چگونه تولید محتوا کنم؟ (سیر تا پیاز)
افراد مختلفی به تولید محتوا علاقه دارند، اما همیشه سوال میپرسند که چگونه تولید محتوا کنم ؟ برای اینکه بتوان تولید محتوا را به خوبی انجام داد، نیاز است که یکسری قوانین را رعایت کرد. این قوانین به سئو، تولید محتوا و بررسی رفتار مخاطب بستگی دارد. یک نویسنده محتوا برای اینکه بتواند محتوای باکیفیت تولید کند، باید ابتدا نیاز مخاطب را در نظر گیرد و با توجه به آن از تکنیکهای سئو هم استفاده کند تا مطلب نوشته شده برای موتورهای جستجو قابل ارزش باشد و رتبه دریافت کند. اما برای اینکه با نحوه تولید محتوا اصولی آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.
تولید محتوا چیست؟
برای اینکه به سوال چگونه تولید محتوا کنم پاسخ دهیم ابتدا باید درباره ماهیت محتوا اطلاعاتی داشت. تولید محتوا، فرآیندی است که برای جذب مخاطب و پاسخ به سوالات آن برنامهریزی میشود. تولید محتوا میتواند به صورت متنی، تصویری و ویدئو باشد. هریک از این محتواها در قالب پست بلاگ، مقاله، اینفوگرافیک و ویدئو در اختیار مخاطب قرار میگیرند.
چرا تولید محتوا اهمیت دارد؟
تولید محتوا یکی از روشهای بازاریابی است که برای اشتراکگذاری اطلاعات با مخاطبها تهیه میشود. اشتراگگذاری مطالب مفید به مخاطبها باعث میشود تا بتوانند به سوالات و ابهامات خود پاسخ دهند یا درباره موضوعی آموزش ببینند. برای اینکه بدانید محتوای تولید شده چقدر روی مخاطب تاثیر گذاشته است باید به میزان ترافیکی که ایجاد میکند، توجه کنید. مخاطبهایی که درگیر محتوا میشوند و برای مطالعه آن وقت میگذارند؛ نشان میدهند که مطلب شما را مفید دانسته و به آن اهمیت دادهاند.
تولید محتوا به این دلیل اهمیت دارد که میتواند با هزینه بسیار کمی برای کسب و کارها مخاطب جذب کند. همچنین شانس خریدهای آنلاین را برای کسب و کارها را افزایش میدهد.
در حقیقت تولید محتوا به رشد کسب و کارها کمک میکند. از این رو استراتژی و برنامهریزی برای چگونگی تولید محتوا اهمیت دارد.
چگونه تولید محتوا کنم؟
برای اینکه بتوان محتوای باکیفیت و اصولی تولید کرد باید اقدامات مختلفی انجام داد. کسب رتبه گوگل یکی از مهمترین مواردی است که باید آن دقت داشت .اما چگونه میتوان در کنار تولید محتوای اصولی، رتبه وب سایت را افزایش داد؟
تولید محتوا مطابق الگوریتم helpful content
با کمک گرفتن از الگوریتم helpful content میتوان صفحات وب سایت را بررسی کرده تا محتواهای باکیفیت و بیکیفیت را جداسازی کرد. اگر محتوای بیکیفیتی داشته باشید ممکن است که جریمه شوید. این موضوع روی رتبهگیری وب سایت تاثیر مستقیم دارد و نیاز است که از طریق هوش مصنوعی یا الگوریتمهای شناسایی محتوا، کیفیت مطالب وب سایت خود را بهبود دهید.
برنامهریزی و استراتژی محتوا
هنگامی که سوال میشود چگونه تولید محتوا کنم باید ابتدا برنامهریزی انجام داد. بدون برنامهریزی و پیادهسازی استراتژیهای محتوا نمیتوان به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت دسترسی پیدا کرد. تولید محتوا سایت یک اقدام اصولی است که باید با توجه به نیاز کسب و کارها برنامهریزی شود و متناسب با آن از تکنیکهای محتوا استفاده کرد.
