چطور یک کمپین بازاریابی محتوایی راه اندازی کنیم؟

پابلیکا / بازاریابی محتوا / چطور یک کمپین بازاریابی محتوایی راه اندازی کنیم؟
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۱۰ شهریور ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
کمپین محتوایی یا استفاده از تمام پتانسیل‌ها و کانال‌های موجود برای جذب بیشترین مخاطب

این روزها کوچک‌ترین کسب و کارهای موجود هم می‌دانند که برای موفقیت در بازار به تبلیغات نیاز دارند. اما اینکه این بازاریابی چگونه انجام شود خود سوال مهمی است. راه اندازی یک کمپین بازاریابی محتوایی به کسب و کارهای مختلف کمک می‌کند تا در بهترین زمان و با کم‌ترین هزینه، باکیفیت‌ترین محتوای ممکن را در راستای تبلیغ محصول مورد نظر به مخاطبان شناسایی شده برساند. کمپین‌های بازاریابی محتوایی رقبای خود را می‌شناسند و برای پیشی گرفتن از آن‌ها برنامه ریزی می‌کنند.

فعالیت‌هایی که در زمینه بازاریابی برای یک کسب و کار انجام می‌شود با قرار گرفتن در چهار چوبی به نام کمپین بازایابی محتوایی کاملا منسجم می‌شود. در این صورت نرخ بازگشت سرمایه نیز در شرکت مورد نظر افزایش پیدا می‌کند و این موضوع باعث افزایش روحیه و البته سود کارکنان آن شرکت می‌شود. در ادامه این مقاله به شکلی کامل‌تر و دقیق‌تر، چگونگی راه اندازی یک کمپین بازاریابی محتوایی را بررسی می‌کنیم.

معرفی مفهوم کمپین بازاریابی محتوایی

لازمه موفقیت هر کسب و کاری در دنیای امروز، تولید محتوای مناسب و باکیفیت است. این موضوع در مورد کسب و کارهای آنلاین و دیجیتالی بیشتر صدق می‌کند. حال اگر یک کسب و کار شروع به تولید محتوای روزانه کند، عملیات بازاریابی محتوایی را به انجام رسانده است. در حالی که اگر این عملیات با هدفی مشخص و توسط تیمی حرفه‌ای انجام شود، می‌توان گفت که یک کمپین بازاریابی محتوا شکل گرفته است.

کمپین بازاریابی محتوایی به معنای بهره‌گیری یک کسب و کار از تمام پتانسیل‌ها و کانال‌های ارتباطی موجود برای کسب مخاطب حداکثری است. به عبارتی می‌توان گفت مجموعه‌ای از اقدامات و تلاش‌های یکباره که در راستای رسیدن به یک هدف واحد انجام می‌شوند، چکیده‌ای است از چیزی که در یک کمپین بازاریابی محتوایی اتفاق می‌افتد. این کمپین می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی برای کسب و کار مورد نظر به همراه داشته باشد. تاثیراتی مثل افزایش اعتبار دامنه سایت، بالا رفتن کیفیت محتوا، افزایش مشتری، برندسازی و …

چگونگی راه اندازی یک کمپین بازاریابی محتوایی

یک کمپین بازاریابی محتوایی خوب زمانی شکل می‌گیرد که طبق اصول و قواعدی خاص طراحی و اجرا شود. همچنین لازم است ابتدا یک برنامه ریزی مناسب برای کمپین مورد نظر وجود داشته باشد. برنامه‌ای که طبق دارای زمان بندی مناسبی باشد و طبق موضوعات و شاخصه‌های محتوایی لازم طراحی شود. در ادامه این مطلب مواردی را که هنگام راه اندازی یک کمپین محتوایی خوب باید مورد توجه قرار بگیرد بررسی خواهیم کرد.

تعیین هدف

قبل از اینکه فرایند تولید محتوا را شروع کنید، باید به این سوال پاسخ دهید: “هدف اصلی کسب و کار مورد نظر و ایجاد یک کمپین بازاریابی محتوایی برای آن چیست؟” زمانی که پاسخ مناسبی برای این سوال پیدا کردید، در واقع هدف نهایی کمپین را مشخص کرده‌اید. فراموش نکنید که هدف کلی شما باید به استراتژی محتوایی شما نیز ارتباط داشته باشد. به طور کلی کسب و کارهای مختلف برای کمپین بازاریابی محتوایی خود این چند هدف کلی را در نظر می‌گیرند:

