رپورتاژ تبلیغاتی چیست؟
باگذشت زمان شیوه تبلیغات برای یک محصول یا خدمات نیز تغییر کرد. درگذشته بیشتر از مجلات یا روزنامهها برای تبلیغ کردن استفاده میشد. با پیشرفت تکنولوژی و تشکیل وبسایتهای اینترنتی گوناگون، رپورتاژهای تبلیغاتی روی کار آمدند. در واقع رپورتاژ تبلیغاتی یک نوع آگهی تبلیغاتی است که برای افزایش بازدیدکنندگان، مخاطبان و مشتریان در یک وبسایت منتشر میشود. همچنین رپورتاژ خبری یک اقدام بسیار محبوب و مؤثر جهت رتبه گرفتن سایتها در موتورهای جستجو است. برای کسب اطلاعات بیشتر و جامعتر درباره رپورتاژ تبلیغاتی ادامه مقاله را مطالعه کنید.
رپورتاژ تبلیغاتی چیست؟
اما رپورتاژ تبلیغاتی چیست؟ و این رپورتاژ در سئو به چه معناست؟
رپورتاژ یک کلمه فرانسوی به معنای گزارش است. رپورتاژهای خبری و تبلیغاتی به ترتیب جهت معرفی و تبلیغ یک محصول یا یک خدمات کاربرد دارند. این معرفیها یا تبلیغات در قالب یک متن نوشته شده در وبسایتهای مختلف منتشر میشوند.
رپورتاژ بر روی سئو سایت تأثیر بسیار زیادی دارد. از طریق یک رپورتاژ اصولی میتوان تعداد بازدیدکنندگان یک سایت را افزایش داد تا در نهایت محصولات یا خدمات موردنظر زودتر و بیشتر دیده شوند. البته میتوانید از بکلینک نیز استفاده کنید.
بکلینک همان قرارگرفتن لینک سایت موردنظر در سایتهای دیگر است. در واقع با استفاده از بکلینک و رپورتاژ تبلیغاتی میتوانید؛ بیزینس خود را در سایتهای دیگر معرفی کنید و لینک وبسایت خود را در صفحات دیگر نیز قرار دهید.
برای درک بهتر این موضوع تصور کنید که وبسایتی جهت فروش آنلاین محصولات دستی خود دارید. حال شما میخواهید که محصولاتتان بیشتر دیده شوند و سئو سایت شما افزایش پیدا کند. برای این کار به یک رپورتاژ تبلیغاتی نیاز خواهید داشت. با طراحی یک پیام تبلیغانی یا رپورتاژ و انتشار آن در وبسایتهای دیگر، محصولات دستی شما بیشتر از قبل دیده خواهند شد.
بهطورکلی برای پاسخ به سؤال که رپورتاژ تبلیغاتی چیست؟ میتوان گفت که تبلیغی در قالب یک متن نوشته شده است که همراه لینک سایت موردنظر در وبسایتها یا صفحات دیگر منتشر میشود.
چرا رپورتاژ تبلیغاتی مهم و مؤثر است؟
در قسمت قبل به این سؤال که رپورتاژ چیست؟ پاسخ دادیم؛ اما در این بخش درباره اهمیت این نوع تبلیغات اطلاعاتی به شما خواهیم دادید.
ازآنجاییکه در یک رپورتاژ اطلاعات بسیار تأثیرگذاری بهصورت مختصر و کوتاه نوشته میشود؛ این نوع تبلیغات بهسرعت روی خواننده اثر میگذارد. همچنین سبب افزایش اعتماد مشتری نیز میشود؛ چراکه بیشتر روی معرفی محصول و نقاط قوت آن تمرکز دارد.
رپورتاژهای تبلیغاتی اگر در وبسایتهایی که هزاران نفر بازدیدکننده دارند؛ منتشر شوند تأثیر فوقالعادهای میگذارند. در واقع اگر تنها نیمی از این بازدیدکنندگان روی لینک رپورتاژ وبسایت شما کلیک کنند؛ صدها نفر با بیزینس شما آشنا خواهند شد. به همین سبب یکی از راههای افزایش بازدیدکنندگان یک وبسایت، استفاده از رپورتاژهای تبلیغاتی است.
