استراتژی‌های تبلیغات محیطی در روابط عمومی چه نقشی دارد؟

پابلیکا / روابط عمومی / استراتژی‌های تبلیغات محیطی در روابط عمومی چه نقشی دارد؟
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 12 دقیقه

اگر بخواهیم تبلیغات محیطی در روابط‌ عمومی را برایتان توضیح دهیم، می‌توانیم بیان کنیم زمانی که در طول روز در مکان‌های مختلف شهر تردد می‌کنید، بی‌شک با انواع تبلیغات محیطی روبرو می‌شوید که برخی از آن‌ها به دلیل جذابیت فوق‌العاده‌ای که دارند، شما را به خود جذب می‌کنند و برخی دیگر هیچ جذابیتی برای شما ندارند.  هر شرکتی برای اینکه کالاها و تبلیغات خود را به مردم معرفی کند و  آن‌ها را به فروش برساند، باید از روش‌های مختلفی برای تبلیغ و شناسایی محصولات خود استفاده کند.

تبلیغات محیطی یکی از مناسب‌ترین روش‌هایی است که یک محصول یا کالا را به سطح گسترده‌ای از مردم معرفی می‌کند و اطلاعات آن‌ها را درباره خدمات و محصولات یک شرکت افزایش می‌دهد. تبلیغات محیطی در دنیای امروز یک استراتژی مهم برای کسب‌وکارها محسوب می‌شود؛ به همین علت بسیاری از مدیران روابط عمومی برای معرفی محصولات خود به سراغ این روش تبلیغ می‌روند. در این مقاله از پابلیکا قصد داریم راجع به تبلیغات محیطی اهمیت و ویژگی‌های آن در روابط عمومی بیشتر صحبت کنیم.

اهداف مشترک تبلیغات محیطی و کمپین‌های تبلیغاتی

حال که متوجه شدید کمپین روابط عمومی چیست، شاید بهتر باشد با تبلیغات محیطی در روابط عمومی و تاثیرات آن نیز آشنایی بیشتری پیدا کنید. ضمن اینکه اهداف یک کمپین روابط عمومی در بسیاری از موارد با فرایند تبلیغات محیطی یکسان است.اهداف مشترک تبلیغات محیطی و کمپین‌های روابط عمومی به شرح زیر است:

  • افزایش آگاهی از برند
  • گسترش تعاملات سازمان با مشتریان
  • بهبود شهرت کسب‌ و کار و نام تجاری آن
  • تقویت برند
  • اطلاع‌رسانی کارآمد درباره محصولات و خدمات جدید

چگونه از تبلیغات محیطی در روابط عمومی استفاده کنیم؟

به طور کلی تبلیغات محیطی به دو دسته بیرونی (تبلیغات در فضای باز مثل اتوبان، خیابان و…) و درونی (تبلیغات در فضاهای بسته مثل مراکز تجاری، مراکز تفریحی، فروشگاه‌ها، مترو و…) تقسیم می‌شود. راه‌های مختلفی وجود دارد که بتوانیم از این روش تبلیغاتی در کمپین روابط عمومی خود استفاده کنیم. در ادامه به رایج‌ترین انواع و شیوه‌های تبلیغات محیطی اشاره خواهیم کرد:

بیلبوردها

یکی از اصلی‌ترین و موثرترین راه‌های تبلیغ محیطی، استفاده از بیلبوردها است که امکان معرفی تبلیغ و اطلاع‌رسانی درباره یک رویداد، محصول یا برند خاص را فراهم می‌کند. این رسانه‌های محیطی معمولاً در اماکن پر ترددی مثل ورودی شهرها، اتوبان‌ها، بزرگراه‌ها و… قرار می‌گیرند. بی‌شک بهترین گزینه برای اطلاع‌رسانی‌های گسترده و افزایش آگاهی عموم مردم از برند، تبلیغات بیلبوردی است. زیرا ابعاد بزرگی داشته و در معرض دید افراد زیادی قرار می‌گیرد. ضمن اینکه برای افزایش این تأثیرگذاری باید به فاکتورهای دیگری هم توجه شود که عبارت‌اند از:

  • بیان پیام تبلیغاتی خود به شکلی کوتاه، واضح و تاثیرگذار
  • استفاده از فونت و تصاویر جذاب و قابل درک
  • انتخاب مناطق پرتردد برای نصب بیلبورد
  • استفاده از رنگ‌های روشن و متضاد محیط اطراف
  • انتخاب متنی مجذوب‌کننده و به‌یادماندنی
نکات مهم برای استفاده در تبلیغات محیطی

بیلبوردهای دیجیتال یا تلویزیون‌های شهری

فکر می‌کنید مزیت یک کمپین روابط عمومی چیست؟ یکی از دلایل اهمیت این کمپین وجود افراد متخصصی است که نسبت به جدیدترین فناوری‌ها و تکنولوژی‌های مربوط به حوزه کاری خود آگاه هستند. تلویزیون شهری شکل نوین و مدرن‌تری از بیلبوردهای چاپی است که نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر خود مزایای بیشتری دارد. شاید پیشنهاد استفاده از چنین شیوه تبلیغ محیطی تنها از سوی یک متخصص PR بیان شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چیستی و اهداف روابط عمومی به مقاله روابط عمومی چیست در سایت پابلیکا مراجعه نمایید.
شما با استفاده از بیلبوردهای دیجیتال می‌توانید محتوای تبلیغاتی خود را در قالب ویدئو، تصاویر متحرک و انیمیشن نمایش دهید. علاوه بر این انتخاب زمان نمایش محتوای تبلیغاتی نیز کاملاً دست شما بوده و بدین ترتیب می‌توانید پروسه اطلاع‌رسانی و تبلیغ را هدفمندتر پیش ببرید.

بیلبوردهای سیار

بیلبوردهای سیار در واقع همان وسایل نقلیه‌ای مثل کامیون، اتوبوس و… هستند که در نقش رسانه تبلیغاتی برای شما ظاهر می‌شوند. در این روش بیلبورد مورد نظر روی یک وسیله نقلیه بزرگ نصب شده و در سطح شهر حرکت می‌کند. بیلبوردهای سیار ممکن است حاوی پیام تبلیغاتی، لوگو، نام برند و تصویری خاص از یک بیزینس باشد که در لحظه، کنجکاوی مخاطب را تحریک می‌کند.

استیشن بورد

تابلوهای تبلیغاتی که بالای ایستگاه‌های اتوبوس قرار دارند، استیشن بوردهایی هستند که از سوی شرکت‌های مختلف نصب شده‌اند. ایستگاه‌های اتوبوس عموماً در نقاط شلوغ شهر قرار دارد. جایی که ازدحام جمعیت و ترافیک در آن بالا بوده و محل مناسبی برای برقراری ارتباط با اقشار مختلف مخاطبان خود خواهد بود. استیشن بوردها یکی از روش‌های تبلیغات محیطی در روابط عمومی هستند که هزینه زیادی ندارند؛ اما بازدهی و تأثیرگذاری زیادی از خود نشان می‌دهد.

بنرها

استراتژی شما برای کمپین روابط عمومی چیست؟ بر اساس همان می‌توانید یکی از راه‌های تبلیغات محیطی را انتخاب کنید. بنرها نسخه کوچک‌شده‌ای از بیلبوردها هستند که قیمت ارزان‌تری دارند. برندهای تبلیغاتی معمولاً برای اطلاع‌رسانی‌های انبوه یک بیزینس مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلاً حراج یک فروشگاه، برگزاری یک سمینار یا همایش، افتتاح شعبه جدید یک رستوران و… می‌توانند از طریق بنرها اعلام شوند. بنرهایی که خود به چند دسته مختلف تقسیم خواهند شد:

  • لمپوست: بنرهای نسبتاً کوچکی که عموماً روی یک پایه (میله یا تیرهای برق) نصب می‌شوند
  • بنرهای داخلی: بنرهایی که در فرودگاه‌ها، استادیوم‌های ورزشی، پاساژها و… نصب می‌شوند
  • استند
  • بنر کنار پل
پوستر تبلیغاتی یکی از انواع تبلیغات محیطی در روابط عمومی است.
پوستر تبلیغاتی یکی از انواع تبلیغات محیطی در روابط عمومی است.

