نکات کلیدی سئو برای استفاده از پروتکل https در وب‌سایت

پابلیکا / سئو / نکات کلیدی سئو برای استفاده از پروتکل https در وب‌سایت
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۰۱ مهر ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
پروتکل https چیست؟

پروتکل https ، یک نسخه امن از HTTP است که پروتکل اولیه‌ای است که برای ارسال داده‌ها بین مرورگر و وب‌سایت، استفاده می‌شود. پروتکل https، برای افزایش امنیت انتقال داده‌ها رمزگذاری شده است. این امر، به‌ویژه زمانی دارای اهمیت است که کاربران، داده‌های حساس را منتقل می‌کنند. این داده‌ها شامل: ورود به‌حساب بانکی، سرویس ایمیل و… است.

همه وب‌سایت‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که نیاز به اعتبار ورود دارند، باید از این پروتکل، استفاده کنند. در مرورگرهای مدرن مانند کروم، وب‌سایت‌هایی که از HTTPS استفاده نمی‌کنند، متفاوت از آنهایی که از HTTPS استفاده می‌کنند، علامت‌گذاری می‌شوند.

چندی پیش، گوگل اعلام کرد که تغییر یک وب‌سایت به HTTPS باعث افزایش رتبه آن سایت، می‌شود. بسیاری از مردم نیز، این طرز فکر را دارند. اما به‌راستی تفاوت HTTP  با HTTPS چیست؟ تأثیر پروتکل https بر سئو چیست؟ با ما در ادامه این مطلب، همراه باشید تا جواب این سؤال‌ها را بدانید.

پروتکل https چیست؟

 

HTTPS، مخفف Hypertext Transfer Protocol Secure است. این پروتکل، به‌عنوان افزونه یا نسخه ایمن HTTP است. از HTTPS، عمدتاً برای اطمینان از امنیت داده‌های ارسال شده، بین وب‌سایت و مرورگر، استفاده می‌شود. این پروتکل، به طور گسترده در اینترنت استفاده شده و برای برقراری ارتباط امن، استفاده می‌شود. این پروتکل از پورت شماره ۴۴۳ برای انتقال داده استفاده می‌کند. همچنین، به‌عنوان HTTP over SSL نیز، نامیده می‌شود؛ زیرا پروتکل‌های ارتباطی HTTPS، با استفاده از لایه سوکت امن SSL،  رمزگذاری می‌شوند.

پروتکل https، به طور پیش‌فرض با مرورگرهای مختلف سازگار است. آن دسته از سایت‌هایی که نیاز به اعتبار ورود دارند، باید از پروتکل HTTPS برای ارسال داده استفاده کنند. این کار به کاربران اجازه می‌دهد تا یک اتصال رمزگذاری شده امن ایجاد کنند و به محافظت از اطلاعات آنها در برابر سرقت، کمک می‌کند.

مکانیسم امنیتی، با افزودن یک گواهی SSL به وب سرور شما ایجاد می‌شود. این مکانیسم، پس از نصب، به‌عنوان یک نماد قفل سبزرنگ در نوار آدرس مرورگر شما ظاهر می‌شود.

مزایای استفاده از پروتکل https در سئو وب‌سایت

استفاده از پروتکل https چه مزایایی در سئو دارد؟

پروتکل https، امنیت مورد‌نیاز و حتی تقاضای بسیاری از کاربران وب را فراهم می‌کند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید سایت شما توسط گوگل به سایر رقبا ترجیح داده شود، استفاده از آن، راه‌حلی مناسب است. تأثیر پروتکل https بر سئو، امری غیرقابل‌انکار است. چرا که مانند سئو pbn رتبه سایت را افزایش می‌دهد.

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، گوگل افزایش جزئی در رتبه‌بندی سایت‌هایی که از HTTPS استفاده می‌کنند را تأیید کرده است. مانند بسیاری از سیگنال‌های رتبه‌بندی، استفاده از آن به‌تنهایی دشوار است؛ اما قطعاً ارزش توجه‌کردن را دارد.

پروتکل https، با تأیید صحت وب‌سایت در سرور، جلوگیری از دست‌کاری شخص ثالث و امن‌تر کردن وب‌سایت برای بازدیدکنندگان، اعتماد مخاطبان را جلب می‌کند. همچنین، با رمزگذاری تمام ارتباطات مانند URLها و حریم خصوصی، امنیت وب‌سایت را تضمین کرده و برای اهداف SEO استفاده می‌کند. این پروتکل به نوبه خود، از داده‌های مهم، مانند: شماره‌های کارت‌های اعتباری و سابقه مرور افراد، محافظت می‌کند.

