ارتباط با رسانه‌ها، بررسی راهکارهای موثر

پابلیکا / روابط عمومی / ارتباط با رسانه‌ها، بررسی راهکارهای موثر
تاریخ انتشار : 06 مهر 1403
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۱۳ مهر ۱۴۰۳
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
نویسنده : علیرضا وائلی
ارتباط با رسانه‌ها، بررسی راهکارهای موثر

این روزها ایجاد ارتباط با رسانه‌ها بسیار مهم است. شما در هر زمینه‌ای که فعالیت داشته باشید، ‌ شناختن افراد مناسب و متفاوت در بخش‌های مختلف و ارتباط با رسانه‌ها به شما کمک زیادی می‌کند تا به‌سادگی بتوانید پیام خود را منتشر کنید. در این مقاله می‌خواهیم  در مورد نحوه ایجاد شبکه روابط‌عمومی صحبت کنیم؛ زیرا هرچقدر هم در استفاده از ابزار این حوزه قدرتمند باشید؛ ولی وقتی با افراد مناسب ارتباط نگیرید، نمی‌توانید گام‌های مثبتی در راستای ارتقا و پیشرفت داشته باشید. در ادامه راه‌های ایجاد شبکه‌ روابط‌عمومی را با هم بررسی می‌کنیم، تا با اضافه‌کردن آن به استراتژی روابط‌عمومی خود نتایج بهتری در این حوزه کسب کنید.

ایجاد شبکه روابط عمومی

همان‌طور که در بالا نیز گفته شد ایجاد ارتباط با رسانه‌ها بسیار مهم است. بعضی‌اوقات این روابط می‌تواند به شراکت تجاری دیگری منجر شود، روابط با مشتریان را تقویت کند و… بااین‌حال، کیفیت این شبکه مهم است. دقت داشته باشید صرفاً شناخت تعداد زیادی از افراد و داشتن روابط خوب با آن‌ها به شما کمک زیادی نخواهد کرد. شما باید افرادی را بشناسید که با کسب‌وکار شما در ارتباط باشند.

همچنین افرادی در تصمیم‌گیری‌هایی که بر کارهای شما تأثیر می‌گذارند دخالت می‌کنند در نتیجه آشنابودن با آن‌ها می‌تواند به سود شما باشد. البته وجود هر دو طیف این افراد مهم است، اما در ایجاد شبکه روابط‌عمومی (Public Relations) کیفیت افراد و میزان تأثیرگذاری آن‌ها باید ملاک شما قرار گیرد نه تعدادشان. علاوه بر این، اگر می‌خواهید این شبکه روابط‌عمومی را طولانی برای مدت‌زمان زیادی داشته باشید، باید مخاطبان خود را بشناسید و آنها را تقسیم کنید. این به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی به آنها دسترسی پیدا کنید و از طریق کانال‌هایی که ترجیح می‌دهند با آنها ارتباط بگیرید.

ارتباط با رسانه‌ها ، یک ارتباط موثر

چگونه با مخاطبان ارتباط بگیریم؟

برای ارتباط با رسانه‌ها، توصیه می‌شود از چندین کانال استفاده کنید. به‌عبارت‌دیگر، برای تقویت روابط یا شروع تعامل با افراد جدید، می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. البته کانال‌های دیگری وجود دارد که می‌توانید برای دسترسی به روزنامه‌نگاران، مشتریان، سرمایه‌گذاران و… استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال ایمیل‌ها یک روش خارق‌العاده برای ایجاد یا بهبود روابط موجود هستند.

به یاد داشته باشید که ایمیل‌های خود را شخصی‌سازی کنید. اکثر مردم‌دوست ندارند ایمیل‌های خودکار دریافت کنند. اگر پیام‌های خود را شخصی کنید‌، احتمال برقرار ارتباط با گیرندگان ایمیل بیشتر می‌شود. ارتباط منظم با مخاطبان باعث ایجاد شهرت شما شده باگذشت زمان، ‌وفاداری و اعتماد را به وجود می‌آورد. این ارتباط با رسانه‌ها می‌تواند به روش‌ها مختلفی صورت گیرد: مثلاً با آن‌ها تماس بگیرید، ‌ یا محتوای آموزشی با آن‌ها به اشتراک بگذارید و …

نمونه‌هایی از ایجاد شبکه روابط‌عمومی

  • روابط با رسانه‌ها
  • روابط با مشتریان
  • روابط با کارمندان
  • روابط  با ذی‌نفعان
  • روابط با سرمایه‌گذاران
  • روابط دولتی
  • روابط مالی
  • روابط اجتماعی
  • روابط با اینفلوئنسرها

 