پوستر

پوسترهای تبلیغاتی کاغذهای رنگی با ابعاد متوسطی هستند که معمولاً با هدف اطلاع‌رسانی، معرفی محصول جدید، پروموت و یادآوری نام تجاری و… در نقاط پررفت‌وآمد نصب می‌شوند. محتوای پوسترها باید حاوی چند جمله کوتاه، عناصر بصری و تصاویر جذاب، پیشنهادهای وسوسه‌انگیز (مثل تخفیف)، لوگو و نام برند باشد. نمونه این روش تبلیغات محیطی را معمولاً در ویترین فروشگاه‌ها، شیشه مغازه‌ها و… مشاهده کرده‌اید.

مترو و اتوبوس

تبلیغات محیطی داخلی در مترو و اتوبوس بازدهی بسیار خوبی برای بیزینس موردنظر خواهد داشت. زیرا فرد برای مدت زمانی طولانی در معرض تبلیغات شما خواهد بود. تردد با مترو، BRT و… جزو اموری است که همه افراد در یک بازه خاصی از زندگی خود آن را تجربه کرده‌اند. فرض کنید قرار است از ایستگاه تجریش به ایستگاه امام خمینی بروید. در مدت زمانی که داخل قطار مترو هستید تبلیغات برندها و محصولات مختلفی پیش چشمتان قرار می‌گیرد. طوری که ممکن است در تمام طول مسیر مقابل دیدتان باشد. در این صورت احتمال اینکه نام آن برند در ذهنتان هک شود خیلی زیاد خواهد بود. مخصوصاً اگر قرار باشد هر روز آن مسیر را طی کنید.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز تجاری و تفریحی و مال‌ها

مجتمع‌های تجاری و تفریحی بزرگ محل مناسبی برای تبلیغات محیطی داخلی است. زیرا هر روز هزاران فرد جدید وارد آن فضا شده و با تبلیغ شما مواجه می‌شود. ضمن اینکه در این روش تبلیغات محیطی در روابط عمومی، تنوع فضا و جایگاه‌ها برای تبلیغ خیلی زیاد است. شما می‌توانید محتوای تبلیغاتی خود را در قسمت‌های مختلفی مثل کف زمین، سقف، آسانسور، پارکینگ، ستون‌ها، بدنه چرخ ترولی، دیوارهای داخلی، شیشه‌های کنار پله برقی و… نصب کنید.

تبلیغات محیطی داخلی در مترو و اتوبوس بازدهی بسیار خوبی برای بیزینس موردنظر خواهد داشت.
تبلیغات بیلبورد

تبلیغات بیلبوردی همان تبلیغاتی هستند که در خیابان‌ها، اتوبان‌های پرتردد نصب می‌شوند و برای لحظاتی ذهن ما را به خود درگیر می‌کنند. بیلبوردها یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تبلیغاتی به شمار می‌روند که تأثیر فوق‌العاده‌ای بر شناخت ما از یک محصول و برند می‌گذارند و قدرت بسیار بالایی در ایجاد آگاهی و افزایش سهم بازار دارند.

سبک تبلیغات بیلبورد معمولاً با سایر روش‌های تبلیغاتی فرق می‌کند. باتوجه‌به اینکه در گذر از خیابان و اتوبان‌ها تنها چند ثانیه فرصت داریم تا بیلبوردها را ببینیم و بخوانیم؛ بنابراین تمرکز این نوع تبلیغات بر برندسازی متمرکز است. این روش تبلیغات محیطی در روابط عمومی جامعه هدف گسترده‌ای دارد و در کمترین زمان ممکن، طیف گسترده‌ای از افراد جامعه را با یک محصول یا یک برند آگاه می‌کند.