  • سلامت برند (ایجاد آگاهی بین مخاطبان نسبت به برند مورد نظر)
  • بهینه سازی بازاریابی (بهبود بخشیدن کیفیت محتواهای بازاریابی تولید شده)
  • تولید درآمد
  • بهره وری عملیاتی (بهبود کارایی بخش‌های مختلف یک کسب و کار مثل پشتیبانی و …)
  • نوآوری (ایجاد چالش‌هایی نوین برای مخاطبان نسبت به محصول یا خدمات ارائه شده)
  • تجربه مشتری (امکان اشتراک گذاری نظرات و تجربیات مشتریان با یکدیگر)

تعیین برنامه زمانی

تولید محتوای مناسب در زمان مناسب برای رسیدن به هدف

یکی دیگر از مواردی که هنگام تشکیل یک کمپین بازاریابی محتوایی باید مورد توجه قرار بگیرد، داشتن یک برنامه زمانی مناسب است. برای مثال اکثر کمپین‌های بازاریابی که در شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد، نیازمند مناسبت‌هایی خاص یا بازه‌های زمانی ویژه‌ای هستند.

شما به عنوان یک تیم حرفه‌ای باید بدانید که فعالیت در زمینه بازاریابی برای کسب و کار مورد نظرتان در چه بازه زمانی بیشترین بازدید را دارد. برای این کار می‌توانید از Google Trends استفاد کنید. گوگل ترند به شما کمک می‌کند تا مناسبت‌ها و مراسم‌های مربوط به کسب و کارتان را شناسایی کنید. همچنین شما با زیرکی تمام می‌توانید نسبت به میزان جستجوی مخاطبان در زمان‌های مختلف تحقیق کنید و استفاده از پتانسیل‌های موجود را به حداکثر برسانید. بیشترین مناسبت‌هایی که عموما برای ایجاد یک کمپین بازاریابی محتوایی در یک کسب و کار انتخاب می‌شوند، شامل این چند مورد است:

  • اعیاد خاص و تعطیلات رسمی
  • روزهایی با نام گذاری خاص در تقویم
  • نمایشگاه‌ها، جشن‌ها و فستیوال‌های مختلف
  • جشنواره‌هایی مرتبط با کسب و کار مورد نظر
  • مناسبت‌هایی مثل سالگرد شرکت مورد نظر

شناسایی مخاطب

اگر شما قصد توسعه و پیشرفت یک شرکت را داشته باشید، باید مخاطبان آن شرکت را شناسایی کنید. کمپین بازاریابی محتوایی وظیفه دارد تا مخاطبان یک کسب و کار را در بازه‌های زمانی متفاوت شناسایی کند. برای مثال ممکن است یک شرکت در نیمی از سال به دنبال حفظ مشتریان فعلی خود باشد و در نیم دیگر سال به دنبال افزایش فروش و کسب مخاطب جدید باشد. شناسایی این موارد و هدف قرار دادن آن‌ها جزو امور مهمی است که در یک کمپین محتوایی انجام می‌شود.

ایده پردازی

ایده پردازی برای تولید محتوا در کمپین بازاریابی محتوایی

یکی از اصلی‌ترین مراحلی که در شروع بازاریابی محتوایی باید انجام شود، ایده پردازی است. برای اینکه محتوای باکیفیت مورد نظر ایجاد شود، باید ایده‌های خلاقانه خود را پرورش دهید و در مسیری درست قرار دهید. اینکه محتوای شما چه موضوعی داشته باشد؟ محتوای ایجاد شده چطور مخاطب خود را به هدف نهایی کمپین نزدیک کند؟ این‌ها مواردی هستند که عموما در جلسات ایده پردازی مورد توجه قرار می‌گیرند.

اعضای کمپین بازاریابی محتوایی باید با هم‌فکری یکدیگر راهی پیدا کنند که به هدف نهایی کمپین ختم شود. آن‌ها باید مخاطب خود و رفتار او را پیش بینی کنند و مسیر را برای او تعیین کنند. این فرایند ممکن است سخت و زمان‌بر باشد. اینکه محتوای تولید شده به شکلی باشد؟ تصویری یا در قالب متن؟ چگونه مخاطب را متوجه ارتباط خود با محصول تولید شده کنیم؟ تمام این سوالات در مرحله ایده پردازی باید پاسخ داده شود.

