ارتباط برند و روابط عمومی چیست؟ به همراه بررسی ۱۰ نمونه
در چشمانداز همیشه متحول کسبوکار مدرن، ارتباط برند و روابط عمومی برای موفقیت هر سازمانی حیاتی بنظر می رسد. درک این همافزایی تنها سودمند نیست، بلکه یک ضرورت استراتژیک در بازار امروز است. اگر شما نیز در مورد ارتباط برند با روابطعمومی پرسشی دارید، تا به انتها این مقاله را دنبال نمایید.
برندسازی چیست؟
برندسازی ایجاد یک هویت منحصربهفرد برای یک محصول، خدمات یا سازمان است. ارتباط برند و روابطعمومی نوعی ابزار خلاقانه می باشد که شامل ایجاد یک نام متمایز، طرح، نماد یا ترکیبی از آنهاست که یک کسب و کار را از رقبای خود متمایز مینماید. این فرآیند مستلزم درنظرگرفتن دقیق نیازها و خواستههای مخاطبان یک شرکت است. از سوی دیگر، روابطعمومی علم مدیریت اطلاعات بین یک سازمان و مردم است. روابطعمومی در مورد ایجاد و حفظ روابط، مدیریت شهرت و تأثیرگذاری بر عقاید و رفتار از طریق ارتباط بحث مینماید. استراتژیهای روابطعمومی برای ایجاد یک تصویر عمومی مطلوب برای افراد، کسبوکارها یا سازمانها طراحی شدهاند.
همگرایی برندسازی و روابطعمومی: یک اتحاد استراتژیک
در محیط کسبوکار مدرن، ارتباط برند و روابطعمومی به طور فزایندهای دیده می شود. همگرایی این دو زمینه توسط یک هدف مشترک هدایت میشود: شکلدادن به ادراکات و تأثیرگذاری بر تصمیمگیری. در عصر دیجیتال که در آن اطلاعات بهسرعت منتشر میشود و افکار عمومی میتوانند در یکلحظه تغییر کنند، همسویی استراتژیهای برندسازی و روابطعمومی بسیار مهم است.
مزایای تلفیق ارتباط عمومی و برندسازی:
افزایش دیده شدن برند: با ترکیب استراتژیهای برندسازی با فعالیتهای روابطعمومی، کسبوکارها میتوانند دید خود را در پلتفرمهای مختلف رسانهای تقویت کنند. این منجر به آگاهی و شناخت بیشتر برند میشود.
پیام رسانی مداوم: یک رویکرد یکپارچه برند و روابطعمومی تضمین میکند که همه ارتباطات در یک راستا قرار دارند و پیام اصلی و ارزشهای برند را به طور مداوم در همه کانالها تقویت می نماید.
افزایش اعتبار: روابطعمومی مؤثر میتواند اعتبار یک برند را تقویت کند. پوشش رسانهای مثبت، میتواند موقعیت یک برند را در بازار تأیید نماید.
مدیریت بحران: در مواقع بحران، یک تصویر قوی از برند با حمایت استراتژیهای روابطعمومی پیشگیرانه میتواند خطرات را کاهش داده و از اعتبار برند محافظت کند.
ساخت و برقراری ارتباط با هویت برند
در دنیایی که از انتخابهای بیپایان و گپهای دیجیتالی دائمی اشباع شده است، داشتن هویت برند واضح و ثابت فقط مهم نیست بلکه برای بقا و رشد ضروری است. هویت برند بیان ملموس شخصیت، مأموریت و ارزشهای یک شرکت می باشد. درک ارتباط برند و روابطعمومی است که یک کسبوکار را در ذهن مصرفکنندگان متمایز میکند و بر روند تصمیمگیری آنها تأثیر میگذارد.
اجزای کلیدی برند سازی
لوگو: لوگو یک نماد بصری می باشدکه نشاندهنده ماهیت یک برند است. اغلب، اولین نقطه تعامل برای مصرفکنندگان لوگو است و باید بهیادماندنی، متمایز و منعکسکننده ارزشها و اخلاق برند باشد.
فونت ها: تایپوگرافی یکی دیگر از عناصر مهم هویت برند است. سبک، اندازه و ظاهر فونتهای مورداستفاده در مواد برندسازی بر نحوه درک و بهخاطر سپردن پیامها تأثیر میگذارد.