افزون بر این موارد رپورتاژ تبلیغاتی سبب میشود تا برند شما محبوبتر بشود. به بیان دیگر منتشر شدن تبلیغ شما در وبسایتهای شناخته شده و معتبر باعث افزایش محبوبیت شما نیز میشود. درست همانطور که اگر محصولی توسط یک فرد مشهور تبلیغ شود؛ بیشتر موردتوجه قرار میگیرد.
همچنین قرارگرفتن لینک موردنظر در چند وبسایت دیگر سبب شده تا سایت شما از لحاظ سئو بسیار بهتر شود. سئو نیز مجموعه اقداماتی است که برای افزایش بازدیدکنندگان یک وبسایت و یا کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجوی گوگل انجام داده میشود. به سئو، بهینهسازی برای موتورهای جستجو نیز میگویند.
کجا رپورتاژ تبلیغاتی را منتشر کنیم؟
مهمترین سؤال این است که کجا رپورتاژ تبلیغاتی را منتشر کنیم؟ در واقع انتخاب یک پلتفرم رپورتاژ آگهی خوب و یک سایت میزبان مناسب اهمیت زیادی دارد.
بهطورکلی یک سایت میزبان خوب دارای موارد زیر است:
- اعتبار دامنه (Domain Authority) بالا
- پیج آتوریتی (Page Authority) بالا
- اسپم اسکور (Spam Score) کم
- سن دامنه (Domain Age) بهتر
- مدتزمان فعالیت بهتر با یک بکگراند معقولتر
اگر وبسایتی تمام موارد بالا را دارا باشد؛ گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. البته چنین وبسایتهای خوبی دارای هزینههای بالاتر و بیشتری هستند.
اگر بودجه کافی ندارید؛ میتوانید از سایتهای ارزانتر استفاده کنید؛ اما مطمئن شوید که اسپم اسکور سایت میزبان کم باشد. خوب است بدانید که اسپم اسکور به مقدار فعالیتهای غیراصولی سئو اشاره میکند. بهاینترتیب هر چهقدر کمتر باشد؛ بهتر است.
ویژگیهای یک رپورتاژ تبلیغاتی خوب و مؤثر
برای داشتن یک رپورتاژ بدون نقص باید نکاتی را رعایت کنید تا رپورتاژ شما مؤثرتر و باکیفیتتر شود.
توصیه میشود که برای رپورتاژی که طراحی کردید یک سایت میزبان خوب و متناسب انتخاب کنید. اگر سایت میزبان با وبسایت شما متناسب باشد؛ پیام تبلیغاتی بهتر منتقل میشود. برای مثال منتشر کردن تبلیغات لباس در وبسایتهای حقوقی، ایده مناسبی نخواهد بود.
افزون بر این موارد میتوانید مطالبی مرتبط با سایت میزبان نیز در رپورتاژ خود وارد کنید. در مجموع متناسب و مناسب بودن محتوای رپورتاژ با سایت میزبان از ویژگیهای یک رپورتاژ بینقص محسوب میشود.
فراموش نکنید که از وبسایتهایی استفاده کنید که رتبه بالایی در گوگل دارند. منتشر کردن پیام تبلیغاتی در وبسایتهای کم بازدید، مؤثر و مفید واقع نخواهد شد.
برای نوشتن یک رپورتاژ آگهی یا تبلیغاتی اصولی باید به نحوه قرارگیری بکلینکها یا انکر تکستها نیز توجه کنید. بهاینترتیب توصیه میشود که بکلینک را بهجای هدر یا فوتر وبسایت، در خود محتوا قرار دهید.
همچنین بهترین انکر تکست (Anchor Text) را برای محتوای خود انتخاب کنید. انکر تکست نیز کلمه یا کلماتی از محتوااست که به وبسایت یا متنی دیگر لینک میشود. به بیان سادهتر انکر تکست بخشی از یک لینک بوده که خواننده میتواند با کلیک بر روی آن واژه، وارد وبسایت یا صفحه موردنظر شود.
