کارشناس تولید محتوا کیست و چه وظایفی دارد؟

پابلیکا / بازاریابی محتوا / کارشناس تولید محتوا کیست و چه وظایفی دارد؟
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 8 دقیقه

کارشناس تولید محتوا کیست؟ همه افرادی که در فضای اینترنت مطالبی را مطالعه می‌کنند، می‌دانند که ایده پردازی و نوشتن محتوا بر عهده کارشناس تولید محتوا است. مهارت‌ های کارشناس محتوا باعث می‌شود تا بتواند متن‌های خلاقانه و متناسب با نیاز مخاطب تهیه و تولید کند. اما وظایف کارشناس تولید محتوا چیست و چگونه می‌توان بهترین مطالب را تهیه و تولید کرد؟ کارشناس تولید محتوا همان فردی است که به سوالات و نیاز‌های شما در قالب محتوای متنی پاسخ می‌دهد و می‌توان از تخصص او استفاده کرد.

برخی از افراد که علاقه دارند در این حوزه به صورت تخصصی فعالیت داشته باشند، این سوال را می‌پرسند که شرح شغل کارشناس تولید محتوا چیست؟ یا درآمد کارشناس تولید محتوا چقدر است؟ برای اینکه به این سوالات پاسخ دهیم و درباره وظایف مختلف کارشناس محتوا اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم تا انتهای متن همراه ما باشید.

کارشناس تولید محتوا کیست؟

کسب و کار‌های آنلاین برای اینکه بتوانند ارتباط موثر و خوبی با مخاطب‌های خود داشته باشند از محتوا برای وب سایت خود استفاده می‌کنند. کارشناس تولید محتوا در سازمان‌ها، فردی است که با ایده‌پردازی و اطلاعات مختلف به تولید محتوا می‌پردازد. محتوا ممکن است که به هر بخشی از یک کسب و کار مرتبط باشد، فرقی ندارد! در هر صورت کارشناس تولید محتوا برای بخش‌های مختلف سایت مانند: پست، وبلاگ، برندینگ، صفحات مختلف سایت یا فضای مجازی، محتوا تولید خواهد کرد. محتوا‌ها در پلتفرم‌های مختلف بارگزاری خواهند شد و این کارشناس تولید محتوا است که باید با توجه به بستر مورد نظر بهترین محتوا را ایجاد کند.

فرایند تولید محتوا با توجه به استراتژی‌های مختلف متخصص‌های سئو و مدیر محتوا مشخص می‌شود. کپی رایتینگ، طراحی و تولید محتوا متنی بخشی از فعالیت‌ها و فرایندی است که باید برای جذب مخاطب به آن توجه داشت. در پاسخ به سوال اینکه کارشناس تولید محتوا کیست باید بگوییم؛ فردی که برای برطرف کردن نیاز مخاطب از طریق ایده‌های نو به تولید محتوا می‌پردازد و از کلمات کلیدی و سئو استفاده می‌کند، کارشناس تولید محتوا نام دارد. این فرد می‌تواند در قالب‌های مختلف برای پلتفرم‌های گوناگون، محتوا تولید کنند تا موتورهای جستجو رتبه وب سایت را ارتقا دهند.

وظایف کارشناس تولید محتوا

شرح شغل کارشناس تولید محتوا در سازمان‌ها و پروژه‌های مختلف ممکن است که تفاوت‌هایی داشته باشد. از این‌رو شرح وظایف کارشناس تولید محتوا در برخی از موارد اضافه یا کم خواهند شد. اما بیشتر کارفرماها بر کلیت وظایف کارشناس‌های تولید محتوا واقف هستند و متناسب با آن یکسری نیازمندی‌های سازمان خود را تعریف می‌کنند. وظایف کلی به شرح زیر هستند:

