سئو و طراحی سایت چه تاثیر در رتبه بندی گوگل دارند؟

پابلیکا / سئو / سئو و طراحی سایت چه تاثیر در رتبه بندی گوگل دارند؟
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه

برخی از افراد که به تازگی در عرصه سایت و فضای آنلاین مشغول به کار شده‌اند، تصور می‌کنند که سئو و طراحی سایت دو کار مجزا از یکدیگر هستند. اما این موضوع این چنین نیست. حتی دیده می‌شود که شرکت‌ها طراحی و سئو خود را به افراد مختلف می‌سپارند. سئو بخش مهمی ‌دارد که به آن سئو تکنیکال گفته می‌شود و این بخش بیشتر مرتبط به زیر ساخت‌های سایت مرتبط است. در نتیجه سئو در طراحی سایت اهمیت دارد و می‌توان اینگونه عنوان کرد که طراحی سایت با سئو بالا می‌آید. از این‌رو در این مطلب سعی داریم که مشکلات و بررسی‌های مختلف برای سئو و طراحی سایت داشته باشیم تا بهتر مفهوم سئو و طراحی سایت را در کنار یکدیگر درک کنید. تا انتهای متن همراه ما باشید.

تفاوت سئو و طراحی سایت چیست؟

سئو و طراحی سایت با یکدیگر همپوشانی خوبی دارند. سئو مفهوم بسیار گسترده‌ای است که طراحی سایت را می‌توان بخشی از آن دانست. تفاوت سئو و طراحی سایت را نمی‌توان تنها در مورد روند اجرا این دو دانست. درست است که هدف هر یک از این دو با یکدیگر متفاوت است اما در نهایت برای یک هدف کلی در نظر گرفته می‌شود که آن‌ هم ارتقای رتبه در موتورهای جستجو است. هر کسب و کار آنلاینی برای اینکه بتواند فعالیت کند، ابتدا به یک سایت احتیاج دارد و سپس باید در نتایج موتورهای جستجو دیده شود. طراحی سایت و سئو در عین تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند اما در کنار هم برای دیده شدن کسب و کار همکاری خواهند داشت.

ارتباط میان سئو و طراحی سایت

گوگل برای اینکه به سایت‌های در حال فعالیت رتبه دهد، فاکتورهای مهمی ‌را در نظر گرفته است. درست است که گوگل هیچ وقت درباره فاکتورهای مهم رتبه‌بندی سایت‌ها اطلاعاتی نمی‌دهد، اما متخصص‌های سئو بر این باور هستند که مهم‌ترین فاکتورهای موتورهای جستجو به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  •  سئو داخلی که مرتبط به معیارهای طراحی سایت و محتوا است.
  •  سئو خارجی که به فاکتورهای تجربه کاربری و لینک دهی به سایت مرتبط است.

خب مشخص است که طراحی سایت در دسته‌بندی سئو داخلی قرار دارد و برای اینکه بتوان به این فاکتور مهم توجه داشت باید به خروجی‌های قالب سایت، نمایش وب سایت، نوع چیدمان المان‌ها، طبقه‌بندی اطلاعات سایت و نرخ پرش کاربر توجه کرد. پس اگر قصد طراحی سایت را دارید، بهتر است که برای چیدمان سایت خود از یک شرکت سئو خدمات دریافت کنید تا هزینه اضافی هنگام بررسی سئو برای تغییرات طراحی سایت متقبل نشوید.

چرا سئو و طراحی سایت اهمیت دارند؟

طراحی سایت به تنهایی برای اینکه در لیست رتبه‌های برتر موتورهای جستجو باشید، کفایت نمی‌کند. از طرفی هم اگر سایتی وجود نداشته باشند، سئو نمی‌تواند فعالیت‌های مد نظر خود را پیاده‌سازی کند. در نتیجه این دو با یکدیگر فعالیت می‌کنند و به گونه‌ای مکمل یکدیگر هستند. اما مهم‌ترین علت اهمیت آن‌ها به شرح زیر هستند.

طراحی وب سایت جدید

اگر رتبه خوبی در موتورهای جستجو ندارید نیابد از ابتدا سایت جدید را طراحی کنید، زیرا همان مقدار فعالیت سئو را هم از بین می‌برید. بسیاری از شرکت‌ها به فکر راه‌اندازی یک سایت تازه تاسیس هستند. این کار به پیشرفت سئو کمک نمی‌کند، بلکه بهتر است طراحی سایت را همسو با فعالیت‌های سئو انجام داد تا رتبه‌های بهتری در گوگل کسب کرد.

