نقش موثر روابط عمومی در بازاریابی

پابلیکا / روابط عمومی / نقش موثر روابط عمومی در بازاریابی
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه

استفاده از روابط عمومی‌ در بازاریابی یکی از ایده‌ها و جذابیت‌های شغل روابط عمومی‌ است. این شاخه از مدیریت روابط عمومی، بیشتر برای تجزیه و تحلیل رفتار مخاطب به کار گرفته می‌شود. امروزه تمام کسب و کارها از نقش روابط عمومی در بازاریابی اطلاع دارند و برای موقعیت‌های شغلی مختلف از آن استفاده می‌کنند. روابط عمومی‌ تنها بخشی است که می‌توان از طریق آن، ارتباطات بهتری با مخاطب‌ها برقرار کرد. از این‌رو برای اینکه با نقش روابط عمومی‌ در سازمان‌ها و اهمیت آن در بازاریابی بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

تعریف روابط عمومی‌

روابط عمومی، ارزیابی افکار عمومی‌ را بر عهده دارد تا از طریق اقدام‌های سازمان بتوان بهترین سیاست را برای جذب مخاطب اعمال کرد. تدوین و اجرای برنامه‌های مختلف از طریق روابط عمومی‌ باعث می‌شود تا برند در ذهن افرد چهره مثبتی داشته باشد و در نهایت به آگاهی، مقبولیت و حمایت عمومی‌ منجر شود.

روابط عمومی‌ را می‌توان به عنوان ابزار یا وسیله‌ای دانست که با چند استراتژی و تکنیک مختلف، باعث می‌شود تا مخاطب‌های بیشتری جذب شوند و آگاه سازی از برند و محصولات یا خدمات افزایش پیدا کند. در دنیایی که به عصر ارتباطات معروف است، باید استراتژی‌های مختلفی را به کار گرفت تا بتوان اقدامات متنوعی را اتخاذ کرد که در نهایت به معرفی برند و افزایش تعداد مخاطب‌ها ختم شود. در نتیجه نقش روابط عمومی‌ در بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد.

وظایف یک واحد روابط عمومی‌ موفق

مدیر یا افرادی که در سازمان‌ها نقش روابط عمومی‌ را دارند باید بدانند که پنج وظیفه مهم خواهند داشت تا در راستای اهداف بازاریابی بتوانند بهترین اقدامات را انجام دهند. مهم‌ترین وظایف واحد روابط عمومی‌ به شرح زیر هستند:

  •  برقراری ارتباط با رسانه‌ها و مطبوعات مختلف بر عهده روابط عمومی‌ است که درباره اخبار مهم برند، اطلاعاتی را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.
  •  بخش مهمی ‌از مدیریت روابط عمومی‌ به ایجاد شهرت برای کالا یا خدمات هر کسب و کار و برندی اختصاص داده می‌شود. روابط عمومی‌ باید به خوبی یک کالا را در رساندن به شهرت مدیریت کند.
  •  برقراری ارتباط با کارمندان درون و برون سازمانی برای پیشبرد آگاهی از مسائل سازمان بر عهده روابط عمومی‌ است.
  •  ایراد خطابه بخش مهمی ‌از وظایف روابط عمومی‌ است که نیاز به برقراری ارتباط با قانون‌گذار‌ها و مسئولین دولتی دارد. در نتیجه بسیار حساس بوده و بر عهده مدیریت بخش روابط عمومی‌ است.
  •  هنگامی ‌که تصویر برند یا یک کالا در ذهن عموم جایگاه قبلی را ندارد این مدیر روابط عمومی‌ است که وظیفه رایزنی را بر عهده خواهد داشت تا اعتماد عمومی‌ سلب شده، مجدد جذب شود.

هر یک از این وظایف ممکن است که بر عهده یک فرد خاص در روابط عمومی‌ سازمان باشد یا در نهایت تیم و گروه روابط عمومی‌ در کنار یکدیگر به تعامل برسند.

