تبلیغات و نقش آن در روابط عمومی

پابلیکا / روابط عمومی / تبلیغات و نقش آن در روابط عمومی
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۲۹ آبان ۱۴۰۱
زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
پیامی جهت متقاعدکردن دیگران

نقش تبلیغات در روابط عمومی به‌قدری چشمگیر است که اصلا نمی‌توان آن را نادیده گرفت. روابط عمومی و تبلیغات رابطه مستقیم با یکدیگر دارند. تبلیغات خوب و مؤثر سبب بهبود روابط عمومی یک سازمان یا گروهی از افراد می‌شود. جالب است بدانید که این دو تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. برای کسب اطلاعات مفید درباره نقش تبلیغات در روابط عمومی ادامه مقاله را مطالعه کنید.

تبلیغات چیست؟

در ابتدا بهتر است با مفهوم روابط عمومی و تبلیغات آشنا شوید و سپس اطلاعاتی درباره نقش تبلیغات در روابط عمومی به دست آورید. به‌این‌ترتیب در این قسمت از مقاله شما را با تبلیغات آشنا می‌کنیم.

همان‌طور که می‌دانید تبلیغات، پیامی است که جهت متقاعدکردن دیگران برای انجام کاری طراحی، تولید و در نهایت منتشر می‌شود. تبلیغات به روش‌های گوناگونی اجرا می‌شود. تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، بیلبوردی و… از شیوه‌های گوناگون تبلیغاتی هستند. اما به‌طورکلی تبلیغات می‌توانند به روش‌های زیر باشند:

  • چاپ
  • بیلبورد
  • روی وسایل حمل‌ونقل عمومی
  • آگهی‌های تلویزیونی و رادیویی
  • چریکی
  • محیطی
  • تلفنی
  • اینترنتی

تبلیغات اهداف گوناگونی دارد و از فرایندهای مختلفی تشکیل می‌شود. به یاد داشته باشید که باید برای تبلیغات خود استراتژی‌های مشخصی داشته باشید تا در نهایت یک پیام خوب طراحی و منتشر شود. در مجموع تبلیغات به‌خاطر موارد زیر انجام می‌شود:

  • جذب مشتریان جدید
  • بهبود موقعیت تجاری
  • افزایش فروش
  • پیشی‌گرفتن از رقبا
  • معرفی محصولات یا خدمات به گروهی از افراد

اما تبلیغات، معایبی نیز دارد. پرداخت هزینه‌های بالا در روند تولید و نشر، یکی از معایب بزرگ تبلیغات است. همچنین این فرایند بسیار زمان بر است و نتیجه آن در درازمدت مشخص می‌شود. ممکن است تبلیغات سبب جذب مشتریان شود؛ اما برای طولانی‌مدت نمی‌تواند آنها را نگه دارد.

روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی راهی برای ایجاد و حفظ شهرت

روابط عمومی در ایجاد و حفظ شهرت یک شرکت یا سازمان نقش دارد. از طریق این فرایند یک رابطه سودمند متقابل بین سازمان‌ها و عموم مردم ایجاد می‌شود. افزایش اعتبار برند، جذب مخاطب هدف و ایجاد ارزش‌افزوده از مزایای روابط عمومی هستند.

روابط‌عمومی تلاش می‌کند تا به طور غیرمستقیم به معرفی خدمات یا محصولات یک شرکت بپردازد تا روی مخاطبان هدف تأثیر بگذارد. این فرایند نیز انواع مختلفی دارد مانند روابط عمومی در بازاریابی فرهنگی که برای کسب‌وکارها بسیار تأثیرگذار واقع می‌شود.

روابط عمومی درست بر خلاف تبلیغات است. برای مثال شما باید برای تولید و منتشر کردن تبلیغات هزینه‌های زیادی بپردازید؛ اما در روابط عمومی نیاز به پرداخت هزینه‌ای نیست.

در مجموع بسیاری از افراد مانند خبرگان بازاریابی باور دارند که ماندگاری روابط عمومی بیشتر از تبلیغات است. به بیان دیگر اعتبار پیام‌هایی که از طریق روابط عمومی منتقل می‌شود؛ نزد مردم بیشتر است.

تبلیغات و روابط عمومی

تبلیغات و روابط عمومی، هر دو به برندسازی و برقراری ارتباط با مخاطبان هدف کمک می‌کنند. البته روابط عمومی و تبلیغات تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. در واقع درست است که روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند اما مانند هم نیستند.

در تبلیغات مشتریان بالقوه هدف قرار می‌گیرند؛ اما روابط عمومی سعی می‌کند که روی شبکه گسترده‌تری تمرکز کند. لازم به ذکر است که مشتری بالقوه به فردی می‌گویند که احتمال دارد در آینده کالا یا خدمات شما را خریداری کند. به‌این‌ترتیب تبلیغات سعی می‌کند با روش‌های گوناگون روی این افراد تأثیر بگذارد و آنها را جذب کند.

در روابط عمومی گروه بزرگ‌تری از جامعه مورد هدف قرار می‌گیرند. در واقع افزون بر مشتریان بالقوه روی دیگر افراد جامعه نیز تمرکز می‌کند تا رضایت آنها را به دست آورد.

تفاوت‌های روابط عمومی و تبلیغات را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید. در ادامه مقاله نیز درباره این موارد اطلاعات بیشتری به شما خواهیم داد.

