کامل ترین چک لیست سئو سایت

پابلیکا / سئو / کامل ترین چک لیست سئو سایت
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 14 دقیقه

برای ارتقای رتبه وب سایت در موتورهای جستجو، نیاز است که چک لیست سئو سایت را بررسی کرد. چک لیست به عنوان بهترین دستیاری است که می‌توانید برای موارد سئو از آن بهره‌مند شوید. در این چک لیست، تمام کارها و اقدامات لازم برای بهبود سئو را مشاهده خواهید کرد. برای اینکه بتوانید تمام مراحل بهبود سئو را قدم به قدم اجرا کنید، نیاز به یک چک لیست سئو محتوا هم دارید تا هیچ موردی از قلم نیافتد. اما چگونه می‌توان چک لیست سئو را آماده کرد؟ یا مزیت استفاده از این چک لیست چیست؟ برای اینکه به این سوالات پاسخ دهیم و درباره انواع سئو اطلاعاتی را در اختیارات قرار دهیم تا انتهای متن همراه ما باشید.

چرا از چک لیست سئو سایت استفاده کنیم؟

متخصص‌های سئو هرچقدر هم که تسلط کافی به حوزه سئو داشته باشند، ممکن است که در اثر مشغله‌های کاری یا دلایل دیگر، برخی از موارد را فراموش کنند. تعداد فاکتورها و تکنیک‌های سئو بسیار زیاد است و برای اینکه بتوان هیچ یک از این موارد را فراموش نکرد، باید از یک چک لیست سئو سایت بهره‌مند شد. با تهیه این چک لیست می‌توان انواع سئو را به صورت یکجا بررسی کرده و بعد از اتمام هر کدام، یک تیک تایید جلوی چک لیست، وارد کرد.

چک لیست پایه سئو

قبل از اینکه هرگونه بحث تخصصی درباره سئو داشته باشیم باید ابتدا یک چک لیست سئو سایت برای موارد پایه تهیه کنید. با راه‌اندازی چند ابزار می‌توانید وضعیت سئو پایه را بررسی کنید و از نتایج ایجاد شده اطلاع داشته باشید. برای استفاده از چک لیست سئو سایت باید مولفه‌های بهینه سازی موتورهای جستجو را بشناسید. از این‌رو چک لیست پایه سئو به شرح زیر هستند.

مفاهیم اولیه سئو را درک کنید

سئو فرآیندی زمان‌بر و همراه با قوانین و تکنیک‌های مختلفی است که باید بر روی وب سایت اعمال کرد تا موتورهای جستجو به محتوای سایت دسترسی داشته باشند. هدف کلی از تقویت سئو این است که موتورهای جستجو راحت‌تر بتوانند بین محتوا‌ها بخزند و ایندکس انجام دهند. این کار برای این است که موتورهای جستجو بتوانند با توجه به نیاز مخاطب، محتوای بهتری را در اختیار قرار دهند.

سرچ کنسول گوگل را برای وب سایت خود راه اندازی کنید

سرچ کنسول گوگل یک ابزار یا سرویس رایگان است که شرکت گوگل آن را ارائه کرده تا مدیر‌های وب سایت بتوانند گزارش‌های مختلف بهینه سازی سئو وب سایت خود را بررسی کنند. از این‌ سرویس برای اطلاع از آنچه که گوگل درباره وب سایت اطلاع دارد، می‌توان استفاده کرد. تجزیه و تحلیل وب سایت از طریق سرچ کنسول امکان‌پذیر است و یکی از مهم‌ترین ابزار برای بررسی اتفاق‌های گوگل شناخته می‌شود.

Google Analytics را راه اندازی کنید

برای اینکه بتوانید نظارت بهتری بر روی عملکرد سئو داشته باشید باید از ابزارها و گزارش‌های مختلف استفاده کنید. Google Analytics یکی از بهترین ابزار‌های رایگان است که گزارش‌های اولیه سئو را در اختیارتان قرار می‌دهد. بهتر است که سرچ کنسول را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید تا اطلاعات مفیدی برای بهبود سئو به دست آورید. اما گوگل آنالیتیکس چه ویژگی‌هایی دارد؟
از طریق گوگل آنالیتیکس می‌توان صفحات سایت را که بیشترین یا کمترین ترافیک را دریافت کرده‌اند، بررسی کنید. حتی سایت‌ها یا موتورهای جستجوی دیگر که برای شما ترافیک ایجاد کرده‌اند، از طریق این ابزار شناسایی خواهند شد. از طرفی هم میانگین نرخ پرش را می‌توان بررسی کرد.