روابط عمومی‌ بازاریابی چیست؟

روابط عمومی‌ بازاریابی MPR یک دیدگاه بازاریاب‌ها است که به بخش روابط عمومی‌ ارتباط دارد و در بیشتر سازمان‌ها به عنوان روابط عمومی‌ در بازاریابی شناخته می‌شود. این نوع بازاریابی به روابط دو طرفه سنتی و مدیا اهمیت می‌دهند و برای ایجاد یک چشم انداز موثر بازاریابی تاکید خواهد داشت. با استفاده از ترکیب استراتژی‌های قدیمی ‌و جدید می‌توان راه کارهای کلاسیکی در روابط عمومی‌ ایجاد کرد که در نهایت با خلاقیت بالا، رشد سازمان را تضمین می‌کند. هر چه روابط عمومی‌ در بازاریابی بیشتر تمرکز داشته باشد، جنبه‌های ایجاد تعامل با مصرف‌کننده‌ها، سرمایه‌دارها و مخاطب‌ها بیشتر شده و راحت‌تر می‌توان تصویر مثبتی از برند ایجاد کرد.

روابط عمومی‌ بازاریابی چیست؟
نقش روابط عمومی‌ بازاریابی

تفاوت اصلی بازایابان و روابط عمومی‌ ها

شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در حال برندسازی هستند، نیاز به بازاریابی و روابط عمومی‌ قوی دارند. امروزه به دلیل اینکه رقابت در حوزه‌ها و صنعت‌های مختلف بسیار زیاد است، مدیرهای بازاریابی و روابط عمومی‌ تلاش می‌کنند تا شرایط معرفی برند را بهینه کنند. اما یک مشکل اساسی که بین بازاریابی و روابط عمومی‌ وجود دارد این است که بخش بازاریابی به نتیجه کار خود اهمیت می‌دهد، اما روابط عمومی‌ وظیفه خود را به آگاهی از برند و ارتباطات مرتبط می‌داند.

از این‌رو بسیاری از سازمان‌ها برای رفع این مشکل به روابط عمومی‌ در بازاریابی روی آورده‌اند تا به طور مستقیم برای پیشبرد فعالیت‌های سازمان و ایجاد تصویر ذهنی، بخش روابط عمومی‌ فعالیت کند. در نتیجه روابط عمومی‌ در بازاریابی به عنوان یک بخش جداگانه در سازمان فعالیت دارد و همانند سایر گروه‌ها مانند روابط عمومی‌ مالی برای خدمت به سازمان تشکیل شده است.

وظایف روابط عمومی‌ در بازایابی MPR

همانطور که روابط عمومی‌ به تنهایی یکسری وظایف را بر عهده دارد، بخش روابط عمومی‌ در بازاریابی هم باید برای سازمان و پیشبرد اهداف برند وظایفی را بر عهده داشته باشد. مهم‌ترین نقش روابط عمومی‌ در بازاریابی به شرح زیر هستند.

مساعدت در عرضه کالاهای جدید

واحد روابط عمومی‌ بازاریابی قبل از اینکه محصولی به تولید انبوه برسد، اخبار و جزئیات آن را از طریق رسانه‌ها اعلام می‌کند. توضیح داده می‌شود که این محصول یا خدمت به زودی قابل عرضه است و افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. برای معرفی کالا نیاز است که از همایش‌ها، رپورتاژ اگهی، نشست‌های مطبوعاتی و کنفرانس‌های خبری استفاده کرد تا عموم با تصویر دقیقی از کالای جدید آشنا شده و از کارایی آن اطلاع داشته باشند.

ایجاد علاقه در یک طبقه کالای خاص

روابط عمومی‌ در بازاریابی شروع به یکسری صحبت‌ها و نشست‌های مختلف با برخی از همکاران و حتی رقبای خود دارند. برای اینکه بتوانند علاقه افراد به یک طبقه کالای خاص را ایجاد کنند، نیاز است که با اتحادیه‌های صنفی بیشتر در ارتباط باشند و در مورد مسائلی که درباره یک طبقه کالای خاص ایجاد شده، گفتگو داشته باشند.

به طور مثال: مصرف قارچ یکی از مواردی بود که برخی از متخصص‌ها و کارشناس‌ها عقاید مختلفی درباره آن داشتند و باعث شد تا در مدت زمان کوتاهی این کالا مصرف کمتری داشته باشد. از این‌رو روابط عمومی‌ در بازاریابی ایجاب می‌کند که با کارشناس‌های مختلف جلسه برگزار شود تا از مزایا و فواید قارچ اطلاع پیدا کرده و مجدد بتوان مخاطب را به این کالا علاقه‌مند کرد.

ایجاد علاقه در یک طبقه کالای خاص
ایجاد هیجان و علاقه نسبت به طبقه یک کالای خاص

مساعدت در تجدید جایگاه یک کالای بالغ

بعد از اینکه محصولی معرفی و روانه بازار شد، نیاز است که جایگاه کالا یا خدمت را ارتقا داد و شروع به یکسری تبلیغات کرد. در اینجا نقش روابط عمومی‌ در بازاریابی بیشتر دیده می‌شود، زیرا با برگزاری جشنواره‌ها و اجرای مسئولیت اجتماعی می‌توان به هدف ارتقای کالا یا خدمت کمک کرد.

