1396 مرداد سی و یکم ،سه شنبه، ساعت 16:16

بنرهای تبلیغاتی یا رپورتاژ آگهی؟

کسب و کارهای بسیاری هستند که دیگر از تبلیغات بنری و محیطی استفاده نمی‌کنند، خصوصا بنرهای تبلیغاتی دیگر برای شرکت‌ها جذابیتی ندارد. مسئله‌ای امروزه توسط محققان روشن شده به نام کوری-در-دیدن-بنرها (Banner Blindness). عوامل بسیاری باعث می‌شوند تا خوانندگان و مخاطبان یک رسانه به بنرهای تبلیغاتی توجه نکنند. این عوامل از مسائل بنیادینی همچون عدم اعتماد به تبلیغات نشات می‌گیرند تا نبود توانایی فیزیکی در انسان‌ها برای دیدن تشخیص چنین بنرهایی.
 
عده‌ بسیاری از محققان معتقدند عدم توجه خوانندگان یک رسانه به بنرهای تبلیغاتی به دلیل نبود توانایی فیزیکی انسان‌ها در تشخیص مطالبی است که چشم روی آنها متمرکز نیست. به گفته این افراد، انسان دو نوع دید دارد، یکی دید مستقیم و دیگری دید جنبی. هر آنچه که در محدوده دید مستقیم قرار داشته باشد دیده می‌شود و آنچه در محدوده دید جنبی قرار گیرد از آن استقبال نمی‌شود. به دلیل آنکه توجه افراد از همان اول معطوف به تیتر رپورتاژ آگهی و متن آن می‌شود، دیگر متوجه دیگر قسمت‌های صفحه نمی‌شوند. این خصوصیت در انسان‌ها باعث می‌شود که آنها دیگر ارکان صفحه را نادیده بگیرند زیرا به نظر آنها این ارکان، که بنرهای تبلیغاتی جزیی از آنها هستند، به مطلب درج شده در آن صفحه مربوط نیستند.
 
افراد حتی در مواجهه با مطلبی که در صفحه قرار دارد، متن کامل مطلب را نمی‌خوانند بلکه آن را برای مطالب مهم و اساسی به اصطلاح اسکن می‌کنند. بنرهای تبلیغاتی به دلیل آنکه تکرار می‌شوند هرگز مورد توجه قرار نمی‌گیرند. خوانندگان بیشتر به دنبال تغییر در متن هستند. برای آنها مهم متن منسجم است زیرا می‌توان آن را اسکن کرد. از نظر خوانندگان بنرهای تبلیغاتی به دلیل آنکه به هم ریخته و شلوغ هستند قابل اسکن کردن نمی‌باشند. بنابراین به راحتی از آنها صرف نظر می‌شود. بسیاری از افراد نیز هستند که این بنرها را مزاحم کارشان می‌دانند. به عبارتی دیگر این بنرها خوانندگان مطلب را عصبی می‌کنند و به همین دلیل آنها سعی می‌کنند اینگونه تبلیغات را نادیده بگیرند.
 
از آن ابتدا که بحث در مورد روابط عمومی و رپورتاژ آگهی آغاز شد، این مطلب مطرح گردید که مردم یا مصرف کنندگان یک محصول، یا خدمات، به تبلیغات واکنش منفی نشان می‌دهند و به آنها اعتماد ندارند. این بحث اعتماد بود که باعث ظهور روابط عمومی شد. در مطالعه‌ای محققین متوجه شدند که مخاطبین رسانه بنر تبلیغاتی را می‌بینند اما آگاهانه انتخاب می‌کنند که به آن توجه نکنند. در تحقیقات بعدی محققین فهمیدند این در اصل از همان عدم اعتماد به تبلیغات آب می‌خورد. برعکس تبلیغات بنری، رپورتاژ آگهی کارش جلب اعتماد خواننده است. این کار از طرق مختلفی انجام می‌گیرد. می‌توان خواننده را با دادن اطلاعات در مورد یک محصول جذب کرد، یا اینکه مشکلی را به آنها معرفی کرده و برای آن راه حلی ارائه داد.
 
در کل باید گفت دلیل هرچه می‌خواهد باشد، تبلیغات بنری در صفحات وب دیگر آن تاثیرگذاری پیشین خود را ندارند. با توجه به اینکه توجه مخاطبان در سایت‌ها به سمت مطالب نوشتاری و متون خبری بیشتر معطوف می‌شود، می‌توان این نتیجه را گرفت که رپورتاژ آگهی می‌تواند به یکی از ابزارهای قوی برای تبلیغ محصول یا خدمات و اطلاع‌رسانی بدل شود.
ارسال نظر