  •  هنگامی ‌که می‌پرسیم کارشناس تولید محتوا کیست به طور حتم اولین پاسخ این است که این فرد بتواند بعد از تعیین استراتژی محتوایی یک کسب و کار، تقویم محتوایی تنظیم و تهیه کند. در این تقویم باید مشخص باشد که چه محتواهایی تولید شوند و در چه پلتفرم‌هایی منتشر شوند.
  •  تولید محتوای خلاق و یونیک برای هر کسب و کاری اهمیت دارد، در نتیجه یکی از وظایف کارشناس تولید محتوا، تهیه مطلب منحصر به فرد است. راحت‌ترین توضیح برای محتوای یونیک این است که کارشناس محتوا از متن‌های کپی شده در مطلب خود استفاده نکرده باشد.
  •  آشنایی پایه با سئو یکی دیگر از وظایف کارشناس تولید محتوا است که باید برای بهینه سازی محتوا در موتورهای جستجو از آن استفاده کرد. آشنایی با سئو باید در این حدی باشد که مفهومی ‌از کلمات کلیدی را دانست و درباره مفاهیم کلی سئو داخلی یا ایجاد لینک سازی اطلاعاتی را در اختیار داشت.
  •  آشنایی با امور بازاریابی محتوا یکی از مهم‌ترین وظایف با اهمیت است که کارشناس محتوا باید آن را در الویت یادگیری‌های خود قرار دهد. هر چه محتوا، مخاطب هدف مشخص‌تری داشته باشد، به طور حتم نتیجه بهتری هم ایجاد می‌کند.
وظایف کارشناس تولید محتوا
مهم‌ترین وظایف کارشناس تولید محتوا

در کنار وظایفی که گفته شد، کارشناس تولید محتوا باید با سیستم‌های مدیریت و بارگذاری محتوا آشنا باشد. در برخی از مواقع بهتر است که تولید کننده محتوا، مدیریت و زمان بندی انتشار مطلب را هم بر عهده داشته باشد.

مهارت‌ های کارشناس محتوا

با اطلاعاتی که درباره کارشناس تولید محتوا کیست، بدست آورده‌اید، باید حالا درباره مهارت‌های کارشناس تولید محتوا هم اطلاعاتی داشته باشید. یک نویسنده محتوا هنگام نوشتن مطلب خلاقه مد نظر کسب و کار باید به گونه‌ای با مخاطب ارتباط برقرار کند که مشکل یا نیاز آن‌ها رفع شود. با تولید محتوا در قالب پست‌ها و بلاگ‌ها راحت‌تر می‌توان با مخاطب ارتباط برقرار کرد و شانس فروش محصولات یا خدمات را افزایش داد. نویسنده‌های محتوا باید هدف کلی از ایجاد محتوا را بدانند تا با توجه به آن برای رسانه‌های مختلف تولید محتوا انجام دهند. اما مهم‌ترین مهارت‌ های کارشناس محتوا به شرح زیر هستند.

توانایی و مهارت تحقیق دقیق

تحقیق درباره کلمه‌های کلیدی اولین و مهم‌ترین ویژگی‌های یک نویسنده است. با توجه به اینکه اینترنت به عنوان مرکز داده‌های مختلف شناخته می‌شود، بهتر است که برای کسب و کار خود از کلمه کلیدی‌های مرتبط استفاده کرد. شخصی که مسئولیت تولید محتوا را بر عهده دارد باید آمارها و داده‌های مختلف را بررسی کند و سپس با توجه به آن‌ها برای برند، محتوای یونیک تهیه کند. نویسنده نیاز است که با توجه به نیاز مخاطب و حیطه کاری که برند دارد، تحقیقات کلی را انجام دهد و با خلاقیت و ایده پرازی محتوای مخاطب پسند، تهیه و تولید کند.

تحقیقات برای نوشتن یک مطلب بیشتر در فضای آنلاین صورت می‌گیرد که می‌توان از منابع خارجی و فارسی معتبر بهره‌مند شد. دقت کنید، هنگامی ‌بازدید از یک سایت افزایش پیدا می‌کند که محتوا‌ها به مخاطب کمک کرده باشند و بتوان یک محتوای برد برد را تهیه کرد.

توانایی و مهارت تحقیق دقیق برای نگارش محتوا
توانایی و مهارت تحقیق دقیق برای نگارش محتوا

مهارت شناخت مخاطبان هدف

شناخت مخاطب هدف یکی از مهم‌ترین مهارت‌ های کارشناس محتوا است که باعث می‌شود بازدید از سایت را افزایش دهد. داشتن یک تصویر مشخص از نیازمندی‌ها و شناخت مخاطب، کمک‌کننده است تا بتوان بهترین محتوا را تولید کرد. مهارت‌های نوشتاری مانند: گرامر فاسی، چگونگی استفاده از جملات و نوشتن محتوای تحقیق شده در کنار هم باعث می‌شوند تا بتوان یک محتوای مخاطب پسند ایجاد کرد.