Google Analytics را راه اندازی کنید
Google Analytics را برای وب سایت راه اندازی کنید

بررسی کنید که وب سایت شما پنالتی نیست

در چک لیست سئو سایت نیاز است که بررسی پنالتی نبودن وب سایت را هم اضافه کنید. باید برای شروع بهینه سازی سئو مطمئن شوید که وب سایت تحت پنالتی گوگل نیست. منظور از پنالتی، همان جریمه‌هایی است که گوگل برای وب سایت در نظر می‌گیرد که به دلیل نقض قوانین گوگل رخ می‌دهد. دقت داشته باشید که اگر گوگل وب سایت شما را جریمه کرده باشد، ابتدا باید از مسیر‌های مختلف رفع جریمه کرده و سپس چک لیست سئو سایت را آماده کنید.

چک لیست سئو تکنیکال

هدف اصلی استفاده از سئو تکنیکال این است که به موتورهای جستجو کمک کنید تا راحت‌تر وب سایت شما را شناسایی کنند. سئو تکنیکال همان نکات فنی است که باید برای سایت در نظر گرفت تا راحت‌تر ایندکس صفحات انجام شود و دسترسی به سایت امکان‌پذیر باشد و چک لیست سئو تکنیکال وب سایت به شرح زیر است.

URL‌های خود را سئو فرندلی کنید

لینک دائمی ‌آدرس یک صفحه از وب سایت باید ثابت بماند، زیرا در طول عمر آن صفحه، دلیلی برای تغییرات URL وجود ندارد. از این‌رو برای اینکه به بهبود سئو کمک کنید، نیاز است که تمام صفحات وب سایت را بررسی کرده تا مطمئن شوید که تمام صفحات URL‌های سئو فرندلی دارند. اما URL سئو فرندلی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟URL ‌های سئو فرندلی، کوتاه و توصیفی و شامل کلمات کلیدی هستند که به جای استفاده از (_) برای جدا کردن کلمات از خط فاصله (-) استفاده می‌کنند.

SSL را نصب کنید و وب سایت خود را HTTPS کنید

نصب SSL یکی از مهم‌ترین موارد در چک لیست سئو سایت است که برای رتبه‌بندی وب سایت اهمیت دارد. SSL تضمین کننده این است که هرگونه اطلاعات بین وب سایت و سرور که به اشتراک گذاشته می‌شود، امن بوده و جای نگرانی نیست. انتقال وب سایت به HTTPS یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در الویت لیست موارد سئو قرار داد. البته توجه کنید که تنها اضافه کردن SSL به سایت کافی نیست، بلکه باید بررسی‌های لازم انجام شود تا مطمئن شد که به خوبی عمل می‌کند تا رتبه فعلی سایت افت پیدا نکند.

Coverage Report را در گوگل سرچ کنسول برای وجود خطا بررسی کنید

اگر در مرحله خزیدن ربات‌های گوگل برای وب سایت شما مشکلی رخ دهد، سئو سایت آسیب می‌بیند. این موضوع باعث می‌شود تا در رتبه‌بندی وب سایت با مشکلاتی روبه‌رو شوید. از این‌رو نیاز است که خطاهای مختلف را از طریق گزارش‌های Coverage در سرچ کنسول بررسی کنید.

Coverage Report چیست و چطور بررسی می‌شود؟
Coverage Report را در گوگل سرچ کنسول برای وجود خطا بررسی کنید

فایل robots.txt خود را بررسی و بهینه کنید

بررسی Robots.txt یکی از مواردی است که باید در چک لیست سئو سایت آورده شود. Robots.txt یک فایلی است که در ریشه سایت قرار دارد و به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که چه صفحاتی را بخزند و ایندکس کنند. دقت کنید که اگر یک پیکربندی نادرستی در فایل robots.txt رخ دهد، ممکن است که تمام تلاش‌های سئو داخلی و خارجی شما دیده نشود.

یک نقشه سایت ایجاد و ارسال کنید

نقشه سایت همانطور که از نامش پیدا است به عنوان راهنما عمل می‌کند و به موتورهای جستجو این اجازه را می‌دهد که محتوای سایت را پیدا کنند. در نقشه سایت می‌توانید صفحات و فایل‌هایی که به نظرتان مهم هستند را برجسته کنید. اگر وردپرس را برای سایت خود انتخاب کرده‌اید باید بدانید که نقشه سایت، به طور خودکار به روزرسانی می‌شود.

