ارتباط با رسانه‌ها، بررسی راهکارهای موثر

پابلیکا / روابط عمومی / ارتباط با رسانه‌ها، بررسی راهکارهای موثر
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۲۴ تیر ۱۴۰۳
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه
ارتباط با رسانه‌ها، بررسی راهکارهای موثر

این روزها ایجاد شبکه روابط عمومی بسیارمهم است. شما در هر زمینه‌ای که فعالیت داشته باشید،‌ شناختن افراد مناسب و متفاوت در بخش‌های مختلف و ارتباط با رسانه‌ها به شما کمک زیادی می‌کند تا به سادگی بتوانید پیام خود را منتشر کنید.

در این مقاله می‌خواهیم  در مورد نحوه ایجاد شبکه روابط عمومی صحبت کنیم زیرا هرچقدر هم در استفاده از ابزار این حوزه قدرتمند باشید ولی با افراد مناسب ارتباط نگیرید نمی‌توانید گام‌های مثبتی در راستای ارتقاء و پیشرفت داشته باشید.

در ادامه راه‌های ایجاد شبکه‌ روابط عمومی را با هم بررسی می‌کنیم، تا با اضافه کردن آن به استراتژی روابط عمومی خود نتایج بهتری در این حوزه کسب کنید.

ایجاد شبکه روابط عمومی

همان‌طور که در بالا نیز گفته شد ایجاد ارتباط با رسانه‌ها بسیار مهم است. بعضی‌اوقات این روابط می‌تواند به شراکت تجاری دیگری منجر شود، روابط با مشتریان را تقویت کند و…

با این حال، کیفیت این شبکه مهم است. دقت داشته باشید صرفا شناخت تعداد زیادی از افراد و داشتن روابط خوب با آن‌ها به شما کمک زیادی نخواهد کرد. شما باید افرادی را بشناسید که با کسب‌وکار شما درارتباط باشند.

همچین افرادی در تصمیم‌گیری‌هایی که بر کارهای شما تاثیر می‌گذارند دخالت می‌کنند در نتیجه آشنا بودن با آن‌ها می‌تواند به سود شما باشد.

البته وجود هر دو طیف این افراد مهم است،‌اما درایجاد شبکه روابط عمومی کیفیت افراد و میزان تاثیرگذاری آن‌ها باید ملاک شما قرار گیرد نه تعدادشان. علاوه براین، اگر می‌خواهید این شبکه روابط عمومی را طولانی برای مدت زمان زیادی داشته باشید، باید مخاطبان خود را بشناسید و آنها را تقسیم کنید. این به شما کمک می‌کند تا به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنید و از طریق کانال‌هایی که ترجیح می‌دهند با آنها ارتباط بگیرید.

ارتباط با رسانه‌ها ، یک ارتباط موثر
ایجاد ارتباط موثر با رسانه‌ها

چگونه با مخاطبان ارتباط بگیریم؟

برای ارتباط با رسانه‌ها، توصیه می شود از چندین کانال استفاده کنید. به عبارت دیگر، برای تقویت روابط یا شروع تعامل با افراد جدید، می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. البته کانال‌های دیگری وجود دارد که می‌توانید برای دسترسی به روزنامه نگاران، مشتریان، سرمایه گذاران و… استفاده کنید. به عنوان مثال ایمیل‌ها یک روش خارق العاده برای ایجاد یا بهبود روابط موجود هستند.

 به یاد داشته باشید که ایمیل های خود را شخصی سازی کنید. اکثر مردم دوست ندارند ایمیل های خودکار دریافت کنند. اگر پیام های خود را شخصی کنید‌، احتمال برقرار ارتباط با گیرندگان ایمیل بیشتر می‌شود. ارتباط منظم با مخاطبان باعث ایجاد شهرت شما شده با گذشت زمان،‌وفاداری و اعتماد را به وجود می‌آورد. این ارتباط می‌تواند به روش‌ها مختلفی صورت گیرد:‌مثلا با آن‌ها تماس بگیرید،‌ یا محتوای آموزشی با آن‌ها به اشتراک بگذارید و…

نمونه هایی از ایجاد شبکه روابط عمومی:

  • روابط با رسانه‌ها

  • روابط با مشتریان

  • روابط با کارمندان

  • روابط  با ذینفعان

  • روابط با سرمایه‌گذاران

  • روابط دولتی

  • روابط مالی

  • روابط اجتماعی

  • روابط با اینفلوئنسرها

بهترین استراتژی‌های ایجاد شبکه روابط‌عمومی در سال ۲۰۲۴:

یک استراتژی ارتباطی به‌عنوان قطب نمایی عمل می‌کند که روابط‌عمومی شما را به سمت دستیابی به نتایج تأثیرگذار و معنادار هدایت می‌نماید. ۴ استراتژی مهم روابط عمومی را در ادامه مشاهده می کنید:

  1. یک استراتژی ارتباطی شفاف ایجاد کنید

با تعریف اهداف خود شروع کنید، افزایش آگاهی کسب‌وکار، راه‌اندازی یک محصول جدید یا پرداختن به یک موضوع خاص می‌تواند نقطه شروع موفقیت شما باشد. در مرحله بعد، مشتریان هدف خود را شناسایی کنید و ترجیحات مخاطبان را درک نمایید.

