1398 تیر بیست و دوم ،شنبه، ساعت 11:54

رپورتاژ خبری خود را کجا منتشر کنیم؟

رپورتاژ خبری خود را کجا منتشر کنیم؟

تا به اینجای کار، با مفهوم رپورتاژ خبری آشنا شدیم و درباره مزایا و معایب آن صحبت کردیم. هدفمان هم این بود که شما بتوانید تصمیم بهتر و آگاهانه‌تری دربارۀ منتشر کردن یا نکردن رپورتاژ خبری بگیرید.

با این حساب اگر هنوز مشغول خواندن این سری مقالات هستید، احتمالاً تصمیم خود را گرفته‌اید تا هر چه زودتر اولین رپورتاژتان را منتشر کنید. فقط این سوال باقی مانده که کدام وب‌سایت بهترین بازدهی را به شما می‌دهد؟

معیارهای انتخاب بهترین رسانه برای انتشار رپورتاژ خبری

همانطور که پیش از این گفتیم، انتشار رپورتاژ آگهی در مجموع با 2 هدف مختلف انجام می‌شود:

  1. معرفی و برندینگ کسب و کار شما: وقتی رسانه درستی را انتخاب کنید، رپورتاژ هم می‌تواند در فروش شما تاثیر داشته باشد و هم در شناخته شدن برندتان.
  2. افزایش رتبۀ گوگل ‌وب‌سایت شما: رپورتاژ به منزلۀ معرفی وب‌سایت شما توسط منتشرکننده است و یکی از تکنیک‌های سئو به حساب می‌آید.

حالا قصد داریم 9 معیار را به شما معرفی کنیم که بر اساس آنها می‌توان تشخیص داد که منتشر کردن رپورتاژ خبری در یک وب‌سایت، چقدر در رسیدن به هر یک از این دو هدف به شما کمک خواهد کرد.

اجازه دهید بدون هیچ حرف دیگری شروع کنیم.

1.  موضوع یک وب‌سایت
اولین معیاری که می‌تواند ارزش رپورتاژ دادن در یک وب‌سایت را برای شما مشخص کند، موضوع وب‌سایت مورد نظر است. هر چقدر این موضوع به زمینۀ کاری شما نزدیک‌تر باشد، انتشار رپورتاژ در آن وب‌سایت برای شما ارزشمندتر خواهد بود.

انتخاب-رسانه-مناسب-برای-رپورتاژ-آگهی

دیجیاتو یک رسانه مناسب برای رپورتاژهای مرتبط با تکنولوژی است

احتمالاً در این لحظه پیش خودتان می‌گویید که این موضوع بدیهی است و نیازی به گفتن ندارد. مسلماً وقتی یک وب‌سایت موضوعی مرتبط با کار شما داشته باشد، شانس اینکه کاربران آن به مشتریان شما تبدیل شوند بیشتر است. کاملاً هم درست فکر می‌کنید. اما این تنها دلیل اهمیّت داشتن موضوع یک سایت نیست.

مرتبط بودن یک وب‌سایت در تاثیری که رپورتاژ روی سئو سایت شما می‌گذارد هم فرق ایجاد می‌کند. اما چگونه؟ برای پاسخ به این سوال، بگذارید یک سوال دیگر از خود بپرسیم: اگر من یک آشپز باشم و به شما یک رستوران را پیشنهاد دهم، بیشتر به من اعتماد خواهید کرد یا وقتی که من خودم چندان سر رشته‌ای از غذا ندارم؟ گوگل هم دقیقاً مثل شما فکر می‌کند. یعنی وقتی از یک سایت مرتبط لینک می‌گیرید، ارزش بیشتری برای این لینک قائل می‌شود.

2.  مخاطبان یک وب‌سایت
 اگر هدف شما از رپورتاژ خبری فقط سئو نیست و دوست دارید دیده شوید، پس مهم است که مخاطبانِ رسانۀ مد نظرتان را نیز بشناسید. هر چقدر مخاطبان این رسانه به مشتریان بالقوه شما نزدیک‌تر باشند، ارزش این رسانه برای شما بیشتر خواهد بود.