بهترین استراتژی‌های روابط‌عمومی در سال ۲۰۲۴

یک استراتژی ارتباطی به‌عنوان قطب نمایی عمل می‌کند که روابط‌عمومی شما را به سمت دستیابی به نتایج تأثیرگذار و معنادار هدایت می‌نماید. ۴ استراتژی مهم روابط عمومی را در ادامه مشاهده می کنید:

یک استراتژی ارتباطی شفاف ایجاد کنید: با تعریف اهداف خود شروع کنید، افزایش آگاهی کسب‌وکار، راه‌اندازی یک محصول جدید یا پرداختن به یک موضوع خاص می‌تواند نقطه شروع موفقیت شما باشد. در مرحله بعد، مشتریان هدف خود را شناسایی کنید و ترجیحات مخاطبان را درک نمایید.

محتوا مطبوعاتی با کیفیت ایجاد کنید: ساخت محتوا مطبوعاتی باکیفیت بالا یک تاکتیک روابط‌عمومی است که برای جلب‌توجه رسانه‌ها ضروری است. بیانیه‌های مطبوعاتی شما باید ساختارمند، مختصر و شامل تمام اطلاعات مربوطه باشد تا به شما در به‌دست‌آوردن توجه‌های رسانه‌ای کمک نماید.

ایجاد روابط با خبرنگاران: توسعه روابط با خبرنگاران برای تأمین پوشش رسانه‌ای بسیار مهم است. با تحقیق در مورد روزنامه‌نگارانی که موضوعات مرتبط با حوزه شما را پوشش می‌دهند، شروع نمایید. برای ارتباط، با کار و ترجیحات آن‌ها آشنا شوید.

یک حضور آنلاین قدرتمند ایجاد کنید: حدود ۸۹ درصد از کسب و کارها موافق هستند شرکت هایی که در تبلیغات رسانه ها سرمایه گذاری نمی کنند، به میزان قابل توجهی از رقابت دور افتاده اند. بنابراین، ایجاد پروفایل های رسانه های اجتماعی در کانال های مخلف ارتباطی برتر مانند اینستاگرام، توییتر، لینکدین و سایر پلتفرم های داخلی، بسیار مهم است.

روابط با رسانه‌ها

ارتباط با رسانه‌ها فرآیندی است که از طریق آن روابط عمومی با روزنامه‌نگاران، سردبیران، وبلاگ‌نویسان و… ارتباط برقرار می‌کنند. این رابطه قرار است یک سناریو برنده برای شما شکل دهد. زیرا پیام‌های تجاری توسط رسانه‌ها منتشر خواهد شد. از طرفی اعتبار بالایی که این رسانه‌ها در میان مردم دارند باعث افزایش اعتماد به برند شما می‌شود.

چگونه با رسانه‌ها ارتباط بگیریم؟

همانند هر نوع رابطه دیگر، جنبه‌های مختلفی وجود دارد که باید برای رسیدن به یک همکاری مثمرثمر بررسی کنید. برای شروع، انجام برخی تحقیقات و بررسی اینکه کدام روزنامه‌نگاران برای شما مناسب هستند، ضروری است. برای شروع برای آن‌ها یک موضوع جذاب مرتبط با زمینه کاری خود را ارسال کنید؛ زیرا باید آن‌ها را متقاعد کنید که مطالب شما را پیگیری کنند. توجه داشته باشید ارتباط با رسانه‌ها در آغاز ممکن است بسیار دشوار باشد. بااین‌حال، ‌با تمرین، می‌توانید این کار را بهتر انجام دهید. لازم است صبور باشید و حتی در صورت عدم‌پذیرش درخواست‌های شما از آن‌ها تشکر کنید.

فواید روابط با رسانه‌ها

دلایل زیادی وجود دارد که شما باید سعی کنید ارتباط با رسانه‌ها را تقویت کنید. در ادامه لیستی از معروف‌ترین مزایای ارتباط با رسانه‌ها را خواهیم دید:

  1. انتشار سریع اطلاعات و مخاطب: از آنجایی که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی امکان برقراری ارتباط در زمان واقعی را فراهم می‌کنند، این مورد یکی از بهترین مزیت های ارتباط با رسانه ها است.
  2. ارتباطات سفارشی: پلتفرم های رسانه ها اغلب بر اساس عواملی مانند مکان، جمعیت، علایق و رفتارها، هدف گذاری دقیق مخاطبان را امکان پذیر می کنند. این ویژگی سفارشی‌سازی پیام‌های فوری را برای گروه‌های مختلف امکان‌پذیر می‌کنند و اطمینان می‌دهندکه اطلاعات مربوطه به مخاطبان مناسب می‌رسد.
  3. ارتباطات بصری و چند رسانه ای: تطبیق پذیری رسانه ها در فرمت های مختلفی مانند تصاویر، فیلم ها و اینفوگرافیک ها از قابلیت های جذاب رسانه ها است.
  4. انتشار اطلاعات دقیق: با استفاده از حساب‌های رسمی و تایید شده رسانه‌های اجتماعی، می‌توان به اطلاعات نادرست و شایعات بی‌اساس مقابله کرد. عمل به اشتراک گذاری اطلاعات دقیق و جاری از منابع معتبر، سردرگمی را کاهش می دهد.