اثربخشی تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی یکی از اثربخش‌ترین انواع روش‌های تبلیغاتی هستند که می‌توان برای شناساندن یک محصول یا یک برند به مخاطب از آن استفاده کرد. علت اثربخشی این تبلیغات را می‌توان به دیده شدن این سبک تبلیغات توسط عده زیادی از مردم اشاره کرد به‌طوری‌که امکان رد کردن آن به هیچ عنوان وجود ندارد.

علاوه‌برآن در این روش تبلیغاتی، تبلیغ شما به طور مکرر و مداوم در جلوی چشم مخاطبان قرار می‌گیرد و چه بخواهند و چه نخواهند با این تبلیغ روبرو می‌شوند؛ بنابراین محصول یا برند در ذهن و حافظه آن‌ها ثبت و ضبط می‌گردد.
در این سبک تبلیغات محیطی در روابط عمومی دست شما برای استفاده از انواع آرایه‌ها، ایهام، شعر، رنگ‌های خاص و جذاب به‌طورکلی هر ایده خلاقانه‌ای کاملاً باز است و این موضوع می‌تواند اثربخشی تبلیغ شما را بیشتر و بهتر کند. از دیگر دلایل اثربخشی تبلیغات محیطی می‌توان به این مورد اشاره کرد که این شیوه تبلیغ را می‌توان در هر مکانی و بدون محدودیت جغرافیایی اجرا کرد.

استراتژی‌های ارتباطی تبلیغات محیطی برای روابط عمومی

مهم‌ترین استراتژی تبلیغات محیطی، توانایی جذاب مشتری است. شما باید موضوعاتی که در تبلیغات خود استفاده می‌کنید، کاملاً از قبل برنامه‌ریزی‌شده و هوشمندانه باشد. بهترین استراتژی های تبلیغاتی محیطی روابط عمومی که برای جذب مشتری کاربرد دارد، عبارت است از:

  • تعیین اهداف
  • استخدام افراد ماهر
  • صرف هزینه جهت افزایش بازدید تبلیغاتتان
  • ارزیابی موفقیت در تبلیغات
  • ارزیابی برند
  • اولویت قرار دادن استراتژی جذب مشتری

تاثیر تبلیغات بر روابط عمومی

تبلیغات و روابط عمومی هر دو بخش‌های مهمی از فعالیت‌های یک شرکت هستند که به طور مستقیم روی‌هم تأثیر می‌گذارند. به طور مثال اگر روابط عمومی راجع به پیشرفت یک محصول اطلاعات صحیحی را به دست آورد و آن را به روشی صحیح به مخاطبین خود ارائه کند، می‌تواند اعتماد آن‌ها را به دست آورد. این موضوع نوعی تبلیغ برای محصول یا برند خواهد بود که به پیشبرد استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات کمک خواهد کرد.

استراتژی‌های تبلیغات محیطی

برای اینکه تبلیغات محیطی در روابط عمومی شما بیشترین میزان تاثیرگذاری را برای روابط عمومی داشته باشند باید، در انجام آن ها به یک سری استراتژی‌ها پایبند باشید. از جمله استراتژی‌های تبلیغات محیطی در روابط عمومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • جامعه هدف و مخاطبانی را که قصد دارید برای آن ها تبلیغ کنید را بشناسید.
  •  به ارزیابی برند خود بپردازید.
  •  اهداف خود را مشخص کنید.
  •  افراد ماهر و متخصص را استخدام کنید.
  •  راجع به اینکه در کجا و در چه زمانی تبلیغ کنید بیشتر دقت کنید و تصمیمات درست بگیرید.
  •  برای اینکه تبلیغات شما بیشتر دیده شود هزینه کنید.
  •  از بازاریابی محتوا در این زمینه بهره بگیرید.
  •  برای جذب مشتریان بیشتر، از تبلیغات استفاده کنید.

