لینک ‌سازی

راهنمای گام‌به گام لینک‌سازی برای بهبود سئو سایت

به زبان ساده می توان گفت هرچه سایت های معتبرتری به سایت شما لینک بدهند، وبسیات شما در موتورهای جستجو جایگاه بهتری را به دست خواهد آورد. یرای اینکه بهتر بتوانید دلیل اهمیت لینک‌سازی را درک کنید، در ابتدا نیاز هست بدانید که چگونه بایستی هایپر لینک را ایجاد کرد، موتورهای جستجو چگونه با بک لینک ها برخورد می کنند و اینکه چه تاثیری بر روی سایت شما خواهند داشت.

 ۱- شروع تگ لینک

این بخش که انکرتگ نیز نامیده می شود، با حرف انگلیسی “a” آغاز شده و به موتور جستجو این را می گوید که در ادامه یک لینک به یک صفحه دیگر قرار داده شده است.

   ۲- لینک صفحه مورد نظر

حروف “hraf” مخفف “hyperlink referral” بوده و لینک داخل کوتیشن نشان دهنده URL صفحه فرود است. لازم به ذکر است که حتما نیازی نیست لینک مورد نظر به یک صفحه از از سایت باشد؛ شما می توانید به یک عکس، ویدیو و یا حتی فایل جهت دانلود لینک بدهید. گاها ممکن است شما در این قسمت یک لینک مشاهده کنید که با علامت # آغاز شده است. وجود این علامت نشان دهنده این است که لینک مورد نظر به بخشی دیگر از همان صفحه اشاره دارد.

   ۳- انکر تکست مورد نظر

این بخش همان چیزی است که کاربر در قالب تعدادی کلمه در داخل صفحه سایت مشاهده می کند. کاربر با کلیک کردن بر روی این بخش، به صفحه مورد نظر هدایت خواهند شد. معمولا برای اینکه کاربر متوجه هایپر لینک بودن این بخش بشود، فرمت کلمات انکر تکست با فرمت متن اصلی متفاوت است (رنگ، سایز، هایلایت و …) تا با این شکل قابل کلیک بودن آن مشخص گردد.

   ۴- پایان تگ لینک

این بخش نیز به موتور جستجو نشان می دهد که هایپر لینک به پایان رسیده است.

به طور کلی از نظر موتورهای جستجو ۲ دلیل اصلی برای استفاده از لینک ها برای بهبود سئو وجود دارد:

         ۱- برای انتقال به صفحات مختلف در اینترنت

         ۲- برای تشخیص اینکه در جستجوهای کاربران، صفحات مختلف به چه ترتیبی اولویت بندی شوند.

بهبود سئو با استفاده از لینک‌سازی

لینک ها برای موتورهای جستجو چه معنا و مفهومی دارند؟

زمانی که موتورهای جستجو در صفحات مختلف سایت ها جستجو می کنند (می خزند). محتوای موجود در صفحه را مورد بررسی قرار داده و مطالب آن را در لیست جستجو قرار می دهند. به این ترتیب مشخص می شود که آیا محتوای یک صفحه کیفیت لازم و قالبیت این را دارا هست. تا در زمان جستجوی یک موضوع توسط کاربر، به وی اراده گردد یا خیر. با این حال، کیفیت محتوای ارائه شده در صفحه مورد نظر تنها عامل رتبه بندی جهت ارائه مطلب به مخاطب نیست. تعداد لینک هایی که در سایر وبسایت به صفحه مورد نظر داده شده اند. و همچنین مواردی مثل دامین آتوریتی و همچنین پیج آتوریتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به زبان ساده می تواند گفت هرچه سایت های معتبرتری به سایت شما لینک بدهند، وبسیات شما در موتورهای جستجو جایگاه بهتری را به دست خواهد آورد.

بک لینک

لینک ها برای موتورهای جستجو چه معنا و مفهومی دارند؟

بک لینک ها به عنوان یکی از فاکتورهای بسیار مهم و ضروری در رتبه بندی موتورهای جستجتو و به خصوص گوگل، از همان ابتدای کار و در دهه ۹۰ ، اهمیت فراوانی داشته است. لری پیج، یکی از بنیان گذاران گوگل، الگوریتم رتبه بندی سایت ها در زمان جستجو براساس تعداد لینک های ورودی به وبسایت را برنامه نویسی کرده است. در سال های بعد، این الگوریتم به عنوان یکی از الگوریتم های موثر و مهم در رتبه بندی سایت ها در هنگام ارائه سایت های مختلف به کاربران، مورد استفاده قرار گرفت.