  1. محتوا مطبوعاتی با کیفیت ایجاد کنید

ساخت محتوا مطبوعاتی باکیفیت بالا یک تاکتیک روابط‌عمومی است که برای جلب‌توجه رسانه‌ها ضروری است. بیانیه‌های مطبوعاتی شما باید ساختارمند، مختصر و شامل تمام اطلاعات مربوطه باشد تا به شما در به‌دست‌آوردن توجه‌های رسانه‌ای کمک نماید.

  1. ایجاد روابط با خبرنگاران

توسعه روابط با خبرنگاران برای تأمین پوشش رسانه‌ای بسیار مهم است. با تحقیق در مورد روزنامه‌نگارانی که موضوعات مرتبط با حوزه شما را پوشش می‌دهند، شروع نمایید. برای ارتباط، با کار و ترجیحات آن‌ها آشنا شوید.

  1. یک حضور آنلاین قدرتمند ایجاد کنید

حدود ۸۹ درصد از کسب و کارها موافق هستند شرکت هایی که در تبلیغات رسانه ها سرمایه گذاری نمی کنند، به میزان قابل توجهی از رقابت دور افتاده اند. بنابراین، ایجاد پروفایل های رسانه های اجتماعی در کانال های مخلف ارتباطی برتر مانند اینستاگرام، توییتر، لینکدین و سایر پلتفرم های داخلی، بسیار مهم است.

روابط با رسانه‌ها

ارتباط با رسانه‌ها فرآیندی است که از طریق آن روابط‌عمومی با روزنامه‌نگاران، سردبیران، وبلاگ‌نویسان و… ارتباط برقرار می‌کنند. این رابطه قرار است یک سناریو برنده برای شما شکل دهد. زیرا پیام‌های تجاری توسط رسانه‌ها منتشر خواهد شد. از طرفی اعتبار بالایی که این رسانه‌ها در میان مردم دارند باعث افزایش اعتماد به برند شما می‌شود.

چگونه با رسانه‌ها ارتباط بگیریم؟

همانند هر نوع رابطه دیگر، جنبه‌های مختلفی وجود دارد که باید برای رسیدن به یک همکاری مثمرثمر بررسی کنید. برای شروع، انجام برخی تحقیقات و بررسی اینکه کدام روزنامه‌نگاران برای شما مناسب هستند، ضروری است. برای شروع برای آن‌ها یک موضوع جذاب مرتبط با زمینه کاری خود را ارسال کنید؛ زیرا باید آن‌ها را متقاعد کنید که مطالب شما را پیگیری کنند. توجه داشته باشید ارتباط با رسانه‌ها در آغاز ممکن است بسیار دشوار باشد. بااین‌حال، ‌با تمرین، می‌توانید این کار را بهتر انجام دهید. لازم است صبور باشید و حتی در صورت عدم‌پذیرش درخواست‌های شما از آن‌ها تشکر کنید.

نکته مهم : هرگز از کلماتی مانند ” فوری”‌ در ایمیل خود استفاده نکنید. زیرا برقراری ارتباط با روزنامه‌نگاران زمان بر است.

فواید روابط با رسانه‌ها

دلایل زیادی وجود دارد که شما باید سعی کنید ارتباط با رسانه‌ها را تقویت کنید. در ادامه لیستی از معروف‌ترین مزایای ارتباط با رسانه‌ها را خواهیم دید:

  • انتشار سریع اطلاعات و مخاطب: از آنجایی که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی امکان برقراری ارتباط در زمان واقعی را فراهم می‌کنند، این مورد یکی از بهترین مزیت های ارتباط با رسانه ها است.
  • ارتباطات سفارشی: پلتفرم های رسانه ها اغلب بر اساس عواملی مانند مکان، جمعیت، علایق و رفتارها، هدف گذاری دقیق مخاطبان را امکان پذیر می کنند. این ویژگی سفارشی‌سازی پیام‌های فوری را برای گروه‌های مختلف امکان‌پذیر می‌کنند و اطمینان می‌دهندکه اطلاعات مربوطه به مخاطبان مناسب می‌رسد.
  • ارتباطات بصری و چند رسانه ای: تطبیق پذیری رسانه ها در فرمت های مختلفی مانند تصاویر، فیلم ها و اینفوگرافیک ها از قابلیت های جذاب رسانه ها است.
  • انتشار اطلاعات دقیق: با استفاده از حساب‌های رسمی و تایید شده رسانه‌های اجتماعی، می‌توان به اطلاعات نادرست و شایعات بی‌اساس مقابله کرد. عمل به اشتراک گذاری اطلاعات دقیق و جاری از منابع معتبر، سردرگمی را کاهش می دهد.
بهترین استراتژی‌های ایجاد شبکه روابط‌عمومی
بهترین استراتژی‌های ایجاد شبکه روابط‌عمومی

چگونه روابط رسانه ای خود را بهبود ببخشیم؟

داشتن ارتباط خوب با رسانه‌ها برای تقویت استراتژی روابط‌عمومی مهم است. بااین‌حال، نحوه ارتباط شما با آن‌ها بر روی نحوه انتشار داستان شما اثر می‌گذارد. توجه به این موارد می‌تواند برای شما راه‌گشا باشد:

۱. وقتشان را تلف نکنید.