استراتژی‌های تبلیغات محیطی

تأثیر تبلیغات محیطی در برندسازی

تبلیغات محیطی اگر در بهترین زمان ممکن و مکانی مناسب انجام شود، تأثیر فوق‌العاده‌ای بر برندسازی می‌گذارد. به طور مثال برای تبلیغ اسباب‌بازی یا لباس کودکانه بهتر است مکان‌هایی مانند شهربازی، مهدکودک و به‌طورکلی مکان‌هایی که کودکان بیشتر تردد دارند، انجام دهید. به این شکل احتمال دیده شدن شما بیشتر می‌شود
علاوه بر زمان و مکان تبلیغ، توجه به یک سری مسائل از جمله روش طراحی تبلیغ در برندسازی بسیار اهمیت دارد. تبلیغی که بتواند حس کنجکاوی را در مخاطب ایجاد کنند و یا به‌گونه‌ای طراحی شود که در کمترین زمان ممکن در ذهن و خاطر مخاطب ثبت شود، می‌تواند بیشترین میزان تاثیرگذاری را داشته باشد.

روش‌های نوین تبلیغات محیطی

از گذشته تاکنون روش‌های تبلیغات محیطی تغییرات زیادی کرده‌اند درگذشته برای این روش تبلیغ از ابزارهایی مانند بیلبوردهای تبلیغاتی، استرابوردها، بک لایت یا لایت باکس، نمایشگرهای تبلیغاتی، لمپوست بنرها، بالن‌ها، ماکت‌ها و عروسک‌های تبلیغاتی استفاده می‌کردند. روش‌های نوین تبلیغات محیطی روابط عمومی عبارت‌اند از:

تبلیغات واقعیت افزوده

در این روش تبلیغاتی اجسام یا اشیاء مجازی را که در واقعیت نیستند، با کمک برنامه‌های خاص و از طریق ابزارهایی نظیر کامپیوتر، لپ‌تاپ، گوشی و… به محیط حقیقی می‌افزایند.

تبلیغات هولوگرافی

در این سبک از تبلیغات با کمک نور لیزر و با فرایند تداخل و انکسار نور، به ثبت تصاویر می‌پردازند. در تبلیغات هولوگرافی معمولاً تصویر محصول به شکل معلق داخل یک جعبه دیده می‌شود که این تصویر کاملاً سه‌بعدی بوده و همراه با افکت‌های تصویری و نوری تلفیق می‌شود و در نهایت به یک تبلیغ جذاب تبدیل می‌گردد.

تبلیغات نورپردازی

در این روش تبلیغات محیطی در روابط عمومی با کمک نور، سوژه را برجسته و درخشان می‌کنند. تبلیغات ننورپردازیدر ساعات پایانی روز و در شب بسیار کاربردی هستند و دید بهتری برای افراد ایجاد می‌کنند.

هزینه‌های تبلیغات محیطی

هزینه تبلیغات محیطی باتوجه‌به فاکتورهای متعددی تعیین می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به محل اجرای تبلیغ اشاره کرد. اگر قصد دارید در محیط‌های شلوغ و پرتردد برای تبلیغ و معرفی برند و محصول خود اقدام کنید، باید هزینه بیشتری را بپردازید.

مدت‌ اجرای تبلیغ نیز در تعیین قیمت آن تأثیرگذار است. به طور مثال اگر قصد دارید تبلیغات شما مدت طولانی در یک محیط باقی بماند، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. اما درصورتی‌که مدت‌زمان اجرای تبلیغ کوتاه باشد به همان میزان هزینه تبلیغات کاهش پیدا می‌کند.
هزینه تبلیغات محیطی تا حد زیادی به ابعاد و اندازه تبلیغ یا کیفیت آن نیز بستگی دارد. اگر تبلیغات شما در سطح وسیع و با ابعاد و اندازه‌های بزرگ انجام شود، مسلماً هزینه آن افزایش پیدا می‌کند. اما تبلیغات کوچک با سایز و اندازه متوسط از لحاظ هزینه به‌صرفه‌تر هستند.