برای اینکه ارتباط موثرتری با مخاطب‌ها ایجاد شود، نیاز است که ابتدا نوع مخاطب هدف را مشخص کرده و با توجه به زبان برند بهترین محتوا را ارائه کرد. دقت داشته باشید هنگامی‌ که نویسنده، مخاطب را شناسایی کرده و متناسب با شرایط او محتوا تولید کند، میزان فروش کسب و کار هم افزایش پیدا می‌کند.

توانایی و تسلط به اصول سئو

کارشناس محتوا کسی است که به اصول پایه سئو آشنایی داشته باشد. توانایی و تسلط به سئو یکی از مهارت‌های بسیار مهم کارشناس تولید محتوا است که باعث می‌شود مطالب تولید شده، رتبه مناسبی در موتورهای جستجو کسب کنند. تولید محتوا زمانی ارزش پیدا می‌کند که در صفحه اول گوگل جای داشته باشد. الگوریتم‌های موتورهای جستجو به محتوا اهمیت زیادی می‌دهند و مهم است که نویسنده درباره سئو و اهمیت آن اطلاعاتی داشته باشد. یک کارشناس محتوا باید به اصول سئو درباره چگالی کلمات کلیدی، عناوین، توضیحات متا، آلت‌ها و تصاویر تسلط داشته باشد تا محتوا در رتبه‌های برتر موتورهای جستجو دیده شوند.

با درک سئو می‌توان از تگ‌های مختلف و عنوان‌های اصلی یا همان H1 در محتوا استفاده کرده و کلمات کلیدی را در محتوا به کار برد تا مخاطب راحت‌تر به مطلب مد نظر خود دسترسی داشته باشد.

مهارت‌های تصحیح و ویرایش محتوا

هنگامی ‌که سوال می‌شود کارشناس تولید محتوا کیست؟ باید به مهارت ویرایش محتوا توجه کرد. فردی را می‌توان مسلط به تولید محتوا معرفی کرد که بتواند مطلب بدون ایرادی را تهیه و منتشر کند. به طور معمول نوشته اولیه هر محتوا، کامل نیست و نیاز است که بعد از اتمام، یک بار آن را مطالعه کرد تا ایرادات نوشتاری و نگارشی برطرف شوند.

تصحیح و ویرایش مطالب یکی از مهارت‌های کارشناس تولید محتوا است که نیاز به تخصص کافی دارد. نیاز است که اشتباه‌های املایی و خطاهایی که در جمله‌بندی وجود دارند، اصلاح شوند تا مخاطب بهترین مطلب را مطالعه کنند. البته که شاید این کار مورد علاقه نویسنده‌های محتوا نباشد، اما ویراش متن لازم است تا یک محتوای باکیفیت را ارائه کرد.

مهارت‌های تصحیح و ویرایش محتوا
تسلط به اصول نگارشی و مهارت‌های تصحیح و ویرایش محتوا

کسب مهارت سازماندهی و مهارت‌های مدیریتی

برخی از نویسنده‌ها بر روی پروژه‌های مختلفی فعالیت دارند و نیاز است که برای سازماندهی آن‌ها برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام دهند. باید الویت بندی داشته باشند و بتوانند از مهارت مدیریتی خود استفاده کنند. برای اینکه بتوان موقعیت‌های الویت‌دار را مشخص کرد، نیاز است که از تقویم محتوا استفاده کرد. محتوا نویسی برای هر کسب و کاری نیاز به تحقیق و پشتکار دارد تا بتوان رتبه‌های برتری از موتورهای جستجو کسب کرد. در نتیجه هر چقدر پروژه‌های یک کاشناس محتوا زیاد هم باشد، نیاز است که مهارت کافی در سازماندهی داشته باشد تا به عنوان بهترین کارشناس تولید محتوا شناخته شود.

مهارت سازگاری با سبک‌های مختلف نوشتاری

هر برند یا کسب و کاری یک سبک نوشتاری مشخصی دارد. نویسنده محتوا باید بتواند در پروژه‌های مختلف خود، لحن و سبک نوشتن برند‌ها را رعایت کند و متناسب با نیاز‌های مشتری‌ها بهترین محتوا را تهیه کند. اگر نویسنده با سبک‌های مختلف نوشتاری آشنا نباشد، ممکن است که طیف زیادی از پروژه‌های خود را از دست دهد. در نتیجه هنگامی ‌که پرسیده می‌شود کارشناس محتوا کیست؟ باید به این موضوع توجه داشت که تعریف کارشناس محتوا با مهارت آن در سازگاری با سبک‌های مختلف نوشتاری تعریف می‌شود.