مخاطبان-هدف-رسانه

برای آنکه بتوانید یک رسانۀ درست را از نظر نوع مخاطب انتخاب کنید، لازم است دو سوال را از خود بپرسید:

  1. مخاطبان این رسانه چه کسانی هستند؟

شناخت سن، جنسیت، علایق و ویژگی‌های کسانی که مخاطب یک سایت هستند، قطعاً می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر شما کمک کند. مثلاً اگر قرار است رپورتاژ آگهی شما دربارۀ یک وسیله برای آشپزخانه باشد، پس هدف اصلی شما، زنان خانه دار هستند و باید به سراغ سایت‌هایی بروید که مخاطبان اصلی آنها را این قشر از افراد تشکیل می‌دهند.

  1. آیا این وب‌سایت دارای خواننده‌های ثابتی است؟

وب‌سایت‌های پربازدید را از نظر نوع مخاطب می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. دستۀ اول وب‌سایت‌هایی هستند که دارای خواننده‌های ثابت‌اند. خواننده‌هایی که مدام به آنها سر می‌زنند و مطالب جدیدشان را می‌خوانند. دستۀ دوم هم وب‌سایت‌هایی هستند که خوانندۀ ثابت ندارند، اما با حضور پر رنگ در گوگل، توانسته‌اند بازدیدکنندگان بسیار زیادی داشته باشند.

در حالت اول، شما می‌توانید مطمئن باشید که رپورتاژتان توسط خواننده‌ها دیده خواهد شد. اما در حالت دوم، برای اینکه مقالۀ شما دیده شود، حتماً باید رتبۀ خوبی را در گوگل کسب کند.

3.   رتبۀ الکسای وب‌سایت

هر چند الکسا را نمی‌توان یک معیار بی‌نقص و تمام و کمال دربارۀ رتبه یک وب‌سایت دانست، اما قطعاً اطلاعات این ابزار می‌تواند به صورت حدودی به شما کمک کند تا تفاوت بین یک سایت مطرح و غیر مطرح را شناسایی کنید.

کافی است وارد آدرس www.alexa.com/siteinfo شوید و آدرس سایت مد نظرتان را وارد کنید تا اطلاعات و آمار مرتبط با آن برای شما نمایش داده شود.

اولین چیزی که در این آمار اهمیّت دارد، رتبۀ یک وب‌سایت در ایران است. هر چقدر این رتبه پایین‌تر باشد، بدان معنی است که سایت مورد نظر مطرح‌تر است و دارای بازدیدکنندگان بیشتری است.

البته، این تنها آماری نیست که شما می‌توانید از الکسا بدست آورید. اگر در صفحه آمار وب‌سایت در الکسا کمی پایین‌تر بروید، به بخشی برخورد خواهید کرد که با نام Search Analytics شناخته می‌شود.

رنک-الکسا

بخش Search Traffic را ببینید؛ این بخش به شما می‌گوید که به صورت حدودی، چند درصد از کاربران وب‌سایت مد نظرتان از طریق گوگل به آن وارد می‌شوند. هر چقدر که این درصد بالاتر باشد، بدان معنی است که سایت مد نظر بیشتر مورد اعتماد گوگل است و لینک شما در این سایت تاثیر بیشتری دارد. نکته دومی که می‌توانید از درصد بالای این آمار بفهمید، این است که اکثر مخاطبان یک سایت از گوگل هستند و خواننده ثابت کمتری دارد.

توجه داشته باشید که ترافیک جستجوی یک وب‌سایت باید در کنار رتبه آن تفسیر شود. این یعنی اگر یک وب‌سایت رتبۀ خوبی ندارد (مثلاً سایت 8000 ایران است)، آن‌وقت اینکه چند درصد کاربرانش از طریق گوگل آمده‌اند دیگر خیلی مهم نیست.

4.  اعتبار یک وب‌سایت از نظر کاربران

اکثر سایت‌های ایرانی هنگام انتشار رپورتاژ آگهی، تبلیغاتی بودن مقاله را به اطلاع خوانندگان خود می‌رسانند. به این ترتیب مطمئن می‌شوند که در صورت وجود اطلاعات غلط یا تبلیغاتی بودن مقاله، به اعتبار خودشان لطمه نخواهد خورد.