شناسایی کال تو اکشن‌های مناسب

داشتن یک وب سایت و گسترش آن جزو امور مهمی است که عموما توسط کمپین بازاریابی محتوایی انجام می‌شود. یک کمپین محتوایی خوب می‌تواند فروش محصول مورد نظر شما را افزایش دهد و در عین حال برای شرکت شما برندسازی کند. یکی از عواملی که بازدید سایت شما و به طبع فروش محصول مورد نظر را افزایش می‌دهد، انتخاب کال تو اکشن‌های مناسب است. عبارت‌هایی مثل «فالو کنید»، «همین الان بخرید»، ـ«افزودن به سبد خرید» و …

یکی از ابزارهای کاربردی که در این زمینه به شما کمک می‌کند “Finetza” است. استفاده آنلاین از این ابزار امکان پذیر است. ضمن اینکه شما می‌توانید از پلاگین مختص وردپرس آن نیز استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا Call to Actionهای روی سایت و میزان تاثیر آن‌ها در میزان بازدید از سایت را بررسی کنید.

سازمان دهی شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام، تلگرام، توییتر، فیس بوک و … جزو اصلی‌ترین راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبین است. مخصوصا اگر مخاطب کسب و کار شما نسل جوان باشد. در این صورت باید بیش از پیش این پلتفرم‌های اجتماعی را جدی بگیرید. تولید یک محتوای باکیفیت و هم‌سو با سلیقه مخاطب و انتشار آن در این شبکه‌های اجتماعی می‌تواند ارتباط عمیق و تاثیرگذاری بین شما و مخاطبتان برقرار کند. پس می‌توان این گونه نتیجه گرفت که شبکه‌های اجتمای در یک کمپین بازاریابی محتوایی مانند یک کاتالیزور عمل می‌کند.

نکته مهمی که درباره شبکه‌های اجتماعی نباید فراموش کنید، برقراری یک ارتباط دو طرفه است. این تعامل دو طرفه بین شما و مشتری‌ها باعث ایجاد اعتماد می‌شود. پاسخ دادن به کامنت‌ها، سوالات، تبریک‌ها، نظرها و انتقادات آن‌ها به ایجاد رابطه‌ای محترمانه و صادقانه بین شما و مخاطبانتان کمک می‌کند.

تولید محتوای اختصاصی خود

شناسایی کلمات کلیدی مناسب برای تولید محتوایی باکیفیت
Content Marketing. News, social media, websites and advertising concept

چیزی که در بسیاری از کمپین‌های بازاریابی محتوایی نوپا دیده می‌شود، تولید محتوای تصادفی است. این کار نه تنها شما را به اهدافتان نزدیک نمی‌کند، بلکه در اکثر مواقع باعث ایجاد حس بی‌اعتمادی در مخاطب می‌شود. سر دادن شعارهای کلیشه‌ای و تکراری، تولید محتوایی دور از واقعیت و بی‌کیفیت و مواردی از این قبیل باعث دور شدن مشتری‌ها از محصول شما می‌شود. برای اینکه بتوانید تاثیر کافی روی مخاطب خود داشته باشید باید محتوای اختصاصی خود را تولید کنید و در این مسیر لازم است تا به چند مورد زیر توجه کنید.

  • شناسایی کلمات کلیدی مناسب
  • تولید محتوای ده برابری
  • ایجاد محتوای شاخص در بستری مناسب

طراحی یک کمپین محتوایی باکیفیت

کسب و کارهای کوچک و بزرگ مختلفی در سراسر جهان در حال فعالیت هستند که برای بقا و ادامه فعالیت به تبلیغات خوب و تاثیرگذار نیاز دارند. وظیفه یک کمپین بازاریابی محتوایی خوب این است که مناسب‌ترین محتوا را در بهترین زمان ممکن برای مخاطبان یک کسب و کار تولید کند. توجه به حدس و گمان‌ها و پیش رفتن با توجه به احتمالات و فرضیات ممکن است مسیر شما را برای رسیدن به هدف نهایی منحرف کند. شما باید برنامه ریزی خود را داشته باشید و فقط طبق همان پیش بروید. موفق‌ترین کمپین‌های محتوایی تاریخ مثل کمپین Burberry، کمپین sarbucks white cup و کمپین pepsimax از خلاقانه‌ترین، صادقانه‌ترین و باکیفیت‌ترین راه‌های تولید محتوا برای بازاریابی استفاده کردند و در نهایت نیز به اهداف خود رسیدند.

کلمه کلیدی: کمپین بازاریابی محتوایی

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − سه =