پیام رسانی: فراتر از عناصر بصری، پیامرسانی در تعریف برند بسیار مهم است. این مورد شامل زبان، لحن و پیامهای کلیدی می باشد که داستان، ارزشها و پیشنهادهای فروش منحصربهفرد برند را بیان میکند. پیامرسانی مداوم در همه پلتفرمها هویت برند را تقویت میکند و اعتماد مخاطب را جلب می نماید.
نقش روابط عمومی در شکلدهی و ارتباط پیام برند
در ساخت برند، روابطعمومی نقشی محوری دارد. ارتباط برند و روابطعمومی کانالی است که از طریق آن یک برند هویت، ارزشها و پیامهای خود را به مردم منتقل میکند. اما همه استراتژیهای روابطعمومی یکسان ایجاد نمیشوند. اثربخشی این استراتژیها در همسویی آنها باارزشها و اهداف اصلی برند است. بیایید راهبردهای مختلف روابطعمومی را که در ساختن برند مؤثر هستند و اینکه چگونه باید با اهداف کلی یک برند هماهنگ شوند را بررسی کنیم.
سازگاری در بین کانال ها: استراتژیهای روابطعمومی تضمین میکنند که پیامهای برند در همه کانالها، چه رسانههای سنتی، چه رسانههای اجتماعی یا ارتباطات داخلی، یکسان باشد. این ثبات هویت برند را تقویت میکند و به ایجاد یک تصویر منسجم از برند یاری می رساند.
ارتباطات بحران: در مواقع بحران، روابط عمومی نقش مهمی در مدیریت ارتباطات ایفا می کند. ارتباط برند و روابطعمومی به حفظ یکپارچگی پیامها و هویت برند کمک می نماید و اطمینان میدهد که اعتبار کسب و کار حفظ میشود.
حلقه بازخورد: روابط عمومی همچنین شامل نظارت بر ادراک و بازخورد عمومی است. این بینش امکان تنظیماتی در پیامهای برند را فراهم میکند تا اطمینان حاصل شود که مرتبط و مؤثر باقی میماند.
بررسی نمونههای موفق برندسازی و روابط عمومی
روابط عمومی از دیرباز یک ابزار بازاریابی قدرتمند برای شرکتها بوده است. غولهای جهانی؛ مانند نایک، آمازون، اپل، کوکاکولا، مکدونالد و غیره همگی از ارتباط برند و روابطعمومی به نفع خود استفاده کردند. در محیط دیجیتال امروزی، روابطعمومی تأثیر بیشتری از همیشه دارد. بیایید ببینیم این شرکتها چگونه از سرمایهگذاری خود در روابطعمومی به نفع خود استفاده کردند.
نایک: روابط عمومی موفق مستلزم درک این سه اصل مهم است: شناخت مخاطبان، ایجاد بحث و گفتگو و تفکر استراتژیک و همچنین داشتن نظم و انضباط برای اجرای همه این موارد که بسیار اهمیت دارد. نایک دقیقاً میداند که مخاطبانش چه کسانی هستند. اکثر برندها سعی می کنند همه را راضی نگه دارند و این همان جایی است که اشتباه می کنند. نایک از شور و شوق و بحث و گفتگو مخاطبان خاص خود استفاده کرد. بازار هدف آنها در کنار آنها ایستاد و فروش آنها افزایش یافت.
آمازون: آمازون در حال تسلط بر فضای تجارت الکترونیک است. تحقیقات نشان می دهد که آمریکایی ها به آمازون بیشتر از دولت و مطبوعات اعتماد دارند.نکته کلیدی ارتباط برند و روابطعمومی ایجاد اعتماد است. آمازون رشد خود را به سادگی از طریق ایمیل آغاز کرد. هر بار که شخصی چیزی را از سایت خود سفارش می داد، سیستم آمازون نمایه ای از سلیقه آنها ایجاد می کرد و ایمیل های شخصی سازی شده برای آنها ارسال می کرد که در باره موارد جدید به آنها اطلاع می داد. این کار باعث ایجاد روابط انفرادی خوب شد. ایجاد رابطه و روابط عمومی یک به یک کلید موفقیت آمازون است.