اعتبار-سایت-منتشرکننده-آگهی

با این حال همچنان این موضوع که کاربران چقدر برای یک سایت ارزش قائل هستند از اهمیّت زیادی برخوردار است. می‌پرسید چرا؟ اجازه دهید توضیح دهیم.

هر چند کاربران می‌دانند که رپورتاژ شما یک تبلیغ است، اما باز هم برایشان مهم است که این تبلیغ توسط یک سایت قابل اعتمادشان منتشر شده یا نه. حداقل این موضوع به صورت ناخودآگاه برایشان مهم است. پس طبیعی است که وقتی یک سایت معتبر را برای انتشار رپورتاژ خود انتخاب می‌کنید، تاثیر بهتری در تبلیغات و برندینگ شما بگذارد.

البته گاهی هم می‌شود که بتوانید از یک سایت درخواست کنید که خودش برای شما مقاله‌ای تهیه کند. در این حالت، اعتبار یک سایت اهمیّتی دو چندان پیدا می‌کند.

5.  میزان اعتبار یک وب سایت از نظر سئو

پیش از این گفتیم که هر چقدر یک وب‌سایت اعتبار بیشتری نزد گوگل داشته باشد، بک لینک گرفتن از آن بیشتر برای شما تاثیرگذار است. اما چگونه می‌توانید اعتبار یک وب‌سایت را بسنجید؟

برای سنجش اعتبار یک وب‌سایت، ابزارهای بسیار متنوعی وجود دارند. یکی از بهترین ابزارها برای این کار، Mozbar است. شما با نصب این تولبار بر روی مرورگر خود، به راحتی می‌توانید از میزان اعتبار هر وب‌سایتی مطلع شوید و دربارۀ تاثیر آن تصمیم‌گیری کنید. برای نصب این تولبار می‌توانید به صفحه ماز بار در سایت افزونه‌های گوگل کروم مراجعه کنید.

افزونه-moz

هنگامی که تولبار ماز بر روی مرورگر شما نصب باشد (و وارد حساب کاربری خود در ماز شده باشید)، با ورود به یک سایت و فعال کردن این تولبار می‌توانید سه آمار متفاوت را مشاهده کنید:

  • DA: اولین آماری که ماز به شما می‌دهد، میزان اعتبار دامنه (domain Authority) است. هر چقدر که این عدد به 100 نزدیک‌تر باشد، اعتبار کلی سایت مد نظر شما بیشتر است.
  • PA:  این آمار نشان‌دهندۀ اعتبار صفحه‌ای است که در آن حضور دارید. حتماً برای تصمیم‌گیری بهتر نگاهی به اعتبار صفحۀ اصلی یک سایت داشته باشید. به خصوص اگر مقالۀ شما در صفحه اول سایت نمایش داده می‌شود.
  • Spam Score: این عدد نشان‌دهندۀ میزان اسپم بودن یک سایت است. در واقع، ماز بر اساس 14 معیار به سنجش کیفیت یک سایت می‌پردازد و در صورت عدم تحقق هر کدام، به این درصد اضافه می‌کند. اگر یک وب‌سایت دارای امتیاز اسپم بالایی است، پس بهتر است از انتشار رپورتاژ در آن صرف نظر کنید. چرا که تاثیر مثبتی بر سایت شما ندارد و حتی ممکن است برایتان ضرر هم داشته باشد.

6.  تعداد و نوع لینک‌ها

سایت‌های مختلف معمولاً قوانینی متفاوت برای انتشار رپورتاژ آگهی دارند. یکی از این قوانین، تعداد و نوع لینک‌هایی است که حاضرند به سایت شما بدهند.

ابتدا بگذارید در مورد تعداد لینک صحبت کنیم. در درجه اول به این نکته دقت داشته باشید که هر چقدر تعداد لینک‌های یک مقاله بیشتر باشد، اعتبار کمتری به هر صفحۀ لینک‌شده منتقل می‌شود. حتی در صورت زیاده‌روی، شانس جریمه شدن شما توسط گوگل هم وجود دارد. با اینحال، اینکه دقیقاً بدانید یک سایت حاضر است چند لینک به شما بدهد، قطعاً در تصمیم‌گیری بهتر موثر است.

