روابط عمومی ؛ هنر ارتباط با جامعه
روابط عمومی نوعی ارتباط با جامعه به شیوه استراتژیک و با برنامه ریزی است. احتمالا تصور میکنید که روابط عمومی در کسب و کار هم مانند روابط عمومی ساده ما با اطرافیانمان است. اشتباه نکنید، روابط عمومی در کسب و کار، نیازمند برنامه ریزی و استراتژیهای خاصی است. زمانی که از استراتژیهای درست و به موقع برای ایجاد روابط عمومی و برگزاری کمپینهای روابط عمومی استفاده کنید، میتوانید نتایج آن را ببینید. به کمک روابط عمومی، برند شما به خوبی در جامعه معرفی میشود و در کانالهای رسانهای درست دیده میشود.
روابط عمومی چیست؟
روابط عمومی یا Public Relations که با نام اختصاری PR نیز شناخته میشود، به ارتباط استراتژیک یک سازمان با مردم میگویند. ایجاد این چنین روابطی در بین مردم و یک سازمان، به هدف حفظ یا پرورش تصویر ذهنی آنها از سازمان یا حتی پاسخگویی به گفتمانهای آنها شکل میگیرد. در واقع، روابط عمومی یک پل برای ایجاد رابطه دو طرفه بین یک سازمان و مردم است که برای رسیدن به آن، از استراتژیهای مختلفی استفاده میشود. متخصصان یا کارشناسان روابط عمومی که در سازمانهای مختلف فعالیت میکنند، سازندگان آن پل ارتباطی هستند.
این افراد، مسئول ایجاد و اجرای استراتژی PR هستند و به یک کسب و کار کمک میکنند تا شهرت مثبتی را در کانالهای ارتباطی متفاوت به دست آورند. همانطور که میدانید، تبلیغات یکی از روشهای معرفی برند و رشد تجارت است که استفاده از آن، رایگان نیست. تبلیغات یک راه غیررایگان برای به دست آوردن شهرت مثبت است ولی PR، یک راه رایگان یا با هزینه بسیار کم برای به دست آوردن شهرتی مثبت است. کارشناسان روابط عمومی از کانالهای ارتباطی متفاوتی از جمله مطبوعات، رسانههای اجتماعی مختلف و… استفاده میکنند.
کارشناسان روابط عمومی از هنر ارتباط با جامعه بسیار خوبی برخوردار هستند. معمولا افرادی که در زمینه ارتباطات، علوم سیاسی، تجارت و روزنامه نگاری تجربه کاری یا سابقه تحصیلی داشته باشند، میتوانند کارشناسان PR خوبی شوند. این افراد باید از مهارتهای ارتباطی شفاهی و حتی نوشتاری خوبی با توجه به جزئیات و تمرکز بر تفکر انتقادی برخوردار باشند. این روزها، همه سازمانها و کسب و کارها، از کوچک تا بزرگ به دنبال فردی به عنوان کارشناس PR هستند. به نظر شما، این جایگاه، چه اهمیت و وظایفی در یک سازمان دارد؟
انواع Public Relations
هر یک از انواع PR، وظایف متفاوتی در یک سازمان دارند. در ادامه، به برخی از رایجترین انواع PR همراه با وظایف آنها میپردازیم.
روابط عمومی رسانهای
در روابط عمومی یا ارتباطات رسانهای، شرکتها و کسب و کارها به دنبال ایجاد ارتباط میان رسانههای مختلف از جمله سازمانهای خبری، وبلاگها و پلتفرمهای آنلاین هستند. با استفاده از نوع از روابط عمومی، یک ارتباط قوی میان مخاطبان و حتی بیزینسهای مشابه شکل میگیرد. معمولا بیشترین تلاش صاحبان کسب کار این است که با خبرنگاران و روزنامه نویسان ارتباط بگیرند تا برند آنها در رسانههای جمعی نیز دیده شود.
روابط عمومی جمعی
هدف از به کارگیری PR جمعی، ایجاد شهرت یک برند، در یک جامعه یا جایگاه خاص است. به عنوان مثال، اگر یک بیزینس مربوط به فروش محصولات غذایی رژیمی باشد، تیم PR آن باید برند را علاقمندان آن معرفی کنند. معمولا افرادی مانند ورزشکاران، متخصصان تغذیه، کودکان، سالمندان، بیماران دیابتی و… به دنبال محصولات غذایی رژیمی هستند. پس، این برند باید به خوبی به این دسته از مخاطبان معرفی شود تا یک رابطه اجتماعی شکل گیرد.
