1398 خرداد یازدهم ،شنبه، ساعت 11:54

3 راهکار کسب جایگاه مناسب در رسانه ها با هدف ساخت " شهرت شخصی " به کمک روابط عمومی

 
 

3 راه کار کاربردی برای کسب جایگاه مناسب در رسانه ها با هدف ساخت " شهرت شخصی " به کمک روابط عمومی

 

"مدیریت شهرت" و یا در اصطلاح "شهرت شخصی" به مجموعه ای از اقدام گقته می شود که با شناسایی برخی از ویژگی هایی که موجب برتری یک برند می شوند، آغاز شده و در انتها با انتشار اخبار در رسانه ها در حول آن ویژگی ها به پایان می رسد. در مورد بسیاری از مشتریانی که به دنبال مدیریت شهرت کسب و کار و برند خود هستند، هدف نهایی افزایش سطح برندآگاهی در بین مخاطبین و در نتیجه آن اقزایش فروش است. این فرایند در برخی موارد حتی می تواند منجر به ساخت یک برند جدید برای بازار هدف و یا تغییر بازار هدف شود.

فرایند مدیریت شهرت، علاوه بر برند آگاهی در برخی از موارد شامل بازپس گیری جایگاه قبلی برند نیز می باشد. بسیاری از افراد این تصور را دارند که تنها اشخاص سیاسی و یا افراد مشهور جامعه مانند بازیگران و ... هدف اخبار منفی و خبرهای زرد قرار گرفته و شهرت آنها دچار مشکل شده و بنابراین نیازمند بازپس گیری شهرت خود هستند. هرچند در مورد این دسته از افراد، این اتفاق عموما رخ می دهد، با این حال تمامی اشخاص این مشکل ممکن است اتفاق افتاده و در این صورت نیازمند اصلاح شهرت شخصی آسیب دیده خود هستند.

به عنوان یک متخصص در حوزه مدیریت شهرت و روابط عمومی، بسیاری از مخاطبین در خصوص شهرت شخصی سوالاتی را در این خصوص از من می پرسند. به این 3 مورد دقت کنید:

         - برند اسنپ در نیمه های سال 96 به دلیل تجاوز یکی از رانندگان به مسافر خود دچار مشکلاتی شد. رسانه ها داستان اتفاق رخ داده را نوشته و در سایت های مختلف منتشر کردند.

         - یک فعال حوزه صنعت که به تازگی وارد یک شبکه اجتماعی مانند توئیتر شده و آشنایی کاملی با این شبکه احتماعی توئیتر ندارد، مورد حمله توئیتری رقبا قرار گرفته و شیعاتی در مورد وی در فضای اینترنت منتشر شود.

         - یک سرمایه دار و عوض هیات مدیره شرکت، به دلیل برخی مسائل درون شرکتی، توسط همکاران خود از مجموعه کنار گذاشته شده و این خبر بازتاب رسانه ای پیدا می کند.

زمانی که این دسته از اتفاقات رخ می دهند، به نحوی می توانند منجر به تخریب شهرت شخصی فرد شود. این شرایط برای هر شخص و هر مشتری کاملا منحصر به فرد است. با این حال برخی گام هایی وجود دارند که در چنین مواقعی می توانند به شما کنند.


      1-      ارزیابی سطح آسیب 

قبل از هر چز باید مشخص شود که آیا تنها چند خبر منفی و در سطح کم در ارتباط با برند شما منتشر شده است و یا اینکه در سطح وسیع شهرت شما زیر سوال رفته است. در برخی از موارد مشتریان من صرفا به جهت برخی کامنت های تند و انتقادی که در وبسایت ها قرار گرفته اند، نگران هستند. زمانی که ما این کامنت ها و تاثیر آن را در فضای آنلاین مورد بررسی می دهیم مشخص می شود که این نظرات و کامنت ها تناه در حد چند شایعه ساده بوده و تاثیری بر روی شهرت برند آن ها نداشته است.