اپل: اپل همیشه در مورد محصولات جدید و آینده خود سر و صدا ایجاد می کند. آنها از حدس و گمان به نفع خود استفاده می کنند. هر بار که یک محصول جدید وجود دارد، آنها برای حفظ محرمانه بودن محصول تلاش می کنند. آنها تیزرهایی را خلق می کنند تا مخاطبان خود را به هیجان درآورند. یکی دیگر از استراتژی های اپل ، توهم کمبود است. آنها در روزهای عرضه محصول، مقدار محدودی از محصولات خود را در فروشگاه ها ذخیره می کنند. این امر باعث ایجاد افزایش تقاضا در مشتریان آمی شود.
کوکاکولا: کوکاکولا به دلیل فهم ارتباط برند و روابطعمومی محبوبیت خود را حفظ کرده است. آنها وقت خود را در تلاش های فشرده حفاظت از محیط زیست سرمایه گذاری می کنند. یکی از سیاست های اصلی آن ارتقای پایداری با ترویج ۳Rs کاهش، بازیابی و تجدید است. ۳Rها باعث کاهش درصد بطری های پلاستیکی و تجدید بطری های قدیمی می شود. فعالیت های روابط عمومی به محبوبیت شرکت و مخاطبان اپل دید خاصی درباره این شرکت بخشیده است چون باعث می شود آنها مسئولیت پذیر به نظر برسند.
مک دونالد: مک دونالد نیز از مسئولیت اجتماعی به نفع خود استفاده کرد. در سطح جهانی، همه در مورد مک دونالدز می دانند. آنها یک موفقیت بزرگ هستند و موفقیت شان را با گفتن یک داستان شروع کردند. مک دونالد شروع به کمک به جامعه کرد و همین به برندسازی آنها تبدیل شد. ایجاد خانه های رونالد مک دونالد یک امر کاملاً جدید بود. خانه ها برای کودکانی که به شدت بیمار بودند و نیاز به درمان در بیمارستان های دور داشتند، در دسترس قرار گرفت.
برند مناسب همراه با روابطعمومی مؤثر میتواند فروش و وفاداری مشتری را افزایش دهد. بااینحال، بسیاری از کارآفرینان زمان کافی را صرف سرمایهگذاری در توسعه برند نمیکنند. این امر بهویژه برای مشاغل کوچک و متوسط که اغلب با کمبود کارکنان و منابع مواجه هستند و ممکن است فکر کنند برند غیرضروری است، صادق است. بااینحال، برندسازی مؤثر میتواند برای هر کسبوکاری، صرفنظر از اندازه یا بودجه آن، مفید باشد. برندسازی چیزی است که کسبوکار شما را از رقبا متمایز میکند، اگر شما نیز با فهم ارتباط برند و روابطعمومی به دنبال ارتقای کسب و کار خود هستید، به پابلیکا سری بزنید و از خدمات روابط عمومی آن استفاده کنید.
اشتراک گذاری این مطلب در :
رنگ برای برندسازی حیاتی است و یکی از اولین چیزهایی است که مردم در مورد برند شما متوجه میشوند. بهخاطر سپردن یک رنگ مؤثر برای مردم آسانتر از یک نام است. رنگهای مختلف ایدهها و احساسات متفاوتی را برمیانگیزد و میتواند به شرکتها کمک کند تا پیام برند خود را منتقل کنند.
بهروزرسانی مداوم برندتان با تقویت موقعیت آن در بازار به افزایش ارزش شرکت شما کمک میکند. این به نوبه خود به شما امکان میدهد مشتریان بیشتری را جذب و حفظ کنید و درعینحال ارزش درک شده محصولات یا خدمات شرکت خود را افزایش دهید.
مردم اغلب برند و لوگو را با هم ترکیب میکنند ولی آنها یکسان نیستند. لوگوها تصاویری هستند که معنای پشت یک برند را بیان میکنند. برند یک استراتژی بازاریابی است که برای وادارکردن مشتریان به کسب و کار و محصولات یا خدمات آن با یک احساس، ارزش یا تجربه خاص طراحی شده است. این چیزی است که مشتری با دیدن یک محصول فکر و احساس میکند و چرا آن محصول را بهجای رقیب خود انتخاب میکند.
فناوریهای هوش مصنوعی با ایجاد تجارب شخصی سازی شده برای مشتری، انقلابی در برندسازی و روابطعمومی ایجاد میکند. برندها میتوانند از هوش مصنوعی برای پیامرسانی هدفمند، تجزیهوتحلیل پیشبینیکننده و ایجاد محتوای شخصی استفاده کنند.
دیدگاهتان را بنویسید