لینک

نکته دیگری که در مورد لینک‌ها وجود دارد، نوع آنهاست. لینک‌ها از نظر جابجایی اعتبار، به دو دستۀ Follow و Nofollow تقسیم می‌شوند. لینک‌های فالو همان لینک‌های معمولی هستند که مقداری اعتبار به سایت شما منتقل می‌کنند و باعث کسب رتبه‌های بهتر می‌شوند. اما وقتی یک لینک دارای ویژگی نوفالوو باشد، انتقال اعتبار (حداقل به میزان زیادی) انجام نخواهد شد. با این حساب، گرفتن لینک نوفالو از یک وب‌سایت قرار نیست تاثیر خیلی زیادی روی رتبۀ سایت شما بگذارد.

سایت‌های منتشر کننده رپورتاژ آگهی به طور معمول اجازۀ قرار دادن 3 لینک فالو را در یک مقاله می‌دهند. این تعداد مناسب است، چرا که دست شما برای لینک دادن به صفحات مختلف وب‌سایت خودتان باز است. اما گاهی هم پیش می‌آید که تعداد لینک‌های مجاز کمتر یا بیشتر باشد یا اینکه لینک‌ها نوفالو باشند. همانطور که متوجه شدید، هر چقدر تعداد لینک‌ها کمتر باشد و لینک‌های بیشتری نوفالو باشند، طبیعتاً ارزش رپورتاژ خبری برای شما هم کمتر خواهد بود.

7.  دائمی یا موقتی بودن رپورتاژ خبری

برخی وب‌سایت‌ها هستند که رپورتاژ خبری شما را به صورت مدت‌دار منتشر می‌کنند. یعنی رپورتاژ شما فقط به مدت 6 ماه، 1 سال یا ... در آنها باقی خواهد ماند و سپس پاک خواهد شد. ما در کل، رپورتاژ دادن در چنین سایت‌هایی را به شما پیشنهاد نمی‌دهیم. چرا که عملاً خبری از تاثیر طولانی‌مدت لینک نیست و تاثیر رپورتاژ برای شما کم می‌شود. پس قبل از سفارش رپورتاژ، همیشه مطمئن شوید که انتشار آن به صورت دائمی خواهد بود.

8.  محل انتشار رپورتاژ آگهی

اکثر وب‌سایت‌ها، رپورتاژ خبری شما را در صفحه اصلی و بین مطالب خود منتشر می‌کنند. اما در این بین، وب‌سایت‌هایی هم هستند که رپورتاژ خبری را فقط در دسته‌بندی رپورتاژ منتشر می‌کنند و خبری از آن درصفحه اصلی نیست (البته گاهی با پرداخت مبلغ بیشتر، انتشار رپورتاژ در صفحه اصلی هم انجام می‌شود).این موضوع می‌تواند دو تاثیر منفی داشته باشد:

  1. رپورتاژ شما در معرض دید خوانندگان قرار نمی‌گیرد و بنابراین فقط از لحاظ سئو برای شما تاثیرگذار خواهد بود.
  2. به دلیل اینکه رپورتاژ شما از صفحه اصلی وب‌سایت لینکی نمی‌گیرد، از صفحه اصلی سایت اعتبار نمی‌گیرد و در نتیجه، اعتبار کمتری به سایت شما منتقل می‌شود.

9.  محدودیت تعداد کلمات و تصاویر

آخرین مساله‌ای که هنگام ارزش‌گذاری بر روی یک وب‌سایت باید انجام دهید، این است که وب‌سایت مقصد چه محدودیت‌هایی از نظر تعداد کلمات و تصاویر برای شما قرار داده است. هر چند این محدودیت آنقدرها هم چیز مهمی نیست، اما نباید فراموش کرد که معمولاً مقالاتی که طولانی‌تر هستند و تصاویر بیشتری دارند، در رتبه‌های بهتر گوگل قرار می‌گیرند.

ارسال نظر