در مواردی که شخص و یا برند دچار حملات مخرب رقبا قرار گرفته و اعتبار شخص به زیر سوال می رود، سطح و میزان خسارتی که به فرد و یا مجموعه وارد می شود بسیار بیشتر بوده و با وایرال شدن خبر، این خسارت به صورت نمایی افزایش خواهد یافت. در این حالت بایستی میزان آسیبی که به شهرت شخص و یا برند وارد شده به دقت مورد بررسی قرار گرفته و تمام زوایای مربوطه ارزیابی شوند.


      2-      بررسی شرایط خود برای کنترل وضعیت 

بسیار اهمیت دارد که بدانیم برای جلوگیری از هر چه گسترده تر شدن این اخبار منفی، چه مواردی را تحت کنترل خود داریم و بر روی چه مواردی کنترلی نداریم. در فضای آنلاین و با وجود شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام، شایعات و اخبار منفی، به خصوص در مورد افراد شناخته شده و یا برندهای معروف، با سرعت بسیار بالایی در بین اشخصاص و به صورت دهان به دهان (نفر به نفر) انتقال پیدا می کنند.

به عنوان یک متخصص در حوزه PR و روابط عمومی، تجربه شخصی من ثابت کرده است که در هنگام رخ دادن یک چنگ رسانه ای علیه شما، به هیچ وجه نباید حالت تهاجمی گرفت، زیرا شما بر روی رفتارهایی که در سطح وسیع در جامعه رخ می دهد، کنترلی نداشته و گاها می تواند چنگ روانی شدیدی را علیه شما به راه بیاندزد؛ به عنوان مثال حملاتی که کاربران فضای مجازی به صفحه شخصی یک فرد انجام می دهند را در نظر بگیرید.

بنابراین بسیار اهمیت دارد که بداریم بر روی چه بخش هایی از وضعیت به وجود آمده تسلط و کنترل داریم؛ به عنوان مثال رفتار و عملکرد خودمان (البته نه به صورت تهاجمی و در پاسخ به حملات انجام شده)، انتشار جوابیه در وبسایت مجموعه و یا رسانه های شناخته شده و پر مخاطب، برگزاری نشست خبری در مورد موضوع مورد نظر و ... .

به عنوان مثال در مورد مشکل اسنپ که بالاتر عنوان شد، این مجموعه سریعا جوابیه خود را وبسایت های پر مخاطب منتشر و اعلام کرد که پیگیری های ویژه ای در خصوص جلوگیری از این گونه اتاقات انجام خواهد داد. در مورد حمله به صفحه شخصی یک فرد و یا برند در اینستاگرام، از جمله کارهایی که می توان انجام داد این است که به صورت موقت امکان نظردهی را غیرفعال کرده و یا کاملا محترمانه به نظرات مخاطبین پاسخ داد.


      3-      مساله را بزرگ و مهم بدانید 

این را حتما بیاد داشته باشید که به دست آوردن وجهه مثبت اجتماعی، کسب شهرت شخصی و یا شناخته شدن به عنوان یک برند معتبر چندین سال زمان می برد، در حالی که لطمه خوردن به شهرت شخصی و یا برند در مدت زمان بسیار کوتاهی می تواند اتفاق افتاده و آسیب های جدی به شما وارد نماید. بنابراین ساده از کنار این دسته از اخبار منفی که در فضای اینترنت در مورد شما منتشر می شوند، عبور نکنید.

اگر کسب شهرت در سطح جامعه زمان بر است، بازپس گیری شهرتی که دچار آسیب شده، نیازمند زمان و برنامه ریزی بسیار بیشتر و دقیق تری می باشد. بنابراین به هیچ وجه از راهکارهای آنلاین در این زمینه و به خصوص روابط عمومی و PR غافل نشوید. روابط عمومی و انتشار رپورتاژ آگهی همان جایی است که می تواند در این زمینه به کمک شما بیاید.

ارسال نظر