به طور مثال: نوشتن محتوای لندینگ با محتوای بلاگ تفاوت دارد. لندینگ به خدمات و توضیح دقیق محصول می‌پردازد، اما مقاله‌ها و بلاگ باید کاربر پسندتر باشند و به نوعی نیاز یا دغدغه مخاطب را برطرف کنند.

ایجاد استراتژی محتوا

ایجاد استراتژی محتوا یکی از مهارت‌های مهم هر نویسنده‌ای است. هر محتوایی که تولید می‌شود باید بر اساس دیدگاه مخاطب هدف تولید شود تا با جذب مخاطب بتوان بهترین عملکرد را در کسب و کارها ایجاد کرد. استراتژی‌های محتوا نیازمند تحقیق درباره کلمه‌های کلیدی و اهمیت به سئو است تا باعث افزایش ترافیک شود.

استراتژی محتوا برای محتوا نویسان
ایجاد استراتژی محتوا یکی از مهارت‌های مهم هر نویسنده‌ای است که البته نیازمند تجربه و دانش کافیست

مهارت ایجاد محتوای بدیع و خلاقانه

نویسنده‌ها ممکن است که در تمام زمینه‌های پیشنهادی تخصص کافی نداشته باشند، اما نیاز است که بتوانند بهترین محتوا را ارائه کنند. در اینجا استفاده از خلاقیت و تحقیقات اهمیت پیدا می‌کند. هر نویسنده‌ای که در حوزه پیشنهادی خود تخصص نداشته باشد، ابتدا باید تحقیقات کلی درباره موضوع انجام دهد و سپس با خلاقیت و ایده‌پردازی که می‌کند، یک محتوای منحصر به فرد را بنویسد. محتوا نوشته شده نباید زیاد طولانی یا خسته‌کننده باشند، در این شرایط نویسنده باید از تیترهای جذاب در متن استفاده کند تا نظر مخاطب جلب شود.

مهارت به روز ماندن

نویسنده‌های محتوا باید درباره اتفاقات به‌روز رخ داده در کسب و کار خود، اطلاعات کافی داشته باشند. مهم است که مخاطب بتواند موضوع ترند شده را در سایت شما جستجو کند. هر چه نویسنده به اتفاق‌های رخ داده و به‌روز کسب و کار خود اهمیت دهد، موضوعات جدیدتری برای نوشتن دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا سایت به‌روز باشد و مخاطب‌های بیشتری را جذب کرد.

مهارت‌های مورد نیاز سازمانی

در مهارت سازمانی، مدیریت ضرب الاجل‌هایی که در کار ایجاد می‌شوند بر عهده نویسنده است. در هر پروژه تولید محتوا، ممکن است که چندین وظیفه برای کارشناس محتوا ایجاد کند که نیاز به مدیریت سازمانی دارد. باید همیشه تقویم محتوایی در گوشی یا دسترس نویسنده باشد تا پروژه‌ها به خوبی مدیریت شوند. ذهن هر نویسنده‌ای پر از داده‌ها و افکار تصادفی است که نیاز به سازماندهی دارد. از این‌رو هنگامی ‌که نویسنده مهارت مورد نیاز برای سازماندهی را داشته باشد، راحت‌تر می‌تواند ذهن خود را هم مدیریت کند تا محتوا با توجه به نیاز مخاطب تهیه و تولید شود.

مهارت شناخت صدای برند

لحن و صدای هر برندی تفاوت‌هایی با هم دارند. نویسنده‌های محتوا باید به این موضوع اهمیت دهند و مطالب را با توجه به صدای برند تولید کنند. به طور مثال: یک سایت آموزشی در بخش سوالات متداول راحت‌تر می‌تواند صدای برند خود را مشخص کند و به سوال‌های مطرح شده پاسخ دهد.

