نقطه شروع بازاریابی محتوایی کجاست؟
بازاریابی محتوا یک تکنیک بازاریابی، برای ایجاد و توزیع محتوای باارزش و مرتبط است. این تکنیک، عموماً بهمنظور جذب و بهدستآوردن یک مخاطب کاملاً تعریف شده، باهدف هدایت فعالیتهای سودآور است. در شروع بازاریابی محتوایی، کلمه کلیدی ارزش بالایی دارد و میتواند، در روند فروش و ارائه خدمات، نقش مؤثری داشته باشد. این فرایند قادر است با سرمایهگذاری کم، مخاطبان هدف شما را جذب و درگیر کند. با آغاز بازاریابی محتوایی، شما این امکان را دارید که محیطی فراگیر، برای مشتریان بالقوه ایجاد کنید. از این طریق، آنان میفهمند که چگونه محصول یا خدمات شما مشکلات آنها را حل کرده یا خواستههای آنها را برآورده میکند. با بهکاربردن این استراتژی، میتوانید مشتریان خود را تشویق به تصمیمگیری کنید.
این مقاله، شما را در فرایند برنامهریزی برای شروع بازاریابی محتوایی راهنمایی میکند. همچنین، به شما یاد میدهد که چگونه، مؤثرترین نوع محتوا را برای جذب مخاطب هدف خود ایجاد کنید.
شروع بازاریابی محتوایی چیست؟
شروع بازاریابی محتوایی، راهی برای جذب مخاطب و افزایش ماندگاری مشتری با ایجاد محتوای مرتبط و ارزشمند است.پیادهسازی این استراتژی، میتواند مخاطبان یک برند را جذب و درگیر کرده و برای برند شما ارزش ایجاد کند. این روش، درک مثبتی از برند شما ایجاد کرده و باعث رونق در کسبوکارها میشود. آغاز بازاریابی محتوایی، دیگر یکروند بازاریابی نیست؛ بلکه یک سرمایهگذاری استراتژیک، برای موفقیت بیشتر در تجارت است.با کمک تیم بازاریابی محتوایی، یک برند، میتواند ارتباط و دیدهشدن بیشتری را بهصورت آنلاین به دست آورد و توسط مشتریان شناخته شود.
به طور خلاصه، با شروع بازاریابی محتوایی، یک کسبوکار میتواند در خاطرات مردم برجسته شود و از رقابت با سایر رقبای خود، بازنماند؛ چرا که امروزه، تنها حضور در اینترنت کافی نیست؛ چرا که باید همیشه آنلاین باشید، دیده شوید و با مردم، ارتباط برقرار کنید.
چرا باید از بازاریابی محتوایی استفاده کنیم؟
علاوه بر بازاریابی محتوایی، راههای بسیار دیگری نیز، برای بهروز بودن وجود دارد. پس چرا باید این گزینه را برای کسبوکار خود انتخاب کنید؟زیرا شروع بازاریابی محتوایی، اساس و مکمل سایر استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ است. اگر تصمیم دارید با بازاریابی رسانههای اجتماعی کار کنید، به محتوای مرتبط نیاز دارید. همین امر، در هنگام انتخاب ایمیل مارکتینگ یا وبلاگهای شرکتی نیز، صدق میکند؛ چرا که شما همیشه به محتوا نیاز خواهید داشت.بهترین کارشناسان جهان، بر این عقیدهاند که محتوا پادشاه است. با استفاده از محتوای خوب، میتوانید به چندین نوع هدف متفاوت به روشهای مختلف، دست یابید.
باید این نکته را در نظر داشته باشید که امروزه، مردم قدرت انتخاب محتوای مصرفی خود را دارند. آنها در دریایی از اطلاعات، غوطهور هستند و اگر میخواهید برند شما را انتخاب کنند، باید بهترین گزینهها را در اختیار آنان، قرار دهید.
مزایای آغاز بازاریابی محتوایی در کسبوکار
درحالیکه آغاز شروع بازاریابی محتوایی، گاهی اوقات برای موفقیت در چندین پلتفرم، به کار زیادی نیاز دارد، اما قطعاً ارزش تلاش را دارد. هنگامی که شروع بازاریابی کانتنت بهخوبی انجام شود، از راههای زیر به کسبوکار شما سود میرساند:
ایجاد ترافیک ارگانیک در موتورهای جستجو با بازاریابی محتوایی
شروع بازاریابی محتوایی، میتواند به وبسایت شما کمک کند تا رتبه بالاتری در موتورهای جستجو کسب کند. این فرایند، برای کلمات کلیدی و عباراتی که خریداران در طول فرایند تحقیق خود استفاده میکنند، کاربرد دارد. پیادهسازی استراتژی بازاریابی محتوا به نوبه خود، ترافیک ارگانیک بیشتری را به وبسایت شما هدایت میکند.
