سئو چیست؟ | تعریف سئو به زبان ساده
سئو چیست؟ سوالی پُر جستوجو که برای پاسخ به آن کافی است این مطلب را تا انتها به دقت بخوانید. سئو (SEO)کوتاه شدۀ عبارت search engine optimization است که در زبان فارسی به معنای بهینهسازی سایت برای موتورهای جستوجو تعریف میشود. برای اینکه بهتر با مفهوم سئو آشنا شوید، بایستی در ابتدا در رابطه با اساس کار موتورهای جستوجو آگاهی لازم را کسب و کنید.
اصول کار موتورهای جست و جو
موتورهای جستوجو به گونهای طراحی شدهاند که در کوتاهترین زمان ممکن بهترین نتیجه را به مخاطبان خودشان نشان بدهند. برای اینکه این رباتهای بهترین نتیجه را پیدا کنند، بایستی به داخل صفحات مختلف سایتها رفته و با بررسی ساختار سایت و محتوای آنها، بهترین محتوا را جهت نمایش گزینش کنند.
به عبارت دیگر موتورهای جستوجو طبق اصول و استانداردهایی به محتوای متنی، تصویری، ویدئویی و شرایط فنی سایت شما امتیاز میدهند و هرچه امتیاز محتوای شما بالاتر باشد، شانس اینکه در نتایج گوگل بالاتر باشید هم بیشتر است.
فاکتورها مهم برای ربات های گوگل
امتیازدهی رباتهای گوگل به وب سایت شما بر اساس فاکتورهای مهمی انجام میشود که با دانستن این فاکتورها و بهینهسازی آنها رشد عملکرد سایت را نیز شاهد خواهید بود.
مهمترین فاکتورها شامل موارد زیر هستند:
- سرعت لود سایت
- نقشه سایت و دسترسی به بخشهای مختلف
- خوانایی محتوای سایت
- ارتباط معنایی بین محتوای سایت و کلمات کلیدی
- ساختار طراحی سایت
- لینکگذاری اصولی
- کدنویسی بهینه سایت
- رابط کاربری بهینه سایت
- و …
براساس بهینه بودن موارد بالا، رباتهای خزنده گوگل به صفحات هر سایت امتیاز میدهند و این امتیازها را به سرورهای گوگل منتقل میکنند. در نهایت سرورهای گوگل براساس اعتبار امتیازهای جمع شده، نتیجه میگیرند که کدام محتوا ارزش نمایش در نتایج اولیه گوگل را دارد.
اهمیت اصول در سئو چیست؟
فهم صحیح اصول سئو و به کارگیری آنها نتیجه بسیار درخشانی در تمامی کسبوکارهای آنلاین دارد. کسب و کار شما در هر زمینهای که باشد، چه یک وبسایت فروشگاهی، چه خدماتی و یا حتی وبسایت شخصی تنها برای دیدن شدن نیاز به رعایت اصول و استانداردهای سئو دارد.
هرچه وبسایت در نتایج بالای گوگل نمایش داده شود، توسط کاربران بیشتری نیز دیده میشود و نرخ ورودی کاربران نیز به آن افزایش پیدا خواهد کرد.
بازدید بیشتر از سایت رهاوردهایی همانند نرخ کلیک بالاتر و هرچه بیشتر شناخته شدن برند شخصی و تجاری کسبوکارتان را به همراه دارد.
اگر تمامی نکات سئو را رعایت و پای کاربران زیادی را به سایت باز کردید، حالا انتظار فروش و سود چندین برابری را هم داشته باشید.
انواع سئو چیست؟
حال که با مفهوم سئو و اهمیت آن در نمایش کلیدواژه مدنظرتان در نتایج گوگل آشنا شدید، بایستی بگوییم که سئو به دو نوع سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم بندی میشود که هر کدام از آنها استانداردها و فاکتورهای خاص خودشان را دارند. اگر کنجکاوید که هر یک از این دو نوع سئو چگونه تعریف میشوند ادامه مطلب را از دست ندهید.
سئو خارجی و یا off-page seo چسیت؟
سئو خارجی به تمامی اقداماتی که یک سئوکار در خارج از سایت برای معرفی برند و دامنه سایت انجام میدهد، اطلاق میشود. برای ارتقاء سئو خارجی باید بدانیم که از چه ابزارهایی استفاده کنیم. در ادامه مهمترین ابزارهای سئو خارجی را به شما معرفی میکنیم:
- شبکههای اجتماعی که مهمترین آنها توئیتر، اینستاگرام، تلگرام و فیس بوک و … هستند.
- سرویس های وبلاگ نویسی مانند ویرگول و بلاگ اسکای و …
- سرویس های اشتراک ویدئو مانند یوتیوب، آپارات، نماشا و تماشا و …
- انجمنهای گفتوتبادل نظر مانند نینیسایت
- استفاده از ایمیل مارکتینگ و معرفی برند و خدمات در قالب ایمیل
- ابزارهای نظارت و بررسی بر روی سئو خارجی مانند گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول، گوگل ترند و …
- استفاده از سرویسهای ارائه دهنده بک لینکهای فالو
- انتشار رپورتاژهای خبری در وبسایتهای معتبر و مرتبط با موضوع کسبوکار شما
شما با فعالیتهایی که در راستای سئو خارجی انجام میدهید در واقع به رباتهای گوگل میفهمانید که در قسمتهای مختلفی از فضای وب از شما و برندتان نام برده شده و همین مساله اهمیت وبسایتتان را به این رباتها گوشزد میکند. همانطور که در ابتدا گفته شد هرچه سینگنالهایی که مبنی بر اهمیت و کیفیت بالای محتوای شما به رباتها داده شود، آنها نیز کلیدواژه های وبسایت مدنظرتان را در نتایج بالاتری در گوگل نشان میدهند.
