1396 مرداد شانزدهم ،دوشنبه، ساعت 13:22

تعریف رپورتاژ آگهی

در مقالات پیشین صحبت از روابط عمومی و ابزارهای آن شد. اینکه یک کارشناس روابط عمومی از چه ابزاری برای رسیدن به هدفش استفاده می‌کند امری است که به خود آن کارشناس برمی‌گردد. اما وقتی صحبت از کارآمدی ابزارها به میان می‌آید، تمامی آنهایی که در روابط عمومی دستی بر آتش دارند متفق القول می‌گویند که هیچ ابزاری کارآمدی رپورتاژ آگهی را ندارد. اما رپورتاژ آگهی چیست؟
 
کلمه رپورتاژ آگهی (Advertorial) اولین بار در سال 1946 استفاده شده است و نوعی خبر سفارشی در مورد یک کالا، برند (Brand)، یا خدمات می‌باشد که هدف تبلیغاتی دارد. در واقع این نوع از آگهی به گونه‌ای نگارش می‌شود که قالب یک مقاله خبری مستقل یا یک مطلب مطبوعاتی را داشته باشد، نه اینکه تبلیغی باشد برای کالا یا خدمات یک شرکت. بسیاری رپورتاژ آگهی را معادل تبلیغات بومی در نظر می‌گیرند اما بر سر اینکه این دو کلمه معادل و هم معنی یکدیگر هستند مناقشه وجود دارد. در بیشتر موارد، برندها مبالغی را برای انتشار رپورتاژ به نشریه پرداخت می‌کنند. این نوع از محتوا توسط بازاریابان برای اطلاع‌رسانی در مورد خدمات و یا محصولات شرکت به مشتریان بالقوه استفاده می‌شود. همچنین رپورتاژ آگهی توانایی هدفگیری جامعه خاص را نیز دارد.
 
با وجود اینکه این نوع آگهی‌‌ها سال‌ها است که وجود دارند، فقط چند سالی است که مورد توجه بازاریابان محتوا قرار گرفته‌اند. پدر تبلیغات، دیوید اوگیلوی، روزی گفت: "هرچه آگهی کمتر شبیه آگهی بوده و بیشتر به مقاله شبیه باشد، خوانندگان بیشتری را به خود جلب می‌کند." امروزه برندها بیش از پیش به بازاریابی محتوا روی می‌آوردند. به همین دلیل است که روز به روز بر اهمیت رپورتاژ آگهی افزوده می‌شود. دسترسی به بازار بسیار مشکل شده است. تعداد کسانی که می‌توان پیامی را از طرق سنتی بازاریابی یا شبکه‌های اجتماعی به آنها منتقل کرد بسیار پایین آمده است. این در حالی است که با استفاده از رپورتاژ آگهی یک مجموعه می‌تواند جمعیت بزرگی از مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار دهد.
 
مصرف کنندگان به رپورتاژ آگهی‌ها بیشتر توجه می‌کنند. این می‌تواند به این دلیل باشد که رپورتاژ آگهی وارد جزییات می‌شود. آگهی‌های تبلیغاتی اصلا به جزییات کاری ندارند. رپورتاژها می‌توانند نوشته شرکت‌های تبلیغاتی باشند، یا اینکه توسط خود فردی که آن را سفارش داده است نوشته شود. مزیتی که این گونه آگهی‌ها نسبت به آگهی‌های تبلیغاتی دارند این است که نویسنده فضای کافی برای توضیح دادن دارد. آگهی‌های تبلیغاتی معمولاً از یک عکس بزگ با چند کلمه تا یک جمله در مورد شرکت، برند، محصول، یا خدمات تشکیل می‌شوند. این در حالیست که یک شرکت در رپورتاژ آگهی خود، جای کافی برای توضیح دادن در مورد مزایا یا خصوصیات محصولاتش دارد.
 
البته مزایایی که رپورتاژ آگهی‌ها نسبت به دیگر انواع آگهی‌ها دارند بسیار است. در مقالات بعدی به این معقوله بیشتر پرداخته خواهد شد. ولی می‌توان گفت از زمانی که رپورتاژ آگهی راه در ادبیات بازاریابی مدرن پیدا کرده زمان زیادی نمی‌گذرد، اما در همین زمان کوتاه هم بر دیگر روش‌های بازاریابی و تبلیغات برتری یافته. چیزی که مسلم است این است که رپورتاژ آگهی در بازار رقابتی امروز روز به روز بیشتر طرفدار پیدا می‌کند. در آینده باید منتظر استفاده بیشتر از این ابزار توسط تیم‌های روابط عمومی و بازاریابی بود.
ارسال نظر