1398 آبان بیست و دوم ،چهارشنبه، ساعت 11:54

روابط عمومی در گذر زمان

روابط عمومی در گذر زمان

روابط عمومی (PR) اختراع جدیدی نیست. اهمیت ارتباط با مردم و نگهداری تصویر مثبت عمومی از اوایل دوران باستان شناخته شده بود، اما آغاز PR مدرن در قرن 18ام در لندن بوده است. یکی از اولین متخصصان روابط عمومی، جورجیا کاوندیش، دوشس دیوونشایر بود که برای چارلز جیمز فاکس و مهمانی ویگ کار خود را آغاز کرد. اما شروع روابط عمومی به معنای واقعی کلمه به اوایل قرن بیستم می رسد. اولین متخصص روابط عمومی آیوی لی (1934-1877) بود، در حالی که برخی دیگر ادوارد برنیز (1991-1995) را "پدر روابط عمومی" می دانند.

 آیوی لی یا ادوارد برنیز؟

 این که آیا بنیانگذار روابط عمومی مدرن آیوی لی است یا ادوارد برنیز همچنان یک بحث است. هر دو گروهی که اولین متخصص روابط عمومی را آیوی لی در نظر می گیرند و کسانی که برنیز را بنیانگذار روابط عمومی مدرن می دانند، استدلال های قوی برای حمایت از نظرات خود دارند. ما وارد بحث نمی شویم که چه کسی از این دو تأثیر بیشتری در توسعه آینده روابط عمومی داشته است. درعوض، ما نگاهی دقیق تر به کار و سهم لی و برنیز در توسعه روابط عمومی مدرن خواهیم انداخت.

 آیوی لی بیشتر به خاطر خدماتش به Standard Oil و بنیانگذار آن جان راکفلر معروف است. اما کسانی که با تاریخ روابط عمومی آشنا هستند او را برای معرفی اصطلاح "روابط عمومی" و پیشگام در انتشار مطبوعات مدرن بهتر می شناسند، گرچه او عمدتاً از آن به عنوان تبلیغ یک طرفه برای مراجعان خود استفاده می کرد.

 ادوارد برنیز نقش بسزایی در توسعه تئوری روابط عمومی داشت. گفته می شود وی تحت تأثیر عموی خود و پروفسور زیگموند فروید در مفاهیم روابط عمومی قرار گرفته است. برنیز چندین کتاب در مورد روابط عمومی نوشت، که می توان از کتاب های "تبلور افکار عمومی" ، "تبلیغات" و "مهندسی رضایت" به عنوان بهترین آثار برنیز یاد کرد. وی در آثار خود اظهار داشت که روابط عمومی یک علم اجتماعی کاربردی است که با استفاده از جامعه شناسی، روانشناسی جمعی و رشته های مشابه، افکار عمومی را مدیریت و دستکاری می کند.

 روابط عمومی و تبلیغات

 لی، برنیز و دیگر پیشگامان روابط عمومی مانند کارل بایویر و جان دبلیو هیل در روابط عمومی مدرن نقش مهمی ایفا کردند، آنها همچنین مسئول برقراری ارتباط نزدیک روابط عمومی با تبلیغات بودند. حتی امروزه، روابط عمومی گاه با تبلیغات برابر می شود.

روابط عمومی بعد از ظهور اینترنت

اینترنت ارتباطات را به طرز چشمگیری تغییر داده است. عموم مردم به طور فزاینده ای به منظور دستیابی به اطلاعات یه استفاده از اینترنت روی آورده اند و در نتیجه، روابط عمومی اگر می خواهد نقش خود را به عنوان ارتباط بین مردم و سازمان ها حفظ کند، باید از تغییرات در انتقال اطلاعات پیروی نماید. بنابراین روابط عمومی مدرن علاوه بر ابزارهای سنتی، ابزارها و تاکتیک های آنلاین، از جمله رسانه های اجتماعی مانند وبلاگ ها، انتشار مطالب، بهینه سازی موتور جستجو (SEO)، پادکست ها و ... را نیز باید مورد استفاده قرار دهد.

ارسال نظر