روابط عمومی سازمانی
ارتباطات سازمانی یا دولتی، نوع دیگری از روابط عمومی هستند که به اندازه PR جمعی و رسانهای، نقش مهمی در رشد یک بیزینس ایفا میکنند. معمولا روابط عمومی سازمانی در کسب و کارهای بزرگ و سازمانها مورد استفاده قرار میگیرند. در این نوع از ارتباطات، کارشناسان به دنبال ایجاد ارتباط در سطحی بزرگتر میان سرمایه گذاران، دولتها، نهادهای گذار هستند. در واقع، با این نوع استراتژی روابط عمومی، شما مطمئن میشوید که بیزینستان در حال رشد و توسعه است و نهادهای بسیار بزرگتری معرفی میشود.
روابط عمومی درون سازمانی
به همان اندازه که ارتباطات جمعی، رسانهای و دولتی اهمیت دارد، ارتباطات درون سازمانی نیز مهم است. در واقع، هر کسب و کار و بیزینسی، ابتدا باید از خود و خانواده خود آغاز کند. روابط درون سازمانی، ارتباط یک برند با کارکنان است. قبل از ایجاد روابط عمومی بین دیگر جوامع، باید روابط درون سازمانی شکل گیرد تا کارکنان نیز احساس رضایت بیشتری نسبت به محل کار خود به دست آورند. به این ترتیب، ارتباطات درون سازمانی نیز شکل گرفته و رفته رفته ارتباطات بزرگتر میشود.
روابط عمومی شبکههای اجتماعی
همانطور که مشخص است، PR شبکههای اجتماعی، همان تبلیغات در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، لینکدین و… است. هدف از برقراری این نوع ارتباطات، کسب اعتبار برای یک سازمان، رشد و توسعه آن و ایجاد ارتباط بی واسطه با مخاطبان است.
نقش روابط عمومی در بازاریابی
PR به عنوان یک استراتژی بازاریابی مهم شناخته میشود و کارشناسان روابط عمومی، وظیفه دارند که طیف گستردهای از شرایط خوب و بد را مدیریت کنند. در واقع، آنها با مدیریت هر گونه رویداد و شرایطی در یک سازمان یا بیزینس، به ماندگاری روابط سودمند مشتری و سازمان میکنند. مسئول روابط عمومی یک بیزینس، در بخشهای مختلفی مانند مشاوره مدیریت، اجرای برنامهها مانند جمع آوری کمک مالی یا رویدادهای شبکهای نقش مهمی دارد. در اصل، هر چیزی که مربوط به درک بهتر عموم مردم از اهداف یک سازمان باشد، به عهده مسئول روابط عمومی است.
کمپین روابط عمومی چیست؟
کمپین روابط عمومی چیزی فراتر از مجموعهای از فعالیتها است که برای ایجاد آگاهی و اعتماد در مورد یک نام تجاری و سازمان انجام میشود. در واقع، کمپین PR، مجموعهای از فعالیتهای ارتباطاتی است که در نهایت، منجر به افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر میشود. البته، ایجاد آگاهی و اعتماد نیز از اهداف و نتایج برگزاری کمپین PR است ولی افزایش فروش، در اولویت اول قرار دارد. بنابراین کمپینهای روابط عمومی معمولا برای پوشش اهداف تجاری خاص مانند افزایش ترافیک وب سایت، جلب توجه در مورد یک محصول جدید یا حتی جلب توجه برای ارائه یک خدمات خاص به کار میروند.
به کمک کمپینهای PR، میتوانید بدون اطلاع یا تبلیغات مستقیم، مشتریان خود را به خرید یا دریافت خدمات تشویق کنید. تبلیغات یکی از روشهای پرهزینه برای معرفی یک کسب و کار است. به همین دلیل، بسیاری از بیزینسها، برای صرفه جویی در هزینههای خود، از کمپین روابط عمومی استفاده میکنند.
