کلمه کلیدی چیست؟ انواع کلمات کلیدی و ۵ روش شناسایی
هر وب سایتی برای دیده شدن در موتورهای جستجو به شناسایی کلمه کلیدی نیاز دارد. کلمات کلیدی در سئو به واژههایی گفته میشوند که به بهبود رتبه سایت کمک کرده و منجر به دیده شدن صفحات سایت میشود. این کلمات کلیدی، حتی با تغییرات الگوریتمهای گوگل هم پابرجا هستند. اما برای اینکه با تاثیر کلمههای کلیدی در رتبهگیری موتورهای جستجو، بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.
کلمه کلیدی چیست؟
کلمه کلیدی (Keyword) کلمه یا عبارتی است که برای بهبود سئو سایت در مطالب به کار گرفته میشود. این کلمهها همان سوالات و نیازهای کاربران هستند که در گوگل جستجو میشوند. کلمه کلیدی نقش بسیار مهمی در ترافیک سایت و دیده شدن وب سایت دارند. از این رو برای شناسایی و رتبه بندی صفحات وب سایت باید تحقیق و بررسیهای مختلفی انجام داد.
کاربرد کلمه کلیدی چیست؟
کلمه کلیدی نقش بسیار مهمی در بهینه سازی موتورهای جستجو دارد. جذب کاربرها برای مطالعه محتوای تولید شده نیاز به استفاده از کلمه کلیدی دارد. در حقیقت رابطه میان سئو و محتوا با کلمات کلیدی معنا پیدا میکنند. هر چه کلمات کلیدی به کارگرفته شده در متن با عبارت جستجو شده از سمت کاربر مطابقت داشته باشد، رتبه وب سایت را ارتقا میدهد.
به طور مثال: اگر یک فروشگاه آنلاین لوازم دیجیتال دارید باید برای کلمه کلیدیهایی مانند: بهترین لپ تاپ، گوشی ایفون، تجهیزات جانبی گوشی و موارد دیگر رقابت کنید.
رتبه کلمه کلیدی نشان دهنده، جایگاه سایت در موتورهای جستجو است. از این رو باید با توجه به قوانین سئو برای بهبود رتبه وب سایت تلاش کرده تا مخاطبهای بیشتری را جذب کرد.
چرا کلمات کلیدی مهم هستند؟
کلمات کلیدی مهم هستند، زیرا کاربر به دنبال همان چیزی است که در گوگل جستجو میکند. هدف از استفاده کلمات کلیدی رتبهگیری و دیده شدن در نتایج اول گوگل است. کلمات کلیدی که انتخاب میکنید، روی نوع ترافیک به دست آمده تاثیر خواهد گذاشت و میتواند تعداد مخاطبها را افزایش دهد.
برای اینکه رتبه محتوای تولید شده وب سایت شما بتواند در موتورهای جستجو نمایش داده شود، نیاز است که از طریق ابزارهای مختلف، کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را جستجو کرد.
انواع کلمات کلیدی
هر چه درک بهتری از انواع کلمات کلیدی داشته باشید، راحتتر میتوانید در فضای آنلاین حضور پیدا کنید. حضور آنلاین کسب و کارها هنگامی تاثیرگذار خواهند بود که دیده شوند. از این رو مهم است که انواع کلمات کلیدی را شناسایی کرد که مهمترین آنها عبارتند از:
کلمات کلیدی کوتاه (Short-tail Keywords)
کلمات کلیدی کوتاه به طور معمول از دو کلمه کوتاه تشکیل میشوند. این کلمات به دلیل رقابت بالایی که دارند، نرخ تبدیل پایینتری هم خواهند داشت. به طور مثال کلمه کلیدی کفش ورزشی برای وب سایتهای فروشگاه آنلاین ورزشی اهمیت دارد.
کلمات کلیدی میانی (Body Keywords)
کلمات کلیدی میانی به طور معمول بین دو تا سه کلمه هستند و جایگاه خاصی دارند. این دسته از کلمات کلیدی نه کوتاه و نه بلند هستند، از این رو رقابت میانی دارند. به طور مثال کفش ورزشی نایک جایگاه ویژهای بین کلمات کلیدی دارد.