موضوع مناسب برای محتوا
در تولید محتوا باید ابتدا موضوع و زمان انتشار مطلب را بررسی کرد. انتخاب موضوع محتوا با توجه به تحقیق درباره کلمه کلیدی مرتبط خواهد بود. انتخاب کلمات کلیدی طولانی باعث میشود تا محتوای شما همیشه سبز باشد و رقبای کمتری داشته باشد. اما باید به نیاز مخاطب توجه داشت و متناسب با آن از کلمه کلیدی مناسب در محتوا استفاده کرد.
نرخ جستجو و میزان ترافیک به موضوع و کلمه کلیدی که انتخاب میکنید؛ بستگی دارد. از این رو باید وب سایتهای رقبا را بررسی کنید و متناسب با آن برای دیده شدن و رتبه گرفتن محتوای باکیفیت، تولید کنید. برای پیدا کردن موضوع مناسب محتوا، روشهای مختلفی وجود دارند که عبارتند از:
- جستجو در سایت Quora
- Reddit Keyword Research Tool
- استفاده از تگهای جستجو عکس گوگل
- کامنتهای سایت
- بررسی کانال یوتیوب رقبا
با بررسی این روشها میتوانید موضوعات مختلف مد نظر مخاطبها را بررسی کرده و متناسب با آنها، محتوای خوب تولید کنید.
تهیه لیستی از کلمات کلیدی مرتبط
تهیه لیست کلمات کلیدی یکی دیگر از مراحل مهم پاسخ به سوال چگونه تولید محتوا کنم است. با کمک از ابزارهای مختلف کلمات کلیدی میتوان موضوع محتوا را مشخص کرده و متناسب با آن برای رقابت با سایتهای دیگر محتوای با کیفیت تولید کرد.
بیان موضوع به صورت جزئی و کامل
هنگام تهیه محتوا مخاطب پسند باید به صفر تا ۱۰۰ موضوع تسلط داشته باشید و به تمام سوالات مخاطب خود پاسخ دهید. هر چه محتوا با دقت و جزئیات بیشتری تهیه و تولید شود، مخاطب بیشتری را جذب خواهد کرد. از این رو به رتبه وب سایت هم کمک شده و میتوان در نتایج برتر موتورهای جستجو دیده شد.
انتخاب عنوان جذاب
در ادامه پاسخ به سوال اینکه چگونه تولید محتوا کنم؟ باید گفت که انتخاب عنوان برای محتوا اهمیت زیادی دارد. عنوان یکی از کلیدیترین مراحلی است که برای جذب اولیه مخاطب به کار گرفته میشود. با به کارگیری کلمه کلیدی در عنوان میتوان عملکردی بهتری در سئو داشت و در نهایت مخاطب راحتتر مطلب را پیدا کند.
عنوان نویسی یک نوع تبلیغ نویسی است که باید با اصول انجام شود تا مخاطب را برای کلیک ترغیب کند. از این رو موارد زیر را در عنوان نویسی رعایت کنید:
- استفاده از اعداد در عنوان
- ارائه راهکارهای ساده
- ایجاد حس ترس در مخاطب
- حل مشکلات کاربران
- برقراری تعادل در تعداد کاراکترهای عنوان
- مطرح کردن یک سوال در عنوان
- استفاده از افعال منفی
- به چالش کشیدن ذهن مخاطب
- استفاده از عبارات هیجانی
- استفاده از عنوانهای ساده
هریک از این موارد باید با توجه به موضوع محتوا به کار گرفته شوند.
پاراگراف اول جذاب
هر چه شروع محتوا جذابتر باشد میتواند نقش مهمی در جذب مخاطب ایفا کند. پاراگراف اول محتوا، اهمیت زیادی دارد، این پاراگراف میتواند مخاطب را برای ادامه مطالعه متن ترغیب کند. در نتیجه در ابتدای متن داستان سرایی نکنید و به صورت خلاصه درباره موضوع کلی محتوا، اطلاعات مفیدی را در اختیار مخاطب قرار دهید.
در حقیقت شروع محتوا باید قلاب مناسبی داشته باشد تا مخاطب را برای مطالعه ادامه متن ترغیب کند.