دلایل اهمیت استفاده از پروتکل https برای سئو

موتور جستجوی گوگل، HTTPS را به‌عنوان یکی از برترین پروتکل‌ها و رتبه‌بندی‌های امنیتی خود، اضافه کرده است. این بدان معناست که الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل، وب‌سایت‌های دارای HTTPS را نسبت به تگ‌های HTTP، مهم‌تر در نظر می‌گیرند. در نتیجه، آن‌ها را در صفحات نتایج موتورهای جستجو یا سرپ، رتبه‌بندی می‌کنند. علاوه بر این، گوگل، وب‌سایت‌های ناامن را شناسایی کرده و آنها را گزارش می‌کند تا اقدامات امنیتی لازم را انجام دهند. باید در نظر داشته باشید که هر‌چه یک سایت امن‌تر باشد، وزن آن در چشم گوگل، بیشتر می‌شود.

در ادامه، به برخی از دلایل اهمیت پروتکل https، برای سئو وب‌سایت، اشاره می‌کنیم.

فراهم‌کردن یک پوشش امنیتی برای وب‌سایت

وب‌سایت‌هایی که دارای پروتکل https هستند، به‌خصوص، وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک، به‌احتمال زیاد تجربه مرور بهتر و ایمن‌تری را برای کاربران فراهم می‌کنند. ایده اصلی این پروتکل، در پس افزودن گواهی SSL رمزگذاری انتقال داده است. این داده‌ها شامل اطلاعات حساس کاربر مانند: رمز عبور، ورود به سیستم، جزئیات حساب و… است.

تنها وب‌سایت‌ها و کاربران، دارای کلید خصوصی، برای رمزگشایی و خواندن داده‌ها هستند. این رمزگذاری، مانع از به خطر انداختن وب‌سایت‌های مهم و داده‌های کاربر، توسط هکرها می‌شود.

بهبود رتبه‌بندی در صفحات جستجوی گوگل

با نگاهی دقیق‌تر، متوجه خواهید شد که تقریباً تمام نتایج جستجوی برتر، دارای پروتکل https هستند. این به این دلیل است که همان‌طور که گوگل بیان کرده است، وب‌سایت‌هایی با توکن‌های SSL را به سایر وب‌سایت‌ها ترجیح می‌دهد. دلیل این امر، این است که هر چه بازدیدکننده در یک سایت ایمن‌تر باشد، وزن بیشتری در SERP گوگل دارد. اگر رقبای شما وب‌سایت امنی دارند و شما ندارید، دیریازود در نتایج جستجو، رتبه بالاتری از شما خواهند داشت.

ساخت پلتفرم‌های AMP بهینه‌سازی شده

آیا تابه‌حال به نماد رعدوبرق در صفحه نتایج جستجو توجه کرده‌اید؟ این نماد، نشان می‌دهد که وب‌سایت شما یا آن صفحه خاص، برای AMP بهینه شده است. AMP یک چارچوب متن‌باز HTML است که برای بهینه‌سازی وب‌سایت شما ایجاد شده است. AMP، به بارگذاری سریع‌تر صفحات وب‌سایت کمک می‌کند. همچنین، نرخ پرش را کاهش داده، پلتفرم‌ها را کاربرپسند  و سئو را بهبود می‌بخشد. بااین‌حال، برای فعال‌کردن AMP در وب‌سایت خود، باید گواهی SSL داشته باشید.

باعث ایجاد حس اعتماد در مخاطبان می‌شود

جرایم سایبری با سرعت ثابتی درحال‌رشد است. تجزیه‌و‌تحلیل اینکه آیا اتصال وب‌سایت شما ایمن است یا خیر، امری مهم است. هیچ کاربری نباید از یک وب‌سایت ناایمن تراکنش انجام دهد.

برای اطمینان از اینکه بازدیدکنندگان وب‌سایت، برند شما را معتبر می‌دانند و به آن اعتماد دارند، یک لایه امنیتی با گواهی SSL اضافه کنید. هر‌چه وب‌سایت شما ایمن‌تر باشد، بازدیدکنندگان شما از تعامل بیشتری برخوردار خواهند بود. این کار همچنین به معنای نرخ تبدیل بالاتر است.