تنظیمات نظرات خود را بررسی کنید

در بخش نظرات خود باید مطمئن شوید که هر پیوندی از بخش نظرات دارای ویژگی nofollow باشند. نظرات برای بهبود سئو خوب هستند و باید در وبلاگ سایت فعال باشند. اما برای اینکه از جریمه‌های گوگل در امان باشید، نیاز است که لینک‌های غیر طبیعی از سمت شما ایجاد نشود.

ساختار و موارد سایت خود را بررسی و بهینه کنید.
ساختار و موارد سایت خود را بررسی و بهینه کنید.

منو و ساختار سایت خود را بهینه کنید

ساختار سایت دارای سه عمق است که باید در چک لیست سئو سایت بررسی شود. منظور از ساختار با سه عمق این است که صفحه اصلی با سه کلیک یا کمتر قابل دسترس باشد. اگر سایت شما این ویژگی را ندارد باید بازنگری‌های مختلفی انجام دهید.

کدهای اسکیما را به صفحه اصلی خود اضافه کنید

اسکیما به تازگی برای سئو بسیار اهمیت دارد و به طور چشمگیری به دیده شدن وب سایت شما کمک می‌کند. از کدهای اسکیما و داده‌های ساختار یافته می‌توان برای سئو محلی یا سئو صوتی استفاده کرد. برخی از متخصص‌های سئو فراموش می‌کنند که این داده‌های ساختار یافته را به صفحه اصلی وب سایت اضافه کنند. از این‌رو باید در چک لیست سئو سایت بررسی‌های لازم صورت گیرد.

منوهای breadcrumb را در تمام پست‌ها و صفحات خود فعال کنید

منوی بردکرامب به عنوان یک منوی کوچک شناخته می‌شود که در بالای صفحه سایت قرار دارد. این منو مسیر بازگشت از صفحه فعلی به صفحه‌های دیگر را نشان می‌دهد. از منوهای Breadcrumb برای تجربه کاربر استفاده می‌کنند که بر روی سئو سایت هم تاثیر خواهند گذاشت. حتی می‌توان گفت که موتورهای جستجو مانند گوگل، عاشق بردکرامب هستند و بهتر است که از آن در سایت خود استفاده کنید.
بررسی کنید که همه صفحات شما دارای کنونیکال باشند
تگ کنونیکال برای برطرف کردن مشکلات محتوای تکرای لازم است. از طرفی هم با استفاده از تگ کنونیکال می‌توانید از محتوای خود در برابر استفاده وب سایت‌های دیگر حفاظت کنید.

صفحه ۴۰۴ خود را بررسی و بهینه کنید

صفحه ۴۰۴ را هنگامی ‌مشاهده خواهید کرد که صفحه‌ای در سایت شما یافت نشود. البته این موضوع می‌تواند برای زمانی رخ دهد که کاربر‌ها URL را اشتباه تایپ کرده و آن صفحه از وب سایت شما حذف شده باشد. برای اینکه تجربه کاربری بهتری را در اختیار افراد قرار دهید باید صفحه جایگزین شده را در ارور‌های ۴۰۴ ایجاد کنید تا کاربر آنچه را که می‌خواهد، پیدا کند.

سرعت بارگذاری وب سایت خود را بررسی و بهبود دهید

هنگامی ‌که در بخش سئو تکنیکال چک لیست خود را آماده کرده‌اید باید به سرعت بارگذاری وب سایت هم دقت داشته باشید. سرعت بارگذاری یکی از موارد سئو است که برای رتبه‌بندی گوگل اهمیت بالایی دارد و تجربه کاربری را بهبود می‌دهد. بهتر است بدانید که اگر وب سایت شما سرعت قابل قبولی نداشته باشد، مشتری یا مخاطب‌های زیادی را از دست خواهد داد.

از Lazy Loading برای تصاویر و فیلم‌ها استفاده کنید

با استفاده از Lazy Loading می‌توان سرعت بارگذاری وب سایت را به خصوص در موبایل بهبود داد. Lazy Loading به عنوان مکانیزمی ‌شناخته می‌شود که ویدئو و تصاویر را تنها زمانی که نمای کاربر وجود دارد، بارگذاری می‌کند.

