چرا گوگل ساختار سایت سلسله مراتبی را برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو توصیه می‌کند؟

پابلیکا / اخبار و رویدادها / چرا گوگل ساختار سایت سلسله مراتبی را برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو توصیه می‌کند؟
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۲۴ دی ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه

حتما تا امروز اسم ساختار سایت را شنیده‌اید و در موردش مطالبی هم خوانده‌اید و با آن آشنایی خوبی دارید. این‌بار میخواهیم تفاوت ساختارها را و تاثیر آن بر سئوی وب سایت را از نگاه گاری الیس که یکی از کارشناسان گوگل است بررسی کنیم.
گاری الیس، نماینده گوگل، در مصاحبه خود با وب سایت searchenginejournal درباره ساختار سایت سوالاتی را پاسخ داده است و توضیح داده که چرا ساختار سایت سلسله مراتبی برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو مناسب است و اینکه چه زمانی استفاده از ساختار سایت فلت مناسب‌تر است.

ساختار سایت فلت

ساختار سایت فلت زمانی استفاده می‌شود که هر صفحه دارای یک لینک از صفحه اصلی است که نتیجه آن این است که کل سایت فقط یک کلیک از صفحه اصلی دورتر قرار دارد.

در واقع ساختار همچون یک صفحه مسطح است که همه چیز در زیر آن چیده است.

ساختار سایت فلت زمانی ایجاد شد که مردم از دایرکتوری‌های وب و همچنین از لینک‌های متقابل (جایی که دو سایت با یکدیگر موافقت می‌کنند که به یکدیگر لینک دهند) لینک می‌گرفتند.

ساختار سایت فلت بخشی از استراتژی بهینه‌سازی سئو بود که صفحه‌ایی با ‌رنک پایین را به صفحه قوی‌تر می‌رساند و هرکدام از آن‌ها را قادر به رتبه‌بندی حداکثری می‌کرد. در آن زمان سایت که بیشترین میزان رنک صفحه را داشت دارای بالاترین رتبه بود.

گوگل در نهایت تأثیر قوی رنک صفحه را به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی کاهش داد تا به سایت‌های مرتبط که امتیاز کمتری دارند، فرصت بهتری برای رتبه‌بندی داشته باشند.

ساختار سایت سلسله مراتبی

در زمینه ساختار سایت، سلسله مراتب یک روش برای سازماندهی یک سایت بر اساس سطح عمومی‌ترین موضوع تا زیرموضوع‌های متنوع‌تر است.

صفحه اصلی بالاترین سطح سلسله مراتب دراست در حالی که دسته‌بندی‌ها و صفحات وب کمی پایین‌تر از صفحه اصلی، به تدریج در موضوعات مختلف دسته‌بندی می‌شوند.

این روش سازماندهی به ناشران فرصت می‌دهد تا دسته‌ها را بر اساس یک موضوع خاص ایجاد کنند، که ابتدا به آن‌ها “تم” یا “تم‌های موضوعی” گفته می‌شد اما امروزه به سادگی به آنها “موضوعات” می‌گوییم.

به عنوان مثال، صفحه اصلی می‌تواند موضوع کلی سایت که علوم مختلف باشد را نشان دهد. سطوح پایین‌ترنیز دسته‌بندی‌هایی مانند اخترفیزیک، گیاه‌شناسی، زمین‌شناسی، هواشناسی و روانشناسی که همگی از زیر دسته‌های علوم محسوب می‌شوند را به نمایش خواهند گذاشت.

با نگاه به دسته‌بندی اخترفیزیک، می‌توان زیردسته‌بندی‌های مختلفی برای موضوعات فیزیک‌ستاره‌ای، کیهان‌شناسی، علم سیاره‌ای و اخترشناسی ستاره‌ای ایجاد کرد.

هر سطح از دسته‌بندی و یا زیردسته‌بندی حاوی مقالاتی می‌باشد که در مورد همان موضوع نوشته شده است.

ساختار سایت طبقه‌بندی‌شده

ساختار سایت سلسله مراتبی همچنین به عنوان ساختار سایت طبقه‌بندی‌شده نیز شناخته می‌شود. دایرکتوری‌های وب محبوب اوایل دهه ۲۰۰۰ مانند پروژه Open Directory Project (DMOZ) گفته می‌شد که به عنوان یک ساختار سایت طبقه‌بندی‌شده سازمان‌دهی شده‌اند.

صفحه اول موضوع اصلی (دایرکتوری وب) را نمایان می‌کرد، از آنجا که به طور پیوسته به دسته‌بندی‌ها، زیردسته‌بندی‌ها و صفحات وب خاص متصل بود.