اهمیت کمپینهای روابط عمومی
ممکن است در ابتدای راه اندازی یک برند، رقبای خود را بررسی کنید. آنها در زمینه تخصص شما فعالیت میکنند و مورد توجه مطبوعات، برندها قرار میگیرند و از طرفی، در شبکههای اجتماعی، هر روز بیشتر و بیشتر دیده میشوند. شاید در همین مرحله، با خود تصور کنید که حتما آنها فعالیتهای خاصتری نسبت به فعالیتهای شما انجام میدهند. خیر، تنها تفاوت آنها با شما در استفاده از کمپینهایPR است. آن برندها و شرکتها، به خوبی میدانند که چگونه از روابط عمومی برای گسترش بیزینس خود استفاده کنند.
زمانی که شما بتوانید یک بیانیه مطبوعاتی خوب در زمینه فعالیت خود منتشر کرده و همزمان از یک کمپین روابط عمومی نوآورانه را برگزار کنید، تمام مشکلات از سر راه شما برداشته میشود. در یک چشم به هم زدن، در شبکههای مجازی وایرال میشوید و همه توجهها به سمت برند شما جلب میشود. این مرکز توجه بودن، باعث میشود که همه نگاهها از سوی رقبای شما برداشته شده و مشغول تماشای شما شوند.
در حال حاضر، صاحبان برندها میدانند که باید چیزی فراتر از محصولات و پیشنهادات ابتدایی خود طراحی کنند. آنها از ارتباطات قوی از طریق کمپینهای PR استفاده میکنند و خود را مرکز توجه رسانهها و حتی مخاطبان قرار میدهند. به این شکل است که اکنون، بودجههای بازاریابی کاهش پیدا کرده و صاحبان کسب و کار، بودجه خود را روی موارد دیگری میگذارند. مواردی که مربوط به صرف زمان بیشتر مردم در شبکههای اجتماعی میشود.
اهمیت روابط عمومی برای برندها
شاید با خود تصور کنید که هزاران راه جایگزین برای جذب مخاطب و افزایش فروش وجود دارد، پس چرا باید از PR استفاده کرد؟ در حال حاضر، بسیاری از شرکتها در PR سرمایه گذاری میکنند. چرا که روابط عمومی به آنها کمک میکند تا به برخی از اهداف مهم و بلندمدت برسند. از این رو، روابط عمومی برای برندها اهمیت زیادی پیدا میکند. برخی از نتایج بهرهمندی از PR در برندها، شامل موارد زیر میشود.
رشد برند
حفظ یک استراتژی قوی روابط عمومی میتواند به شما در یافتن فرصتهایی برای ایجاد و رشد برندتان کمک کند. PR به شما کمک میکند تا با رسانهها مختلف، افراد تاثیرگذار مانند اینفلوئنسرها و سایر افراد مهم مانند سلبریتیها، ارتباط برقرار کنید. در نهایت، آنها نیز پلی برای معرفی کسب و کار شما به دیگر مخاطبان میشوند.
عدم نیاز به تیم بازاریابی
اگر بتوانید پایداری خود را در کمپینهای PR حفظ کنید و در طولانی مدت از آنها برای توسعه برند خود به کار گیرید، نیازی به تیم بازاریابی ندارید. در واقع، زمانی که تمرکز روی کمپین PR باشد، تیم بازاریابی نیز زمان و تلاش کمتری را صرف معرفی برند میکنند. از طرفی، به مرور زمان شما میتوانید هیچ بودجهای برای دریافت خدمات بازاریابی در نظر نگیرید. چرا که دیگر نیازی به آنها پیدا نمیکنید.
ایجاد پیوند عاطفی با مخاطبان
کمپین PR به شما این امکان را میدهد که با مخاطبان هدف خود، یک پیوند عاطفی برقرار کنید. پیوندهای عاطفی نوعی ایجاد وفاداری به برند هستند که در مشتریان هدف شما به وجود میآید. اجازه دهید که با یک مثال ساده این موضوع را توضیح دهیم. احتمالا شما هم چندین برند را میشناسید که با وجود گران قیمت بودن، مردم همچنان علاقه دارند که محصولات آنها را خریداری کنند. این برندها از کمپینهای PR بسیار قوی استفاده میکنند که پیوند عاطفی را در بین مخاطبانشان به وجود میآورد. حالا، آنها میتوانند محصولات خود را بدون هیچ تلاشی به مشتریانشان بفروشند. این مورد، دقیقا همان پیوند عاطفی و احساس وفاداری مشتری به برند است.