کلمات کلیدی بلند (Long-tail Keywords)
کلمات کلیدی بلند به طور معمول از عبارتهای طولانی تشکیل شدهاند و برای جستجوهای خاص استفاده میشوند. به دلیل رقابت کمتری که این کلمات کلیدی دارند، احتمال افزایش رنک وب سایت در موتورهای جستجو بیشتر است. به طور مثال خرید آنلاین کفش ورزشی برای پیادهروی میتواند یک مزیت برای رتبهگیری در وب سایت باشد.
انواع کلمات کلیدی بر اساس هدف کاربر
کلمات کلیدی با توجه به نیاز و هدف کاربر شناسایی و به کار گرفته میشوند. این دسته از کلمات کلیدی در جدول زیر آورده شدهاند.
کلمه کلیدی | توضیحات |
کلمات کلیدی اطلاعاتی (Informational Keywords) | کلمه کلیدی به کار رفته برای کسب اطلاعات بیشتر درباره یک موضوع است. |
کلمات کلیدی ناوبری (Navigational Keywords) | افرادی که به دنبال دسترسی مستقیم به یک صفحه از سایت هستند از این کلمه کلیدی استفاده میکنند. |
کلمات کلیدی تجاری (Commercial Keywords) | کاربرها با جستجوی این کلمه کلیدی به دنبال محصول خاصی هستند. |
کلمات کلیدی تراکنشی (Transactional Keywords) | کاربرها برای عمل خاص یا اقدامی از این نوع کلمات استفاده میکند. |
کلمات کلیدی رقابتی (Competitive Keywords) | این نوع کلمه کلیدی برای رقابت یک محصول یا صفحهای با سایر وب سایتها استفاده میشود. |
کلمات کلیدی بر اساس نوع محتوا (Content Keywords) | از این نوع کلمات کلیدی برای تولید محتوای بلاگ، ویدئوها و اینفوگرافیک استفاده میشود. |
کلمات کلیدی مرتبط با برند (Branded Keywords) | این نوع از کلمات کلیدی برای برند خاص یا نام تجاری به کار گرفته میشوند. |
چگونه کلمات کلیدی را پیدا کنیم؟
برای پیدا کردن کلمات کلیدی نیاز است که از روشهای مختلف و ابزارهای گوناگون آنلاین استفاده کرد. ابزارهای تحقیقات کلمه کلیدی به دو صورت رایگان و پولی ارائه میشوند که مهمترین آنها به شرح زیر هستند.
ابزار تحقیق کلمه کلیدی Google Keyword Planner
Google Keyword Planner به عنوان یک ابزار تحقیق و آنالیز کلمات کلیدی شناخته میشود که برای کمپینهای تبلیغاتی هم مناسب خواهند بود. از Keyword Planner میتوان برای حجم زیادی از اطلاعات محلی و جهانی استفاده کرد تا رقابت کلمه کلیدی را نشان دهد.
ابزار تحقیق کلمه کلیدی Bing Webmaster
بینگ یکی از ابزارها و محصولات شرکت مایکروسافت است که برای تحقیق کلمات کلیدی به کار گرفته میشود. کاربرها در بخش Keyword Research میتوانند کلمات کلیدی خود را جستجو کنند تا میزان اهمیت و رقابت آن را بررسی کرد. همچنین میتوان سفارش سازی کلمه کلیدی را بر اساس کشور، زبان و بازه زمانی جستجو کرد.
ابزار تحقیق کلمه کلیدی Google Trends
گوگل ترندز یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی است که برای بررسی روند جستجو کاربرها استفاده میشود. با این ابزارها میتوان دادههای مختلفی را جستجو کرد تا به اطلاعات تکمیلی رسید. همچنین گوگل ترندز قابلیت مقایسه و جستجو کلمههای کلیدی بر اساس بازههای زمانی را هم دارد و میتوان موقعیت جغرافیایی را هم اعلام کند.