لوگو وب سایت خود را بهینه کنید

آخرین نکته‌ای که باید در چک لیست سئو تکنیکال سایت خود بررسی کنید، لوگو وب سایت است. در این مورد باید مطمئن شوید که لوگوی وب سایت شما تصویر است و از متن استفاده نکرده‌اید. شاید گوگل تصمیم بگیرد که لوگوی شما را در نتایج جستجو نشان دهد، از این‌رو بهتر است که از یک تصویر استفاده کنید.

چک لیست سئو داخلی

سئو داخلی مربوط به چک لیست سئو محتوا است که دو هدف کلی را دنبال می‌کند. در چک لیست سئو سایت باید تمام موارد سئو داخلی را در نظر گرفت تا موتورهای جستجو بهترین امتیاز را به شما دهند. برای اینکه با این چک لیست آشنا شوید به موارد گفته شده در ادامه متن دقت کنید.

تایتل صفحه خود را بهینه کنید

بهینه سازی تایتل صفحه جزو مهم‌ترین موارد در سئو داخلی است که باید با دقت انجام شود. در عنوان‌های خود نیاز است که از کلمات کلیدی استفاده کنید تا موتورهای جستجو راحت‌تر محتوای شما را پیدا کنند. البته که در کنار استفاده از کلمات کلیدی در عنوان نیاز است که نکات دیگری را هم در نظر بگیرید که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  •  هر صفحه از وب سایت باید برچسب عنوان منحصر به فرد خود را داشته باشد.
  •  عنوانی که برای صفحه انتخاب می‌کنید باید به طور دقیق به محتوای صفحه اشاره داشته باشد.
  •  عنوان‌ها باید کوتاه و مختصر باشند.

نکته مهم هنگام چک لیست سئو سایت برای تایتل این است که بهینه سازی عنوان‌های صفحه اصلی را فراموش نکنید.

توضیحات متا خود را بهینه کنید

توضیحات متا یکی از مواردی است که باعث می‌شود مخاطب بر روی لینک صفحه وب سایت شما کلیک کند. این بخش از محتوا به شما این فرصت را می‌دهد که به راحتی تبلیغ انجام دهید و به گونه‌ای مخاطب را برای کلیک بر روی لینک ترغیب کنید. توضیحات متا خوب، باعث رشد نرخ کلیک می‌شود که این موضوع به بهینه سازی سئو کمک خواهد کرد.

توضیحات متا خود را بهینه کنید
بهینه‌سازی توضیحات متا باعث می‌شود مخاطب راحت‌تر از صفحه‌ی شما بازدید کند.

تگ H1 را برای همه صفحات بررسی و بهینه کنید

تگ H1 یکی از مواردی است که برای بهینه سازی آن زمان زیادی نیاز ندارید. تگ H1 را می‌توان اولین عنصر مهم در هر صفحه از سایت معرفی کرد. بهتر است که تگ H1 خود را متفاوت‌تر از بقیه عنوان‌ها، استایل کنید تا برای کاربر‌ها قابل مشاهده باشد. دقت کنید که این تگ باید شامل کلمه کلیدی مرتبط با صفحه باشد و تنها یک تگ H1 در هر صفحه ایجاد کرد.

هدینگ‌های خود را بررسی و بهینه کنید

هدینگ‌های صفحات همانند تگ H1 مهم هستند. برای سرفصل‌های محتوای خود بهتر است که از H2 و H3 هم استفاده کرد. دستورالعمل‌های مختلفی از سئو برای استفاده هدینگ‌ها وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  •  هنگامی ‌که تگ‌های بولد یا ایتالیک برای متن شما مناسب هستند بهتر است که از تگ‌های عنوان استفاده نکرد.
  •  در استفاده از سرفصل‌ها زیاده روی نکنید.
  •  نیازی نیست که از همه تگ‌ها در صفحه خود استفاده کنید.

مهم است که یک قالب بندی مناسبی از محتوا داشته باشید و متناسب با آن سرفصل‌های مختلف با تگ H2 و H3 ایجاد کنید.

از کلمه کلیدی در پاراگراف اول استفاده کنید

کلمه کلیدی در ابتدای پاراگراف آغازین صفحه باعث می‌شود تا موتورهای جستجو بهتر محتوای مد نظر را پیدا کنند. جستجوی کلمه کلیدی یکی از ابتدایی‌ترین موارد سئو است که باید قبل از تهیه مطالب صفحات به آن توجه داشت.