دلیل توجه به تعداد لینک های ورودی از طریق سایت های دیگر، این بوده است. که الگوریتم مورد نظر همانند یک سیستم رای گیری برای بررسی میران قابل اعتماد بودن محتوای صفحه مورد نظر عمل می کند. در صورتی که محتوای صفحه مناسب نباشد طبیعتا بک لینکی دریافت نخواهد کرد. طبیعی است در صورت قرار دادن یک لینک در محتوای صفحات سایر سایت ها به سایت شما، عملا به این معنا خواهد بود. که از نظر آن سایت، مطلب ارائه شده در وبسایت شما معتبر و با کیفیت است. در غیر این صورت دلیلی برای لینک دادن به سایت شما وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال فرض کنید یکی از دوستان شما، آدرس یک رستوران خوب را از شما بپرسد. مسلما شما رستورانی که غذای خوبی ندارد را به وی معرفی نخواهید کرد.

پیح رینکینگ

لینک ها برای موتورهای جستجو چه معنا و مفهومی دارند؟

با این حال، وبسایت ها سریعا این را یاد گرفتند که به چه شکل پیح رینکینگ وبسایت خود را دستکاری کنند. تا بیشتر مورد توجه گوگل و سایر موتورهای جستجو قرار بگیرد. به این ترتیب گوگل نیز تصمیم گرفت راهکارهایی را استفاده کند. تا بتواند تشخیص دهد کدام وبسایت از روش هایی استفاده می کنند تا نتایج موتورهای جستجو را دستکاری کنند. بر این اساس، آپدیت های جدید گوگل این مساله را مورد بررسی قرار می دهند. که آیا محتوای وبسایت شما واقعا کیفیت مناسب جهت ارائه به مخاطب را دارد یا خیر.

اینگونه بود که برخی از لینک هایی که تا قبل از این از طرف گوگل مورد تایید بودند، در آپدیت های جدید نادیده قرار گرفته و تاثیر خود را از دست دادند. به عنوان مثال در گذشته شما می توانستید وبسایت خود را در وب دایرکتوری ها ثبت کنید و از آن ها بک لینک بگیرید. در حال حاضر این دسته از بک لینک ها از نظر گوگل فاقد اعتبار هستند.

موتورهای جسجو

لینک ها برای موتورهای جستجو چه معنا و مفهومی دارند؟

در آخرین آپدیت هایی که گوگل ارائه کرده است. نه تنها این دسته از بک لینک ها لحاظ نمی شوند. بلکه در برخی از موارد در صورتی که گوگل تشخیص دهد. شما به دنبال فریب موتور جستجو از طریق بک لینک گرفتن های غیر مجاز بوده اید، سایت شما را جریمه کرده و از نتایج جستجوی خود حذف می کند. الگوریتم پنگوئن گوگل این وظیفه را بر عهده دارد. بر این اساس، اینکه شما بدانید به چه شکلی لینک بیلدینگ سایت خود را در سایر سایت ها انجام دهید. به نحوی که در لیست پنالتی گوگل قرار نگیرید. از اهمیت فوق العاده ای برخوردار خواهد بود.

مسلما تمام الگوریتمی که گوگل بر اساس آن رتبه بندی سایت ها را انجام می دهد. مشخص نبوده و به اصطلاح جز “اسرار سازمانی گوگل” محسوب می شود. با این وجود آنچه مشخص است اینست که استفاده از لینک بیلدینگ برای بهبود سئو سایت، در صورتی که به شکل اصولی و صحیح انجام شود، همچنان تاثیر به سزایی خواهد داشت.

لینک‌های nofollow

اگر تا به امروز به دنبال لینک بیلدینگ برای وبسایت خود بوده اید و یا به نحوی با مفاهیم این حوزه آشنایی داشته باشید، بدون شک واژه “nofollow” به گوش شما خورده است. در صورتی که شما کاربر عادی سایت منتشر کننده رپورتاژ و یا بک لینک باشید، برایتان هیچ تفاوتی در ظاهر لینک وجود نخواهد داشت. اما در صورتی که به کد لینک مورد نظر نگاه کنید، متفاوت خواهد بود.

بخش rel=”nofollow”>Example</a> همان قسمتی است که نسبت به لینک دهی معمولی و یا به اصطلاح فالوو، متفاوت است. این خط کد به این معنی است که موتور جستجوی گوگل به لینک مورد نظر توجهی نداشته باشد. بنابراین این دسته از لینک ها نمی تواند موجب بهبود سئو سایت شما شوند.

کجا از لینک‌های nofollow استفاده کنیم؟ 

یکی از دلایلی که موجب می شود تا سایت مبدا از لینک نوفالوو برای لینک دهی به سایر سایت ها استفاده کند. این است که بتواند بر روی لینک های خروجی خود نظارت و کنترل کافی را داشته باشد. به بیانی دیگر، سایت مبدا به این ترتیب به گوگل نشان می دهد که به در مورد کیفیت لینک مقصد اطمینان کافی را دارا نیست. اگر به مثال های زیر دقت کنید بهتر متوجه کاربرد لینک های نوفالوو خواهید شد:

  •  کامنت های بخش بلاگ سایت
  •  پست های بخش انجمن
  • نظرتان خوانندگان
  • سایت های کاربر محور مانند ویکی پدیا

افراد می توانند در هر یک از این بخش های سایت لینک هایی را قرار دهند. و با توجه به حجم بالای مطالب قرار گرفته در این بخش ها، امکان مدیریت آن ها بسیار مشکل خواهد بود. بنابراین برای کاهش سطح اسپم سایت و همچنین پیج آتوریتی سایت، مدیران سایت ها ترجیح می دهند. تا تمامی بخش هایی که توسط سایر کاربران قابل ویرایش و نظردهی هست را به صورت نوفالوو در نظر بگیرند.

