1398 آبان دوازدهم ،یکشنبه، ساعت 11:54

5 موردی که همه باید راجع به روابط عمومی بدانند.

5 موردی که همه باید راجع به روابط عمومی بدانند.

تعداد بسیار کمی از مردم می توانند توضیح دهند که واقعاً افراد در روابط عمومی چه کاری انجام می دهند. اگر یک پلیس، یک کارگر ساختمانی و یا یک معلم هستید، همه کارکرد شغلی شما را می دانند.

به عنوان صاحب یک آژانس روابط عمومی، دائماً باید توضیح دهم که ما تبلیغات را نمی خریم، ما به خبرنگار فارس سفارش نمی دهیم که برای مشتری های ما رپورتاژ آگهی بنویسند، ما صدای زنگ های رادیویی زیبا تولید نمی کنیم، و ما نمونه رایگان در مرکز خرید ارائه نمی دهیم. بله، ما سعی در ارتقاء مشتری، محصولات و یا خودمان داریم. اما بر خلاف تبلیغ کنندگان، مخاطبان خارجی یا داخلی خود را با روش های درآمدزا ترغیب می کنیم. چه در رسانه سنتی، چه در رسانه های اجتماعی یا تعامل گفتاری باشد، ما با مخاطبان خود از طریق منابع قابل اعتماد ارتباط برقرار می کنیم.

برای کمک به عموم مردم در درک روابط عمومی و چگونگی استفاده از این مهارت ها، و برای کسانی که در صنعت هستند و باید شغل خود را برای پدربزرگ و مادربزرگ خود و گاه به گاه به غریبه ها و دوستان توضیح دهند، در اینجا پنج مورد وجود دارد که همه باید درباره روابط عمومی بدانند.

1.      روابط عمومی چیست؟
 
روابط عمومی یک تجارت ترغیب کننده است. شما در حال تلاش برای متقاعد کردن مخاطب، در داخل ساختمان یا شهر خود و خارج از حوزه معمول نفوذ خود هستید تا ایده خود را تبلیغ نموده، محصول شما را خریداری کنند، از موقعیت خود پشتیبانی کنید یا دستاوردهای خود را به آنها معرفی نمایید.


"روابط عمومی یک فرایند ارتباطی استراتژیک است که روابط بین سازمان را با جامعه متقابل می سازد."


افراد روابط عمومی، داستان نویس هستند. آنها روایاتی را برای پیشبرد برنامه خود ایجاد می کنند. روابط عمومی می تواند برای محافظت، تقویت یا ایجاد شهرت از طریق رسانه ها، رسانه های اجتماعی یا ارتباطات ایجاد شود. یک فرد با روابط عمومی خوب، سازمان را تجزیه و تحلیل می کند، پیام های مثبت را پیدا نموده و آن پیام ها را به داستان های مثبت ترجمه می کند. وقتی خبرها بد است، آنها می توانند بهترین پاسخ را تدوین کرده و آسیب ها را کاهش دهند.

پرینستون اشاره می کند که: "یک متخصص روابط عمومی یک تصویرگر است. وظیفه آنها ایجاد تبلیغات مثبت برای مشتری و ارتقاء شهرت خود است. آنها مردم را نسبت به فعالیت آژانس های دولتی آگاه می کنند، سیاست ها را توضیح می دهند و مبارزات سیاسی را مدیریت می کنند. افراد روابط عمومی که برای یک شرکت کار می کنند ممکن است روابط مشتری یا روابط بین بخش های شرکت مانند مدیران و کارمندان و یا شعب مختلف را کنترل کنند. "

ابزارهای روابط عمومی شامل موارد زیر است:

  • نوشتن اطلاعیه های مطبوعاتی و توزیع آنها
  • نوشتن گفتار
  • نوشتن مطالبی درباره یک شرکت و ارسال مستقیم آنها به روزنامه ها
  • ایجاد و اجرای برنامه های ویژه ای که برای دسترسی به مردم و روابط رسانه ای طراحی شده است
  • انجام تحقیقات بازار در مورد پیام شرکت
  • گسترش مخاطبین تجاری از طریق شبکه های شخصی یا مشارکت و حمایت مالی در رویدادها
  • نوشتن و وبلاگ نویسی برای وب (سایت های داخلی یا خارجی)
  • تبلیغات اجتماعی و پاسخ به نظرات منفی بصورت آنلاین
2.      روابط عمومی چه تفاوتی با تبلیغات دارد؟

یک جمله قدیمی وجود دارد: "تبلیغات همان چیزی است که برای آن هزینه می کنید، روابط عمومی همان چیزی است که برای آن دعا می کنید."

تبلیغات رسانه ای پولی است، روابط عمومی رسانه ای اکتسابی است. این بدان معناست که شما گزارشگران یا سردبیران را متقاعد می کنید که داستانی مثبت در مورد شما یا مشتری، نامزد، مارک یا شماره شما بنویسند که در بخش سرمقاله مجله، روزنامه، ایستگاه تلویزیونی یا وب سایت به جای بخش "رپورتاژ اگهی" که پیام های تبلیغاتی در آن ظاهر می شود، قرار می گیرد. بنابراین داستان شما از اعتبار بیشتری برخوردار است زیرا به جای اینکه خریداری شود، توسط شخص ثالث قابل اعتماد به طور مستقل تأیید شده است. در ادامه تفاوت تبلیغات و روابط عمومی به خوبی مشخص شده است:

تبلیغات

روابط عمومی

پولی

اکتسابی

نمایش دادن

جلب اعتماد

مخاطبان به آن شک دارند

تایید شخص ثالث

تضمین شده

تضمین نشده، باید متقاعد کننده باشد

بیشتر تصویری هستند

بیشتر زبانی هستند

گران تر

ارزان تر

 

تفاوت بزرگ دیگر قیمت است. شرکت های روابط عمومی می توانند برای پروژه های خاص استخدام شوند. تبلیغات می تواند بسیار گران قیمت باشد.

