1399 آذر نهم ،یکشنبه، ساعت 11:54

راهکارها و تکنیک های روابط عمومی؛ اجرای کمپین‌های روابط عمومی موفق (بخش دوم)

 

راهکارها و تکنیک های روابط عمومی؛ اجرای کمپین‌های روابط عمومی موفق (بخش دوم)


در بخش اول به شناخت جامعی از وظایف، مزایا، نحوه بهبود عملکرد روابط عمومی پرداختیم. و در آخر تفاوت‌های روابط عمومی و بازاریابی را متوجه شدیم در ادامه نحوه اجرای یک کمپین روابط عمومی موفق را با هم مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.

برای دیده شدن هر چه بهتر برند خود نیاز به برگزاری کمپین‌های روابط عمومی دارید اما برای تاثیر گذاری هرچه بیشتر بر روی مخاطبین باید یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید. درواقع، این برنامه‌ریزی برای متقاعد کردن مخاطبان جهت داشتن دیدی مثبت نسبت به برند شما است. در این فصل، شما یاد خواهید گرفت که چگونه استراتژی روابط عمومی خود را بر اساس اهداف فردی ایجاد کنید. علاوه بر این، در مورد استراتژی پیام‌رسانی و توزیع صحبت خواهیم کرد.

چگونه استراتژی‌های روابط عمومی خود را ایجاد کنیم؟

اگر می‌خواهید حرف‌هایی که در مورد برند و سازمان شما گفته می‌شود را مدیریت کنید، قطعاً به یک استراتژی روابط عمومی نیاز خواهید داشت. برای اینکار می‌توانید در شرکت خود بخشی را به اینکار اختصاص دهید، یا از یک آژانس روابط عمومی استفاده کنید تا این اطلاعت و گفته‌ها را مدیریت کنند.

در واقع، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا برند شما به شهرت برسد، اما ظرف چند ثانیه می‌توانید آن شهرت  را از دست بدهید با به آن آسیب برسانید.

در زیر، در مورد بهترین تکنیک‌های اثبات شده برای ایجاد یک استراتژی روابط عمومی قوی صحبت خواهیم کرد:

1. اهداف روابط عمومی خود را تعیین کنید و آن‌ها را به طور منظم مرور نمائید.

بسته به آنچه می‌خواهید به دست آورید، می‌توانید یک یا چند هدف برای کمپین خود در نظر بگیرید. تعداد آن‌ها هرچه باشد، هنگام تعیین اهداف باید منسجم و همچنین برای رسیدن به آن‌ها ثابت قدم عمل کنید.

به عنوان مثال، شما می‌توانید اهدافی مانند این داشته باشید:

  • تصویر برند خود را بهبود ببخشید.
  • به مخاطب جدیدی دسترسی پیدا کنید.
  • روابط خود را با مشتریان تقویت کنید.
  • فروش را افزایش دهید.

پس جای تعجبی ندارد که تعیین اهداف یک قدم کلیدی است. چون متوجه خواهید شد که کدام مسیر را باید دنبال کنید. با این وجود، اگر متوجه شدید که برنامه یا استراتژی شما انتظارات شما را برآورده نمی‌کند، می‌توانید آن را تغییر دهید.

2- برای بهتر مشخص کردن جامعه هدف خود، تحقیقات کنید.  

یکی از اولین کارهایی که باید پس از تعیین اهداف انجام دهید این است که تصمیم بگیرید، جامعه هدف شما کیست؟ و چه کسانی قرار است از خدمات و محصولات شما استفاده کنند؟ علاوه بر این، شما باید برخی از اطلاعات مربوط به مخاطب مورد نظر خود را پیدا کنید.

پس از انجام تحقیقات، مشتریان اصلی خود را خواهید شناخت، پس با توجه به رفتار مشتریان برنامه‌های آینده خود را تنظیم کنید.

3-  پلتفرم‌های مناسب برای انتقال پیام به مشتریان را مشخص کنید.

پس از آنکه مخاطبان خود را آنالیز کردید، باید تصمیم بگیرید که کدام پلتفرم‌ها برای انتشار پیام شما بهترین عملکرد را دارد. شما باید کانال‌های مورد علاقه مخاطبان خود را بشناسید. این به شما کمک می‌کند تا به مخاطبان گسترده‌تری دسترسی پیدا کنید. و شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

4- محدودیت‌های خود را بشناسید و بودجه‌بندی کنید. 

دانستن محدودیت‌های خود مشخص می‌کند که برای تبلیغات عمومی چه کاری باید انجام دهید. به عنوان مثال، اگر برای کمپین خود سخنران ندارید، باید سخنران استخدام کنید و برای آن بودجه در نظر بگیرید.

