انواع مسئولیت اجتماعی: ۴ نوع مهم مسئولیت اجتماعی سازمانی

پابلیکا / روابط عمومی / انواع مسئولیت اجتماعی: ۴ نوع مهم مسئولیت اجتماعی سازمانی
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۲۵ دی ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه
انواع مسئولیت اجتماعی و نقش آن در جامعه

در عصر حاضر افراد به انواع مسئولیت اجتماعی توجه بسیار زیادی می‌کنند و در تلاش اند تا بتوانند به آن‌ها عمل کنند. اصطلاح انواع مسئولیت اجتماعی جزو پرتکرارترین اصطلاحات است؛ اما با وجود این، مفهوم همۀ افراد مفهوم این اصطلاح را به‌درستی درک نکرده‌اند. در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ چیستی مسئولیت اجتماعی، با ما همراه باشید.

مسئولیت اجتماعی به چه معناست؟

مسئولیت اجتماعی به واکنش‌های افراد دربارۀ محیط‌ زیست، مسائل اجتماعی، مردم و مسائل فرهنگی گفته می‌شود. آن ها باید به‌صورت هم زمان باید به مردم، محیط‌زیست و سود توجه کنند و متناسب با این موارد تصمیم‌ خود را بگیرند و فعالیت کنند.

مسئولیت اجتماعی به معنای چارچوب قوانین اخلاقی است که افراد و شرکت‌ها با توجه به سود محیط‌ زیست و نفع جامعه، فعالیت‌های خود را انجام دهند. اگر افراد یا شرکت‌ها با تصمیم‌ها و فعالیت‌های خود به محیط‌زیست و جامعه آسیبی برسانند، این موضوع امری غیرمسئولانه است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مسئولیت اجتماعی به مقاله مسئولیت اجتماعی چیست در سایت پابلیکا مراجعه نمایید.

چرا مسئولیت اجتماعی مهم است؟

یکی از دلایل اهمیت مسئولیت اجتماعی، ایجاد فضای مورد اعتماد بر پایۀ صداقت است. این موضوع تضمین می‌کند کسب وکارها به تمامی اصول اخلاقی پایبند هستند و طبق همین اصول فعالیت می‌کنند تا به افراد جامعه و محیط‌ زیست آسیبی وارد نشود.

مسئولیت اجتماعی مانند زنجیرۀ رسالتی است که تمامی افراد، اعم از کارمندان، مدیران، تأمین کنندگان و مشتریان، برای نفع جامعه تلاش می‌کنند.

زمانی که کسب وکارها فعالیت‌های خود را بر اساس مسئولیت اجتماعی انجام دهند، مزایای آن بر جامعه و افراد تأثیر مستقیم دارد. به‌عنوان‌مثال زمانی که کسب وکاری به سازمان‌های خیریه توجه کند و مبلغی را به‌عنوان هدیه به این سازمان‌ها هدیه دهد، در این شرایط جامعه رشد می‌کند. همچنین اگر سازمان‌ها نظیر Google.com فرایندهای خود را متناسب با حفظ محیط‌زیست انجام دهند، آلودگی‌های محیطی کاهش زیادی می‌یابد.

اهمییت مسئولیت اجتماعی
چرا مسئولیت اجتماعی مهم است؟

اصول انواع مسئولیت اجتماعی به چه معناست؟

اصول مسئولیت اجتماعی به مجموعه‌ای از قوانین و رفتارهایی که بر شخص یا سازمانی حاکم است، گفته می‌شود. فرد یا سازمان باید فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری های روزانۀ خود را طبق این اصول اخلاقی انجام دهد. رعایت اصول اخلاقی علاوه بر اینکه باید در داخل سازمان انجام شود، باید در مورد افراد خارج از سازمان نیز به آن عمل کرد. اگر اصول اخلاقی طبق قوانین انجام نشود، در این زمان دولت دخالت می‌کند که ایت به ضرر سازمان است.

مزایای انواع مسئولیت اجتماعی چیست؟

زمانی که سازمان‌ها و شرکت‌ها طبق مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل کنند و تصمیم‌گیری ها را علاوه بر نفع خود به نفع محیط‌ زیست و جامعه بگیرند، مزایای مهمی را به‌دنبال دارد که در ادامۀ این بخش، این مزایا را بیان می‌کنیم.

جلب توجه سرمایه‌گذاران به کسب وکار

مهمترین اصل برای سرمایه گذاران، تعهد و صداقت شرکت است. زمانی که شما طبق مسئولیت اجتماعی کسب وکارتان را راه‌اندازی کنید و پیش ببرید، این کار نقطۀ مثبتی برای ترغیب سرمایه‌گذاران می‌شود که در کسب وکارتان سهیم شوند؛ چراکه با رعایت اصول مسئولیت اجتماعی موفقیت بلندمدت را کسب خواهید کرد.
اعتبار برای رقابت شرکت
در حال حاضر، عملکرد شرکت بر اساس مسئولیت‌های اجتماعی از معیارهای اصلی برای معاملات خرید و فروش است؛ بنابراین می‌توانید برای رقابت با دیگر شرکت ها و افزایش اعتبار خود، از این موضوع به‌عنوان تبلیغ و بازاریابی استفاده کنید.