بهترین استراتژی‌های ایجاد شبکه روابط‌عمومی

چگونه روابط رسانه‌ای خود را بهبود ببخشیم؟

داشتن ارتباط خوب با رسانه‌ها برای تقویت استراتژی روابط‌عمومی مهم است. بااین‌حال، نحوه ارتباط شما با آن‌ها بر روی نحوه انتشار داستان شما اثر می‌گذارد. توجه به این موارد می‌تواند برای شما راه‌گشا باشد:

وقت‌شان را تلف نکنید: مطلبی برای آن‌ها ارسال کنید که برای مخاطبانشان هم نیز جذاب باشد. به زمانی که آن‌ها برای مطالعه مطلب شما می‌گذارند، احترام بگذارید.

صادقانه با آن‌ها ارتباط بگیرید: رعایت اخلاق اصول اولیه هر ارتباطی است. داستان برند خود را صادقانه و بدون اغراق به آن‌ها منتقل کنید. زیرا اهالی رسانه افرادی باهوش هستند و در صورت متوجه‌شدن ارتباط خود را با شما قطع می‌کنند. علاوه بر این ارائه اطلاعات گمراه‌کننده به آن‌ها باعث ناراحتی از برند شما می‌شود، ‌بنابراین به‌جای تبلیغات مثبت ممکن است برند شما به‌صورت منفی تبلیغ شود.

یک وب‌سایت مناسب طراحی کنید: انجام این کار نسبتاً آسان است. اما مهم‌ترین نکته‌های که برای ایجاد شبکه روابط‌عمومی در سایت خود باید در نظر داشته باشید ارائه صحیح مشخصات تماس است.

با رسانه‌ها با احترام رفتار کنید: با اهالی رسانه محترمانه رفتار کنید، زیرا آن‌ها مقالاتی در مورد حوزه کاری شما می‌نویسند. در نظر داشته باشید که این روزها افراد بیشتر از گذشته شغل خود را تغییر می‌دهند و کسانی که امروز چندان تأثیرگذار نیستند می‌توانند در آینده نقش بسیار در ارتباط با رسانه‌ها داشته باشند.

به لطف ارتباط با رسانه‌ها و افزایش کاربران رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات و محصولات همگی در پلتفرم‌های مختلف با سرعت قابل‌توجهی پخش می‌شوند. امروزه کسب‌وکارها برای ایجاد آگاهی از برند و همچنین تبلیغ و فروش محصولات خود به رسانه‌های اجتماعی متکی هستند. ارتباط با رسانه‌ها اجازه می‌دهد تا سازمان‌ها و شرکت‌ها بدون توجه به مرزهای جغرافیایی به مشتریان دسترسی پیدا کنند. اگر شما نیز می‌خواهید به بهترین نحو به مزایای تعامل با مخاطب به‌وسیله رسانه‌ها دست یابید، به سایت پاپلیکا حتماً سری بزنید!

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

تعامل با وبلاگ‌نویسان محبوب و نشریات رسانه‌های آنلاین می‌تواند دامنه کسب‌وکار شما را افزایش دهد. اطمینان حاصل کنید که وبلاگ‌نویس‌ها و پلتفرم‌هایی که انتخاب می‌کنید، مخاطبانی داشته باشد که با جمعیت هدف شما هم خوانی دارد.

نظارت بر بحث‌های آنلاین در مورد مشاغل برای مدیریت اعتبار بسیار مهم است. رسانه‌های اجتماعی برای ردیابی تعاملات نظرات مثبت و منفی را بادقت بررسی می‌نمایند. ابزارهای مدیریت Hootsuit  ،Sprout Social به شما کمک می‌کنند که نام کسب‌وکار خود را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و کانال‌های دیگر دنبال، مشهور نمایید.

کارگاه‌های آموزشی، وبینارها، سمینارها، معرفی محصولات، همکاری‌های تأثیرگذار، مسابقات را در نظر بگیرید. محتوای جذابی را ایجاد کنید که برای شرکت‌کنندگان مناسب است. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما با اهداف رویداد مطابقت دارد.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 2 =

برای دریافت آخرین مقالات پابلیکا ایمیل خود را وارد کنید