محتوای متنی را برای همراهی با محتوای غیر متنی خود اضافه کنید

موتورهای جستجو برای خوانش متن عملکرد بهتری دارند. بنابراین برای تولید محتوا متنی نیاز است که صفحه خود را با عکس و متن ترکیب کنید. اگر صفحه وب سایت شما بیشتر عکس یا ویدئو باشد، ممکن است که کار برای جستجوی گوگل مشکل شود. از این‌رو باید از محتوای متنی برای سایت استفاده کرد.

مطالب خود را زیبا کنید

قالب بندی و استایل صفحات وب سایت باید جزو چک لیست سئو سایت باشند. هر چه محتوای قرار داده شده در سایت در قالب بهتری ارائه شود، سئو ارتقا پیدا می‌کند. صفحه‌ای با قرار دادن چند تصویر و متن نمی‌تواند گوگل را مجاب کند که در نتایج جستجو نمایش داده شود. از این‌رو وب سایت باید دارای قالب و استایل باشد تا تجربه کاربری بهتری را هم فراهم کند. برای این کار مجبور نیستید که از طرح‌های عجیب و فانتزی استفاده کنید. بلکه کافی است فونت‌های صفحه خود را مرتب کرده و از قالب بندی استفاده کنید.

تصاویر خود را بهینه کنید

تصاویر وب سایت باید بهینه شوند تا موتورهای جستجو درک بهتری از تصویر داشته باشند. این موضوع برای سئو اهمیت دارد و نیاز است که در چک لیست سئو سایت به آن توجه داشت. برای بهینه سازی تصاویر سایت به نکات زیر توجه داشته باشید:

  •  اندازه فایل تصویر را مشخص و بهینه کنید.
  •  نام فایل تصویر باید متناسب با کلمه کلیدی و محتوا باشد.
  •  هر چه اندازه تصویر کوچکتر باشد برای سرعت بارگذاری مناسب‌تر خواهد بود.
  •  از کلمه کلیدی در متن جایگزین تصویر استفاده کنید.
  •  از خط تیره در متن جایگزین تصویر استفاده نکنید.

مهم است که بیش از اندازه از کلمات کلیدی مرتبط با محتوای صفحه در تصاویر استفاده نکنید.

عناوین،توضیحات و محتوای صفحات دسته بندی خود را بهینه کنید

در کنار بهینه سازی صفحات سایت نیاز است که صفحات دسته‌بندی را هم به‌روز کرد. صفحات دسته‌بندی را هم باید همانند صفحات عادی سایت پر اهمیت بدانید تا رتبه سئو در موتورهای جستجو بهبود پیدا کند.

عناوین،توضیحات و محتوای صفحات دسته بندی خود را بهینه کنید
عناوین،توضیحات و محتوای صفحات دسته بندی خود را بهینه کنید و رابطه کاربری خوبی ایجاد کنید.

استراتژی لینک سازی داخلی خود را بررسی کنید

بین صفحات وب سایت خود لینک سازی انجام دهید. لینک سازی داخلی برای سئو اهمیت بسیار زیادی دارد و گوگل راحت‌تر می‌تواند بین صفحات شما ارتباط ایجاد کند. بهتر است که پیاده‌سازی استراتژی لینک سازی داخلی را جدی بگیرد تا دستاورد‌های خوبی از سئو نصیب شما شود.

به وب سایت‌های باکیفیت دیگر اعتبار دهید

پیوند به سایت‌های معتبر یکی از توصیه‌های سئو است که مستقیم از گفته‌های گوگل گرفته شده است. گوگل وب سایت‌ها را ترغیب می‌کند تا به سایت‌های معتبر لینک دهند و به کمک آن‌ها برای جذب مخاطب استفاده کنند. برای اینکه بتوان موقعیت‌های بهتری در رتبه‌گیری موتورهای جستجو تجربه کرد بهتر است که از اعتباردهی به سایت‌ها مختلف بهره‌مند شد.

