نقش موثر روابط عمومی در بازاریابی فرهنگی
روابط عمومی و بازاریابی هردو از مهمترین ابزارهای تعامل و ارتباط با مخاطبان و مشتریان در هر کسب وکاری هستند. برخی این دو ابزار، یعنی بازاریابی و روابط عمومی را به دلیل نوع تعاریفی جدا از یکدیگر میدانند. این درحالی است که باید جدایی بین این دو را به معنای درنظر نگرفتن نقش کلیدی یکی از آنها در پیشبرد اهداف سازمان تعبیر کنیم. بازاریابی فرهنگی در اینجا به معنای پیشبینی نیازهای فرهنگی جامعه و پاسخگویی به نیازهای آنها از طریق مبادلات فرهنگی است.
یک کارشناس بازاریابی فرهنگی برای اینکه عملکرد اثربخشی داشته باشد نیاز به شناخت و درک بالایی از بازارهای فرهنگی و هنری، عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان همان بازارها دارد. به طور خلاصه کسب اطلاع از نیازها، سلایق و خواستههای مشتریان میتوانند در عملکرد وی تاثیر بسیاری داشته باشد. در این میان بازاریابی ابزار مهمی در ارتباط و تعامل با مشتریان و مخاطبان در روابط عمومی نیز به حساب میآید. روابط عمومی نیز به عنوان یک تکنیک حمایت از بازار شناخته میشود و یک کارشناس روابط عمومی با شناخت نیازهای مشتریان انگیزه او را برای خرید و تبدیل شدنش به مشتری وفادار را افزایش میدهد.
با توجه به ارتباط تنگاتنگی که بین مفاهیم روابط عمومی و بازاریابی وجود دارد و اشراف به این موضوع اثربخشی هر دو ابزار را افزایش میدهد، در این مطلب تصمیم داریم تا شما را با مساله نقش روابط عمومی در بازاریابی فرهنگی آشنا کنیم.
مفهوم بازاریابی فرهنگی
بازاریابی فرهنگی مهارت و هنر برقراری بازار عرضه و تقاضا برای محصولات فرهنگی تعبیر میشود. محوصلات فرهنگی نیز شامل صنایع دستی، میراث باستانی و یا حتی فیلم، موسیقی، نقاشی و تمامی تولیدات دنیای هنر است.
موضوع فرهنگ به خودی توانایی بیشتری به بازاریابان میدهد که با مخاطب خود ارتباط گرفته و زمینه رشد کسب و کار را فراهم کنند. بازاریابی فرهنگی موجبات توجه و تمرکز جامعه را به سمت تولیدات فرهنگی را فرهم میآورد و زمینه گسترش و توسعه فعالیتهای فرهنگی را ایجاد میکند.
نقش بازاریابی فرهنگی در کسب و کارهای مختلف هنری
تعریفی که در بیشتر محافل از بازاریابی ارائه میشود به نقش این ابزار در پیشبینی رفتار مشتری و راضی نمودن آن جهت تحقیق اهداف سازمان اشاره میکند. در این تعریف به نیاز ایجاد حسن نیت بین سازماندهی سفارشات کالاهای فرهنگی و ارائه خدمات اشاره میشود.
فاکتورها و عواملی که توسط مدیریت قابل کنترل نیستند، میتوانند به راحتی روند مطلوب و هدفگذاری شده بازاریابان یک سازمان را از بین ببرند. چنانچه اخبار خوبی نسبت به خدمات و یا محصولات یک شرکت در قالب پوششهای خبری منتشر نشود، نارضایتی از آن سازمان و یا شرکت حتی به رقم برخورداری از محصولات بیکیفیت کاهش پیدا میکند. این نارضایتی و شکایتها نه تنها از سوی مشتریان خارجی بلکه از سمت مشتریان داخلی که همان سهامدار شرکت هستند هم میشود.بنابراین هر سازمان باید در رابطه با عملکرد، موفقیت و یا شکستهای اهداف بازاریابی خود به صورت دورهای به سهامدارانش گزارشهایی را ارائه کند.
نقش روابط عمومی در عملکرد بازاریابی فرهنگی
نقش روابط عمومی در جلسات دورهای بازاریابی فرهنگی برای ارائه گزارش عملکرد کمپینهای بازاریابی پر رنگ است. در این جلسات ممکن است تعدادی از سهامدارن نسبت به اعلام امکانات گسترده برای خدمات و یا تولید محصولات جدید هنری و یا فرهنگی نظرات مخالف داشته باشند و یا حتی نسبت به نتایج کمپینها خشمگین باشند. در این مواقع نقش روابط عمومی در رفع تنشها و جذب سهامداران ناراضی مهم و انکار نشدنی است.
در دنیایی که موفقیتِ هر کسبوکاری در گرو جان سالم به در بردن از فضای رقابتی است، همواره افرادی در کمین برای تخریب سازمانها هستند. این افراد همواره در حال برنامهریزی گسترده برای توقف اهداف موفق آمیز رقبای خود میبلشند. در چنین فضایی کارشناسان روابط عمومی با پیش بردن اهداف بازاریابی اصولی فرصتی برای تحقق اهداف خرابکارانه دیگران به جای نمیگذراند.