ساختار سایت هرمی
ساختار سایت هرمی به چه شکلی است؟

ساختار سایت هرمی:

ساختارهای سایت سلسله مراتبی و طبقه‌بندی‌شده به عنوان ساختار سایت هرمی نیز تصویرسازی می‌شدند. قسمت بالای هرم نمایانگر صفحه اصلی است و زیر آن به ترتیب دسته‌بندی‌های جزئی‌تر، زیردسته‌بندی‌ها و صفحات وب نمایش داده می‌شوند.

ساختار سایت سایلو(silo)

یک راه چهارم نیز برای تصویرسازی معماری سایت وجود داشت که هم‌زمان با سه روش قبلی بود و به آن ساختار سایت سایلو گفته می‌شد.

برخی از افراد ممکن است متعجب شوند که ساختار سایت سایلو از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی نسبت به سایر ساختارهای سایت ایجاد شد. این ساختار توسط یکی از کهن‌ترین اساتید سئو، بروس کلی، به عنوان یک روش متفاوت برای تصویرسازی ساختار وب‌سایت ابداع گردید.

همانند سه ساختار سایت قبلی، ساختار سایلو شامل یک موضوع عمومی در بالا و دسته‌بندی‌های پی درپی، زیردسته‌بندی‌ها و صفحات وب در پایین ساختار سایت است.

 

ساختار سایلو
نمای شماتیک ساختار سایت سایلو

مقایسه ساختار سلسله مراتبی، ساختار طبقه بندی شده، ساختار هرمی و ساختار سایلو

تصویرسازی برای هر شکل از ساختارهای سایت متفاوت است. اما همه آنها همان در واقع همان ساختار سلسله مراتبی دقیقا یکسان را برای سازماندهی یک وب‌سایت دنبال می‌کنند. بر اساس این نوع دسته بندی‌ها؛ موضوعی با موضوع عمومی در بالا قرار می‌گیرد و سطوح زیرین به تدریج پایین تر از موضوضع عمومی در سلسله مراتب دسته‌بندی و صفحات وب نمایان می‌شوند.

همه این ساختارها راه‌های مختلفی برای تصویرسازی ساختار سلسه مراتبی را توصیف می‌کنند.

واضح است که در حال حاضر چیزی هوشمند، منحصر به فرد یا جادویی در ساختار سایت سلسه طبقه بندی شده، سایلو یا هرمی وجود ندارد. آنها فقط راه‌های مختلفی برای نشان دادن یک ساختار سایت سلسله مراتبی هستند که خودش یک روش منطقی و لازم برای سازماندهی یک وب‌سایت است.

کدام یک برای ساختار سایت ما بهتر است؟

ساختار سلسله مراتبی یا ساختار فلت؟

گاری الیس پاسخ این پرسسش را بسته به اندازه‌ی وب سایت مورد نظر متغییر می‌داند.

او می‌گوید برای یک وب‌سایت بزرگ، احتمالاً بهتر است که یک ساختار سلسله مراتبی داشته باشید؛ چنین ساختاری این قابلیت به شما می‌دهد تا کارهای جالبی را در یک بخش خاص انجام دهید و همچنین به موتورهای جستجو این امکان را می‌دهد به توجه به پتانسیل بخش‌های مختلف به شکل متفاوتی برخورد کند، به ویژه زمانی که مسئله کراول کردن مدنظر باشد.

به عنوان مثال، داشتن بخش /news/ برای محتوای خبری و /archives/ برای محتوای قدیمی به موتورهای جستجو این امکان را می‌دهد که بخش /news/ را سریعتر از دایرکتوری دیگر کراول کنند. اگر همه چیز را در یک دایرکتوری قرار دهید، این به سختی امکان‌پذیر است.”

ساختار سلسله مراتبی؛ پیشنهاد گاری

گاری دلیل خوبی برای استفاده از ساختار سایت سلسله مراتبی ارائه می‌دهد. سایت های سلسله مراتبی به گوگل این امکان را می‌دهد که بخش‌های مختلف را به شکل متفاوت بررسی کند، از جمله تعیین یک بخش از وب‌سایت به عنوان مرتبط با موضوع خبر. هر دسته از یک صفحه وب می‌تواند یک موضوع متفاوت باشد که به گوگل کمک می‌کند تا وب‌سایت را به بخش‌ها تقسیم کرده و بداند هرکدام درباره چه موضوعی است.

ساختار سایت سلسله مراتبی، به حدی خوب است که به آن چهار نام داده شده است.

 

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − چهار =