چک لیست تحقیق کلمات کلیدی

در بخش چک لیست سئو داخلی درباره کلمه کلیدی و اهمیت آن توضیحاتی داده‌ایم. در نتیجه در این مرحله نمی‌توان اشتباه کرد، زیرا کلمه کلیدی نادرست باعث می‌شود تا شما از هدف خود دور شوید. در این شرایط ممکن است که برای کلمه‌های کلیدی که مرتبط با کسب و کار شما نیست، رتبه بگیرید که این موضوع به ضرر وب سایت شما خواهد بود. اما چگونه می‌توان یک چک لیست از چگونگی تحقیق کلمات کلیدی داشت؟

۱. رقبای خود را شناسایی کنید: سایت‌های رقیب را بررسی کرده تا از کلمه کلیدی‌های مشابه بیشتر استفاده کنید.

۲. کلمات کلیدی اصلی تجاری خود را پیدا کنید: کلمه کلیدی‌های تجاری شما به افزایش فروش کسب و کارتان کمک خواهد کرد. با بهره‌مندی از کلمه کلیدی‌ها می‌توانید بهترین مطالب را تولید کنید تا رتبه بهتری از موتورهای جستجو دریافت کنید.

۳. کلمات کلیدی بلند را پیدا کنید: کلمه کلیدی‌های بلند، رقیب کمتری دارند و راحت‌تر می‌توان رتبه آن‌ها را به وب سایت خود اختصاص داد.

۴. صفحاتی که قرار است رتبه بگیرید، تجزیه و تحلیل کنید: اطمینان حاصل کنید که محتوای شما با کلمه کلیدی که هدف قرار داده‌اید، مطابقت دارد.

۵. سختی کلمات کلیدی را در نظر بگیرید: در رتبه‌گیری به سختی کلمات کلیدی اهمیت دهید تا با استراتژی مناسب، سئو وب سایت را ارتقا دهید.

چک لیست سئو خارجی

چک لیست سئو سایت بدون سئو خارجی تکمیل نمی‌شود. سئو خارجی در کنار سئو تکنیکال و سئو داخلی به ارتقای رتبه وب سایت کمک می‌کند. برای اینکه یک وب سایت، کاربر پسند داشته باشید، نیاز است که از تکنیک‌های سئو خارجی استفاده کرد تا الگوریتم‌های موتورهای جستجو را برای ارتقای رتبه متقاعد کنید. هر چه تکنیک‌ها، دقیق‌تر و اصولی‌تر پیش بروند، وب سایت ترافیک ارگانیک بیشتری هم دریافت خواهد کرد. هدف کلی سئو خارجی این است که بتواند بک لینک‌های باکیفیت بالا، دریافت کند تا از این طریق، اعتماد موتورهای جستجو را به وب سایت خود افزایش دهد. در ادامه چک لیست سئو خارجی را بررسی کرده‌ایم.

پروفایل‌های لینک رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید

اگر اطلاعات و آمار کلی از پروفایل بک لینک‌های رقبای خود نداشته باشید، چگونه می‌توانید برای رقابت با آن‌ها برای ایجاد بک لینک اقدام کنید؟ همانقدر که بررسی رقبا در کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل محتوا اهمیت دارد، بررسی پروفایل بک لینک آن‌ها هم مهم خواهد بود. از طریق این لیست می‌توانید ایده ایجاد بک لینک دریافت کنید و به سراغ وب سایت‌های با کیفیت و اعتبار بالا بروید.

از وب سایت‌های معتبر لینک دریافت کنید

دریافت لینک از وب سایت‌های معتبر یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن دقت زیادی داشت. برای اینکه گوگل، امتیاز بک لینک را برای وب سایت شما ایجاد کند، نیاز است که وب سایت‌های معتبر با دامین آتوریتی بالا را برای دریافت بک لینک انتخاب کنید. لینک‌ها باید قدرتمند، با اعتبار و مشابه با موضوع فعالیت وب سایت شما باشد. در چک لیست سئو سایت باید به دامنه وب سایت میزبان و همخوانی موضوعات بین دو وب سایت، دقت داشت.

پروفایل لینک خود را برای شناسایی و حذف لینک‌های بد بررسی کنید

هنگامی ‌که برای ساخت بک لینک‌های جدید اقدام می‌کنید باید یک بررسی هم از پروفایل لینک وب سایت خود داشته باشید. در صورتی که از قبل لینک‌هایی را تهیه کرده‌اید که کیفیت مطلوبی ندارند، بهتر است که آن‌ها را حذف کنید تا هیچ لینک اسپم شده‌ای وجود نداشته باشد. در صورت نیاز می‌توانید از طریق ابزار disavow، لینک‌های اسپم خود را حذف کنید.