رسیدن به هدف نهایی
قبل از هرگونه اقدام برای برگزاری کمپین PR، هدف نهایی خود را برای آن کمپین در نظر بگیرید. اگر هدف نهایی خود را به طور دقیق و کامل بدانید و بدون هدف پیش نروید، به راحتی میتوانید از کمپین روابط عمومی برای رسیدن به اهداف برند خود استفاده کنید. کمپین روابط عمومی به شما کمک میکند تا نظرات مخاطبان خود را براساس نتایج دلخواهتان شکل دهید.
زمان مناسب برای برگزاری کمپین روابط عمومی
اهداف کوتاه مدت و فوری یک کمپین روابط عمومی میتواند چندگانه باشد. از ساخت یک روایت رسانهای گرفته تا کنترل انتشار اطاعات منفی، شامل اهداف کوتاه مدت کمپینهای روابط عمومی میشوند. البته، از این موارد میتوان به عنوان تاکتیکهایی برای ایجاد آگاهی درباره برند، پروژه، معامله یا رویداد استفاده کرد. نکتهای که مهم است، مربوط به زمان برگزاری این کمپینها میشود. به نظر شما چه زمانی برای برگزاری کمپین PR مناسب است؟
مدیریت بحران
یکی از بهترین زمانها برای اجرای کمپینهای روابط عمومی، زمان وقوع بحران و به هدف مدیریت بحران است. گاهی اوقات برندها مجبور هستند که برای کاهش اعتماد از سوی مشتریان، این کمپینها را برگزار کنند. فعالیتهای PR میتواند برند را به دلایل درست و مثبت در معرض دید و مرکز توجه مخاطبان قرار دهد. در این صورت، مدیریت بحران انجام شده و حتی مخاطبان جدیدی هم جذب میشوند.
گسترش برند
دقیقا زمانی که برند تصمیم به افزایش فروش یا جذب مشتریان بیشتر میگیرد، بهترین زمان برای برگزاری یک کمپین PR است. کمپین PR در این زمان میتواند مخاطبان بیشتری را به سمت برند شما جذب کند. همچنین، به مخاطبان کمک میکند تا بتوانند بهتر و دقیقتر برند شما را درک کرده و با آن احساس نزدیکی کنند.
ایجاد روابط داخلی
استراتژیهای کمپینهای روابط عمومی، برای ایجاد ارتباط میان کارمندان و سهامداران یک برند نیز استفاده میشود. در واقع، دقیقا زمانی که شما به عنوان صاحب برند، قصد داشتید که روابط خوبی با کارمندان خود به وجود آورید، زمان مناسبی برای برگزاری کمپین روابط عمومی است. این موضوع، مخصوصا برای کارمندان که از راه دور مشغول همکاری با شما هستند، مفید است.
کانالهای برگزاری کمپین روابط عمومی
روابط عمومی یک شغل پرمحتوا است. یکی از محتواهای مورد استفاده در روابط عمومی، محتواهای متنی و نوشتاری است. به هر حال، اگر از هر یک از استراتژیهای PR و هر یک از انواع محتوا برای آن استفاده کنید، باید سه نوع کانالهای معرفی شده در زیر را مورد استفاده قرار دهید.
رسانههای اکتسابی
رسانههای اکتسابی یا Earned Media یکی از کانالهایی است که برای برگزاری کمپینهای روابط میتوانید از آن استفاده کنید. این نوع کانالها به دست برند و مخاطبان آن به دست میآید. در واقع، زمانی که برند شما شناخته میشود و مشتریان خود را جذب میکنید، آنها به مرور زمان برند شما را معرفی میکنند. این یک تکنیک تبلیغات دهان به دهان است که به کمک مشتریان وفادار و علاقمند به شما انجام میشود.
این نوع کانال ارتباطی یکی از چالش برانگیزترین کانالها هستند. چرا که در راستای تبلیغات تکمیل به دست آمده و مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال، میتوانید مشتریان خود را تشویق کنید تا نظرات خود را در رسانههای اجتماعی برند شما به اشتراک بگذارند. در نهایت، مهمترین موضوع در ایجاد این کانال، زمان و چگونگی تبلیغات شما توسط مشتریان وفادار است.
رسانههای پولی
یکی از در دسترسترین انواع کانالها، رسانههای پولی هستند که برای کنترل روابط عمومی مورد استفاده قرار میگیرند. زمانی که یک محتوای جدید برای کسب و کار خود در شبکههای اجتماعی یا دیگر کانالها قرار میدهید، میتوانید آنها را از طریق این کانالها تبلیغ کنید.