مقایسه تبلیغات دیجیتال و محیطی در روابط عمومی

معمولاً برای برندسازی و معرفی یک کسب‌وکار برند یا شرکت به مخاطبان، از انواع روش‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تبلیغات دیجیتال و تبلیغات محیطی اشاره کرد. اگر بخواهیم این دو روش تبلیغاتی را از لحاظ تاثیر و کارایی با هم مقایسه کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • در تبلیغات محیطی در روابط عمومی جامعه هدف شما طیف گسترده‌ای از افراد با سنین مختلف را در بر می‌گیرد و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. کما اینکه ممکن است تبلیغ شما برای یک سری افراد اصلاً کارایی نداشته باشد. اما در تبلیغات دیجیتال این امکان برای شما وجود دارد که مخاطبین خود را از نظر نوع نیاز شناسایی کنید و تبلیغات خود را برای افرادی که به محصولات شما نیاز دارند به اجرا در بیاورید که به این شکل اثرگذاری بیشتری دارد.
  • در تبلیغات محیطی شما تبلیغ خود را در یک محیط خاص اجرا می‌کنید و اگر افرادی در آن محیط رفت‌وآمد نداشته باشند با این تبلیغات مواجه نمی‌شوند. اما در تبلیغات دیجیتال این‌طور نیست؛ چرا که ابزارهای دیجیتال به‌قدری گستردگی دارند که شما در هر کجای دنیا می‌توانید تبلیغات یک محصول را ببینید و در صورت نیاز از آن استفاده کنید.
    علاوه بر موارد بیان شده در تبلیغات دیجیتال دست شما برای استفاده از خلاقیت و ایده‌های ناب و جذاب بازتر است و در نتیجه تاثیر تبلیغات بیشتر می‌شود.
مقایسه تبلیغات دیجیتال و محیطی در برندسازی
در تبلیغات دیجیتال دست شما برای استفاده از خلاقیت و ایده‌های ناب و جذاب بازتر است و در نتیجه تاثیر تبلیغات بیشتر می‌شود.

تأثیر تبلیغات محیطی بر روابط عمومی

تبلیغات در اغلب موارد تأثیر چشمگیری در روابط عمومی دارد. این روش تبلیغاتی اگر با خلاقیت همراه باشد، با تأثیرات بیشتری همراه است. تبلیغات محیطی در سال‌های اخیر به شکل گسترده‌ای در پیرامون ما دیده می‌شوند. این تبلیغ‌ها باتوجه‌به ابتکار و خلاقیتی که در آن‌ها به‌کاررفته است، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند.
شما می‌توانید با استفاده از تبلیغات محیطی درست مانند رسانه‌هایی عمل کنید که باهدف ابلاغ یک پیام به مخاطب ایجاد می‌شوند، عمل کنید. نکته حائز اهمیت در این روش تبلیغ این است که باید خلاقیت بیشتری به خرج دهید و تبلیغات جذابی ایجاد کنید تا مخاطبان به بهترین شکل ممکن به شما و تبلیغات شما جلب شوند.

مزایا و معایب تبلیغات محیطی برای روابط عمومی

استفاده از تبلیغات محیطی برای شناساندن یک برند یا محصول به مخاطب، مزایای متعددی که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  •  تأثیرگذاری این روش تبلیغ بسیار زیاد است.
  •  ابزارها و رسانه‌های قابل‌استفاده در این روش تبلیغاتی بسیار متنوع است.
  •  دست شما برای استفاده از ایده‌های خلاقانه کاملاً باز است.
  •  اجرای این تبلیغات در مکان درست، باعث دیده شدن تبلیغ می سود.
  •  به طور مکرر در معرض دید قرار دارید و به این شکل در ذهن مخاطب ماندگار می‌شوید.
  •  تبلیغات محیطی بدون هیچ محدودیتی و در هر مکان جغرافیایی قابل‌اجرا است.

تبلیغات محیطی معایبی نیز به همراه دارند که عبارت‌اند از:

  •  برای انتقال اطلاعات محدودیت دارید و باید خیلی کوتاه، محصول یا برند خود را معرفی کنید.
  •  نمی‌توان میزان اثربخشی این روش تبلیغ را به طور دقیق اندازه‌گیری و بررسی کرد.
  •  این روش تبلیغاتی تنها می‌تواند جلوه‌های بصری خلق کند.
  •  محدودیت زمانی دارد و باید در کمترین زمان ممکن مخاطب را با یک محصول یا یک برند آشنا کرد.