هنگامی  تعیین اهداف خود، باید در نظر بگیرید که می‌خواهید در استراتژی روابط عمومی خود چه میزان هزینه کنید. جنبه‌های بسیاری وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال: زمان کارکنان،لوازم مورد نیاز، نحوه انتشار، هزینه های غیر منتظره و....

5- اثربخشی روابط عمومی خود را بررسی کنید.

به همان اندازه که برنامه‌ریزی و داشتن یک استراتژی مهم است، تجزیه و تحلیل میزان موفقیت آن نیز لازم و ضروری است. برای اینکار روند را بررسی کنید و صرفا پس از پایان کمپین به سراغ آن نروید. در این صورت، اگر متوجه شدید که استراتژی شما در رسیدن به اهداف کمک نمی‌کند، باید در آن تجدید نظر کنید یا حتی روش‌های دیگر را امتحان کنید. درصورتی که از کمپین نتایج مطلوب را به دست‌آورید، باید بدانید که چه چیزی و چرا کار  باعث موفقیت کمپین شده است، به این ترتیب می‌توانید آن را تکرار کنید. اکثر کارشناسان روابط عمومی می‌گویند که، باید حداقل یک بار در ماه میزان موفقیت استراتژی خود را بررسی کنید.

6- استراتژی روابط عمومی در رساندن پیام به مخاطبین

پیام خود را به گونه‌ای بنویسید که مخاطب را جذب کند. از خلاقیت خود در نوشتن پیام استفاده کنید و موضوع را از زوایای مختلف ببینید. برای این کار از عنصر داستان‌نویسی استفاده کنید. درواقع، نوآوری کلیدی است برای جذب مخاطب،‌ که به هنگام گفتن داستان خود باید از آن استفاده کنید. قبل از نوشتن به چند سوال پاسخ دهید، چرا این مسئله برای مخاطبان مهم است؟ پس از خواندن این مطلب چه نیازی از مخاطب برطرف می‌شود؟ و...

از تفاوت‌های خود با رقیبان برای ایجاد تمایز استفاده کنید، هرچند در یک صنعت مشترک فعالیت کنید و خدمات و محصولات مشابهی نیز ارائه دهید باز هم شرکتتان،‌کارمندانتان،‌ خودتان و.... با رقبا متفاوت هستند.

برای موفقیت در کمپین روابط عمومی، باید به انتخاب کلمات کلیدی و موضوعات آن‌ها بسیار توجه کنید. استفاده ازکلمات کلیدی مناسب شما را در موتورهای جستجو به رتبه‌های بالاتری می‌رساند.

اما چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید؟ ابتدا باید تحقیق کنید. لازم است که موضوعات مرتبط با نیاز مخاطب خود را بشناسید. باید بدانید آن‌ها از چه نوع کلماتی برای جستجوی مطالب مورد نظر خود استفاده می‌کنند.

هنگامی که خواسته مخاطبان را تجزیه و تحلیل کردید، می‌توانید لیستی از کلمات کلیدی را ایجاد کنید. البته مرتبا لیست را به روزرسانی کنید. ممکن است تاثیر بعضی از کلمات کلیدی پس از مدتی کم شود درنتیجه نیاز دارید آن‌‌ها را تغییر دهید.

کلمات کلیدی مناسب به شما کمک می‌کند تا به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید. بررسی میزان جذب مخاطبین از طریق کلمات کلیدی را زیرنظر داشته باشید. درصورت عدم نتایج مطلوب، آن‌ها را تغییر دهید و از کلمات مختلف استفاده کنید.

هنگام نوشتن مطالب جدید، باید در نظر داشته باشید که این پیام‌ها هدفمند باشد. به همین دلیل استفاده از کلمات کلیدی مناسب به شما کمک می‌کند مشتریان، ‌تحلیل‌گران، خبرنگارین، روزنامه نگاران و...  به سوی شما جذب شوند. بنابراین،‌ اگه می‌خواهید مقالات،‌ رپورتاژآگهی‌،‌تبلیغات و... شما به طور مناسب منتشر شوند، باید کلمات کلیدی و عناوین را با دقت انتخاب کنید.

7- لیستی از رسانه و افراد مرتبط با آن‌ها تهیه کنید. 

اگر لیست رسانه‌های روابط عمومی خود را طراحی کنید، کار شما بسیار راحت‌تر خواهد شد زیرا باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما می‌شود. به عنوان مثال وبلاگ‌نویسان، خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، نویسندگان مستقل، تهیه‌کنندگان، ویراستاران و ... این افراد در کانال‌های ارتباطی مختلفی کار می‌کنند: رادیو، تلویزیون، وبلاگ‌ها، روزنامه‌ها، مجلات و... در نتیجه بسته به مخاطبان و نوع پیامی که می خواهید به آن‌ها ارسال نمائید، باید با کانال‌های رسانه‌ای مختلف کار کنید.