تاثیر لینک‌های nofollow بر تبلیغات چیست؟

لینک سازی برای بهبود سئو سایت: آنچه در مورد لینک نوفالوو باید بدانید

یکی دیگر از دلایل استفاده از لینک نوفالوو در مواردی است پست های تبلیغاتی بر روی سایت منتشر می شوند. به عنوان مثال در صورتی که شما یک بنر تبلیغاتی در یک سایت برای وبسایت خود خریداری کنید. بهتر است از لینک نوفالوو استفاده کنید. تا گوگل به این مساله پی برده و رتبه پیج آتوریتی شما کاهش پیدا نکند. در اینجا باید به این نکته اشاره کرد در صورتی که شما از لینک های فالوو برای تبلیغات سایر سایت ها استفاده می کنید. عملا رنکینگ سایت خود را کاهش خواهید داد.

بنابراین در صورتی که شما به دنبال دریافت بک لینک از سایر سایت ها به سمت سایت خود هستید. باید به این نکته توجه داشته باشید. که لینک های نوفالوو نمی توانند برای سایت شما اثر مثبتی داشته باشند. البته باید این را در نظر گرفت که لینک های نوفالوو برای وبسایت شما ترافیک را به همراه داشته و این خود به طور غیرمستقیم می تواند به بهبود سئو شما کمک کند.

از همه این ها که بگذریم، همان طور که گفته شد. بک لینک نوفالوو از نظر ظاهری و برای کاربر با لینک های فالوو هیچ تفاوتی را دارا نیستند. بنابراین در صورتی که شما به دنبال لینک بیلدینگ برای بهبود سئو سایت خود هستید. حتما به فالوو بودن لینک ها بایستی توجه داشته باشید تا مورد قبول گوگل قرار گیرند.

همانگونه که قسمت های قبل مجموعه مقالات راهنمای گام به گام لینک‌سازی برای بهبود سئو صحبت شد، لینک هایی که از سایر سایت ها به شما داده می شوند، در بهبود سئو سایت شما تاثیر بسیاری دارند. بنابراین هرچه تعداد لینک های با کیفیت ورودی به وبسایت خود را افزایش دهید. احتمال بهبود جایگاه وبسایت شما در سرچ گوگل بیشتر خواهد شد.

۱-ایجاد ارتباطات 

لینک بیلدینگ در برخی موارد، فارغ از رابطه در فضای آنلاین، می تواند منجر به ایجاد یک رابطه بین کسب و کارها گردد. این نوع از ارتباطات منجر به به اجرا در آمد همکاری های مشترک شده و برای کسب و کار شما سودآور خواهند بود. این ایجاد رابطه کاری به خودی خود می تواند برای شما ارزشمند بوده و سرآغازی باشد برای پیشرفت های بعدی.

۲-ترافیک بر روی سایت با لینک بیلدینگ

در بخش های قبلی در مورد تاثیرات بک لینک بر روی سئو سایت توصبحاتی را دادیم. با این حال این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که هدف اصلی لینک دهی ها، انتقال ترافیک به به سایت منبع است. در صورتی که شما بتوانید از یک وبسایت معتبر برای سایت خود لینک بگرید. طبیعتا با افزایش ترافیک بر روی سایت شما همراه خواهد بود.

به عنوان مثال در آذر ماه ۹۷، پابلیکا یک کمپین PR برای مجموعه انفورماتیک گستر در ۲ سایت تابناک و دیجیاتو اجرا کرد. نتیجه این کمپین بیش از ۱۲۰ هزار ترافیک بر روی سایت مقصد در ۱۰ دقیقه ابتدایی اجرای کمپین بود.

۳-برند سازی

لینک‌سازی اصولی و کارامد می تواند منجر به تثبیت جایگاه کسب و کار شما شود. و به عنوان یک برند معتبر و شناخته شده در حوزه کاری شما باشد. تکنیک ها مختلفی برای بهبود وضعیت لینک های ورودی شما وجود دارد که  از بهترین این تکنیک ها، تولید محتوای با کیفیت است. با تولید محتوای با کیفیت و کاربردی، شما در بین مخاطبین و سایر فعالان حوزه کاری خود به عنوان یک مرجع معتبر شناخته شوید.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است. اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید