دیجیتال مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟ راهنمای جامع

پابلیکا / بازاریابی دیجیتال / دیجیتال مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟ راهنمای جامع
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
دیجیتال مارکتینگ چیست

بازاریابی یکی از ارکان مهم در معرفی محصولات و خدمات به مشتریان و افزایش فروش و درآمدزایی در کسب و کارهای مختلف است که به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. دیجیتال مارکتینگ یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های بازاریابی به حساب می‌آید که در دنیای امروز به لطف پیشرفت و توسعه استفاده از اینترنت بیشتر از قبل مورد توجه قرار دارد. در واقع کلیه فعالیت‌هایی که در دنیای آنلاین به منظور تبلیغات، فروش بیشتر محصولات و خدمات و برندسازی انجام می‌گیرند جزو دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آیند. امروزه شغل بازاریابی آنلاین به لطف توسعه و فراگیر شدن استفاده از اینترنت به یکی از کسب و کارهای مهم با درآمد بالا تبدیل شده است که افراد زیادی راغب به فعالیت در این شغل هستند. اما سوالی که این افراد در ابتدای راه با آن مواجه می‌شوند این است که دیجیتال مارکتینگ را از کجا باید شروع کنیم؟

دیجیتال مارکتینگ چیست و چه شاخه‌هایی دارد؟

تعاریف مختلفی برای بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ می‌توان ارائه کرد اما به طور کلی نوعی از بازاریابی محسوب می‌شود که به منظور فروش محصولات مختلف یا ارائه خدمات انجام می‌شود و تفاوت آن با سایر روش‌های بازاریابی این است که در فضای اینترنت و با استفاده از ابزارهای دیجیتال انجام می‌شود. به بیان ساده‌تر دیجیتال مارکتینگ یک روش بازاریابی با بکارگیری ابزارهای آنلاین است.

افرادی که قصد دارند وارد فعالیت در این حوزه شوند و از این راه کسب درآمد داشته باشند، در قدم اول و شروع کار باید با مفاهیم دیجیتال مارکتینگ آشنا شوند. یکی از مهم‌ترین مفاهیم در این حوزه آشنایی با زیرشاخه‌های بازاریابی دیجیتال است. هر یک از این زیرشاخه‌ها حوزه فعالیت خاص خود را دارند و افراد می‌توانند بر اساس علاقه و نیاز خود در یکی از این زیرشاخه‌ها به فعالیت و کسب درآمد بپردازند.

طراحی وب سایت

در دنیای امروز که شاهد توسعه و فراگیری استفاده از اینترنت در همه امور زندگی انسان هستیم، داشتن یک سایت برای کسب و کارها به منظور رسیدن به موفقیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. داشتن یک وب‌سایت که با طراحی اصولی و حرفه‌ای نقش مهمی در پیشرفت و توسعه یک کسب و کار ایفا می‌کند. طراحی سایت یکی از زیرشاخه‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آید که بدون آن برخی از فعالیت‌ها و زیرشاخه‌ها مانند سئو، تبلیغات اینترنتی و غیره قابلیت اجرا نخواهند داشت.

سئو سایت

سئو یا Search Engine Optimizing به معنای بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو به ویژه موتور جستجوی گوگل است. سئو یکی از محبوب‌ترین زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آید که در آن افراد می‌توانند با استفاده از یک سری فعالیت‌ها و تکنیک‌ها مانند تولید محتوا، لینک‌سازی داخلی و خارجی، سئو تکنیکال، تحلیل و آنالیز سایت و غیره، ترافیک ارگانیک به وب‌سایت را افزایش داده و از این طریق باعث بهبود رتبه آن در صفحه نتایج موتورهای جستجو شوند. زیرشاخه سئو یکی از مهارت‌های مهم با درآمد بالا در حوزه بازاریابی آنلاین به حساب می‌آید که افراد علاقمند با یادگیری آن می‌توانند درآمد خوبی کسب کنند.