درک رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک بستر ایدئال در حال گسترش هستند و نیاز است از این فضای ایجاد شده برای معرفی برند استفاده کرد. کارشناس‌های تولید محتوا می‌توانند با شناسایی رسانه‌های اجتماعی، متناسب با شرایط کسب و کار خود، بهترین محتوا را تولید کنند.

درآمد کارشناس تولید محتوا چقدر است؟

میزان دستمزد کارشناس تولید محتوا به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن را می‌توان تسلط به تولید محتوای به‌روز و اصولی دانست. تمام مهارت‌هایی که گفته شد به عنوان یک امتیاز مثبت برای کارشناس تولید محتوا عمل می‌کند تا بتواند درآمد بیشتری داشته باشد. هر چه محتوای تولید شده متناسب با نیاز‌های برند و مخاطب باشد، میزان دستمزد کارشناس تولید محتوا را هم افزایش می‌دهد. اما مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت‌گذاری تولید محتوا به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم می‌شود:

  •  تخصصی و کاربردی بودن محتوا
  •  زبان محتوا
  •  حجم و تعداد کلمات محتوا
  •  سابقه کاری نویسنده
  •  کار به صورت حضوری یا دورکار
  •  تعداد محتوایی تحویل داده شده به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه

هر یک از این موارد به تنهایی می‌توانند میزان دستمزد کارشناس تولید محتوا را تغییر دهند. هر چه تخصص و مهارت‌های کارشناس تولید محتوا بیشتر باشد، میزان درآمد کارشناس تولید محتوا هم افزایش پیدا می‌کند.

درآمد کارشناس تولید محتوا چقدر است؟
میزان درآمد کارشناسان محتوا

تولید محتوا تخصصی و کاربردی با پابلیکا

هنگامی‌ که پرسیده می‌شود کارشناس تولید محتوا کیست؟ باید درباره وظایف و مهارت‌های این فرد اطلاعات کاملی داشت. هر برند یا کسب و کاری که در فضای آنلاین در حال فعالیت است، نیاز به محتوای تخصصی دارند. از این‌رو نیاز است که از نویسنده‌ها برای تهیه و تولید محتوا‌های مختلف استفاده کرد تا در نتایج برتر موتورهای جستجو نمایان شد.

پابلیکا به عنوان یکی از ارائه‌دهنده‌های خدمات سئو و تولید محتوا در کنار کسب و کار‌ها است تا به راحتی بتوان تولید محتوای وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی را برون سپاری کرد. این مجموعه برای تمام کسب و کارها شرایط ایدئالی را فراهم کرده است تا محتوای باکیفیت و خوش قیمت در دسترس همه برند‌ها باشد. ویژگی‌های اصلی محتواهای تولیدی توسط پابلیکا شامل موارد زیر هستند:

  •  تنوع در موضوعات
  •  اختصاصی و سفارشی‌سازی
  •  کیفیت بالا و تطابق با استانداردهای سئو
  •  زمان‌بندی انعطاف‌پذیر
  •  ارائه خدمات تولید انواع محتوا
  •  محتوای ترجمه شده

همچینن امکان ویرایش برای محتوا‌های تولید شده در پابلیکا وجود دارد. کافی است که برای مشاوره و درخواست تولید محتوا با کارشناس‌های پابلیکا در ارتباط باشید. اگر هم درباره مهارت‌ها و وظایف کارشناس تولید محتوا سوالی دارید که در این متن به آن اشاره نشده است در انتهای همین مطلب و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

اصول نوشتاری، ویرایش، آشنایی با سئو، رعایت صدای برند و برطرف کردن نیاز مخاطب

کارشناس تولید محتوا باید درباره کلمات کلیدی مختص به کسب و کار تحقیق کند تا با مخاطب هدف راحت‌تر ارتباط برقرار کند.

ایجاد تقویم محتوا، برنامه‌ریزی و مدیریت تولید محتوا، شناخت مخاطب و …

بله. بهتر است که کارشناس‌های تولید محتوا، اطلاعات کلی درباره بازایابی و محتواهای به‌روز شده داشته باشند تا متناسب با تکنیک‌های بازاریابی مخاطب را جذب کنند.

درآمد کارشناس‌های تولید محتوا به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین  آن‌ها شامل: تخصصی و کاربردی بودن محتوا، زبان محتوا، حجم و تعداد کلمات محتوا، سابقه کاری نویسنده و کار به صورت حضوری یا دورکار است.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − سه =