مزایای مسئولیت اجتماعی
مزایای انواع مسئولیت اجتماعی چیست؟

جذب افراد توانمند

زمانی سازمان و شرکت شما موفق خواهد شد که نیروی توانمند و بااستعدادی داشته باشید؛ بنابراین زمانی که توجه به مسئولیت اجتماعی را به کارکنانتان آموزش دهید، نیروهای توانمند بیشتری جذب شرکت شما می‌شوند.

بهبود فرهنگ کسب و کار

زمانی کسب و کار شما در مسیر ابتکارات و توجه به مسئولیت اجتماعی عمل کند، تعهد و انگیزه بین تیم کارکنان افزایش می‌یابد؛ در نتیجه این حمایت و ابتکارات، موجب افتخار و وفاداری بین کارکنان می‌شود.

افزایش محبوبیت کسب و کار بین مشتریان و وفاداری

زمانی که سازمان یا شرکت شما به‌عنوان یکی از شرکت‌های فرهنگی بر اساس مسئولیت اجتماعی در بین افراد شناخته شود، بدون‌شک مشتریان تبلیغ کسب و کار شما را پیش دیگر افراد خواهند کرد. همین امر سبب وفاداری مشتریان و افزایش محبوبیت خواهد شد.

بهبود وجهه کسب‌وکار

زمانی که کسب‌وکار شما بر اساس مسئولیت‌های اجتماعی عمل و پیشرفت کند، این امر به تمام افراد و مشتریان این تصویر را القا می‌کند که کسب‌وکار شما توان و پتانسیل پیشرفت را دارد.

افزایش سودآوری و ارزش کسب‌وکار

زمانی که سازمان شما بر اساس روش‌های بهینه‌سازی و عدم آسیب به افراد جامعه یا محیط‌زیست فعالیت می‌کند و سودآوری خوبی دارد، دیگران برای سرمایه‌گذاری در شرکت شما ترغیب خواهند شد.

معرفی انواع مسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی دارای انواع مختلفی است. در ادامه هر یک را با ذکر مثال بیان می‌کنیم:

مسئولیت اجتماعی بشردوستانه

مسئولیت اجتماعی بشردوستانه از رایج‌ترین انواع مسئولیت اجتماعی در میان سازمان‌ها و شرکت‌ها است که معمولاً برای این امر مبلغ پول به خیریه‌ها، مؤسسه‌ها و… جهت رفاه حال افراد جامعه اهدا می‌شود. شرکت‌های بزرگی که درآمد بسیار زیادی دارند، اغلب میلیون‌ها دلار به خیریه‌ها، مؤسسه‌ها و حتی تأسیس مدرسه و بیمارستان پرداخت می‌کنند.

اگر کسب‌وکار شما کوچک است و هنوز درآمد زیادی ندارید، می‌توانید با چند شرکت کوچک دیگر مشارکت کنید و در نهایت مبلغ زیادی را بپردازید.

البته که اهدای مبلغ زیاد ملاک نیست و ملاک اصلی حمایت از قشر ضعیف و حمایت مردم جامعه است که احساس همدلی و صداقت را افزایش می‌دهد، در نتیجه همین تلاش‌های شما افراد دیگر را نیز برای مشارکت در کار خیر و سرمایه‌گذاری در شرکت شما ترغیب خواهد کرد.

به‌عنوان‌مثال اگر صاحب رستوران هستید، می‌توانید یک شب در رستوران خود کمک‌های مالی جمع‌آوری کنید و مبلغ جمع‌آوری‌شده را به مراکز مختلف از جمله مدرسه محلی، خیریه‌ها و… هدیه دهید. با انجام این عمل مشتریان حسن‌نیت و ارزش شما را متوجه می‌شوند.این اقدام به صورت غیرمستقیم با نمودهای خود به روابط عمومی و برندینگ شرکت‌ها کمک می‌کند.

مقاله پیشنهادی : روابط عمومی چیست 

بیشتر افراد می‌خواهند با شرکت‌هایی که به مردم جامعه خدمت می‌کنند، همکاری داشته باشند. همچنین می‌توانید بخشی از درآمد شرکت و کسب‌وکار خود را به کودکان کار اختصاص دهید یا به بیمارستان اهدا کنید تا برای هزینه درمان بیماری‌های خاص استفاده کنند.