همانطور که مشخص است، برای استفاده از رسانههای پولی، نیاز به پرداخت هزینه دارید. این نوع از رسانهها ممکن است برای شما هزینه زیادی داشته باشد و تقریبا گران تمام شوند. البته، نمیتوان میزان تاثیرگذاری آنها را در برگزاری کمپینهای روابط عمومی دست کم بگیرید.
رسانههای انحصاری
این دسته از کانالهای مناسب برای برگزاری کمپینهای روابط عمومی، رسانههای انحصاری یا متعلق به برند شما هستند. رسانه انحصاری کاملا متعلق به برند شما است و برای استفاده از آن، نیازی به پرداخت هزینه نیست. رسانههای انحصاری شامل تمام رسانههای برند شما در تمام شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای جمعی میشود. برخی از آنها مانند وبلاگ وب سایت، صفحه اینستاگرام برند، ایمیل برند و دیگر صفحههای ساخته شده برای برند شما در تمام شبکههای اجتماعی است.
بررسی عملکرد کمپین روابط عمومی
کمپینهای روابط عمومی در سطح استراتژیک، کمپینهایی با تمرکز بر بازاریابی و تبلیغات است که در نهایت، هدف افزایش فروش و جذب مشتری را دارد. تیمهای روابط عمومی، پس از برگزاری هر کمپینی، از شاخصهای کلیدی اندازه گیری (KPI) برای بررسی نتیجه و رسیدن به اهداف استفاده میکنند. KPI یا Key Performance Indicator در واقع، همان شاخصهایی هستند که به کمک آنها میتوان میزان موفقیت در رسیدن به یک هدف سازمان را اندازه گیری کرد. سازمانها از این روش برای بررسی عملکرد و میزان خود استفاده میکنند. تیم روابط عمومی نیز از این شاخصها برای اندازه گیری میزان موفقیت در یک کمپین PRاستفاده میکنند. شاخص KPI، برخی از موارد زیر را مورد اندازه گیری قرار میدهد.
- میزان جلب توجه رسانهها نسبت به کمپین روابط عمومی
- میزان آگاهی ایجاد شده از برند
- میزان شهرت به دست آماده پس از برگزاری کمپین PR
- میزان بهبود اعتماد مشتریان نسبت به برند
- میزان ایجاد روابط با سرمایه گذاران، کارمندان و دیگر ذی نفعان
KPI موثر و درست، باید توسط معیارهای عملی پشتیبانی شود و استراتژی روابط عمومی شما را در مسیر هدف نگه دارد. اما سوالی پیش میآید، این است که راه درست برای سنجش یک کمپین PR خوب چیست؟ KPI های زیادی برای بررسی کمپینهای سازمانها وجود دارد ولی شما باید از یک KPI برتر استفاده کنید. همیشه با مواردی که بیشترین تاثیر را در تجارت شما میگذارند، شروع کنید. چرا که باید سریعتر با آنها مواجه شوید و آنها را مورد بررسی قرار دهید.
حجم پوشش کمپین PR
در این شاخص کلیدی اندازه گیری KPI، باید دو مورد را بررسی و اندازه گیری کنید.
- پوشش فعال: پوشش فعال مربوط به تعداد دفعاتی میشود که کمپین شما در رسانههای مختلف مورد توجه و بازدید قرار گرفته است. در چنین شرایطی معمولا کارشناسان PR، ۱۰ تا ۵۰ رسانه پربازدید را لیست میکنند. در نهایت، روی فعالیت و دیده شدن در این رسانهها تلاش میکنند.
- سهم صدا: سهم صدا، همان درصد پوشش نام تجاری شما در مقایسه با رقبا، پس از برگزاری یک کمپین روابط عمومی است. در هنگام KPI، باید این مورد را بررسی کنید و ببینید که در مراحل قبل و بعد از کمپین، سهم صدای برند شما چه تغییراتی کرده و چقدر بیشتر شده است.
کیفیت پوشش کمپین روابط عمومی
- به برجستگی یا استفاده از کلمات کلیدی نام تجاری و کمپین خود در محتوای منتشر شده توسط رسانههای مختلف دقت کنید. اگر از کمپین روابط عمومی شما به صورت باکیفیت و درست در رسانههای مختلف استفاده شود، احتمالا برند و کمپین شما در خاطر بینندگان باقی میماند.