تبلیغاتروابط عمومی
هدفاقناع و جذب مخاطب

نفوذ و تسلط بر مخاطب

ایجاد، حفظ و تداوم ارتباطات

تأمین منافع سازمان

تعامل با مخاطب

مسئولیتاقتصادی و در برابر سازمان پاسخگو استاجتماعی و در برابر افکار عمومی پاسخگو است
ماهیت پیامسلطه‌آمیز و یک‌سویهمشارکت‌آمیز و دوسویه
نقش مخاطببی نقش و منفعلفعال و هوشمند
تأثیرگذاریدیررسزودرس

تفاوت‌های تبلیغات و روابط عمومی

تفاوت‌های تبلیغات و روابط عمومی

تبلیغات تنها باهدف فروش بیشتر محصولات یا خدمات انجام می‌شود. این در حالی است که روابط عمومی سعی می‌کند تا با ایجاد آگاهی و شهرت به فروش بیشتر کمک کند. به بیان دیگر روابط عمومی تلاش می‌کند تا با کسب اعتماد و رضایت مشتریان سبب افزایش محبوبیت یک شرکت یا یک سازمان شود.

شما در طراحی یک تبلیغ تسلط بیشتری دارید؛ چرا که تصمیم می‌گیرید که تبلیغتان چگونه باشد، کجا و چه زمانی منتشر شود و چه پیامی را منتقل کند. همچنین کیفیت تبلیغ شما به مقدار پولی بستگی دارد که هزینه می‌کنید. هر چه‌قدر هزینه بیشتری بپردازید؛ تبلیغ شما تأثیرگذارتر عمل می‌کند و بیشتر دیده می‌شود. این در حالی است که در روابط عمومی کنترل کمتری روی موضوعات مختلف دارید. برای مثال رسانه‌های مربوطه تصمیم می‌گیرند که پیام شما چگونه باشد و به چه صورت منتشر شود.

تأثیر روابط عمومی در ذهن افراد بیشتر از تبلیغات است. پیام‌های تبلیغاتی کوتاه و مختصر هستند اما می‌توان از طریق روابط عمومی اطلاعات مفیدتر و جامع‌تری منتقل کرد. روابط عمومی با استفاده از این پیام‌های مفید، محبوبیت و اعتبار بیشتری برای شرکت مربوطه کسب می‌کند.

در روابط عمومی، پیام موردنظر توسط یک شخص ثالث و قابل‌اعتماد منتشر می‌شود؛ بنابراین نزد مردم معتبرتر واقع خواهد شد. افراد جامعه به پیام‌هایی که از طریق افراد مشهور و محبوب منتقل می‌شوند؛ اعتماد بیشتری دارند.

در مجموع تبلیغات و روابط عمومی دارای تفاوت‌های بسیاری همچنین ساده و قابل‌درکی هستند. همچنین هرکدام از این روش‌ها مزایای خاص خود را دارند. به‌این‌ترتیب می‌توان از تبلیغات در روابط عمومی استفاده کرد تا پیام موردنظر به بهترین شیوه ممکن منتقل شود.

نقش تبلیغات در روابط عمومی

تبلیغات و روابط عمومی به برندینگ و شکل‌گیری یک ارتباط دوسویه با مخاطبان هدف کمک می‌کنند. هر دوی این موارد سعی دارند تا با اقدامات خاصی مخاطبان را به‌سوی خود جذب کنند.

اگر بتوان از تبلیغات در روابط عمومی استفاده کرد؛ قدرت روابط عمومی بیشتر می‌شود. هر دو شیوه‌های خاصی جهت انتقال پیام به مخاطبان دارند؛ بنابراین ترکیب این شیوه‌ها ایده بسیار خوبی خواهد بود.

می‌توان گفت که یک هماهنگی بسیار عالی و خوب بین روابط عمومی و تبلیغات دیده می‌شود؛ اما ایجاد این هماهنگی کار دشواری است. به این سبب باید در جای درست از تبلیغات در روابط عمومی استفاده کرد.

تبلیغات به پیشرفت اقتصادی و روابط عمومی به بهبود روابط اجتماعی یک شرکت کمک می‌کند. به‌این‌ترتیب تبلیغات باعث می‌شود تا روابط عمومی بتواند در راستای بهبود اقتصادی نیز عمل کند. همچنین همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم تبلیغات انواع مختلفی دارد؛ بنابراین باید بتوانید از روشی تبلیغاتی درستی در روابط عمومی استفاده کنید.

تبلیغات مانند ابزاری است که روابط عمومی از آن کمک می‌گیرد تا تأثیرگذارتر عمل کند. روابط عمومی به معرفی یک محصول می‌پردازد و سپس تبلیغات مشتریان را برای خرید آن محصول ترغیب می‌کند.

روابط عمومی با اقدامات خود سبب زمینه‌سازی برای داشتن تبلیغاتی مؤثر و مفید می‌شود. به بیان ساده‌تر روابط عمومی اعتماد گروهی از افراد را جلب می‌کند تا تبلیغات بتواند تأثیرگذارتر عمل کند. بدون جلب اعتماد مشتریان و معرفی محصول، تبلیغات کار بیهوده‌ای خواهد بود.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که نقش تبلیغات در روابط عمومی بسیار خوب و مؤثر است. ترکیب این دو روش یک کار بسیار عقلانی و مفید خواهد بود؛ چرا که هرکدام می‌توانند با ویژگی‌های خاص خود سبب بهبود اوضاع یک کسب‌وکار شوند. در آخر امید است درباره نقش تبلیغات در روابط عمومی اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + چهارده =