مسئولیت اجتماعی زیست‌محیطی

اهمیت به محیط‌زیست و عدم آسیب رساندن موضوع مهم و جهانی است که هر کسب‌وکاری زمان شروع فعالیت خود باید این موضوع را مدنظر داشته باشد و تاحدامکان فعالیت‌های خود را به روشی انجام دهد که کمترین میزان آسیب به محیط‌زیست وارد شود.

جالب است بدانید اغلب افراد با شرکت‌هایی میل به همکاری دارند که به‌سلامت محیط‌زیست اهمیت می‌دهند. عدم توجه به‌سلامت محیط‌زیست پیامدهای زیادی مانند آلودگی هوا و انتشار گازهای مضر را به دنبال دارد. برای مسئولیت اجتماعی زیست‌محیطی به موارد زیر توجه کنید:

  1. برنامه بازیافت مناسب را در اولویت کار خود قرار دهید.
  2. از وسایلی که قابلیت استفاده مجدد را دارند به‌جای وسایل و ظروف یکبار مصرف استفاده کنید.
  3. تا جای ممکن کارمندان را تشویق کنید که در منزل فعالیت کنند تا رفت‌وآمد با وسایل نقلیه سبب آلودگی هوا نشود.
  4. برای صرفه‌جویی در مصرف کاغذ از خدمات دیجیتالی برای ارسال پیغام استفاده کنید.
  5. از انرژی خورشیدی و بادی استفاده کنید.

مسئولیت اجتماعی اخلاقی

مسئولیت اجتماعی اخلاقی به معنای محیطی سالم و صادقانه در شرکت و سازمان است که روش‌های قانونی و فرهنگی را به‌درستی اجرا کنید. این عمل موجب افزایش روحیه کارکنان برای انجام کارها و همچنین ایجاد محیط دوستانه و صادقانه می‌شود. رعایت مسئولیت اجتماعی اخلاقی به تأمین‌کنندگان و شریک‌های شما وابسته است؛ ازاین‌رو افرادی را انتخاب کنید که علاوه بر توجه به سودآوری، نسبت به کارکنان نیز مسئولیت‌پذیری داشته باشند. برای این عمل می‌توانید شرکت‌هایی که دارای گواهینامه تجارت منصفانه هستند و اولویت خود را رعایت اصول اخلاقی قرارداده‌اند را انتخاب کنید.

درباره مسئولیت اجتماعی اخلاقی به موارد زیر توجه کنید:

  • با کارمندان شرکت خود رفتار منصفانه‌ای داشته باشید و حقوق مناسب با کاری که انجام می‌دهند را پرداخت کنید.
  • در آموزش به کارمندان کوتاهی نکنید و آموزش‌های متنوع را در اختیار آنان قرار دهید.
  • با کارمندان و مشتریان خود رفتاری کاملاً صادقانه داشته باشید تا حس اعتماد در طرف مقابل ایجاد شود.
  • همواره احترام را اولویت رفتار خود با کارمندان و مشتریان داشته باشید و رفتارهای توهین‌آمیز را حذف کنید.
  • قوانین کاری خود را رعایت کنید و دستورالعمل‌های نظارتی را به‌خوبی انجام دهید.
مسئولیت اجتماعی اخلاقی
نقش مسئولیت اجتماعی در بیان صداقت

مسئولیت اجتماعی داوطلبی

بهترین نوع مسئولیت اجتماعی، نوع داوطلبانه است که در هر زمانی که بخواهید می‌توانید به خیریه‌ها، مؤسسه‌ها و… سر بزنید و جهت کمک خدمات ارائه دهید با این کار افراد از حسن‌نیت شما اطمینان خاطر کسب خواهند کرد. همچنین این عمل نوعی بازاریابی تاثیرگذار اما غیرمستقیم است که افراد بیشتری به شرکت شما اعتماد می‌کنند و وفاداری مشتریان را در کوتاه‌ترین زمان مشاهده خواهید کرد.

به‌عنوان یک مدیر، موارد را درباره مسئولیت اجتماعی داوطلبی در نظر بگیرید:

  • می‌توانید به کارمندان اجازه دهید که نظرات و پیشنهادات خود را بیان کنند و قدرت تصمیم‌گیری داوطلبانه داشته باشند.
  • می‌توانید از رویدادهای اجتماعی مختلف مانند کاشت درخت یا پاک‌سازی پارک حمایت کنید و در این امر سهیم باشید.
  • در روزهای خاصی می‌توانید به کارمندان خود مرخصی اضافه بدهید تا بدانند که قدردان زحمات آن‌ها هستید.
  • یک روز را به‌عنوان روز خدماتی در شرکت یا سازمان قرار دهید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید این روز را هفته‌ای یکبار، ماهانه یا سه ماه تعیین کنید.