استراتژی‌های مؤثر در تبلیغات محیطی برای عمومی

فرقی نمی‌کند از کدام روش تبلیغاتی برای جذب مخاطبان یا معرفی خدمات محصولات خود استفاده می‌کنید. فقط کافی است برای اثربخشی بیشتر تبلیغات از یک سری استراتژی‌ها استفاده کنید. استراتژی‌های مؤثر در تبلیغات عمومی شامل موارد زیر می‌شوند.

  •  بازار هدف و مخاطبان خاص خود را بشناسید. به این شکل بازار مناسب برای فروش محصولات خود و افرادی را که به محصولات شما نیاز دارند پیدا می‌کنید.
  •  درباره بازار به تحقیق بپردازید و اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید. در بازار هدف رقبای خود را بشناسید و فعالیت‌هایی را که انجام می‌دهند به‌دقت زیر نظر بگیرید.
  •  هدف از تبلیغات محیطی خود را مشخص کنید. شما باید مشخص کنید که از تبلیغ‌کردن چه هدفی را دنبال می‌کنید و می‌خواهید به چه چیزی برسید. همچنین مشخص کردن زمان مورد نظر برای رسیدن به هدف و نحوه رسیدن به آن در این زمینه مؤثر است.
  •  به دنبال ابزارهای تبلیغاتی مناسب با اهداف خود باشید و از این ابزارها برای معرفی محصولات خود استفاده کنید.
  •  از محتوا کمک بگیرید و با ارائه محتواهای تصویری، ویدیویی، متنی و… به دیده شدن تبلیغات خود کمک کنید.

نمونه‌های موفق تبلیغات عمومی

کسب‌وکارهای متعددی در سراسر جهان با استفاده از تبلیغات عمومی سعی بر جلب نظر مخاطبان و ترغیب آن‌ها برای خرید محصولات و یا استفاده از خدمات خود دارند. در میان هزاران تبلیغ، برخی از آن‌ها به‌واسطه خلاقیت بیشتر و ایده‌های بهتر، به تبلیغات عمومی موفق تبدیل شده‌اند. از جمله نمونه‌های موفق تبلیغات محیطی در روابط عمومیعمومی می‌شود به موارد زیر اشاره کرد.

  •  تبلیغ شرکت کلستون برای معرفی رنگ مک به مخاطبان، یکی از نمونه‌های تبلیغاتی موفق بود که با شعار تغییر را احساس کنید، توانست تنوع رنگ‌ها و کیفیت محصولات خود را به رخ بکشد. در بیلبورد تبلیغاتی این برند، رنگ موها با کاهش یا افزایش شدت تابش خورشید تغییر می‌کنند.
  •  شرکت براون که در حوزه تولید ماشین‌های ریش تراش فعالیت می‌کند برای تبلیغ محصولات خود از شعار آدمتون می‌کنیم بهره گرفت. در این روش تبلیغاتی که با طنز همراه است، ریش تراش براون به‌عنوان یک محصول برای تکامل بشر معرفی می‌شود.
  •  بیک بی‌نهایت می‌نویسد. در این تبلیغ شرکت بیک برای معرفی محصولات خود از ریاضیات بهره گرفته است. در این بیلبورد با کمک خودکار بیک شکل بی‌نهایت ترسیم شده و پیامی جذاب را به مخاطبان تحصیل کرده که با واژه بی‌نهایت آشنا هستند، انتقال می‌دهد.
  •  با اوبر بروید. تاکسی اینترنتی اوبر برای جذب مخاطب و استفاده آن‌ها از تاکسی‌های این شرکت، بیلبوردی خلاقانه ترسیم کرده است. در این بیلبورد دنیا از نگاه افراد مست به نمایش در می‌آید.