3.      اخبار چیست؟

قبل از استخدام یک شرکت روابط عمومی یا شروع کمپین خود، درک ماهیت اخبار مهم است. فقط دو راه برای ایجاد خبر وجود دارد: 1) ایجاد یک داستان یا 2) دنبال کردن یک داستان.

درک این موضوع برای هر کسی که می خواهد قدرت روابط عمومی را فهمیده و از این قدرت استفاده نماید، از اهمیت حیاتی برخوردار است.

زمانی که رئیس شما به شما دستور می دهد که او را در صفحه اول خبرگزاری فارس قرار دهید،. به این سوالان پاسخ دهید: داستان چیست؟ چرا باید اهمیت بدهم؟ چرا باید الان به آن اهمیت دهم؟

در اینجا دو روش برای تهیه خبر آورده شده است:

ایجاد داستان. رایج ترین شکل روابط عمومی است. این روش شامل داستان پردازی است و بسیاری از شرکت ها به دنبال ایجاد اخباری برای ترویج یک چیز جدید هستند مثل یک ماشین جدید، یک برنامه جدید، یک بازار جدید، یک مدیر عامل جدید، یک برنامه تجاری جدید و .... سایر روش های ایجاد اخبار عبارتند از: مقاله های موقت که برای یک نشریه مستقل نوشته شده است، سرمقاله ها (نه درباره شما، در مورد یک موضوع بحث برانگیز)، رسانه های اجتماعی (پست های وبلاگ، توییت ها، عکس ها، فیلم ها و غیره)، بازاریابی محتوا در وب سایت شما، و ....

برخی از شرکت ها رویدادهای خود را ایجاد می کنند یا در مقابل گروه های معتبر صحبت می کنند. این کار می تواند عالی باشد، اما می تواند وقت گیر و گران هم باشد. بسیاری از کالج ها و دانشگاه ها اخبار را با نظرسنجی ها و تحقیقات ایجاد می کنند. کارآفرینان و مشاغل کوچک معمولاً قادر به پرداخت این هزینه نیستند. ممکن است انجام نظرسنجی ساده از طریق تلفن و ایمیل از همسالان، مشتریان و تأمین کنندگان ساده تر باشد. یک سری سؤال مختصر که منجر به اطلاعات جدیدی می شود که در مورد موضوع مشخصی تأثیر می گذارد، ممکن است برای رسانه های تجاری قابل توجه باشد.

دنبال کردن یک داستان. فرصت ها در می زند. شما جواب می دهید زمانی اتفاق می افتد که شما در خبر متوجه داستانی می شوید و پاسخ می دهید. این داستان می تواند یک سقوط در بازار سهام باشد. رسوایی سیاسی؛ اثرات اقتصادی خشکسالی یا طوفان های برفی. محبوبیت یک محصول جدید، قیمت غلات و غیره. برای اخبار جدید، روزنامه نگاران اغلب به یک متخصص نیاز دارند تا در یک زمان واقعی از طریق مصاحبه تلفنی، ویدئو کنفرانس، مصاحبه ویدئویی زنده، توییت یا ایمیل به صورت واقعی اظهار نظر کند.. گزارشگران اغلب با کارشناسانی که آنها را می شناسند یا به آنها اعتماد دارند تماس می گیرند. با کمی تفکر سریع، دستیابی به هدف می تواند منجر به ایجاد ارتباطات جدید و توجه رسانه ها شود.

4.      آیا رسانه های اجتماعی می توانند جایگزین رسانه های سنتی شوند؟

خیر.

یک باور در حال رشد وجود دارد که پست های وبلاگ یا توییت اگر تعداد کافی از مردم آنها را ببیند، به اندازه انتشار رپورتاژ اگهی در عصرایران و یا خبرگزاری انتخاب خوب هستند. گول نخورید. رسانه های اجتماعی می توانند تلاش های روابط عمومی را تقویت کرده و به عنوان تقویت کننده عمل کنند.

"آخرین کاری که می توانید انجام دهید این است که یک بیانیه مطبوعاتی بگیرید و آن را در یک شبکه اجتماعی ارسال کنید. بهتر است برای هر شبکه اجتماعی که مخاطبان به آن اهمیت خواهند داد، بیانیه خود را به روشی درست تنظیم کنید."

روابط عمومی دیجیتال، از سیستم عامل ها، شبکه ها و ابزارهای رسانه اجتماعی برای تعامل با مردم آنلاین و ایجاد روابط با آنها، استفاده می کند. بخش رسانه های اجتماعی، محتوا و مکالمات در فیس بوک، توییتر، پینترست، لینکدین و یوتیوب است. بخش دیجیتال روابط عمومی وظیفه حمایت مناسب و موثر از این گفتگوها، پژوهش، ممیزی اجتماعی، شناسایی میزان تأثیرگذاری، توسعه و توزیع محتوا را به عهده دارد.

5.      آیا می توان روابط عمومی را اندازه گیری نمود؟

احتمالاً

اما این یک علم دقیق نیست افراد و شرکت های بسیاری وجود دارند که مدل ها و تخمین های زیادی ایجاد کرده اند. بگذارید واضح باشیم همه آنها تخمین هستند. بعضی ها خیلی بهتر از دیگران هستند. این امر به راحتی پرمخاطب ترین موضوع در صنعت روابط عمومی است.

ارسال نظر