تبلیغات

در بازاریابی دیجیتال بحث تبلیغات بسیار گسترده بوده و روش‌های متنوعی برای انجام آن وجود دارد؛ به همین دلیل تبلیغات یکی از زیرشاخه‌های مهم دیجیتال مارکتینگ است که به بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. انتشار رپورتاژ آگهی، طراحی بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات کلیکی و همسان، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و غیره از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین بخش‌های تبلیغات در بازاریابی دیجیتال هستند.

 رسانه‌های اجتماعی

شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ

یکی دیگر از زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ که این روزها بیشتر از گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرد، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است. امروزه شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و غیره از محبوبیت زیادی در بین کاربران برخوردار بوده و درصد زیادی از افراد مدت زمان قابل توجهی از زمان خود در طول روز را صرف گشت و گذار در این رسانه‌ها می‌کنند. به همین دلیل این شبکه‌های اجتماعی به مکان مناسبی برای برندسازی، تبلیغات و افزایش ترافیک سایت تبدیل شده‌اند. افرادی که به فعالت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی علاقه دارند برای ورود به بازاریابی دیجیتال می‌توانند این زیرشاخه را انتخاب کنند.

 تبلیغات گوگل ادز

درصد زیادی از کسب و کارها برای دستیابی به موفقیت و پیشرفت در فضای آنلاین، نیاز به کسب رتبه‌های برتر در نتایج جستجوی گوگل دارند. یکی از فعالیت‌های حوزه دیجیتال مارکتینگ که می‌تواند موفقیت یک کسب و کار در اینترنت را تضمین کند، تبلیغات گوگل ادز است. افرادی که کار با این سرویس گوگل را آموزش دیده و در این زمینه فعالیت کنند می‌توانند درآمد خوبی از آن کسب کنند.

بازاریابی محتوا

در بازاریابی آنلاین یا دیجیتال، محتوا نقش کلیدی و مهمی در جذب مخاطبان دارد. تولید محتوا با بازاریابی محتوا یکی از زیرشاخه‌های مهم دیجیتال مارکتینگ است که در آن فرد با یادگیری قواعد و تکنیک‌های تولید محتوا برای سایت و شبکه‌های اجتماعی آشنا شده و متن، صدا، عکس یا ویدئو از محصولات و خدمات خود تهیه و با کاربران به اشتراک می‌گذارد. بازاریابی محتوا را می‌توان پیشرفته‌ترین نوع بازاریابی مدرن دانست که امروزه با تبلیغات عجین شده است. در این روش بازاریابی از طریق یک محتوای تولید شده به صورت متن، عکس یا فیلم انجام می‌شود که در نهایت منجر به افزایش مخاطب می‌شود.

 

تجزیه و تحلیل داده‌ها

تجزیه و تحلیل داده‌های سایت یکی دیگر از زیرشاخه‌های مهم در بازاریابی دیجیتال به حساب می‌آید. در این حوزه افراد توانایی کار با ابزارهای مختلف مانند سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس و غیره را آموخته و با استفاده از آن‌ها می‌توانند نقاط ضعف و قوت سایت‌ها را شناسایی کنند تا با اتخاذ یک رویکرد مناسب، کسب و کار در مسیر موفقیت و پیشرفت حرکت کند.

یادگیری دیجیتال مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟

 

همانطور که اشاره شد اولین و مهم‌ترین قدم در یادگیری دیجیتال مارکتینگ و ورود به این حوزه آشنایی با مفاهیم و زیرشاخه‌های آن است. افرادی که قصد دارند در این حوزه از بازاریابی فعالیت کرده و به کسب درآمد بپردازند، می‌توانند با توجه به علایق خود یک یا چند شاخه را انتخاب کرده و فرایند یادگیری آن را شروع کنند. متخصصان و کارشناسان توصیه می‌کنند که افراد ابتدا یک مهارت را به صورت کامل یاد گرفته و در صورت تمایل یکی دیگر از شاخه‌ها را نیز برای یادگیری انتخاب کنند.