مسئولیت اجتماعی در حوزه‌های مختلف

تعهد و صداقت در انواع مسئولیت اجتماعی در حوزه‌های مختلفی تعیین شده است و کاربرد دارد. در ادامه این قسمت حوزه‌های مختلف تعهد و صداقت شرکت در ایفای مسئولیت اجتماعی اش  را مطرح می‌کنیم:

  • تعهد و صداقت شرکت در برابر اینکه محصولات سالم و بدون ضرر را به مشتریان عرضه می‌کند.
  • تعهد و صداقت شرکت در برابر حقوق مصرف‌کنندگان
  • تعهد و صداقت شرکت در قبال تأمین نیازهای ضروری کارکنان به همراه خانواده
  • تعهد و صداقت شرکت در برابر اینکه با کارکنان، مشتریان و دیگر افراد رفتاری مناسب و اخلاقی خواهد داشت.
  • تعهد و صداقت شرکت در برابر اینکه با عدالت و صداقت نیروهای و کارمندان را در شرکت استخدام می‌کند.
  • تعهد و صداقت شرکت در خصوص اینکه درآمد و سود حاصله را در مسیر درست و برای پیشرفت صرف خواهد کرد.
  • تعهد و صداقت شرکت در خصوص توجه به‌سلامت محیط‌زیست و انجام فعالیت‌ها به صورتی که کمترین آسیب ممکن به اکوسیستم محیط‌زیست وارد شود.

بررسی بخش‌های انواع مسئولیت اجتماعی در سازمان‌ها

انواع مسئولیت اجتماعی در سازمان‌ها بر اساس اختیاری بودن یا اجباری بودن دارای بخش‌های متفاوتی هستند که در این بخش بررسی خواهیم کرد:

  1. بخش اول به مسئولیت اجتماعی – اقتصادی مربوط می‌شود که از نوع اجباری است و سازمان‌ها باید نسبت به رعایت آن باید دقت زیادی داشته باشند تا بقای آن‌ها در معرض خطر قرار نگیرد.
  2. بخش دوم به مسئولیت اجتماعی تعلق دارد که قوانینی از سمت قانون‌گذار وضع شده است و سازمان باید به این قوانین و اجرای آن پایبند باشد.
  3. این بخش از نوع اختیاری است و اجباری به انجام آن نیست. بخش سوم عبارت است از مسئولیت اجتماعی اخلاقی که سازمان‌ها برای رعایت اصول اخلاقی بخشی از سود خود را می‌توانند برای پیشرفت افراد جامعه و آبادانی محیط‌زیست هزینه کنند. جالب است بدانید در برخی از موقعیت‌ها این بخش سودآوری زیادی برای سازمان ندارد، بلکه سازمان رعایت اصول اخلاقی را در اولویت قرار می‌دهد.

بررسی مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها با پابلیکا

در این مقاله به معرفی انواع مسئولیت اجتماعی در جامعه و سازمان‌ها پرداختیم. همچنین با مزیت‌های انواع مسئولیت اجتماعی و بخش‌های مختلف آن آشنا شدیم و دریافتیم که رعایت مسئولیت اجتماعی برای کمک به افراد جامعه و حفظ محیط‌زیست امری مهم است که سازمان‌ها با رعایت آن علاوه بر سود خود، می‌توانند به نفع جامعه و محیط‌زیست عمل کنند.

پوشش دهی انواع مسئولیت اجتماعی در قالب کمپین های روابط عمومی نیز ایده بسیار جالبی است که انواع شرکت های قدیمی و مدرن و حتی استارت آپ ها در قبال جامعه ، مشتریان و محیط زیست در پیش گرفته اند. اگر شما هم جزو این شرکت ها هستید ولی نمی‌دانید که کمپین انواع مسئولیت اجتماعی خود را به چه مجموعه ای بسپارید، در ارتباط و تماس با همکاران پابلیکا از طریق صفحه خدمات روابط عمومی درنگ نکنید. همکاران پابلیکا در هر زمانی  با ارائه بهترین استراتژی‌های روابط عمومی در کنار سازمان شما هستند.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

مسئولیت اجتماعی به چارچوب قوانینی گفته می‌شود که سازمان‌ها و شرکت‌ها باید طبق این اصول و قوانین فعالیت کنند تا به افراد جامعه یا محیط‌زیست آسیب نرسانند.

مسئولیت اجتماعی داوطلبانه، مسئولیت اجتماعی اخلاقی، مسئولیت اجتماعی بشردوستانه و مسئولیت اجتماعی زیست‌محیطی انواع مختلف این مسئولیت هستند.

افزایش اعتبار و اعتماد سازمان، افزایش محبوبیت و مشتریان، جذب افراد توانمند، بهبود وجه کسب‌وکار و سودآوری بیشتر

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + شش =