تحت تاثیر قرار دادن گروه‌های هدف خاص

برخی از کالاها تنها برای گروه‌های خاصی تولید می‌شوند، از این‌رو نیاز است که تصویر مطلوبی برای مخاطب‌های هدف ایجاد کرد تا مشتری‌ها برای تهیه این کالا‌ها علاقه نشان دهند. به طور مثال می‌توان برای تهیه یک کالا تنها یک گروه مانند: هوادارهای باشگاه فوتبال را در نظر گرفت و با ایجاد تصویر مثبت مخاطب‌های هدف را به تهیه کالا ترغیب کرد.

دفاع از کالاهای مشکل دار

برنامه‌ها و استراتژی‌های مختلف روابط عمومی‌ در بازاریابی باید به گونه‌ای باشند که هنگام بروز بحران‌ها با مشکلی روبه‌رو نشد. بحران رسانه‌ای می‌تواند برای خیلی از سازمان‌ها و برند‌ها ایجاد شود، اما نیاز است که بخش روابط عمومی‌ به خوبی این موضوعات را مدیریت کند و با ارائه بیانیه و خبرهای رسمی، شفاف سازی‌های مختلف را انجام دهد.

ایجاد تصویر ذهنی مثبت برای مخاطب‌ها

به طور حتم ایجاد تصویر ذهنی مثبت برای مخاطب‌ها یکی از مهم‌ترین نقش‌ها روابط عمومی‌ در بازاریابی است. هر سازمان یا برندی یک شخصیت و هویتی در بازار و ذهن مخاطب‌ها دارد با مسئولیت‌ها، تعهدات، کیفیت محصولات یا قیمت ارزان شناخته می‌شود. ایجاد این تصویرهای ذهنی بر عهده بخش روابط عمومی‌ در بازاریابی است تا تمام ویژگی‌ها و فعالیت‌های یک برند در ذهن مثبت دیده شود.

ایجاد تصویر ذهنی مثبت برای مخاطب‌ها
به طور حتم ایجاد تصویر ذهنی مثبت برای مخاطب‌ها یکی از مهم‌ترین نقش‌ها روابط عمومی‌ در بازاریابی است.

روابط عمومی‌ در بازاریابی با پابلیکا

روابط عمومی‌ در بازاریابی یک موضوع تخصصی است که سازمان‌ها به آن اهمیت زیادی می‌دهند. زیرا روابط عمومی‌ می‌تواند علاوه بر ایجاد چهره مثبت از برند در فروش و تبلیغات هم تاثیرگذار باشد. از این‌رو مهم است که فعالیت‌های بازاریابی از طریق روابط عمومی‌ را به افراد متخصص سپرد تا بهترین عملکرد را برای سازمان داشته باشند.

پابلیکا به عنوان یکی از ارائه‌دهنده‌های خدمات سئو، رپورتاژ اگهی، اجرای کمپین‌های بازاریابی، تولید محتوا و خرید بک لینک در کنار کسب و کارها است تا با خیالی راحت بتوانند بهترین عملکرد را در بخش روابط عمومی‌ داشته باشند. اگر سوال یا ابهامی ‌درباره نقش روابط عمومی‌ در بازاریابی دارید که در این متن به آن اشاره نشده، کافی است که در انتهای همین متن و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

از طریق ارتباطاتی که روابط عمومی‌ با رسانه‌ها یا نهاد‌های مختلف دارد می‌توان ارتباط‌گیری بهتری انجام داد و تبلیغات موثرتری را برنامه‌ریزی کرد.

ایجاد تصویر مثبت در ذهن مخاطب‌ها و برقراری ارتباط با تمام افرادی که با سازمان در ارتباط هستند.

مصاحبه‌های و نشست‌های خبری بر عهده مدیریت روابط عمومی‌ است.

زیرا ایجاد تصویر ذهنی برند برای سازمان اهمیت بالایی دارد و نمی‌توان بدون برنامه‌ریزی تصویر مثبتی در ذهن مخاطب ایجاد کرد.

مدیر روابط عمومی‌ باید تلاش کند که با ارتباط‌گیری موثر با رسانه‌ها جایگاه برند را ارتقا دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 6 =