افزایش نرخ تبدیل و کلیک

اگر بازدیدکنندگان، یک سایت ناامن را شناسایی کنند، باید در تعامل با آن تردید کنند. دلیل آن، وجود برندهای رقابتی با شبکه‌های امن است. اگرچه بسیاری ادعا می‌کنند که این روش خوبی برای افزایش بازدید است، اما تعداد کلیک‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. این به معنای نرخ کلیک پایین است. از طرف دیگر، یک وب‌سایت امن، به دلایل واضح، نرخ کلیک و تبدیل بالاتری را نشان می‌دهد.

چگونه برای بهبود سئو سایت پروتکل HTTP را به HTTPS تغییر دهیم؟

نحوه تغییر پروتکل http به https

بسیاری از کارشناسان سئو، استدلال می‌کنند که به‌طورکلی هیچ مشکل واقعی برای تغییر از HTTP به HTTPS وجود ندارد. گوگل، استفاده از پروتکل https را به یکی از دلایل رتبه‌بندی‌های برتر خود، تبدیل کرده است، از همین رو، بهینه‌سازان وب‌سایت، برای بهینه‌سازی و ایمنی کاربر، بیش‌ازپیش، دستور دارند که آن را دنبال کنند.

 

برای اینکه در مسیر درست حرکت کنید، مهم است که چند قدم بردارید تا ترافیک وب‌سایت شما در طول انتقال پروتکل، آسیب نبیند. برای شروع، به Google بگویید که سایت خود را از HTTP به HTTPS منتقل می‌کنید.

در ادامه، برخی از مراحل توصیه شده توسط Google برای مهاجرت از HTTP به HTTPS آورده شده است.

  • سعی کنید از گواهینامه‌های کلید ۲۰۴۸ بیتی برای تغییر پروتکل، استفاده کنید.
  • تصمیم بگیرید که آیا یک گواهینامه SSL تک، علامت عام یا چند دامنه را انتخاب کنید.
  • از URLهای نسبی برای منابعی که از دامنه‌های مشابه استفاده می‌کنند، استفاده کنید.
  • مطمئن شوید txt سایت HTTPS شما را می‌خزد.
  • در صورت امکان، همه صفحات را در موتورهای جستجو، فهرست کنید.
  • از استفاده از متا تگ‌های غیر نمایه‌سازی برای فایل txt خودداری کنید.
  • برای ردیابی انتقال از HTTP به HTTPS از ابزارهای تجزیه‌و‌تحلیل مناسب و کنسول جستجوی گوگل، استفاده کنید.

برای دریافت گواهی پروتکل http، یک درخواست امضای گواهی CSR در وب سرور ارسال کنید. سپس، برنامه سرور را برای ایجاد CRS انتخاب کنید. پس از آن، الگوریتم‌های مورد‌نظر خود را انتخاب کنید. در نهایت، مدت اعتبار گواهی را انتخاب کرده و مراحل آن را به اتمام برسانید.

کلام پایانی

با تغییر از HTTP به HTTPS، به گوگل می‌گویید که اولین قدم را در ارائه یک تجربه کاربری ایمن، برداشته‌اید. این موضوع، برای گوگل به‌قدری کافی است که مزایای بی‌شماری را در اختیار شما قرار دهد. البته تأثیر پروتکل https بر سئو را نمی‌توان نادیده گرفت.  با تاکتیک‌های اضافی سئو، می‌توانید، رتبه سایت خود را بیش‌ازپیش، افزایش داده و به جایگاه بالایی در SERP برسید.

اگر وب‌سایتی دارید که قبلاً HTTPS را فعال کرده است، اکنون زمان آن است که روی سایر تاکتیک‌های بهینه‌سازی موتور جستجو تمرکز کنید. چرا که از این طریق می‌توانید، رتبه وب‌سایت خود را بهبود بخشید. اما قبل از ادامه، بهتر است با استفاده از ابزار Qualys Lab گوگل، سطح امنیتی سایت و تنظیمات آن را نیز، تست و تأیید کنید. هر چه نسبت به اعمال خود در سایت، اطمینان بیشتری داشته باشید، شانس موفقیتتان، بیشتر است.

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که هنوز در انتخاب پروتکل https تردید دارید، وقت آن است که به‌یقین برسید! زیرا به‌هر‎‌حال اکثر وب‌سایت‌ها در این مسیر، حرکت می‌کنند.

 

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + سیزده =