مطلبی برای آن‌ها ارسال کنید که برای مخاطبانشان هم نیز جذاب باشد. به زمانی که آن‌ها برای مطالعه مطلب شما می‌گذارند احترام بگذارید.

۲. صادقانه با آن‌ها ارتباط بگیرید.

رعایت اخلاق اصول اولیه هر ارتباطی است. داستان برند خود را صادقانه و بدون اغراق به آن‌ها منتقل کنید. زیرا اهالی رسانه افرادی باهوش هستند و درصورت متوجه شدن ارتباط خود را با شما قطع می‌کنند. علاوه بر این ارائه اطلاعات گمراه کننده به آن‌ها باعث ناراحتی از برند شما می‌شود،‌بنابراین به جای تبلغیات مثبت ممکن است برند شما به صورت منفی تبلیغ کنند.

۳. یک وب سایت مناسب طراحی کنید.

انجام جام این کار نسبتاً آسان است. اما مهم‌ترین نکتهای که برای ایجاد شبکه روابط عمومی در سایت خود باید در نظر داشته باشید ارائه صحیح مشخصات تماس است. در واقع، شما می‌توانید یک صفحه فرود (Landing page) در سایت خود ایجاد کنید. و درآنجا علاوه بر اطلاعات تماس،‌اطلاعات مربوط به کارمندان را نیز درج کنید.

۴- با رسانه‌ها با احترام رفتار کنید.

با اهالی رسانه محترمانه رفتار کنید، ‌ زیرا آن‌ها مقالاتی در مورد حوزه کاری شما می‌نویسند. در نظر داشته باشید که این روزها افراد بیشتر از گذشته شغل خود را تغییر می‌دهند و کسانی که امروز چندان تأثیرگذار نیستند می‌توانند در آینده نقش بسیار در ارتباط با رسانه‌ها داشته باشند.

۵- با آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی ارتباط بگیرید.

توصیه می‌شود با روزنامه نگاران در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر،‌اینستاگرام و… ارتباط بگیرید. آن‌ها معمولاً در این نوع شبکه‌ها بسیار فعال هستند.

بنابراین، برای برقراری ارتباط  با آن‌ها روشی دوستانه و غیررسمی است. می‌توانید با بیان نظرات  در زیر پست‌های آن‌ها شروع کنید.

۶. در زمان مشخص شده به آن‌ها پاسخ دهید.

اگر آن‌ها برای جزئیات بیشتر، مصاحبه یا هر دلیل دیگری با شما تماس گرفتند، لازم است سریع به آن‌ها پاسخ دهید. به عبارت دیگر،‌در صورت نیاز خبرنگاران با شما باید همیشه در دسترس آن‌ها باشید. زیرا در غیر اینصورت،‌ ارتباط شما با آن‌ها قطع خواهد شد و آن‌ها به دنبال سوژه‌های دیگر خواهند رفت.

مدت زمان شما برای پاسخ‌گویی معمولاً چند روز است. بنابراین، باید سریعاً به تماس ها و به ایمیل‌ها توجه کرده و پاسخشان را بدهید.

همه مواردی که در نظر گرفته شده به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید آیا یک نشریه و روزنامه‌نگاران آن‌ها گزینه‌های مناسبی برای روایت داستان شما هستند.

ارتباط با رسانه‌ها به‌ کمک پابلیکا

به لطف ارتباط با رسانه‌ها و افزایش کاربران رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات و محصولات همگی در پلتفرم‌های مختلف با سرعت قابل‌توجهی پخش می‌شوند. امروزه کسب‌وکارها برای ایجاد آگاهی از برند و همچنین تبلیغ و فروش محصولات خود به رسانه‌های اجتماعی متکی هستند. ارتباط با رسانه‌ها اجازه می‌دهد تا سازمان‌ها و شرکت‌ها بدون توجه به مرزهای جغرافیایی به مشتریان دسترسی پیدا کنند. اگر شما نیز می‌خواهید به بهترین نحو اتفاقات کسب‌وکار خود را به گوش مخاطبان برسانیدو یا برای نشست‌ها و رویدادهایتان نیاز به پوشش خبری توسط خبرنگاران را دارید، خدمات روابط عمومی پابلیکا در کنار شماست تا بتوانید به راحتی و بدون درگیری با خبرنگاران بهترین رسانه‌ها و روزنامه‌های کشور در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + ده =