و مهم در رتبه بندی سایت ها در هنگام ارائه سایت های مختلف به کاربران، مورد استفاده قرار گرفت.

دلیل توجه به تعداد لینک های ورودی از طریق سایت های دیگر، این بوده است که الگوریتم مورد نظر همانند یک سیستم رای گیری برای بررسی میران قابل اعتماد بودن محتوای صفحه مورد نظر عمل می کند؛ در صورتی که محتوای صفحه مناسب نباشد طبیعتا بک لینکی دریافت نخواهد کرد. طبیعی است در صورت قرار دادن یک لینک در محتوای صفحات سایر سایت ها به سایت شما، عملا به این معنا خواهد بود که از نظر آن سایت، مطلب ارائه شده در وبسایت شما معتبر و با کیفیت است؛ در غیر این صورت دلیلی برای لینک دادن به سایت شما وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال فرض کنید یکی از دوستان شما، آدرس یک رستوران خوب را از شما بپرسد، مسلما شما رستورانی که غذای خوبی ندارد را به وی معرفی نخواهید کرد.

با این حال، وبسایت ها سریعا این را یاد گرفتند که به چه شکل پیح رینکینگ وبسایت خود را دستکاری کنند تا بیشتر مورد توجه گوگل و سایر موتورهای جستجو قرار بگیرد. به این ترتیب گوگل نیز تصمیم گرفت راهکارهایی را استفاده کند تا بتواند تشخیص دهد کدام وبسایت از روش هایی استفاده می کنند تا نتایج موتورهای جستجو را دستکاری کنند. بر این اساس، آپدیت های جدید گوگل این مساله را مورد بررسی قرار می دهند که آیا محتوای وبسایت شما واقعا کیفیت مناسب جهت ارائه به مخاطب را دارد یا خیر. اینگونه بود که برخی از لینک هایی که تا قبل از این از طرف گوگل مورد تایید بودند، در آپدیت های جدید نادیده قرار گرفته و تاثیر خود را از دست دادند. به عنوان مثال در گذشته شما می توانستید وبسایت خود را در وب دایرکتوری ها ثبت کنید و از آن ها بک لینک بگیرید. در حال حاضر این دسته از بک لینک ها از نظر گوگل فاقد اعتبار هستند.

در آخرین آپدیت هایی که گوگل ارائه کرده است، نه تنها این دسته از بک لینک ها لحاظ نمی شوند، بلکه در برخی از موارد در صورتی که گوگل تشخیص دهد شما به دنبال فریب موتور جستجو از طریق بک لینک گرفتن های غیر مجاز بوده اید، سایت شما را جریمه کرده و از نتایج جستجوی خود حذف می کند. الگوریتم پنگوئن گوگل این وظیفه را بر عهده دارد. بر این اساس، اینکه شما بدانید به چه شکلی لینک بیلدینگ سایت خود را در سایر سایت ها انجام دهید، به نحوی که در لیست پنالتی گوگل قرار نگیرید، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار خواهد بود.

مسلما تمام الگوریتمی که گوگل بر اساس آن رتبه بندی سایت ها را انجام می دهد، مشخص نبوده و به اصطلاح جز "اسرار سازمانی گوگل" محسوب می شود. با این وجود آنچه مشخص است اینست که استفاده از لینک بیلدینگ برای بهبود سئو سایت، در صورتی که به شکل اصولی و صحیح انجام شود، همچنان تاثیر به سزایی خواهد داشت.


قسمت پنجم راهنمای گام به گام لینک سازی برای بهبود سئو سایت: آنچه در مورد لینک های نوفالوو باید بدایند.

ارسال نظر