هزینه‌های تبلیغات محیطی

هزینه تبلیغات محیطی باتوجه‌به فاکتورهای متعددی تعیین می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به محل اجرای تبلیغ اشاره کرد. اگر قصد دارید در محیط‌های شلوغ و پرتردد برای تبلیغ و معرفی برند و محصول خود اقدام کنید، باید هزینه بیشتری را بپردازید.

 مدت‌ اجرای تبلیغ نیز در تعیین قیمت آن تأثیرگذار است. به طور مثال اگر قصد دارید تبلیغات شما مدت طولانی در یک محیط باقی بماند، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. اما درصورتی‌که مدت‌زمان اجرای تبلیغ کوتاه باشد به همان میزان هزینه تبلیغات کاهش پیدا می‌کند.

 هزینه تبلیغات محیطی تا حد زیادی به ابعاد و اندازه تبلیغ یا کیفیت آن نیز بستگی دارد. اگر تبلیغات شما در سطح وسیع و با ابعاد و اندازه‌های بزرگ انجام شود، مسلماً هزینه آن افزایش پیدا می‌کند. اما تبلیغات کوچک با سایز و اندازه متوسط از لحاظ هزینه به‌صرفه‌تر هستند.

 تبلیغات محیطی در عصر دیجیتال

 دنیای پیشرفته دیجیتال، در سال‌های اخیر تغییرات شگرفی در حوزه‌های مختلف ایجاد کرده است که تبلیغات محیطی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تبلیغات محیطی در روابط عمومی در عصر دیجیتال شامل تمامی تبلیغات دیجیتالی می‌شوند که در محیط خارج از خانه، بارهاوبارها با آن‌ها روبرو شده‌ایم.

 تبلیغات به این روش به دلیل قابل‌فهم بودن به یک گزینه بسیار عالی و جذاب برای افراد صاحب برند و سرمایه‌گذاران تبدیل شده است. بیلبوردهای دیجیتال از بهترین نمونه‌های تبلیغات محیطی در عصر دیجیتال هستند که در خیابان‌های پرتردد و اتوبان‌ها نصب می‌شوند.

 تدوین استراتژی تبلیغات محیطی در روابط عمومی با پابلیکا

تبلیغات محیطی در روابط عمومی روشی تاثیرگذار برای برقراری ارتباط با مخاطب بوده و به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. ما در این مقاله به هر دو مفهوم کمپین روابط عمومی و تبلیغات خارج از خانه اشاره کردیم. اما اینکه چگونه فرایند تبلیغ را شروع کنید، بستگی به هدف، استراتژی، بودجه، منابع و مخاطب هدفتان دارد.
پابلیکا بستر انتشار خدمات سئو، رپورتاژ آگهی، خدمات روابط عمومی  است. ما در پابلیکا به شما کمک می‌کنیم تا کسب و کارهایتان را به مخاطبانتان معرفی کنید. مشاورین پابلیکا همواره پاسخگوی شما هستند. شما می‌توانید جهت موفقیت در کسب‌وکارتان راهنمایی این مشاورین را دریافت کنید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

بیلبورد، پوستر، بیلبوردهای سیار، استیشن بورد، دیوار نویسی، تبلیغات در مترو و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و… راه‌های تبلیغات محیطی هستند.

کمپین روابط عمومی به مجموعه اقدامات از پیش تعیین‌شده‌ای می‌گویند که با اهدافی مشخص برای رسیدن به چشم‌اندازهای سازمان انجام می‌شود. تبلیغات محیطی یکی از این اقدامات است.

تقریباً همه کسب‌وکارها برای پیشرفت و توسعه نیازمند تبلیغات محیطی می‌شوند. حال نحوه انجام آن متناسب با نیاز، استراتژی، بودجه و… آن بیزینس متفاوت خواهد بود.

بهترین روش تبلیغات محیطی برای هر بیزینس متناسب با بودجه، منابع، مخاطبان هدف، استراتژی کمپین روابط عمومی و… متفاوت خواهد بود.

ساخت بستری مناسب برای ارتباط بهتر، رصد رسانه‌ها، پوشش رسانه‌ای اتفاقات و اخبار مهم سازمان، تبلیغات محیطی و…

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =