چگونه با محتوای جذاب مخاطبان خود را جذب کنیم؟

پابلیکا / بازاریابی محتوا / چگونه با محتوای جذاب مخاطبان خود را جذب کنیم؟
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
اصول بازاریابی محتوایی

در دنیای امروز که درصد قابل توجهی از کسب و کارها به صورت اینترنتی فعالیت می‌کنند با توجه به وضعیت رقابتی که در این فضا برای جذب مخاطبان بیشتر وجود دارد، تولید محتوای جذاب است. تولید محتوای جذاب یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند باعث تمایز یک کسب و کار در دنیای اینترنت با سایر کسب و کارها شود. هر چه این محتوا جذاب‌تر باشد می‌تواند مخاطبان بیشتری را به سمت کسب و کار شما جذب کند. مخاطبان یک کسب و کار از نسل‌ها و نژادهای مختلف هستند اما یک نقطه مشترک در بین همه آن‌ها وجود دارد که به محتوای جذاب علاقمند هستند و در صورتی که در تولید محتوا به خوبی عمل کنید می‌توانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

چرا به تولید محتوای جذاب نیاز داریم؟

در دنیای امروز بازاریابی محتوایی یکی از اقداماتی است که می‌تواند باعث دگرگونی همه مشاغل از جمله مشاغل سنتی شود که اولین قدم برای موفقیت در این راه تولید محتوای جذاب است. همه مشاغل و کسب و کارها ممکن است با توجه به ماهیتی که دارند جذاب و سرگرم کننده نباشند اما دلیل بر این نیست که نمی‌توان برای این کسب و کارها یک محتوای جذاب تولید کرد. تولید محتوای جذاب یکی از بهترین راهکارها برای افرادی است که قصد رسیدن به رشد و شکوفایی در کسب و کار خود دارند.

نکات مهم در تولید محتوای جذاب

روش‌های تولید محتوای جذاب

اگر قصد دارید برای توسعه و پیشرفت کسب و کار خود از بازاریابی محتوایی استفاده کرده و به تولید محتوای جذاب بپردازید، با رعایت یک سری نکات می‌توانید در این مسیر گام برداشته و با محتوای اصولی و متناسب با کسب و کار خود مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

گام اول: تمرکز بر روی مباحث عملی

یک قاعده مهم که در تولید محتوا باید مد نظر قرار بگیرد، این است که محتوا باید کاربردی باشد. در واقع زمانی یک محتوا برای مخاطب جذاب است که خاصیت عملی داشته باشد. در تولید محتوا بر روی موضوعاتی تمرکز کنید که جنبه راهنما و کاربردی داشته باشند. هر چه محتوا حاوی پیشنهادهای عملی برای مخاطبان در حوزه مربوطه باشد جذاب‌تر بوده و می‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند.

گام دوم: استفاده از عکس و فیلم

در تولید محتوا برای حوزه کاری خود از مهم‌ترین قوه انسان، یعنی قوه بینایی غافل نشوید. قدرت بصری بالا در انسان باعث می‌شود که جذب مطالبی شود که از عناصر تصویری استفاده می‌کنند. استفاده از تصویر و فیلم‌های جذاب در محتوا کمک می‌کند که مطلب از یکنواخت بودن خارج شده و جذابیت بیشتری برای مخاطب پیدا کند. در استفاده از عکس و فیلم در محتوا به این نکته توجه کنید که این عناصر تصویری باید از نظر موضوعی مرتبط با محتوای تولید شده باشند. عکس و فیلم در قسمت‌های مختلف محتوا باعث می‌شود که مخاطب از بار سنگین حجم مطالب نجات پیدا کرده و محتوا جذاب‌تر به نظر برسد.

گام سوم: شخصی‌سازی نوشته‌ها

محتوای تولید شده توسط شما برای کسب و کار زمانی جذاب خواهد بود که نوشته‌ها بتوانند صدای شما را به گوش مخاطب برسانند. در واقع این حرف شخصی شما است که محتوا را برای مخاطب جذاب می‌کند. تکرار و استفاده از یک سری حرف‌های شعاری نه تنها جذابیتی برای مخاطبان ندارد بلکه می‌تواند آن‌ها را از کسب و کار شما دور کند. در صورتی که در تولید محتوا از تکنیک‌های شخصی‌سازی لحن نوشته استفاده نکنید نمی‌توانید اعتبار برند خود را افزایش دهید.

گام چهارم: استفاده از شوخ‌طبعی در محتوا

یکی از موضوعاتی که باعث جذب بیشتر مخاطبان می‌شود، طنز و خنده است. یک محتوای کسل کننده با استفاده از کمی حس شوخ‌طبعی می‌تواند به یک محتوای جذاب برای مخاطبان تبدیل شود. در تولید محتوا برای مطلب حرفه‌ای و جدی می‌توانید کمی از حس شوخ‌طبعی و طنز استفاده کنید. این موضوع باعث می‌شود که جذابیت خاصی به محتوا اضافه شود و مخاطب بیشتری جذب آن شود.

گام پنجم: استفاده از قصه در روایت محتوا

اصول تولید محتوای متنی

قصه‌ها به این دلیل که ساده و قابل فهم هستند همیشه مورد توجه مخاطب قرار دارند. به همین دلیل بسیاری از معلمان مطالب درسی سخت و کسل کننده را از طریق قصه و داستان به یک روایت جذاب و قابل فهم تبدیل می‌کنند. در تولید محتوا تلاش کنید که آن را با داستان و قصه‌گویی گره بزنید؛ استفاده از اعداد و ارقام و ارائه آمار مختلف حوصله مخاطب را سر می‌برد و نه‌تنها جذابیتی ندارد بلکه باعث می‌شود تا مخاطب از محتوای شما دور شود. در تولید محتوا به این فکر کنید که قصد دارید مخاطب را در یک سفر با خود همراه کنید؛ پس سعی کنید که محتوا دارای یک آغاز، فراز و فرود باشد تا بتواند به بهترین شکل مخاطب را همراه کند.

گام ششم: استفاده از عنصر غافلگیری

در تولید محتوا به منظور جذب مخاطبان بیشتر باید از عنصر غافلگیری استفاده کنید. محتواهایی که در دنیای اینترنت بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند، محتواهایی هستند که توانسته‌اند کنجکاوی مخاطب را تحریک کنند و شرایطی را رقم بزنند که مخاطب تا انتها همراه محتوا باشد. تولید محتوا با یک عنوان جذاب و کنجکاوی برانگیز و همچنین ارائه اطلاعات و داده‌های تعجب‌آور می‌تواند مخاطب را مجذوب کند.

گام هفتم: محتوا را عملی کنید

تولید محتوایی که در آن مراحل و توصیه‌هایی که به مخاطب ارائه می‌شود به صورت گام به گام و عملی پیش برود باعث می‌شود که مخاطب موضوع را قابل اجرا دانسته و تا انتها همراه آن باشد. در واقع زمانی که مخاطب حس کند محتوایی که مشاهده می‌کند کاربردی و عملیاتی است، جذب آن خواهد شد. در تولید محتوا تلاش کنید مطالبی که ارائه می‌شود به نحوی باشد که مخاطب احساس کند می‌تواند از این مطالب در زندگی شخصی و کاری خود استفاده کند.

 

گام هشتم: کمک گرفتن از رسانه‌های مختلف

در تولید محتوا نباید به استفاده از متن کفایت کرد؛ زیرا محتوایی برای مخاطبان جذابیت دارد که چند بعدی باشد و عناصر مختلف در آن به کار رفته باشد. استفاده از تصاویر اینفوگرافیک و عکس‌های مرجع به منظور بیان دقیق‌تر موضوع می‌تواند جذابیت محتوا برای مخاطب را افزایش دهد. در واقع هر چه عناصر بصری افراد در مواجهه با یک محتوا درگیر شود، محتوا جذاب‌تر بوده و مخاطبان بیشتری جذب کسب و کار شما می‌شوند.

گام نهم: پیوند دادن محتوا به اخبار جدید

یکی از اصول مهم در بازاریابی محتوایی این است که همیشه سبز بمانید؛ در واقع محتوا باید به گونه‌ای تولید شده باشد که تا جای ممکن زود منقضی نشود و برای چندین سال قابل استفاده باشد. برای این کار می‌توانید در حوزه کاری خود اخبار و موضوعاتی که باعث شده مخاطبان زیادی جذب آن شوند را پیدا کرده و از محتوای خود به آن‌ها پیوند دهید. این کار باعث می‌شود تا زمانی که این موضوعات داغ هستند محتوای شما نیز در روند باقی بماند.

گام دهم: استفاده از آمار منحصر به فرد

در تولید محتوا به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از مطالب نامعتبر می‌تواند باعث دوری مخاطب شود. استفاده از مطالب و اسناد معتبر در محتوا باعث می‌شود که کسب و کار شما در نظر مخاطب معتبر جلوه کرده و ارتباط بهتری با شما برقرار کند. برای تولید محتوا داده‌های حقیقی و آمارهای معتبر را پیدا کرده و مورد استفاده قرار دهید.

گام یازدهم: نشان دهید مخاطب را می‌شناسید

در صورتی که محتوا را برای همه تولید کنید احتمالا جذاب نخواهد بود. در تولید محتوا باید با توجه به موضوع گروه‌های خاص مخاطب را در نظر بگیرید تا محتوای شما جذاب به نظر برسد. این کار نشان می‌دهد که شما مخاطب خود را شناخته‌اید و بر این اساس تولید محتوا کرده‌اید که می‌تواند باعث جذب مخاطبان بیشتری به کسب و کار شما شود. ابتدا مخاطبان خود را شناسایی کرده و موضوع را طوری شرح دهید که مخاطب بتواند با آن هم‌ذات‌پنداری کند و به خوبی با آن ارتباط برقرار نماید.

گام دوازدهم: از بحث و جدال و موضع‌گیری مخاطب نترسید

اهمیت تولید محتوای متنی

برخی از کسب و کارها در تولید محتوا سعی می‌کنند به موضوعات جنجالی و بحث‌برانگیز نپردازند تا از سوی برخی از مخاطبان یا مشتریان واکنش منفی دریافت نکنند. محافظه‌کاری در تولید محتوا باعث جذابیت آن نمی‌شود. از واکنش و موضع‌گیری مخاطبان نسبت به محتوا نترسید و با استفاده از موضوعات جنجالی و بحث‌برانگیز جذابیت محتوا را افزایش دهید.

 

جمع‌بندی

یکی از بهترین روش‌های جذب مخاطب برای کسب و کارهای مختلف که امروزه درصد زیادی از آن‌ها در فضای اینترنت و به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند، استفاده از اصول بازاریابی محتوایی و تولید محتوای جذاب است. تولید محتوای جذاب اصلی‌ترین روشی است که برای جذب مخاطبان بیشتر از طریق اینترنت و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش بسیار مهمی در جذب مخاطبان به کسب و کارهای مختلف ایفا می‌کند. رعایت یک سری از اصول در تولید محتوا می‌تواند به میزان قابل توجهی مخاطبان یک کسب و کار را افزایش دهد. هر چه محتوا برای مخاطبان جذاب‌تر و کاربردی‌تر باشد می‌تواند آن‌ها را با خود همراه کرده و از این طریق مخاطبان بیشتری را جذب کند. اگر قصد دارید کسب و کار خود را به مخاطبان بیشتری معرفی کنید، می‌توانید از اصول تولید محتوا و بازاریابی محتوایی به بهترین شکل استفاده کنید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 13 =