تاثیر سئو بر طراحی وب سایت

هنگامی‌ که شیوه‌های سئو را به خوبی پیش ببرید می‌توانید برای طراحی سایت هم اقداماتی انجام دهید. اگر سایت شما سرعت خوب یا معماری و قالب مناسبی ندارد باید از طریق معیارهای سئو داخلی، آن‌ها را ارتقا دهید تا جایگاه بهتری از نتایج جستجو گوگل را کسب کنید. توجه کنید، اگر طراحی وب سایت مبتنی بر اصول سئو را نادیده بگیرید، به طور حتم وقت، انرژی و هزینه خود را هدر داده‌اید.
به طور کلی ترکیب سئو و طراحی وب سایت در کنار یکدیگر هوشمندانه است و می‌توان استراتژی‌های مختلفی را پیاده سازی کرد.

فاکتور‌های مهم سئو در طراحی سایت

حالا که درک درستی از سئو و طراحی سایت دارید باید بدانید که سئو در جنبه‌های مختلف طراحی سایت، تاثیر گذار است و باید برای هر یک از بخش‌های سایت از آن استفاده کرد. اما چگونه می‌توان بعد از طراحی سایت، سئو وب سایت را بهینه سازی کرد؟ هنگامی ‌که طراح سایت، عناصر اصلی وب سایت را طراحی می‌کند، متخصص سئو می‌تواند از طریق ابزار‌ها و تکنیک‌های مختلف برای بهینه سازی سئو، سایت طراحی شده اقدامات لازم را انجام دهد. اما مهم است بدانید که طراح سایت به نکات مختلفی توجه دارد تا در راستای سئو عملکرد خوبی داشته باشد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

کد

طراح‌های وب سایت در مورد کد نویسی چند گزینه (HTML، CSS، PHP و(Bootstrap دارند. بهینه سازی این نوع سایت‌ها برای متخصص‌های سئو راحت‌تر بوده و زودتر می‌توان از اقدامات سئو نتیجه گرفت. در کد نویسی، سئو و طراحی سایت باید با یکدیگر تعاملات زیادی داشته باشند تا اصول اولیه طراحی سایت به بهترین شکل صورت گیرد.

فاکتور‌های مهم سئو در طراحی سایت
فاکتور‌های مهم سئو در طراحی سایت کدام است؟

سازگاری با موبایل

بسیاری از کاربرهای اینترنت از تلفن‌های هوشمند و دستگاه‌های مختلف برای جستجوی وب سایت‌ها استفاده می‌کنند. از این‌رو سایت‌های مختلف باید برای در دسترس بودن عملکرد خوبی داشته باشند. سایت کسب و کارها باید موبایل، سازگاری داشته باشند تا شانس بیشتری از تجربه کاربری کسب کنند. هنگامی‌ که سازگاری با موبایل رخ دهد، سئو سایت عملکرد مطلوب‌تری دارد.

خوانایی

طراح‌های سایت ممکن است که در درجه اول به عناصر غیر متنی سایت تمرکز داشته باشند. اما مهم است که فونت و اندازه‌هایی را انتخاب کند تا خواندن مطالب برای بازدیدکننده‌ها راحت‌تر باشد. طراح وب سایت باید بداند که فضای کافی برای سئو در نظر بگیرد تا بتواند از طریق محتوا رتبه وب سایت را ارتقا دهد.

تصاویر

سئو و طراحی سایت در کنار یکدیگر باید فعالیت داشته باشند تا رتبه سایت بهینه شود. در بخش طراحی تصاویر سایت هم باید به این موضوع توجه داشت تا راحت‌تر بتوان آپلود تصاویر را انجام داد.

نام فایل

تمام تصاویر باید فایل‌های توصیفی و منطقی داشته باشند. البته که ممکن است به غیر از گذاشتن نام‌هایی مانند : ۰۰۳۵G.jpg، نیاز باشد که اقدامات بیشتری هم انجام داد تا بهینه سازی تصاویر انجام شود.

اندازه فایل

درست است که تصاویر بزرگ و باکیفیت همیشه از نظر بصری بهتر و جذاب‌تر هستند، اما طراح سایت باید به اندازه فایل‌ها توجه داشته باشد تا بارگذاری آن‌ها راحت شود. هر چه زمان بارگذاری صفحه را ارتقا دهید، در نتیجه عملکرد سایت و سئو را بهبود داده‌اید.

تگ‌های Alt

طراح‌های سایت باید به تگ‌های تصاویر توجه داشته باشند. توصیفات تصاویر به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بهتر تصاویر را شناسایی کنند. تگ‌های آلت به کاربرها کمک می‌کنند تا راحت‌تر بتوانند به مطالب مد نظر خود هم دسترسی داشته باشند. در نتیجه در این بخش همکاری سئو و طراحی سایت اهمیت زیادی دارد.

معماری سایت

میزان تاثیری که طراح سایت برای معماری سایت دارد با توجه به میزان مشارکت شما با سئو سایت مرتبط است. معماری سایت باید متناسب با مشارکت متخصص سئو انجام شود تا سایت راحت‌تر رتبه‌بندی شود.