بههیچعنوان از کلمه «اینجا» در محتوای خود استفاده نکنید. میتوانید بهجای واژه اینجا، کلمه کلیدی را در محتوا قرار دهید. حتما نام وبسایت خود را در محتوا ذکر کنید. همچنین عنوان جذاب و مناسبی برای رپورتاژ خود بنویسید تا روی کیفیت محتوا تأثیر چشمگیری بگذارد. در مجموع تمام تکنیکها و قوانین سئو را رعایت کنید.
در آخر به یاد داشته باشید که یک رپورتاژ باکیفیت بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ کلمه است و حدودا ۳ تا بکلینک دارد.
هزینه یک رپورتاژ تبلیغاتی چقدر است؟
بر اساس اعتبار دامنه (domain authority) و سایت میزبان، هزینه رپورتاژ میتواند از ۱۰ دلار تا صدها دلار متغیر باشد. البته همانطور که میدانید این قیمتها به دلار بوده و بر اساس گزارش سایت javadyasemi نوشته شده است.
البته شاید فکر کنید که رپورتاژها کمی گران هستند؛ اما مطمئن باشید که این قیمتها بسیار منصفانه خواهند بود. رپورتاژهای تبلیغاتی آنقدر مؤثر واقع میشوند که این هزینهها اصلا به چشم نخواهند آمد.
اصول نوشتن یک رپورتاژ تبلیغاتی چیست؟
نوشتن یک رپورتاژ خوب و اصولی بسیار مهم است. شما برای تولید یک محتوای عالی و بینقص باید موارد زیادی را رعایت کنید. در واقع طراحی و تدوین متن رپورتاژ مهمترین مرحله برای آمادهسازی یک پیام تبلیغاتی مؤثر است.
هنگام نوشتن یک رپورتاژ آگهی خوب باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
- خبری بودن مقاله
- ساده و روان بودن متن
- یونیک و مفید بودن مطلب
- بهکارگیری عکسهای مناسب
- نوشتن مقدمه و نتیجه بهصورت قوی و حرفهای
- استفاده درست و بهاندازه از کلمات کلیدی
تفاوت بکلینک و رپورتاژ تبلیغاتی چیست؟
استفاده همزمان از بکلینک و رپورتاژ، اقدام بسیار تأثیرگذاری خواهد بود؛ اما میتوانید به صور جداگانه نیز از این دو روش تبلیغاتی استفاده کنید. اگر بودجه محدودی دارید؛ روشی را انتخاب کنید که برای شما مناسبتر است. همچنین فراموش نکنید که در رپورتاژ میتوانید از یک یا چند بکلینک استفاده کنید؛ اما این موضوع برای بکلینک صدق نمیکند. در واقع در هیچ نوع بکلینکی نمیتوان از رپورتاژ استفاده کرد.
در مجموع رپورتاژ و بکلینک تفاوتهایی دارند که باید با آنها آشنا شوید. این دو روش در موارد زیر تفاوتهایی دارند:
زمان
بکلینک موقتی است؛ اما رپورتاژ یک نوع تبلیغ دائمی محسوب میشود.
محل قرارگیری
بکلینک در صفحات متعددی از یک وبسایت قرار میگیرد؛ اما رپورتاژ فقط در یک صفحه قرار خواهد گرفت.
میزان تأثیرگذاری بر روی اعتبار دامنه و سئوی سایت
رپورتاژها تأثیر بیشتری بر روی اعتبار دامنه و سئوی سایت میگذارند.
میزان هزینه
ازآنجاییکه بکلینکها موقتی هستند؛ باید بهصورت متعدد برای منتشر کردن آنها مبلغی پرداخت کنید. درحالیکه برای تولید یک رپورتاژ تنها یکبار هزینه میپردازید.
سخنان پایانی
در آخر امید است در این مقاله به این سؤال که رپورتاژ تبلیغاتی چیست؟ بهخوبی پاسخ داده باشیم و شما اطلاعات مفیدی دریافت کرده باشید. این موضوع را فراموش نکنید که رپورتاژ تبلیغاتی مزایای بسیار زیادی دارد و توصیه میکنیم از این روش تبلیغاتی استفاده کنید.
اشتراک گذاری این مطلب در :
دیدگاهتان را بنویسید