تبدیل مخاطب به مشتری
با ایجاد محتوای باکیفیت و منظم، در خوانندگان خود، اعتماد ایجاد میکنید و آنها را به مشتری شدن نزدیک میکنید. مصرفکنندگان در مواجهه با این نوع از محتوا، به آن اعتماد کرده و ترجیح میدهند از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.
افزایش تعامل با مخاطبان
شروع بازاریابی محتوایی مؤثر، نهتنها کلیکها و بازدیدهای بیشتری را برای شما به ارمغان میآورد، بلکه باعث میشود، بازدیدکنندگان شما به صفحات بیشتری پیمایش کنند. بهعبارتدیگر، محتوای بهتر، مشتریان بالقوه را در سایت شما نگه میدارد و آنها برای مدت طولانیتری با برند شما درگیر میشوند.محتوای عالی نهتنها به ایجاد روابط قویتر با مشتری کمک میکند، بلکه توسط موتورهای جستجو نیز، موردتوجه قرار گرفته و در رتبهبندی آنها لحاظ میشود.
کوتاهکردن چرخه فروش
آغاز بازاریابی محتوایی عالی همچنین، میتواند به کوتاهکردن چرخه فروش کمک کند. شما همچنین میتوانید، محتوای فعالکننده فروش را ایجاد کنید که به طور خاص طراحی شده است تا به تیم فروش شما کمک کند، معاملات بیشتری را ببندد.با استفاده از یک استراتژی شروع بازاریابی محتوایی، نمایندگان فروش، عمداً از محتوای آموزشی در مورد محصولات و خدمات خود استفاده میکنند. این محتوا، شامل متونی برای رفع نگرانیها و پاسخ به سؤالات احتمالی مشتریان است.
کاهش هزینهها و بازگشت سرمایه
طبق گزارش Demand Metric، بازاریابی محتوا، ۶۲ درصد کمتر از روشهای بازاریابی سنتی مانند: تبلیغات پولی، تبلیغات بنری و بیلبوردها، هزینه دارد.
این به این دلیل است که بازاریابی محتوایی، از ابزارهای ارزان یا رایگان مانند وبلاگنویسی، سئو و رسانههای اجتماعی، استفاده میکند. ممکن است پرداخت هزینه به یک متخصص باتجربه و واجد شرایط برای مراقبت از استراتژی محتوای شما هزینه قابلتوجهی داشته باشد؛ اما در نهایت، بازگشت سرمایه بیشتری را برای شما ایجاد میکند.
چگونه یک استراتژی شروع ایجاد کنیم؟
اکنون که میدانید بازاریابی محتوا چیست و اهمیت و مزایای آن را درک کردهاید، زمان آن رسیده است که چگونگی ایجاد استراتژی را بررسی کنید. در ادامه مطلب، به برخی از نکاتی که باید در شروع بازاریابی کانتنت در نظر بگیرید، اشاره میکنیم.
پرسونای مخاطب ایجاد کنید
اولین قدم برای شروع بازاریابی کانتنت، این است که بدانید با چه کسی صحبت میکنید. اما این تقسیمبندی، چندان هم ساده نیست؛ چرا که نیاز به ایجاد شخصیتی دارد که تمام ویژگیهای مخاطب هدف شما را داشته باشد.ما به این فرد «خریدار» میگوییم و با الهام از افراد واقعی که از کسبوکار شما خرید کردهاند، ویژگیهای مختلف میدهیم. این ویژگیها شامل: نام، طبقه اجتماعی، تاریخچه، خواستهها، مشکلات، علایق و ویژگیهای دیگر است.ایجاد یک شخص حقیقی، بیشتر از یک گروه هدف، کاربرد دارد. این به این دلیل اتفاق میافتد که شما تمام مشکلات شخص را پیگیری میکنید و آن اطلاعات را با آنچه ارائه میکنید، مقایسه میکنید. این استراتژی، در نهایت منجر به تولید محتوایی میشود که به سؤالات آنها پاسخ داده و ارتباطی بین برند و مخاطب، ایجاد میکند.