چک لیست سئو محلی

در کنار تکنیک‌هایی که برای سئو داخلی، خارجی و تکنیکال وجود دارند، بهتر است که به سئو محلی هم اهمیت داد. در چک لیست سئو محلی می‌توان جستجو‌های منطقه‌ای، شهری و کشوری را فعال کرد تا جزو جایگاه‌های برتر موتورهای جستجو بود. در ادامه درباره تکنیک‌های ایجاد چک لیست سئو محلی توضیحاتی ارائه خواهیم کرد تا وب سایت بهینه شود.

لوگوی خود را برای سئوی محلی بهینه کنید

تقویت سئو محلی را نمی‌توان مهم‌ترین عامل بهینه سازی سئو دانست، اما کمک‌کننده خواهد بود تا مخاطب‌ها زودتر به کسب و کار شما اعتماد کنند.

اطلاعات NAP را در همه صفحات خود اضافه کنید

اطلاعاتی مانند: نام، آدرس، شماره تلفن یا هر سیگنالی که نشان دهند، وب سایت شما با محل مورد نظر در ارتباط هستند برای گوگل اهیمت دارد. برای این روش بهتر است که به جزئیات اهمیت دهید و به صورت کامل اطلاعات مختلف مانند: شماره خیابان، کدپستی، کشور، شماره تلفن، شماره فکس و ایمیل را وارد کنید.

یک نقشه گوگل را به صفحه اطلاعات تماس اضافه کنید

در صفحه تماس با ما وب سایت باید نقشه گوگل را جای داده باشید و از محتوای متنی برای نام، آدرس و تلفن کسب و کار خود استفاده کرده باشید.

شرکت خود را با Google My Business ثبت کنید

در صورتی که می‌خواهید در سئو محلی موفق عمل کنید، نیاز است که شرکت خود را با Google My Business ثبت کنید. این کار باعث می‌شود تا کسب و کار شما در نقشه‌های گوگل دیده شود.
وب سایت خود را در دایرکتوری‌های مربوطه ثبت کنید
با ثبت وب سایت خود در Google My Business می‌توانید مخاطب‌های قابل توجهی را جذب کنید، اما دایرکتوری‌های دیگری هم وجود دارند که به گوگل سیگنال‌های مفیدی ارسال می‌کنند تا موقعیت مکانی شما بهتر نمایش داده شود.

شرکت خود را با Google My Business ثبت کنید
شرکت خود را با Google My Business ثبت کنید

به نظرات در همه پلتفرم‌ها پاسخ دهید

پاسخ دهی به نظرات بخش مهمی ‌از نشان دادن اهمیت شما به کاربر‌ها است. در چک لیست سئو سایت باید به این توجه کنید که با پاسخ دادن به نظرات باعث می‌شود تا کاربر‌ها تشویق شوند و تجربه‌های خود را از کسب و کار شما به اشتراک بگذارند. فرقی ندارد که کامنت‌ها خوب یا بد هستند، شما باید برای تقویت سئو محلی خود به این نظرات اهمیت دهید.

به دنبال بک لینک از رسانه‌های محلی باشید

از وب سایت‌های کسب و کارهای محلی خودتان بک لینک دریافت کنید. هر چه قدر سیگنال‌های قابل اعتماد بیشتر و قوی داشته باشید، زودتر در نتایج سئو محلی نمایش داده می‌شوید.

چک لیست سئو موبایل

در گوگل آنالیتیکس وب سایت خود باید گزارش دستگاه‌های مورد استفاده برای بازدید از وب سایت خود را بررسی کنید. اگر این کار را انجام نداده‌اید باید هر چه سریع‌تر بررسی‌های لازم را صورت دهید. به احتمال زیاد با یک آمار ۶۰ درصد ترافیک از سوی تلفن‌های همراه مواجه می‌شوید. افزایش جستجو‌ها در چند سال اخیر از طریق موبایل بیشتر شده است و برای اینکه بتوان بهترین عملکرد را در موتورهای جستجو داشت، نیاز است که یک چک لیست کاملی از سئو موبایل ایجاد کرد.

تست Google Mobile Friendly را اجرا کنید

تست Google Mobile-Friendly یک ابزار رایگان گوگل است که وب سایت شما را بررسی خواهد کرد. این ابزار به شما می‌گوید که چگونه موبایل فرندلی را انجام دهید و مشکلات استفاده از تلفن همراه برای وب سایت خود را برطرف کنید.