سازمانهای بزرگی در دنیا وجود دارند که مدیران بازاریابی آنها توانایی برنامهریزی و اجرای کمپینهای بازاریابی موفقی را دارند، اما نمیتوانند نقش چندان پر رنگی در برقراری ارتباط با مخاطبان و یا مشتریان اصلی همان سازمان داشته باشند. در این مواقع سازمانهای فرهنگی بایستی از نیروی محرکه ارتباط با مشتری یعنی روابط عمومی برای حمایت و حفظ نشان تجاری خود بهره ببرند.
سازمانی که روابط عمومی توانمند و هدفمند داشته باشد خود و آینده کسب و کارش را در مقابل بسیاری از خطرات احتمالی بیمه میکند. روابط عمومی خوب و شناخته شده باعث کاهش انتقادات درون و برون سازمانی و جذب حمایتها از هر دو سمت میشود.
حمایت روابط عمومی از بازاریابی
اگر نقش روابط عمومی را از همان روزهای آغازین شکل گیری سازمان پر رنگ و انکار نشدنی بدانیم این نکته را هم نمیتوان انکار کرد که روابط عمومی دوشادوش بازاریابی و در حمایت آن از در شکوفایی سازمان عمل خواهد کرد. مهمترین اقدامات روابط عمومی در راستای بازاریابی شامل موارد زیر هستند:
- هدایت فروش و بهبود آگاهی از برندهای هنری یا فرهنگی
- ایجاد انگیزه در نیروی فروش، سهامداران و خرده فروشان
- معرفی محصول و یا خدمات جدید
- ایجاد حس وفاداری به برند
ارتباط بین بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی باید تاثیرگذار و موثر باشد تا اهداف سازمان در جهت نتیجهبخش بودن فروش و کسب سودآوری محقق شوند.
برای تحقق این اهداف نیز مدیر روابط عمومی با مدیران تبلیغات و بازاریابی باید در ارتباط و از جریان روند فعالیتهای یکدیگر مطلع باشند.
این نوع ارتباط سه جانبه باعث کم رنگ شدن محدودیتهای بین بازاریابی و تبلغات هم میشود و اثرات شفافتری ارائه خواهد شد.
اگرچه بازاریابی و تبلیغات در هر دو سمت دارای فعالیتهای اختصاضی و جدای از یکدیگر هم میباشند اما این روابط عمومی است که نقاط مشترک آنها را بهم وصل میکند.
اگرچه نیازی نیست که بین تبلیغات و روابط عمومی یک نگرش مشابه وجود داشته باشد، اما هماهنگی بین این دو آنهم در آغاز فعالیت فرهنگی و یا تولیدی یه سازمان در نتیجه بخش تبلیغات اثرشگرفی خواهد داشت.
اثر برنامه ریزی در روابط عمومی و بازاریابی
زمانبندی و برنامه ریزی در راستای اهداف بازاریابی و تبلیغات و فعالیتهای روابط عمومی باید در راستای یکدیگر باشند و اهداف را همسو با یکدیگر به جلو ببرند. روابط عمومی و تبلیغات هر دو دست در دست یکدیگر در پیشبرد اهداف بازاریابی با ارائه نظرات و پیش بینی آینده تاثیرگذار هستند. براساس طرحهایی که توسط مدیران روابط عمومی و تبلیغات ارائه میشوند، برنامهریزی کردن برای رسیدن به پیشرفت و تحقق اهداف مسیر هموارتری ایجاد میکند.
کمپینهای تبلیغاتی ایجاد شده توسط مدیر تبلیغات در آغاز برای جذب مشتریان جدید به کار بسته میشوند و در راستای آن مدیر روابط عمومی ارتباط رسانهای را برای ازدیاد مخاطبین همان کمپینها به کار میبرد و از ابزارهای بازاریابی برای تحکیم اهداف استفاده میکند.
در بحث روابط عمومی و تبلیغات کیفیتِ آگاهی دادن و شناسایی مخاطبین و محیط انکار ناپذیر است. نوآوری در تبلیغات چنانچه در همسویی با عملکرد روابط عمومی باشد به راحتی حصارهای تبلیغات سنتی در عرصههای فرهنگی را میشکند.
سخن پایانی
در این مطلب به نقش روابط عمومی در بازاریابی فرهنگی و ارتباط تنگاتنگ بین این دو اشاره شد. خلاصه این ارتباطات در ۵ مورد زیر به عنوان جمع بندی، آورده شده است:
- روابط عمومی نقش پررنگی در یک پارچهسازی اهداف بازاریابی فرهنگی دارد.
- روابط عمومی باعث توسعه برنامه پیشبرد فروش و افزایش مشتریان کنونی کسب و کارهای فرهنگی ویا هنری میشود.
- ارتباط موثر بین روابط عمومی و بازاریابی باعث آگاهی از بند یا بهبود نام تجاری میشود.
- روابط عمومی باعث بهبود روابط بین بخشهای تبلیغات و بازاریابی چه در بیزون و چه در داخل سازمان میشود.
- برای نفوذ و تاثیرگذاری نتایج تبلیغات، طراحی یک برنامه روابط عمومی کارا بسیار موثر است.
اشتراک گذاری این مطلب در :
دیدگاهتان را بنویسید