تبدیل بحران به فرصت، Xbox یخچال ساخت!(بررسی از دیدگاه روابط‌عمومی)

پابلیکا / اخبار و رویدادها / تبدیل بحران به فرصت، Xbox یخچال ساخت!(بررسی از دیدگاه روابط‌عمومی)
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۰۴ آذر ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه

مایکروسافت در دسامبر ۲۰۱۹ کنسول بازی Xbox Series X خود را معرفی کرد. از همان موقع شوخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با این محصول شروع شد، ترندترین این شوخی‌ها، تشبیه دستگاه به یخچال بود و سریعا #XboxandChill در شبکه‌های اجتماعی گسترش پیدا کرد.
اما این شرکت در یک اقدام بی‌سابقه در اکتبر ۲۰۲۱ شروع به ارائه یخچال Xbox Series X کرد. اما داستان از چه قرار بود.

تاریخچه

شرکت مایکروسافت چهارمین کنسول خانگی خود را روانه بازار کرد. کنسول جدید یک‌بار دیگر با یک نام عجیب دیگر در مراسم The Game Awards با نام Xbox Series X معرفی شد.

جدید ترین کنسول مایکروسافت از یک طراحی ساده همانند یک تاور گیمینگ برخودار است. در بعد سخت‌افزار مایکروسافت این‌بار هم به سراغ AMD برای ساخت و طراحی مادر بورد کنسول رفته‌است. در قدرتمند بودن این کنسول شکی نیست اما طراحی متفاوت آن این بار سوژه کاربران شد،و شوخی‌های صورت گرفته با آن بسیار جذاب بود.

مسئله:

گیمرها میم هایی را ایجاد کردند که ایکس باکس را با یخچال مقایسه می‌کردند، زیرا کنسول شکل جعبه‌ای داشت و درایو دیسک آن شبیه یک دسته بود. و این موضوع بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت. اما مایکروسافت با هوشمندی از این بحران به وجود آمده، یک فرصت طلایی برای  خود درست کرد.

آرون گرینبرگ، مدیر ارشد بازاریابی بازی‌های ایکس‌باکس در این خصوصی می‌گوید:« مایکروسافت این مقایسه را پذیرفته است، این فرصت هدیه‌ای بود که از طرف مخاطبین به ما داده شد تا تعاملی جذاب با طرفداران خود داشته باشیم .”

راه حل:

در مارس ۲۰۲۰، ایکس‌باکس توییتی منتشر کرد که در آن نوشته شده بود: «یخچال برای مقیاس. #رویاهایتان را قدرتمند کنید.». این تصویر کنسول جدید Xbox را در مقایسه با یک یخچال بزرگ با همان طرح نشان می‌داد.

یخچال‌های Xbox

هفت ماه بعد، مایکروسافت واقعا یخچالی با طراحی شبیه به ایکس باکس سری ایکس تولید کرد و به یکی از رپرهای معروف آمریکایی هدیه داد.

از طرفی توییتر در آوریل ۲۰۲۱ در دور نهایی مسابقه‌  BestOfTweets Brand Bracketدو برند ایکس باکس و اسکیتلز را روبه‌روی هم قرار داد تا کاربران برند دلخواهشان را انتخاب کنند.این شرکت قول داد که در صورت برنده شدن واقعا یخچال‌های مینی ایکس باکس واقعی را برای فروش عرضه خواهد کرد.

از این رو مایکروسافت از این فرصت استفاده کرد و کمپینی با این موضوع به نام کمپین Xbox Series X Replica Mini Fridgeاز دسامبر ۲۰۱۹ – اکتبر ۲۰۲۱ راه‌اندازی کرد.به نظر ‌می رسد که این کمپین به خوبی جواب داد و آنها با دریافت ۵۰.۵ درصد آرا در این رای‌گیری برنده شدند و پایبند به حرف خود یخچال مشابه با کنسول بازی خود روانه بازار کرد.

 

نظرسنجی Xbox

در اکتبر ۲۰۲۱، این شرکت شروع به ارائه لوازم آشپزخانه به قیمت ۹۹.۹۹ دلار کرد. برای تبلیغ آن، این برند ویدیویی را در توییتر و اینستاگرام منتشر کرد.

گرینبرگ گفت: «این محصولی نبود که ما از دیدگاه کسب‌وکار  و سود عرضه کنیم. ما آن را صرفا برای مقرون به صرفه بودن طراحی کردیم»

نتایج

یخچال مینی ایکس باکس نیز از نظر تقاضا در زمان عرضه به کنسول شباهت داشت. وب سایت‌های بازی و فناوری گزارش دادند که برخی از فروشندگان محصول را در کمتر از یک دقیقه به فروش رساندند.

بازتاب در رسانه‌ها

بیش از ۱۸۵ مقاله درباره این کمپین توسط رسانه‌های خبری بازی، فناوری و جریان اصلی، از جمله NPR، بلومبرگ، CNN و.. نوشته شد.

بازتاب در شبکه‌های اجتماعی

همه چیز از شوخی کاربران با محصول جدید ایکس باکس در شبکه‌های  اجتماعی شروع شد وقضیه تا تولید بخچال با طرح کنسول هم پیش رفت. یک ویدیوی از این کمپین بیش از ۶۵۵۰۰۰۰ بازدید در سراسر توییتر و اینستاگرام دریافت کرد.

محبوبیت برند

مایکروسافت در زمانی که پیش‌سفارش‌های یخچال مینی جدید خود را با موضوع Xbox Series X آغاز کرد،طبق گزارش‌ها در رسانه‌های اجتماعی، ظرف ۳۰ ثانیه تمامی ‌آنها فروخته شد. و این موضوع نشان از محبوبیت برند ایکس باکس است که توانست در کمترین زمان ممکن حتی محصولاتی که در تخصص این شرکت نیست را بفروشد. هرچند به نظر می‌رسد که بیشتر افراد این محصول را برای  کلکسیون خود خریداری کردند.

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + چهارده =