- نفوذ پیام اصلی محتوا را اندازه گیری کنید. آیا پیامهای اصلی کمپین به روشی که شما میخواهید استفاده شده است؟ پیام کلید کمپین میتواند بر اساس موارد مختلفی مانند چشم انداز، مشتری مداری و… باشد. باید دقت کنید که این پیام اصلی تا چه میزان روی مخاطبان تاثیر گذاشته است.
- احساسات یا لحن مقالات منتشر از کمپین خود را مورد بررسی قرار دهید. این معیار به شما امکان میدهد که میزان تداعی مثبت یا منفی از برند خود را متوجه شوید. اگر لحن درستی در مقالات یا پستهای منتشر شده از برند شما وجود نداشته باشد، معمولا یک تداعی منفی در ذهن مخاطب ایجاد میکند.
فراگیر شدن محتوای کمپین روابط عمومی
- Earned Engagement یا تعداد لایکها، اشتراک گذاریها، نظرات و… در شبکههای اجتماعی هستند که پس از برگزاری یک کمپین، بیشتر یا کمتری میشود. در این شاخص KPI، باید تعامل مخاطبان را پس از برگزاری یک کمپین روابط عمومی مورد بررسی قرار دهید.
- میزان مخاطبان بالقوهای که پس از برگزاری کمپین به دست میآیند را اندازه گیری کنید. این معیار کلاسیک در روابط عمومی به شما کمک میکند تا میزان تاثیرگذاری کمپین خود را مورد بررسی قرار دهید.
- ردپای جهانی کمپین خود را بررسی کنید. یعنی ببینید که برند شما پس از برگزاری کمپین، مخاطبانی از کدام کشورها را به دست آورده است. آیا بازخوردی جهانی داشته یا تنها در همین کشور خودمان دیده شده است؟
نتایج کسب و کار پس از کمپین PR
- ترافیک کسب شده یا تعداد بازدیدهایی که پس از برگزاری کمپین به برند شما اضافه شدهاند را اندازه گیری کنید. در واقع، باید ببینید که پس از برگزاری کمپین، کسب و کار شما چه ترافیک یا چه تعداد بازدیدی را از طریق وب سایتش به دست آورده است.
- اگر دامنه وب سایت برند شما کاملا معتبر باشد، میتوانید میزان دیده شدن آن دامنه پس از برگزاری کمپین را اندازه گیری کنید. بسیاری از برندها معروف و سطح بالا، از طریق اعتبار دامنه و تاثیر سئو، در رتبههای اولیه گوگل قرار میگیرند و آن صفحه بازدید به دست میآورند.
- برای دریافت بازدید بیشتر و افزایش فروش در کسب و کارتان، میتوانید از تبلیغات و روشهای روابط عمومی آفلاین نیز استفاده کنید. در نهایت، معیارهای آفلاین مانند حضور در رویدادها، ایجاد روابط و حضور در سخنرانیها را اندازه گیری کنید.
KPI پس از برگزاری یک کمپین روابط عمومی، به شما و تیم روابط عمومی برند شما کمک میکند تا ضعف و قوت را مورد بررسی قرار دهند. در واقع، متوجه میشوید که این کمپین تا چه میزان به اهداف خود رسیده است یا در چه مواردی نتایج منفی به دست آورده است. پس از آن، میتوانید در کمپینهای بعدی، این موارد را جبران کرده و کمپین بهتری را راه اندازی کنید.
نکاتی برای برگزاری کمپین روابط عمومی موفق
یک کمپین روابط عمومی موفق، به استراتژی ارتباطی قوی نیاز دارد. این استراتژی به سه مرحله زیر بستگی دارد. اگر به درستی این سه مرحله انجام شود، کمپین PR شما با موفقیت به پایان میرسد.
- تمرکز بر اهداف و چشم انداز برند
- ایجاد پیام مناسب برای مخاطبان
- انتخاب کانالهایی درست برای پیامرسانی و برگزاری کمپین
تنها با رعایت این مراحل، میتوانید یک کمپین PR موفق را برگزار کنید. نیازی به پرداخت هزینه و استفاده از هیچ نکات خاص دیگری نیست. به طور کلی، تمام مواردی که باید برای برگزاری یک کمپین روابط عمومی موفق بدانید را ما در این مقاله به شما توضیح دادیم. از تمام این موارد استفاده کنید تا به موفقیت و نتیجه دلخواه برسید.
اشتراک گذاری این مطلب در :
دیدگاهتان را بنویسید