تعیینکردن اهداف و KPI
هنگامی که شخصیت مخاطب را شناختید، باید اهداف استراتژیک و معیارهایی را که برای پیگیری موفقیت کمپین خود استفاده خواهید کرد، تعریف کنید.برخی از اهداف رایج بازاریابی محتوا شامل: افزایش ترافیک، افزایش فروش، آگاهی گسترده از برند، جذب مخاطب، کاهش هزینهها و… میشوند.هنگامی که اهداف خود را شناختید، میتوانید معیارهایی را برای ردیابی آنها تنظیم کنید. KPI ها معیارهایی هستند که ما بهعنوان پارامتری برای پیگیری نتایج بهدستآمده از طریق شروع بازاریابی کانتنت،، استفاده میکنیم.به یاد داشته باشید که این KPIها باید با اهداف شما مرتبط باشند.
فرایند خرید مخاطب را در نظر بگیرید
فرایند خرید، طی مراحلی به نام قیف بازاریابی انجام میشود. استراتژیهای بازاریابی ورودی، برای انتقال افراد از طریق قیف، انجام میشود.افراد معمولاً از بالای قیف شروع میکنند و در انتهای قیف که آماده خرید هستند، به پایان میرسند. طعمهای که آنها را ترغیب به خرید محصولات میکند، بازاریابی محتوا است.
بودجه تعیین کنید
بودجهبندی، بخشی ضروری از برنامهریزی استراتژی بازاریابی دیجیتال قوی است و این مقوله، برای بازاریابی محتوایی، مستثنی نیست. اما تا چه میزان برای بازاریابی محتوا هزینه میشود و مؤثرترین راهها برای تعیین بودجه مناسب برای شما چیست؟امروزه یک کسبوکار به طور متوسط، تقریباً ۲۵ تا ۳۰ درصد از بودجه بازاریابی خود را صرف شروع بازاریابی محتوایی میکند؛ بنابراین استراتژی محتوا، نقش مؤثری در میزان فروش سازمانها دارد.شما همچنین، نیاز به ایدهای دارید که در آینده چه محتوایی تولید کنید و چقدر میتوانید برای برونسپاری هر محتوا، هزینه کنید.اما باید در نظر داشته باشید که هرچقدر هزینه کنید، در ازای آن، خدمات دریافت میکنید؛ بنابراین، مراقب باشید که کمترین قیمت را به میزان مهارتهای موجود، ترجیح ندهید.
چگونگی محاسبه بازگشت سرمایه در بازاریابی محتوایی
بازگشت سرمایهگذاری یا ROI معیاری است که باید در همه استراتژیهای بازاریابی، از جمله شروع بازاریابی محتوایی، موردتوجه قرار گیرد؛ چرا که یکی از مهمترین و محبوبترین معیارها توسط مدیران بازاریابی، به شمار میرود. این یک معیار بسیار ساده است و یک ایده کلی از بازده سرمایه را ارائه میدهد. برای محاسبه ROI، کافی است مقدار هزینه شده را از مقدار بهدستآمده کم کنید و بر مقدار هزینه شده تقسیم کنید. این عملکرد، نقش بسزایی در تعیین اهداف و استراتژیهای خاص دارد.
اگر کمی زمان بگذارید تا این روش را در کسبوکار خود اعمال کنید، قطعاً نتایج خوبی خواهید دید؛ بهخصوص که تمام محتوایی که ایجاد میکنید به یک دارایی تجاری تبدیل میشود.
در پایان
شروع بازاریابی محتوایی یک استراتژی است که از مقالات وبلاگ، ویدئوها، راهنماها و موارد دیگر، برای جذب خریداران و کوتاه کرده چرخه فروش، استفاده میکند.همانطور که مشاهده کردید، آغاز بازاریابی کانتنت در هر استراتژی بازاریابی دیجیتال، امری ضروری است. ایجاد محیط مناسب برای مشتریان، نوشتن محتوای قانعکننده، درک نیازهای مشتریان و استفاده از کانالهای مناسب برای پاسخگویی، قطعاً کسبوکار شما را از سایر رقبا، متمایز میکند.اگر میخواهید گام بعدی را بردارید و از استراتژی خود استفاده کنید، کافی است محتوای سازمان خود را بررسی کنید. سپس، مناطقی را که سازمان شما موفق است و نقاطی که به بهبود نیاز دارند را شناسایی کرده و آن را کامل کنید.
اشتراک گذاری این مطلب در :
دیدگاهتان را بنویسید