اهمیت به متا تگ عنوان، تیترها و توضیحات
انتخاب تیترها و عنوان باید متناسب با نیاز مخاطب برنامهریزی شود. هر چه موضوع مد نظر مخاطب از کلمات کلیدی پر جستجو انتخاب شده باشد، شانس دیده شدن بیشتری دارد. مخاطب با جستجوی کلمه کلیدی مد نظر خود در موتورهای جستجو به محتواهای زیادی دسترسی خواهد داشت، اما جذب محتوایی میشود که متا و عنوان جذابتری داشته باشد.
طول عنوان را بین ۵۰ تا ۶۰ کلمه و طول متا را بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ کلمه در نظر بگیرد. عنوان و متا باید ترغیب کننده باشند تا مخاطب به کلیک روی متن ترغیب شود.
اصول سئو در تولید محتوا
افرادی که سایت خود را بهروزرسانی میکنند، به قصد بهبود سایت و دیده شده در نتایج موتورهای جستجو این کار را انجام میدهند. استفاده از اصول سئو در تولید محتوا باعث میشود تا بهینهسازی سایت بهتر انجام شود. دقت داشته باشید که با رعایت اصول نگارشی، آلت تصاویر، استفاده از تگ و لینک سازی داخلی میتوانید محتوای باکیفیت و سئو شدهای را بارگذاری کنید.
چگالی مناسب کلمه کلیدی در محتوا
افرادی که میپرسند چگونه تولید محتوا کنم باید این را بدانند که چگالی مناسب استفاده از کلمه کلیدی در محتوا اهمیت دارد. کلمات کلیدی نباید در محتوا خیلی کم یا زیاد استفاده شوند. هرچه توازن در کلمه کلیدی بیشتر باشد، متن رتبه بهتری در گوگل کسب میکند. در نتیجه اگر بیش از حد مجاز از کلمات کلیدی در متن استفاده کنید، دچار کیورد استافینگ خواهید شد.
به روزرسانی مداوم محتوا
برای اینکه محتوایی را سبز بدانیم، نیاز است که لینکها، تصاویر، اطلاعات و محتوا بهروزرسانی شوند. اگر خطایی در تصاویر یا متن وجود دارد باید هرچه سریعتر برطرف شود تا محتوا اطلاعات مفیدی در اختیار مخاطب قرار دهد. همچنین بهروزرسانی محتواهای قدیمی باعث میشود تا گوگل شما را فعال بداند و رتبه بهتری به صفحه شما اختصاص دهد.
طول مطالب محتوا
طول محتوا یکی از نکات مهمی است که هنگام تولید محتوا باید به آن توجه داشت. معیارهای مختلفی در موتورهای جستجو وجود دارند که باعث رتبهگیری میشوند که طول محتوا یکی از مهمترین آنها است. اندازه محتوا با توجه به موضوع سایت و کلمه کلیدی مشخص میشود. از این رو توصیه میکنیم که برای مطالب خود حداقل طول محتوا یعنی ۳۰۰ کلمه را در نظر بگیرید.
عدم استفاده از کلمات و جمله کپی و تکراری
افرادی که به دنبال پاسخ به سوال چگونه تولید محتوا کنم هستند، این را باید بدانند که محتوای کپی و تکراری برای موتورهای جستجو ارزشی ندارند. از این رو باید محتوای تولید شده یونیک باشد و مطابق با الگوریتمهای گوگل تهیه شود. برای اینکه از کپی کردن جلوگیری کنید بهتر است که درباره کلمه کلیدی خود سایتهای مختلف را مطالعه کنید و با توجه به دید و برداشت اصولی محتوا را تولید کرد.
ایده دهی به کاربرها
در تولید محتوای سایت خود، ایدههای مختلف و منحصر به فردی را پیشنهاد دهید. کاربر برای اینکه بتواند سوالات خود را پاسخ دهد، نیاز به راهکار دارد. به طور مثال اگر در حوزه بیزینس فعالیت میکنید، محتوایی با عنوان راهکارهای راهاندازی فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید و به مخاطب پیشنهادات مختلف ارائه کنید.
پیوند مطالب مرتبط به یکدیگر
لینک سازی داخلی اهمیت زیادی دارد. محتوایی که به یکدیگر رتبط دارند باید لینک سازی شوند تا مخاطب بتوانند به اطلاعات بیشتری دسترسی پیدا کند. همچنین این کار باعث میشود تا سئو بهبود پیدا کرده و سایر محتواهای دیگر هم دیده شوند. نتیجه این لینک سازی جذب مخاطب و بهبود رتبه وب سایت است.