یادگیری T شکل بهترین روش برای تبدیل شدن به یک مارکتر موفق

یکی از مؤثرترین روش‌های یادگیری است که ابتدا فرد بر روی تمام مباحث مربوط به یک مهارت، در حد آماتور مسلط می‌شود و در ادامه با تمرکز بر روی یک یا چند شاخه از طریق مطالعه و یادگیری عمیق به یک فرد متخصص تبدیل می‌شود. به همین دلیل اگر می‌خواهید به یک دیجیتال مارکتر موفق تبدیل شوید، بهتر است که از این روش یادگیری استفاده کرده و ابتدا یک دید کلی نسبت به همه مفاهیم دیجیتال مارکتینگ به دست آورید.

در ادامه می‌توانید با توجه به علاقه خود یک یا چند شاخه را انتخاب کرده و بر روی آن متمرکز شوید تا به این شکل مهارت شما ارتقا پیدا کند. در ادامه می‌توانید پس از تسلط بر شاخه‌های فعلی به سراغ دیگر شاخه‌ها رفته و بر روی یادگیری آن متمرکز شوید. روش‌های مختلفی برای یادگیری مباحث بازاریابی دیجیتال وجود دارد که در زیر با چند نمونه از مهم‌ترین روش‌ها آشنا می‌شویم.

مطالعه منابع آموزشی دیجیتال مارکتینگ

یکی از روش‌های مؤثر در یادگیری مفاهیم این حوزه به حساب می‌آید که فرد می‌تواند با مطالعه مطالب موجود در اینترنت، مشاهده ویدئوهای رایگان و غیر رایگان، مطالعه مقالات و کتاب‌های موجود در این زمینه اطلاعات خوبی در خصوص مفاهیم بازاریابی آنلاین کسب کند.

 

شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی

دوره‌های آموزشی دیجیتال مارکتینگ

پس از اینکه فرد مفاهیم اولیه حوزه دیجیتال مارکتینگ را آموخت می‌تواند به منظور کسب مهارت بیشتر در دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی مقدماتی و پیشرفته شرکت کند. امروزه آموزشگاه‌های متعددی وجود دارد که این دوره‌ها را به صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌کنند اما در انتخاب دوره باید نهایت وسواس را به خرج داد؛ زیرا درصد قابل توجهی از این دوره‌ها مطالب ناکارآمد و اشتباه ارائه می‌دهند که نتیجه‌ای مطلوب را به همراه نخواهند داشت. به همین دلیل با بررسی دقیق، آموزشگاه‌هایی را برای یادگیری انتخاب کنید که معتبر بوده و مطالب دقیق و صحیح را به شما آموزش می‌دهند.

 

کارآموزی

یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که می‌تواند هر علمی را به صورت عملی آموخت، کارآموزی است. زمانی انتخاب کارآموزی برای یادگیری یک مهارت موفقیت‌آمیز خواهد بود که فرد پیش از شروع کارآموزی اطلاعات پایه و زمینه‌ای خوبی داشته باشد و همچنین در یک فضای مناسب به کارآموزی مشغول شود. در واقع این فضا باید به شکلی باشد که بتواند شرایط رشد فرد را مهیا کند و سطح دانش او را ارتقا دهد.

جمع‌بندی

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ یکی از مهم‌ترین شاخه‌های بازاریابی به حساب می‌آید که اجرای آن نیاز به فضای اینترنت و ابزارهای دیجیتال دارد. امروزه به لطف توسعه و فراگیری اینترنت این شاخه از بازاریابی بسیار مورد توجه قرار گرفته و در صورتی که به شکل اصولی اجرا شود می‌تواند موفقیت یک کسب و کار را در جذب مخاطب و مشتری تضمین کند. همه این موارد باعث شده که بازاریابی دیجیتال به یکی از شغل‌های محبوب و پردرآمد در سراسر دنیا تبدیل شود به طوری که افراد زیادی علاقمند به یادگیری مفاهیم آن و فعالیت در این زمینه به عنوان شغلی اصلی خود هستند.

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + دوازده =