سرعت موبایل خود را با استفاده از ابزارهای مختلف بررسی کنید

سرعت بارگزاری برای استفاده کننده‌های موبایل اهمیت زیادی دارد. برای این هدف باید سرعت وب سایت را به گونه‌ای تنظیم کنید که در کمتر از سه ثانیه اطلاعات بر روی موبایل نمایش داده شوند. برای این کار نیاز است که تصاویر خود را بهینه سازی کرده و دستورالعمل‌های مختلف را اجرا کنید.

نسخه موبایل خود را در رزولوشن‌های مختلف تست کنید

در کنار بررسی سرعت سایت برای موبایل باید به رزولوشن‌های مختلف هم اهمیت دهید. باید بررسی کنید که متن نوشته‌های وب سایت شما به اندازه‌ای بزرگ است که در دستگاه‌های تلفن نمایش داده می‌شوند و هیچ نوار اسکرول افقی وجود نداشته باشد.

استفاده از پاپ آپ در موبایل را بررسی کنید

گوگل برای وب سایت‌های موبایلی که به صورت گسترده از پاپ آپ و تبلیغات بنری استفاده می‌کنند، جریمه در نظر خواهدگرفت. برای اینکه از جریمه گوگل در امان باشید، باید بررسی این موضوع را در چک لیست سئو سایت درج کنید.

بررسی کنید که CTA شما روی موبایل قابل مشاهده و دسترسی آسان باشد

دکمه‌ها و پیام‌هایCall to Action (CTA) به موفقیت یک وب سایت کمک می‌کند. هر وب سایتی باید از موارد سئو استفاده کند تا بهترین رتبه را در موتورهای جستجو دریافت کند. از این‌رو باید به ترافیک ایجاد شده از سوی کاربرهای موبایل اهمیت داده و به گونه‌ای دکمه‌ها را در اختیار کاربر قرار داد که تجربه کاربری مناسبی ایجاد کرد.

بررسی کنید که CTA شما روی موبایل قابل مشاهده و دسترسی آسان باشد
بررسی کنید که CTA شما روی موبایل قابل مشاهده و دسترسی آسان باشد مبادا مخاطبینی که از این طریق وارد می‌شوند را از دست بدهید.

خدمات سئو پابلیکا

چک لیست سئو سایت یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید برای ایجاد ترافیک ارگانیک به آن اهمیت داد. اما چه کسی می‌تواند بهترین چک لیست را ایجاد و اجرایی کند؟ متخصص‌های سئو پابلیکا برای ارتقای رتبه‌های وب سایت کسب و کارها، استراتژی‌های مختلف را اجرایی خواهند کرد و نتیجه‌های بی نظیری را به ارمغان می‌آورند. با دریافت برنامه‌ربزی سئو از پابلیکا می‌توانید از خدمات مختلفی بهره‌مند شوید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  •  افزایش ترافیک ارگانیک متداوم سایت
  •  بهبود نمایش در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل
  •  افزایش کلیک و نرخ تبدیل
  •  بهبود تجربه کاربری و کارکرد وب‌سایت
  •  جلب اعتماد و اعتبار مخاطبان
  • کاهش هزینه‌های بازاریابی

کافی است که چک لیست سئو محتوا و موارد سئو وب سایت خود را به پابلیکا بسپارید تا در کمترین زمان، بهترین رتبه را در موتورهای جستجو دریافت کنید. در صورتی که نیاز به مشاوره یا کسب اطلاعات بیشتر دارید با کارشناس‌های ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

تمامی ‌تکنیک‌ها و نکات مهم در سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال بررسی خواهند شد.

هرچه برنامه‌ریزی بهتری برای وب سایت داشت راحت‌تر می‌توان از طریق الگوریتم‌های گوگل رتبه دریافت کرد.

برای افزایش سرعت بارگذاری وب سایت بهتر است که تصاویر را بهینه سازی کرده تا تجربه کاربری بهتری را ایجاد کرد.

چک لیست سئو محتوا به تحقیق درباره کلمات کلیدی و بهینه سازی محتوا مرتبط می‌شود.

رقبای خود را شناسایی کنید، کلمات کلیدی اصلی تجاری خود را پیدا کنید، کلمات کلیدی بلند را پیدا کنید، صفحاتی که قرار است رتبه بگیرید، تجزیه و تحلیل کنید، سختی کلمات کلیدی را در نظر بگیرید.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + پنج =