ابزار تحقیق کلمه کلیدی Google Search Console
سرچ کنسول گوگل یک ابزار پیشرفته تحقیق کلمه کلیدی است. با این ابزار میتوان عملکرد کلمات کلیدی را در ۹۰ روز گذشته بررسی کرد و اطلاعات کاملی به دست آورد. برای بهینه سازی تحقیق کلمه کلیدی بهتر است که از سرچ کنسول گوگل استفاده کرد تا بهبود وضعیت سئو، تضمین شدهتر باشد.
معیارهای انتخاب کلمات کلیدی
کلمههای کلیدی با توجه به یکسری فاکتورها و معیارهای مختلف انتخاب میشوند. مهمترین ویژگی و معیاری که برای کلمات کلیدی باید استفاده کرد عبارتند از:
- میزان رقابت
- مرتبط بودن کلمه کلیدی
- طول کلمه کلیدی
- هدف جستوجو
- حجم جستوجو
هریک از این معیارهای انتخاب کلمات کلیدی باید با توجه به نوع کسب و کار و فعالیتی که انجام میدهید، انتخاب شوند. ارتقای رتبه وب سایت نیاز به رعایت فاکتورهای گفته شده دارد، از این رو بهتر است که با یک متخصص سئو و مدیر محتوا در ارتباط بود تا تولید محتوای هدفمند انجام داد.
چگونه از کلمات کلیدی استفاده کنیم؟
برای اینکه بتوان از کلمات کلیدی در جهت ارتقای رتبه وب سایت استفاده کرد، نیاز است هدفگذاری را بر اساس نیت جستجوی کاربرها برنامهریزی کرد. از کلمات کلیدی طولانیتر برای رتبهگیری استفاده کنید. هرچه کلمه کلیدی طولانیتر و خاصتر باشد، رقابت کمتری دارد و همین باعث میشود تا مخاطب با توجه نیاز خود، کلمه کلیدی دقیقتری را جستجو کند.
از کلمات کلیدی در سوالات متداول استفاده کنید تا بیشتر در معرض دید باشید. همچنین بر محتوای تخصصی و قابل اعتماد از سوی گوگل تمرکز کنید تا مخاطب هدفمندتری جذب وب سایت شما شود.
در آخر تحلیل و مانیتورینگ را برای عملکرد کلمات کلیدی انجام دهید تا موقعیت بهتری در نتایج جستجو به دست آورید.
جستجوی بهترین کلمه کلیدی در پابلیکا
کلمه کلیدی یکی از اصلیترین معیارهای مهم رتبهبندی وب سایت است. از این رو باید از فرد متخصص برای شناسایی و بررسی کلمات کلیدی استفاده کرد. پابلیکا به عنوان یکی از سایتهای خدمات دهی تولید محتوا و خدمات سئو شما را در تحقیق و بررسی کلمات کلیدی کمک میکند.
کافی است که با کارشناسهای پابلیکا در ارتباط باشید تا با بررسی و تحقیق درباره کلمات کلیدی بتوان رتبه وب سایت را ارتقا داد. همچنین ما در این متن سعی کردهایم که درباره اهمیت کلمه کلیدی توضیحاتی ارائه کنیم. اما اگر سوال یا ابهامی دارید که در این متن به آن اشارهای نشده است میتوانید در انتهای همین مطلب و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید.
اشتراک گذاری این مطلب در :
کلمات کلیدی یکی از اصولیترین و پایهترین مواردی هستند که برای بهبود سئو استفاده میشوند.
مخاطب و کاربر برای برطرف کردن نیاز خود از کلمات کلیدی استفاده میکنند و باید این کلمات در محتوا باشند تا مخاطب آن را پیدا کند.
کلمات کلیدی بلند، میانه و بلند
برای جذب مخاطب و بهبود رتبه وب سایت
بله. استفاده بیش از حد کلمات کلیدی باعث میشود تا ابزارهای گوگل حساس شده و محتوا را اسپم بدانند.
دیدگاهتان را بنویسید