پس دست به کار شوید و مخاطبین مناسب خود را مشخص کنید. شما باید مخاطبین خود را بشناسید و بدانید که به چه کانال‌هایی علاقه‌مند هستند،‌ چگونه فکر می‌کنند و ترجیح می‌دهند از چه اخبار و اطلاعات را به دست‌آورند.

8- هدف گذاری مخاطب

محدوده مخاطبین هدف خود را مشخص کنید، زیرا افراد زیادی هستند که می‌توانند بخشی از مخاطبان شما را تشکیل دهند مانند،‌ مشتریان بالقوه، سهامداران، روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و...  بنابراین، برای موفقیت هرچه بیشتر، باید پیام کمپین‌های روابط عمومی خود را به بخش‌های خاصی از مخاطبان خود برسانید. پس مهم است که مخاطبان خود را بشناسید تا پیام خود را از طریق کانالی که برای آنها جذاب‌تر است به آن‌ها ارسال کنید. بنابراین، ارتباط شما با آن‌ها موثرتر خواهد بود. اینگونه،‌ نتایج کمپن‌های روابط عمومی شما مطلوب‌تر خواهد شد.

9-  چگونه مخاطبین هدف خود را تشخیص دهید؟

همانطور که گفته شد پس از مشخص شدن جامعه‌هدفی که  قرار است پیام کمپین روابط عمومی شما را دریافت کنند، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • از شبکه های اجتماعی به طور موثر استفاده کنید.

یکی از بهترین راه‌های تعامل با مخاطبین خود استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. علاوه بر این، شما می‌توانید از این کانال‌ها برای هدایت افراد به وب سایت خود، حل مشکلات آن‌ها، تبلیغ محصولات خود و ... استفاده کنید. در شبکه‌های اجتماعی از محتوای ارگانیک و یا تبلیغات پولی برای رساندن پیام به مخاطبین خود می‌توانید استفاده نمائید.

امروزه با گسترش تکنولوژی و استفاده هرچه بیشتر از تلفن همراه، سعی کنید محتوای خود را متناسب با آن طراحی کنید زیرا باعث اشتراک‌گذاری بیشتر پیام شما به صورت ویروسی در شبکه‌های اجتماعی خواهد شد.

  • به طور مستمر محتوا ارسال کنید.

ارسال مطلب به صورت مستمر و استفاده از کلمات کلیدی مناسب باعث افزایش آگاهی از برند و تعامل موثر مخاطبین با شما می‌گردد. در ضمن به یاد داشته باشید که، ارسال منظم مطالب به شما در بهبود سئو سایت نیز کمک می‌کند.

  •  استفاده از تبلیغات و مقالات پولی

بعضی از مواقع نیاز دارید برای رساندن پیام خود از تبلیغات یا مقالات پولی برای گسترش و دیده شدن برند خود استفاده کنید. استفاده از رپورتاژآگهی به دلیل انتشار مقالات در سایت‌های معتبر و لینک‌شدن به سایت اصلی شما یکی از بهترین روش‌ها موثر برای گسترش نام برند است.

  •  بازاریابی تأثیرگذار

دلایل بسیاری وجود دارد که شما باید به دنبال بازاریابی تأثیرگذار باشید. در روابط عمومی نه تنها آنچه شما می‌گویید، بلکه چه کسی این حرف را می‌زند مهم است. امروزه، استفاده از افراد تأثیرگذار برای توزیع و تبلیغ محتوا، که اعتماد مخاطبین را جلب کند ضروری هستند.

  • فعالانه در رویدادهای روابط عمومی شرکت کنید.

از هر فرصتی برای شرکت در سخنرانی‌ها ، کنفرانس‌ها ، رویدادهای حوزه فعالیت خود و... شرکت کنید. با حضور در رویدادهای روابط عمومی، تخصص، خدمات و محصولات خود را با مخاطبین در میان بگذارید. از آنجا که شرکت‌کنندگان در این رویدادها از قبل به حوزه فعالیت شما علاقه‌مند هستند، سخنرانی‌های شما تاثیر بیشتری نسبت به تبلیغات آنلاین دارد. این نوع فرصت‌ها برای هر استراتژی روابط عمومی ضروری است. زیرا با یک جامعه هدف متناسب، که خدمات و محصولات شما برای آن‌ها کاربردی است ارتباط خواهید گرفت و این ارتباط می‌تواند مستمر باشد.

کلام آخر

در مقاله‌ای که خواندید با نحوه اجرای یک کمپین روابط عمومی موفق،‌ همراه با راهکارهای موثر برای بهبود و افزایش اثر بخشی آن آشنا شدید. در ادامه و بخش سوم به بررسی اشتباهات روابط عمومی می‌پردازیم تا با اجتناب از آن‌ها بتوانید شهرت نام برند خود را افزایش دهید. 

ارسال نظر