سئو داخلی و یا on-page seo چیست؟
سئو داخلی تمامی مواردی که در جهت بهینهسازی محتوای سایت انجام میشود را در برمیگیرد. برای بهبود سئو سایت مدیران سایت اقدام به انتشار محتوای با کیفیت میکنند و محتواهای قدیمی را نیز بهبود میدهند. در ادامه شما را با مواردی که دربرگیرنده سئو داخلی سایت هستند، بیشتر آشنا میکنیم:
- انتشار محتوای مرتبط با کلیدواژه های اصلی سایت
- استفاده از تگ عنوان مناسب و مرتبط با کلیدواژه
- نگارش توضیحات متا و یا Meta Description برای تمامی صفحات وبسایت
- لینکگذاری صحیح بین بخشهای مختلف سایت و ایجاد ارتباط معنایی بین محتواهای مرتبط با یکدیگر در وبسایت
- نگارش عناوین و زیر عنوانهای جذاب و مرتبط با کلیدواژه اصلی محتوا در قالب تگهای h2 الی h4
- استفاده از عنوان و آلت تگ مناسب (Image Name and ALT Tags ) برای تصاویر و ویدئوهای سایت
انواع تکنیک های سئو؛ کلاه سفید، خاکستری و کلاه سیاه
سئو و یا بهینهسازی سایت برای موتورهای جستوجو شامل سه تکنیک سئو کلاسیک، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه میشوند. هر یک از این تکنیکهای مزایا و معایب مختص به خودشان را دارند که در ادامه با مهمترین آنها آشنا خواهید شد.
تکنیک سئو کلاه سفید
تکنیک سئو کلاه سفید به شدت به دستورالعملهای الگوریتمهای گوگل و موتورهای جستوجو پایبند هستند و خلاف جریان آنها حرکت نمیکنند. دستیابی به نتیجه از طریق تکنیکهای سئو کلاه سفید اگرچه کمی زمانبر هستند اما ریسک کمتری دارند و احتمال اینکه به خاطر انجام این تکنیکها بعدها از نتایج گوگل حذف بشوید، چیزی نزدیک به صفر است. موارد زیر خلاصهای از تکنیکهای سئو کلاه سفید هستند:
- تحقیق کلمات کلیدی
- استراتژی محتوا
- استراتژی سئو
- استراتژی سئو داخلی، خارجی و تکنیکال
- دریافت بک لینک طبیعی
- تبلیغ در شبکههای اجتماعی
تکنیک سئو کلاه خاکستری
با تکنیکهای سئو کلاه خاکستری شما بر روی لبه مرز دو تکنیک کلاه سفید و کلاه سیاه حرکت میکنید. اگرچه دستیابی به نتیجه در این روش سریعتر از روش کلاه سفید است اما ممکن است در طولانی مدت توسط رباتهای گوگل متخلف شناخته و از نتایج گوگل حذف شوید. موارد زیر خلاصهای از تکنیکهای سئو کلاه خاکستری هستند:
- تغییر اندک محتوا
- تبلیغات پولی و کم ارزش
- تبادل لینک
- تکنیک طعمه کلیک
تکنیک سئو کلاه سیاه
تکنیک سئو کلاه سیاه ممکن است شما را بسیار سریعتر از دو روش دیگر به نتیجه برساند اما آگاه باشید که با بکارگیری سئو کلاه سیاه قدم در راهی میگذارید که خطرات فراوانی در پی دارد. تکنیکهای کلاه سیاه در واقع اقدامتی جهت دور زدن قوانین گوگل هستند که به محض شناسایی تخلف، شما از نتایج موتورهای جستوجو موقتاً و یا برای همیشه حذف خواهید شد.
موارد زیر خلاصهای از تکنیکهای سئو کلاه سیاه هستند:
- کپی متن
- خرید بک لینک
- استفاده از محتوای کپی شده
- تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در صفحه
- تکنیک پنهان کردن متن
جمع بندی
در این مطلب سعی شد شما را با تعریف سئو با به زبان سادهتر سئو چیست ؟آشنا کنیم. توجه کنید که گوگل به عنوان قویترین و معتبرترین موتور جستوجوی جهان دائماً در حال بهروزرسانی الگوریتمهای خود در راستای شناسایی محتواهای کیفیت است و دیگر استفاده از روشهایی که در پی دور زدن قوانین گوگل باشند، امن و نتیجهبخش نخواهند بود.
پس تا جای ممکن تنها اقدام به انتشار محتواهایی کنید که متناسب با نیاز کاربرانتان باشند و آنها را طبق تکینکهای سئو کلاه سفید به گوگل نیز معرفی کنید
اشتراک گذاری این مطلب در :
دیدگاهتان را بنویسید