تولید محتوا ساده و روان
هنگام تولید محتوا باید به این فکر کنید که مخاطب هدف شما کیست؟ و چرا مطلب شما را مطالعه میکند. تمام افرادی که در دنیای اینترنت به دنبال پاسخ سوالات و رفع نیاز خود هستند، سواد و اطلاعات یکسانی ندارند. از این رو باید متن محتوا را ساده و روان نوشت. هرچه محتوایی سنگینتر باشد ممکن است که تنها یکسری مخاطب را جذب کند، اما محتوای ساده و روان میتواند تعداد مخاطبهای بیشتری را برای مطالعه ترغیب کند.
تصویرسازی در تولید محتوا
محتواهایی که با داستان کوتاه و تصویر سازی شروع میشوند، احساسات مخاطب را درگیر خواهند کرد. تولید محتوا را میتوان با یک داستان هیجان انگیز شروع کرد تا مخاطب به ادامه مطالعه متن جذب شده و تا انتهای داستان همراه باشد. در حقیقت استفاده از هنر داستان نویسی در جذابیت محتوا نقش به سزایی دارد.
اشتباه در زمان تولید محتوای سایت ممنوع
با توجه به اینکه تا به اینجای متن به سوال چگونه تولید محتوا کنم پاسخ دادهایم، حالا نوبت این است که با اشتباهات تولید محتوا هم آشنا شوید. اشتباهاتی که در زمان تولید محتوای سایت رخ میدهند عبارتند از:
- عدم شناخت مخاطبان
- مداوم نبودن انتشار محتوا
- عدم تمرکز بر موضوع مورد نظر
- ارائه محتوا سئو نشده
- نوشتن محتوا با غلط املایی
- عدم رعایت پاراگراف بندی
- نوشتن انکر تکست عمومیو طولانی
- مشخص نبودن لینکها
- استفاده از اسمهای عمومیبرای تصاویر
- استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در تگ alt تصاویر
هریک از اشتباهات گفته شده میتوانند کیفیت محتوا را کاهش دهند و منجر به کاهش رتبه وب سایت شوند.
خدمات تولید محتوا در پابلیکا
چگونه تولید محتوا کنم این سوالی است که سعی کردهایم در طول متن به آن پاسخ دهیم. اما توصیه میکنیم که برای ارتقای رتبه وب سایت خود و تولید محتوای اصولی و سئو شده از خدمات پابلیکا بهرهمند شوید. پابلیکا به عنوان یکی از سایتهای خدماتدهی در حوزههای مختلف اجرای کمپینهای آنلاین، رپورتاژ آگهی، بک لینک، خدمات سئو و تولید محتوا فعالیت میکند.
تولید محتوا یک فرآیند تکرار شونده است که برای مخاطب جذاب خواهد بود و میتواند از طریق محتوای باکیفیت به نیازهای خود پاسخ دهد. برای اینکه محتوای باکیفیتی متناسب با موضوع سایت خود تهیه و تولید کنید، پابلیکا در کنار شما است، میتوانید با کارشناسهای این مجموعه در ارتباط باشید. همچنین اگر سوال یا ابهامی دارید که در این متن به آن پاسخی داده نشده است، در انتهای همین مطلب و در قالب کامنت سوالات خود را از ما بپرسید.
اشتراک گذاری این مطلب در :
مخاطب با توجه به نیاز خود محتوا را جستجو میکند از این رو باید کلمات کلیدی که مد نظر مخاطب است را پیدا کرده و تولید محتوا کرد.
هر سایتی که در حوزه آنلاین فعالیت دارد باید محتوا داشته باشد تا بتواند مخاطب بیشتری را به کسب و کار خود جذب کند.
محتوایی که از کلمات کلیدی و عنوان جذاب استفاده کند، شانس دیده شدن بیشتری دارد.
اگر محتوا با اصول سئو همخوانی نداشته باشد و دقت زیادی برای تولید آن به خرج نداد، در رتبه بندی گوگل جایگاهی ندارد.
متا بین 140 تا 160 کاراکتر و عنوان بین 30 تا 40 کلمه
دیدگاهتان را بنویسید