ناوبری

ناوبری یکی از اجزای مهم برای تجربه‌های کاربری است. هر چه بازدید کننده‌های سایت بتوانند راحت‌تر نیاز خود را برطرف کنند، احتمال تبدیل شدن آن‌ها به مخاطب واقعی بیشتر است. ناوبری باید به گونه‌ای طراحی شود تا بازدیدکننده‌های سایت راحت‌تر بتوانند از سایت استفاده کنند و در نهایت رتبه وب سایت را بهبود داد.

ساختار URL

طراح سایت باید به گونه‌ای عمل کند که هر صفحه یک URL توصیفی داشته باشد تا محتوای صفحه را توصیف کند. کلمات باید از طریق خط فاصله تقسیم شوند و از چند کلمه کلیدی برای توصیف صفحه استفاده کرد. البته که آدرس‌های اینترنتی با کلمات توصیفی باعث می‌شوند تا موتورهای جستجو درک راحت‌تری از صفحه داشته باشند. همچنین یک URL توصیفی مناسب باعث می‌شود تا در ذهن مخاطب باقی بماند.

طراحی وب و سئو چگونه به هم مرتبط هستند؟

طراحی وب سایت و سئو هر دو یک هدف مشخص دارند که آن هم ارائه یک تجربه عالی برای کاربر‌ها است. طراح‌های سایت بیشتر به اجزای زیبایی سایت تمرکز دارند و سئو کارها بر تکنیک‌های و جنبه‌های مختلف تمرکز خواهند داشت. اما هر دو برای ارتقای رتبه بندی وب سایت فعالیت خواهند کرد. سایتی که به بازدیدکننده‌ها کمک کند تا به راحتی به محتوا و مطالب سایت دسترسی داشته باشد، مشتری‌های بیشتری هم جذب خواهد کرد. از طرفی هم برای ایجاد کاربری بهتر بازدید کننده‌ها، نیاز است که یک طراحی سایت خوب در کنار بهینه سازی سئو انجام شود.

طراحی سایت مهم‌تر است یا سئو؟

بسیاری از صاحبان سایت بر این تصور هستند که طراحی عالی وب سایت باعث ارتقای در رتبه‌های موتورهای جستجو می‌شود. اما همانطور که در طول متن اشاره شد، سئو و طراحی سایت به عنوان دو موضوع جداگانه اما مکمل یکدیگر شناخته می‌شوند. به بیان کلی باید اینگونه تعریف کرد که سئو سایت باعث می‌شود تا کاربرها به سمت سایت روانه شوند و طراحی عالی وب سایت باعث ماندگار شدن مخاطب‌ها خواهد شد. در نتیجه اگر سئو سایت عالی، هم داشته باشید اما طراحی سایت شما به خوبی انجام نشده باشد نمی‌تواند مخاطب را جذب کند.
در نتیجه نمی‌توان به سوال طراحی سایت مهم‌تر است یا سئو؟ پاسخ درستی داد، زیرا هر دو در کنار یکدیگر اهمیت دارند.

طراحی سایت مهم‌تر است یا سئو؟
طراحی سایت مهم‌تر است یا سئو؟

طراحی سایت و سئو با پبلیکا

سئو و طراحی سایت یکی از اولین قدم‌های اعلام حضور کسب و کار‌ها در فضای اینترنت هستند. کسب و کارهایی که در فضای اینترنت فعالیت می‌کنند باید در طراحی سایت و سئو دقت زیادی داشته باشند تا راحت‌تر در نتایج موتورهای جستجو دیده شوند. از طرفی هم طراحی وب سایت و بهینه سازی سئو دو کار تخصصی است که باید افراد حرفه‌ای آن‌ها را انجام دهند. از این‌رو پابلیکا به عنوان یکی از ارائه‌دهنده‌های خدمات سئو در کنار کسب و کار‌ها است تا به راحتی بتوانند رتبه‌های برتر گوگل را کسب کنند. تولید محتوا، ارائه خدمات سئو داخلی، سئو خارجی و خرید بک لینک از جمله اقداماتی است که پابلیکا برای وب سایت‌های مختلف در نظر می‌گیرد. برای اینکه با سایر خدمات پابلیکا آشنا شوید با کارشناس‌های پابلیکا ارتباط برقرار کنید.
همچنین در صورتی که سوالی درباره سئو در طراحی سایت دارید که در این متن به آن اشاره نشده است می‌توانید در انتهای همین متن و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

هر دو اهمیت دارند و باید از طریق متخصص‌های حرفه‌ای طراحی و بهینه سازی سایت را انجام داد.

بخش مهمی ‌از سئو داخلی به طراحی وب سایت مرتبط است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

بهتر است که طراحی سایت و سئو را به یک شرکت بسپارید تا راحت‌تر بهینه سازی سئو انجام شود.

طراحی سایت به سئو داخلی و سئو تکنیکال مرتبط خواهد بود.

خیر. برای اینکه بتوان رتبه بهتری در سئو داشت نیاز است که سایت با هماهنگی‌های متخصص سئو طراحی شود.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 20 =